Att sitta fast - min Time-line

jekyll

Aktiv medlem
Time-line.jpg

1991 sålde jag moppen och köpte min första mountainbike.
Vilken tid vi hade! Shimano 200GS-växlar, skittung ram, lexanskiva i bakhjulet för att inte få in pinnar och knäcka bakväxel.
Och, inte minst, pedaler med korgar!
Jag hade inga riktiga cykelskor men väl ett par arbetsskor med stålhätta och spiktrampskydd.
Dessa var som gjorda för att cykla med. Remmen till korgen passade perfekt precis bakom stålhättan.
Spiktrampskyddet gjorde att pedalen inte tryckte igenom sulan. Fötterna satt fast som berget.
Är det någon som har ångest för att göra SPD-vurpor? Kom igen...

1997 blev det en ny hoj och nya pedaler.
En GT Avalanche med LX-utrustning och bakväxeltrim till XT. Denna köptes för första riktiga lönen.
Numera clipless (jävligt märklig benämning för övrigt).
Började med ett par billiga Wellgo. Funkade betydligt bättre än korgarna men var ganska tråkiga i snö och lera.
Bytte till dåtidens ToGo-pedaler, Shimano SPD. Bättre än Wellgo men fortfarande värdelösa i blötsnö och lera. Framförallt i kombination med skoöverdrag.

1998 såg jag ljuset.
Jag hade läst mig till på det stora Internet att Times pedaler var da shit när det gällde lerrensinng.
Slog till på ett paket med skor och pedaler från Evalds MTB.

Time Atac XC
TimeAtacXC.jpg

Dessa pedaler tjänade mig väl väldigt länge. Aldrig ett problem, inte lagerstrul, gudomliga i lera och blötsnö. De bara fungerade.
De ligger fortfarande i verkstaden och väntar på en lämplig cykel.

Mitt MTB-intresse sattes på paus för vin, kvinnor och sång i sisådär 7-8 år.
Nämnda prioritering började sätta spår på kroppen så det var dags att börja röra sig ingen.
Dammade av XC-räsern och tog upp cyklingen på nytt.
Här kan man läsa lite om de första stapplande stegen i en helt ny värld.
https://happyride.se/forum/read.php/1/1335392

Cyklingen gick bra och jag tyckte jag var värd en ny hoj.
En AM-cykel var det nya svarta förstod jag.
Tjackade en Canyon Nerve AM 7.0
Den kan man läsa om här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/1590558/1590591

Körde först med mina trogna Time Atac XC, de fungerade ju fint trots att de var hopplöst gamla.
Jag såg att många körde med plattisar eller clipspedaler med större plattform.
Det blev till att köpa ett par mer utförsorienterade pedaler. Fabrikatet var enkelt.
Välkommen Time Atac DH!
TimeAtacDH.jpg

Ett par rejäla pjäser som väger som en mindre stridsvagn, de ser helt oförstörbara ut.
Tyvärr lurade intrycket mig, efter 2 år så släppte ena sprinten som håller fast fjädern till clipsmekanismen.
Naturligtvis var detta i Åre. Så sista dagen var jag tvungen att stanna var kilometer och knacka tillbaka sprinten.

Detta kräver nya pedaler förstås. Denna gång blev det plastplatform i någon fräsig vit-grå färg. Passade bra till Canyonen med vita detaljer.
Time Atac MX6
TimeAtacMX6.jpg

Sen blev det dags för ny cykel. En svart. En jävligt svart.
Canyon Spectral 7.0EX
Finns beskriven här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/2904046

Jag flyttade över mina vita pedaler men det skar sig mot det svarta.
Köpte ett par nya svarta så fick mina vita agera reserv - vis av malören i Åre.
Ska man köra med udda prylar så får man stå för eget reservdelslager.
Hoppade upp i pris- och prestandatrappan och skaffade modellen häftigare med någon slags kolfiber på platformen. Alla vill ju ha kolfiber.
Time Atac MX8
TimeAtacMX8.jpg

MX8 och kolfiber vete fan om det var en bra kombo.
Över tid blev det ett utnött spår på platformen från clipsen på skon vilket gjorde att pedalen började glappa.
Detta upplevde jag inte med MX6 i plast.

Ny cykel igen. Denna gången en finamerikan. Ibis Mojo3 i fantastiskt röd färg.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3220432
Jag började med MX8 innan glappet blev för jävligt.

I vevan så släppte Time ett par nya enduropedaler med piggar och allt. Den våta drömmen!
Ja, i svaga ögonblick har jag funderat på andra fabrikat, men Time är Time.
Pedalerna i aluminium kostade som en njure. Men de fanns i klatschigt rödanodiserad färg.
Bara att handla.
Time Speciale 12
TimeAtacSpeciale12.jpg

Detta är de nuvarande pedalerna jag kör med. Har hittils fungerat flawless.
Piggarna har jag i ärlighetens namn inte haft mer glädje av är att jag rivit mig på dem.
Tills jag åkte till Göteborg och körde endurot i leran där.
Även om Time är magiska att clipsa i så lyckades/hann/ville jag inte göra det i alla passager.
Men i kombination med mina Shimanodojor med någon finurlig tunnel i sulan så kan man stå oclipsad och fortfarande ha hyggligt grepp på pedalerna.
Tummen upp för piggar!

Sen hänger det visst en hoj till i verkstaden som ska monteras ihop. Dvs jag behöver ett par nya pedaler.
Till min stora glädje har Time nyligen släppt lillebror till Speciale 12.
Time Speciale 8
TimeAtacSpeciale8.jpg

Något mindre och lättare än storebror, men konstruktionen är snarlik.
Dessa har jag inte provat ännu men räknar med att de funkar lika bra. Piggarna ska monteras.

Varför denna fäbless för ett ganska udda franskt märke?
Det är väl av samma anledning som folk kör franska bilar. Fast tvärtom.
Time har tjänat mig väl, funkar fantastiskt bra i lera och skit. Float gör att mina knän trivs bra.
Time använder en rejäl fjäder för att fästa clipset i pedalen. Inga krusiduller, inget att justera. Utlösningsvinkeln för att få loss skon avgörs av vilken kloss du sätter på höger respektive vänster sko. Vissa upplever att man inte vet när man clipsar ur (jämfört med Shimano) men det är inget jag har upplevt.
På den senaste serien Speciale kan man dock ställa hårdheten på fjädern. Det kändes spot-on från början så jag har inte ändrat.

Även om jag lyckats köra sönder 2 pedaler upplever jag att de är väldigt tåliga och driftsäkra. Jag har aldrig (!) behövt öppna pedalerna och fetta in eller byta lager. Det är oftast inte så stenigt där jag kör men pedalerna har tåler mycket stryk.

Klossen i mässing slits över tid. Jag brukar byta klossar med knappt ett års mellanrum. Det säger egentligen ingenting eftersom det beror på hur mycket man cyklar. Vissa skor tar onödigt mycket stryk och slits hårt där clipsmekanismen ligger åt sulan.
Jag fick pensionera ett par Mavic-dojor på grund av detta, infästningen pedal/sko började glappa.
På tal om Mavic så valde de att använda Time och rebranda till Mavic under ett antal år. Dock verkar det som det samarbetet gått i graven för jag hittade inget på Mavics hemsida nu längre.

Det finns andra fabrikat så klart, Shimano och Crank Brothers är väl de mest namnkunniga.
Crank Brothers mekanism är snarlik Time. Men Time var först.
Då håller jag mig till det.

Senast ändrad:
Fin historia. Jag kör Time pedaler på landsväg och tycker de är bäst. Lågt pris, låg vikt, finfin float + bäst av allt, de är platta och därför störtsköna att köra med vanliga skor. Sen att klossarna håller en säsong, om man har tur. Det är lite dåligt men jag brukar lösa det genom att köpa ny cykel, nya pedaler till den och då får man ju med nya klossar!

Satte Time Z på alla mina skogscyklar, har sprecis som du haft problem med att pinne åker ur för fjädern, på EN av pedalerna, ja de väger en hel del men med tanke på hur ofta jag smackat dessa pedaler i stenar mm. så får de vara kvar, i princip oförstörbara! :)
Började dock med TIME Atac i plast på min XC-hoj, de höll ihop till skillnad från Shimano, och andra märken jag testade!

Sen dess har jag inte ens funderat på några andra pedaler! På racern har jag Shimano 105, men man kanske skulle gå på TIME där med? =)

jekyll sa:
ooms sa:
jekyll sa:
En GT Avalanche med LX-utrustning och bakväxeltrim till XT. Denna köptes för första riktiga lönen.
Ursäkta sidospår, men var det en sån här?

Yes box!
Fast i silvrigt utförande.
Finns på bild ganska långt ner i denna tråden.

Och på riktigt under trappen i hundhuset.
Aah, men ser ut som du hade dämpgaffel och v-bromsar, så den är nog nån årsmodell nyare än den jag visade som har stel gaffel och canti-broms. Kan tänka mig den är fr 94-96 nångång.

ooms sa:
jekyll sa:
ooms sa:
jekyll sa:
Ursäkta sidospår, men var det en sån här?

Yes box!
Fast i silvrigt utförande.
Finns på bild ganska långt ner i denna tråden.

Och på riktigt under trappen i hundhuset.
Aah, men ser ut som du hade dämpgaffel och v-bromsar, så den är nog nån årsmodell nyare än den jag visade som har stel gaffel och canti-broms. Kan tänka mig den är fr 94-96 nångång.

Min är årsmodell 1995.
Ursprungligen hade den cantibromsar och samma svarta stela gaffel som du har på din.

Kul inlägg! uppfriskande mot bajskastartrådarna som varit så frekventa sista tiden.
Bara provat Time en gång och det kändes riktigt stabilt.

Crank Brothers har säkert samma funktionalitet i teorin men man får vara beredd på att lagerhaveri som innebär att pedalen inte längre sitter kvar på axeln. Ett otal ggr för mig, som bytte bort Shimano av samma orsak som dig en gång i tiden.

Ett axelbrott för några år sen ledde mig tillbaka på Shimanospåret, eftersom jag inte längre cyklar i snö och lera så fungerar de utmärkt :-)

Kul läsning! Jag fastnade också direkt för Time iom deras större float (något jag lärt mig från lvg att mina knän uppskattar). MX2 kändes som heliga graalen iom sitt låga pris och förhållandevis låga vikt jämfört med övriga mx-modellerna. De första höll ett år lite drygt, sen började spännet glappa som på dina. Men dom såg för jävliga ut av stenar och annan misshandel, så jag ansåg dom vara avskriva. Köpte ett par DH4, #enduro osv. Väger mycket men teorin var att de var helt skottsäkra. Teorin hade fel. På ungefär lika lång tid (fast kortare kalendertid iom att jag cyklade mycket mer) började ena sidan också glappa. Skickade tillbaka dom till bikediscount som lagade dom på nåt sätt, fortfarande med lite glapp. Köpte ett par nya MX2 under tiden och det lär jag fortsätta göra. Tittade på speciale 8 nu senast, men har lite svårt att motivera. Jag verkar vara hård åt mina pedaler, så jag får väl se det som en förbrukningsvara där jag köper nya pedaler en gång per år istället för klossar. Tvingades skaffa crackbrothers som stand-in för mina första pedaler eftersom lbs inte hade Time, och dom gick för övrigt samma öde till mötes som Jompers. Annars tycker jag mekanismen var snarlik, det är större skillnad mellan olika skor på samma time pedal än mellan time och cb imho.

Åhh! Så mycket Time på en gång!

Har gjort samma resa som många andra. Shimano - CB - Time. Men av nån anledning har jag bytt till Ritchey med Shimano-klossar sedan några år. Helt ok och lättare, men nu fick jag ett Time-sug igen! Finns egentligen ingen anledning att köra annat! :-)

En liten skamlös bump!

Då var det dags för nya pedaler och MX2 vs Speciale 8 står på menyn. Nu kostar ju Speciale 8 "bara" runt 1200, men det är ändå mer än dubbla priset mot MX2. Vad tycker du Jerkyll efter att ha kört 8an ett tag, är det värt den extra pengen? Jag har haft lite problem med att senaste paret MX2 knarrar lite, men annars har jag egentligen inget att anmärka på dom förutom att misshandeln tar ut sin rätt precis som för dig. DH4 som också är i alu höll ju betydligt kortare än MX2 (kan vara lite slump såklart) så jag är försiktigt skeptisk till Speciale 8..

AX3L sa:
En liten skamlös bump!

