Att sitta fast - min Time-line
1991 sålde jag moppen och köpte min första mountainbike.
Vilken tid vi hade! Shimano 200GS-växlar, skittung ram, lexanskiva i bakhjulet för att inte få in pinnar och knäcka bakväxel.
Och, inte minst, pedaler med korgar!
Jag hade inga riktiga cykelskor men väl ett par arbetsskor med stålhätta och spiktrampskydd.
Dessa var som gjorda för att cykla med. Remmen till korgen passade perfekt precis bakom stålhättan.
Spiktrampskyddet gjorde att pedalen inte tryckte igenom sulan. Fötterna satt fast som berget.
Är det någon som har ångest för att göra SPD-vurpor? Kom igen...
1997 blev det en ny hoj och nya pedaler.
En GT Avalanche med LX-utrustning och bakväxeltrim till XT. Denna köptes för första riktiga lönen.
Numera clipless (jävligt märklig benämning för övrigt).
Började med ett par billiga Wellgo. Funkade betydligt bättre än korgarna men var ganska tråkiga i snö och lera.
Bytte till dåtidens ToGo-pedaler, Shimano SPD. Bättre än Wellgo men fortfarande värdelösa i blötsnö och lera. Framförallt i kombination med skoöverdrag.
1998 såg jag ljuset.
Jag hade läst mig till på det stora Internet att Times pedaler var da shit när det gällde lerrensinng.
Slog till på ett paket med skor och pedaler från Evalds MTB.
Time Atac XC
Dessa pedaler tjänade mig väl väldigt länge. Aldrig ett problem, inte lagerstrul, gudomliga i lera och blötsnö. De bara fungerade.
De ligger fortfarande i verkstaden och väntar på en lämplig cykel.
Mitt MTB-intresse sattes på paus för vin, kvinnor och sång i sisådär 7-8 år.
Nämnda prioritering började sätta spår på kroppen så det var dags att börja röra sig ingen.
Dammade av XC-räsern och tog upp cyklingen på nytt.
Här kan man läsa lite om de första stapplande stegen i en helt ny värld.
https://happyride.se/forum/read.php/1/1335392
Cyklingen gick bra och jag tyckte jag var värd en ny hoj.
En AM-cykel var det nya svarta förstod jag.
Tjackade en Canyon Nerve AM 7.0
Den kan man läsa om här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/1590558/1590591
Körde först med mina trogna Time Atac XC, de fungerade ju fint trots att de var hopplöst gamla.
Jag såg att många körde med plattisar eller clipspedaler med större plattform.
Det blev till att köpa ett par mer utförsorienterade pedaler. Fabrikatet var enkelt.
Välkommen Time Atac DH!
Ett par rejäla pjäser som väger som en mindre stridsvagn, de ser helt oförstörbara ut.
Tyvärr lurade intrycket mig, efter 2 år så släppte ena sprinten som håller fast fjädern till clipsmekanismen.
Naturligtvis var detta i Åre. Så sista dagen var jag tvungen att stanna var kilometer och knacka tillbaka sprinten.
Detta kräver nya pedaler förstås. Denna gång blev det plastplatform i någon fräsig vit-grå färg. Passade bra till Canyonen med vita detaljer.
Time Atac MX6
Sen blev det dags för ny cykel. En svart. En jävligt svart.
Canyon Spectral 7.0EX
Finns beskriven här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/2904046
Jag flyttade över mina vita pedaler men det skar sig mot det svarta.
Köpte ett par nya svarta så fick mina vita agera reserv - vis av malören i Åre.
Ska man köra med udda prylar så får man stå för eget reservdelslager.
Hoppade upp i pris- och prestandatrappan och skaffade modellen häftigare med någon slags kolfiber på platformen. Alla vill ju ha kolfiber.
Time Atac MX8
MX8 och kolfiber vete fan om det var en bra kombo.
Över tid blev det ett utnött spår på platformen från clipsen på skon vilket gjorde att pedalen började glappa.
Detta upplevde jag inte med MX6 i plast.
Ny cykel igen. Denna gången en finamerikan. Ibis Mojo3 i fantastiskt röd färg.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3220432
Jag började med MX8 innan glappet blev för jävligt.
I vevan så släppte Time ett par nya enduropedaler med piggar och allt. Den våta drömmen!
Ja, i svaga ögonblick har jag funderat på andra fabrikat, men Time är Time.
Pedalerna i aluminium kostade som en njure. Men de fanns i klatschigt rödanodiserad färg.
Bara att handla.
Time Speciale 12
Detta är de nuvarande pedalerna jag kör med. Har hittils fungerat flawless.
Piggarna har jag i ärlighetens namn inte haft mer glädje av är att jag rivit mig på dem.
Tills jag åkte till Göteborg och körde endurot i leran där.
Även om Time är magiska att clipsa i så lyckades/hann/ville jag inte göra det i alla passager.
Men i kombination med mina Shimanodojor med någon finurlig tunnel i sulan så kan man stå oclipsad och fortfarande ha hyggligt grepp på pedalerna.
Tummen upp för piggar!
Sen hänger det visst en hoj till i verkstaden som ska monteras ihop. Dvs jag behöver ett par nya pedaler.
Till min stora glädje har Time nyligen släppt lillebror till Speciale 12.
Time Speciale 8
Något mindre och lättare än storebror, men konstruktionen är snarlik.
Dessa har jag inte provat ännu men räknar med att de funkar lika bra. Piggarna ska monteras.
Varför denna fäbless för ett ganska udda franskt märke?
Det är väl av samma anledning som folk kör franska bilar. Fast tvärtom.
Time har tjänat mig väl, funkar fantastiskt bra i lera och skit. Float gör att mina knän trivs bra.
Time använder en rejäl fjäder för att fästa clipset i pedalen. Inga krusiduller, inget att justera. Utlösningsvinkeln för att få loss skon avgörs av vilken kloss du sätter på höger respektive vänster sko. Vissa upplever att man inte vet när man clipsar ur (jämfört med Shimano) men det är inget jag har upplevt.
På den senaste serien Speciale kan man dock ställa hårdheten på fjädern. Det kändes spot-on från början så jag har inte ändrat.
Även om jag lyckats köra sönder 2 pedaler upplever jag att de är väldigt tåliga och driftsäkra. Jag har aldrig (!) behövt öppna pedalerna och fetta in eller byta lager. Det är oftast inte så stenigt där jag kör men pedalerna har tåler mycket stryk.
Klossen i mässing slits över tid. Jag brukar byta klossar med knappt ett års mellanrum. Det säger egentligen ingenting eftersom det beror på hur mycket man cyklar. Vissa skor tar onödigt mycket stryk och slits hårt där clipsmekanismen ligger åt sulan.
Jag fick pensionera ett par Mavic-dojor på grund av detta, infästningen pedal/sko började glappa.
På tal om Mavic så valde de att använda Time och rebranda till Mavic under ett antal år. Dock verkar det som det samarbetet gått i graven för jag hittade inget på Mavics hemsida nu längre.
Det finns andra fabrikat så klart, Shimano och Crank Brothers är väl de mest namnkunniga.
Crank Brothers mekanism är snarlik Time. Men Time var först.
Då håller jag mig till det.
Senast ändrad: