Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?

Funderar på Charger 2 till min revelation 35mm som fått väldigt bra omdömmen. Hur stor skillnad är det på en Rev med charger 2, och en Pike? Eller hade ni köpt en Pike direkt istället?

Jag gick från Luftkappe till Debonair och gillade inte det, gaffeln blev något mer känslig men var mer benägen att dyka... nu kör jag med Luftkappe och Debonair bearing assy
IMG_20180823_184017_025.jpg

Luthman Photography sa:
toga sa:
Funderar på Charger 2 till min revelation 35mm som fått väldigt bra omdömmen. Hur stor skillnad är det på en Rev med charger 2, och en Pike? Eller hade ni köpt en Pike direkt istället?

Jag hade satsat på någon annan insats, typ Fast eller Splug eller nåt.

Intressant. Varför hade du det? Har du erfarenhet av de tre?

toga sa:
Luthman Photography sa:
toga sa:

Jag hade satsat på någon annan insats, typ Fast eller Splug eller nåt.

Intressant. Varför hade du det? Har du erfarenhet av de tre?

Jag har erfarenhet av den första chargern och att serva den hemma är mer meck än vad jag orkar med. Charger 2 lär inte vara mer lättservad, gummituta som gummituta. Jag har kamrater som har de andra två alternativen och de är nöjda med dem, de är betydligt lättare att hantera på hemmafronten när det kommer till service, vilket jag uppskattar. De är även nöjda med den pär fårmans, de får ur de olika pluggarna (Fast och Splug dvs).

BjornR sa:
Debonair har definitivt mindre stiction än luftkappe. Mer skillnad än så känner inte jag.

Så för att summera torde Debonair vara ett givet val sett till prisbilden av de båda alternativen.

happymtb.fr sa:
Jag gick från Luftkappe till Debonair och gillade inte det, gaffeln blev något mer känslig men var mer benägen att dyka... nu kör jag med Luftkappe och Debonair bearing assy

Intressant! Körde du med samma tryck och tokens med Debonair eller labbade du med det också?

AX3L sa:
happymtb.fr sa:

Intressant! Körde du med samma tryck och tokens med Debonair eller labbade du med det också?
Notera att jag kör med en kompressionsblock från Fast Suspension som är lik det som Novyparts erbjuder: Splug

Med Debonair luftfjäder originalt har jag landat på 70psi och inga tokens.
Med Debonair bearing assy och Luftkappe kör jag 75psi och inga tokens.

Jag väger 72kg i stigrustning och kör en Yari 150mm 29a

Senast ändrad:
happymtb.fr sa:
AX3L sa:
happymtb.fr sa:

Notera att jag kör med en kompressionsblock från Fast Suspension som är lik det som Novyparts erbjuder: Splug

Med Debonair luftfjäder originalt har jag landat på 70psi och inga tokens.
Med Debonair bearing assy och Luftkappe kör jag 75psi och inga tokens.

Jag väger 72kg i stigrustning och kör en Yari 150mm 29a

Men.. Inga tokens? Om du har problem med att den dyker, varför inte öka tryck och/eller testa med tokens? Vad är debonair bearing assy förresten? Googlade och hittade bara en tråd du skrivit i förut :)

(Jag menar alltså inte att ifrågasätta, är bara nyfiken!)

Tokens är inte en lösning till alla problem! ;)

Tokens påverkar mest sista tredjedel av slaglängden: desto mer tokens, desto mer upprampning det blir för en given starttryck.
Tokens påverkar också lite första tredjedel av slaget i och med att dom förändrar förhållande mellan volymen på den positiva och negativa kammaren: mer tokens gör den negativa kammaren större relativt till den positiva vilket gör början av slaget något mer linjärt.

Dykning eller brist på stöd är nåt som är mest relaterat till hur fjäderkurvan ser ut i det mittersta tredjedel av slaget, eller från den dynamiska sag-punkten och en 1/3 upp ungefär.

Med Debonair luftfjäder, jag skulle kunna ha höjt trycket ännu mer utan tokens och få mer stöd men det skulle ha gjort det svårare att använda sista centimetrar av slaget. Om jag hade lagt till token och behållit samma tryck, det skulle ha påverkat marginellt hur mycket stöd till jag skulle få i och med att den negativa kammaren skulle bli relativt större men det skulle också ha gjort det svårare att använda sista delen av slaglängden... sänka trycket och addera tokens så att man har samma kraft för att bottna gör att det blir ännu mer dykningsfest!

Debonair bearing assy är den röda delen på bilden jag la tidigare. Det är den delen där en del utveckling har gjorts för att minska friktion/stiction mot tidigare icke Debonair luftfjäder.

Idag åkte en Luftkappe och en CRConception cartridge ner i min 36:a.

Cartridgen beställdes för längesedan men försenad leverans av cykel fördröjde installation. Väl installerad visade det sig att toleransen på en detalj var lite sisådär och kolvstången gick trögt. Fick ta ur cartridgen och skicka tillbaka. Sedan blev det en liten 2 veckors semester och först nu fick den bli installerad igen.
Utvärdering sker snart hoppas jag.

Så är en FAST Yari'up beställd. Får hoppas det gör Min Rev lite snällare. I nuläget blir det en helt annan gaffel efter en timmes cykling. Från att kännas för mjuk, till att bli för hård och inte kunna ta stötar kontinuerligt. Har inte heller kännt skillnad på helt öppen eller stängd rebound.

Senast ändrad:
Det låter ju konstigt att den ändrar beteende under en runda. Det låter snarare som det är nåt bäng i gaffeln, typ att luft läcker ner i ytterbenen.

För övrigt verkar det som att rev och yari har olika diameter i innerbenet. Så det är inte säkert att yaripluggen passar. De haren specifikt för rev.

Luthman Photography sa:
Det låter ju konstigt att den ändrar beteende under en runda. Det låter snarare som det är nåt bäng i gaffeln, typ att luft läcker ner i ytterbenen.

För övrigt verkar det som att rev och yari har olika diameter i innerbenet. Så det är inte säkert att yaripluggen passar. De haren specifikt för rev.

+1

Kontakta leverantören omgående och säkerställ att du får Revelation-varianten.

Jag blev tvungen att byta till tunnare olja för att få det att lira bra. Bytte till Motorex 2.5.

H. sa:
Jag blev tvungen att byta till tunnare olja för att få det att lira bra. Bytte till Motorex 2.5.
Motorex Fork Oil 2.5w har nästan samma viskositet vid 40°C som RS Suspension Oil 5w: 14,5 cSt vs 16,1 är för lite för att göra skillnad i praktiken...
Vad blev bättre när du bytte?

Senast ändrad:
happymtb.fr sa:
Tokens är inte en lösning till alla problem! ;)

Tokens påverkar mest sista tredjedel av slaglängden: desto mer tokens, desto mer upprampning det blir för en given starttryck.
Tokens påverkar också lite första tredjedel av slaget i och med att dom förändrar förhållande mellan volymen på den positiva och negativa kammaren: mer tokens gör den negativa kammaren större relativt till den positiva vilket gör början av slaget något mer linjärt.

Dykning eller brist på stöd är nåt som är mest relaterat till hur fjäderkurvan ser ut i det mittersta tredjedel av slaget, eller från den dynamiska sag-punkten och en 1/3 upp ungefär.

Med Debonair luftfjäder, jag skulle kunna ha höjt trycket ännu mer utan tokens och få mer stöd men det skulle ha gjort det svårare att använda sista centimetrar av slaget. Om jag hade lagt till token och behållit samma tryck, det skulle ha påverkat marginellt hur mycket stöd till jag skulle få i och med att den negativa kammaren skulle bli relativt större men det skulle också ha gjort det svårare att använda sista delen av slaglängden... sänka trycket och addera tokens så att man har samma kraft för att bottna gör att det blir ännu mer dykningsfest!

Debonair bearing assy är den röda delen på bilden jag la tidigare. Det är den delen där en del utveckling har gjorts för att minska friktion/stiction mot tidigare icke Debonair luftfjäder.

Det låter som att du tänkt igenom detta ordentligt ja :)

Men okej.. Ser du Debonair som en förbättring jämfört med Chargern som sitter original (om det var sådan på din gaffel)?

Debonair är en luftfjäder medans Chargern är en dämpare... inte riktigt samma sak! ;-)

Men Debonair är en förbättring mot tidigare luftfjäder som RS hade, om det var din fråga.

happymtb.fr sa:
Debonair är en luftfjäder medans Chargern är en dämpare... inte riktigt samma sak! ;-)

Men Debonair är en förbättring mot tidigare luftfjäder som RS hade, om det var din fråga.

Ja förlåt, blandade ihop begreppen lite..

Men dåså, tror det får bli en sån uppgradering på sikt!

happymtb.fr sa:
H. sa:
Motorex Fork Oil 2.5w har nästan samma viskositet vid 40°C som RS Suspension Oil 5w: 14,5 cSt vs 16,1 är för lite för att göra skillnad i praktiken...

Så vare. Felet var visst att jag bytte till Castrol 5wt först...

Luthman Photography sa:

Visst gör det det. Överdrev möjligtvis lite, men visst tycker jag att