Då var det dags för nya pedaler och MX2 vs Speciale 8 står på menyn. Nu kostar ju Speciale 8 "bara" runt 1200, men det är ändå mer än dubbla priset mot MX2. Vad tycker du Jerkyll efter att ha kört 8an ett tag, är det värt den extra pengen? Jag har haft lite problem med att senaste paret MX2 knarrar lite, men annars har jag egentligen inget att anmärka på dom förutom att misshandeln tar ut sin rätt precis som för dig. DH4 som också är i alu höll ju betydligt kortare än MX2 (kan vara lite slump såklart) så jag är försiktigt skeptisk till Speciale 8..
Bump av bump! Är också intresserad av utlåtande av Speciale 8 från er som kört med dem en stund. Gärna också intryck om det är första gången nu testar Time, då jag själv står och funderar på att byta ut SPD mot ATAC.

Jösses! Här fanns det ju nya inlägg!
@AX3L
Speciale respektive MX-serien är 2 helt olika pedaler till att börja med. Plast vs aluminium. Justerbara resp ojusterbara. Piggar resp inte piggar.
Jag gillar Speciale pedalerna bättre än MX. framförallt tycker jag att jag får bättre fäste när jag inte klickar i. Jag upplever dessutom att Speciale har en något smäckrare profil som gör att jag inte slår i pedalerna så lätt.
En fördel är att det går att justera fjäderspänningen, det innebär att man kan få lite längre livstid på klossarna. När det är dags att byta kan man spänna ett snäpp och få någon månad till.
Nu var det 2-3 år sedan jag körde med MX sist så minnet kan bedra.

@Crossmax
Det var så länge sedan jag körde SPD så jag kan inte göra en relevant jämförelse.
Däremot är ju float betydligt större på Time (eller Eggbeaters med för den delen)

Jag kör just nu med Time Speciale 12 på endurohojen och Speciale 8 på stigcykeln.
12:an är mer pedal, både bredare och längre samt har piggar både fram och bak.
8:an är smäckrare och har bara piggar bak.
Jag upplever att jag slår i oftare med 12:orna men det har troligen mer med cykelinställningar och var jag kör med endurohojen.
När man trampar spelar känslan ingen som helst roll mellan de båda men däremot betydligt bättre grepp när man inte är iklickad i 12:an. Den känns i allmänhet lite hmmmm... rejälare?

Speciale 12 har jag kört i 2 år. De har blivit misshandlade både här och där men hittills hade jag inte haft några som helst problem med dem.
Speciale 8 har jag kört drygt ett halvår. Samma sak där, battle scars lite här och där men helt felfria fortfarande.

Tack för svar @jekyll! Lovande att du också verkar vara en som går ganska hårt åt pedalerna men ändå inte har några problem. I övrigt med känslan i Speciale kontra MX så stämmer det ganska väl överens till vad jag har kunnat läsa mig till och vad teorin säger. Hmm, det får nog bli till att prova ett par sådana nästa gång ändå!

På tal om Time beställde jag på vinst och förlust time-cleats för ca 50 SEK stycket från neutrino components. Kopior givetvis, men vad kan gå fel med cleats gjorda i "Material: most durable bronze ... well, almost". (citat från hemsidan)

På tal om Time beställde jag på vinst och förlust time-cleats för ca 50 SEK stycket från neutrino components. Kopior givetvis, men vad kan gå fel med cleats gjorda i "Material: most durable bronze ... well, almost". (citat från hemsidan)

Ryssar med humor och självdistans! Wow, det måste man ju stötta!

Hittade 2 recensensioner på Pinkbike om Speciale

Ryssar med humor och självdistans! Wow, det måste man ju stötta!

Hittade 2 recensensioner på Pinkbike om Speciale

Jo dom har jag läst både en och två gånger! Någon från mtb-mag och ev nsmb också vill jag minnas. Men det känns som att vi Svenskar är ännu lite jävligare mot våra pedaler i och med att vi inte cyklar på ett specifikt och välgroomat trail-center. Lite därför låga cyklar fått ett sånt uppsving också antar jag. Det varierar såklart på alla ställen, men Time Atac DH4 som sades vara bombsäker överlevde bara några månader för mig. Därför är lite real-life experience härifrån värt mycket!

Kul tråd, skulle vara intressant att prova Time pedaler, men men.
Konverterade från Shimano till Crankbrothers och särskilt Candy modellen som är min favorit, lite sugit att dom kräver så mycket underhåll bara annars perfekta pedaler med float som funkar i alla väder.

Tillbaka
Topp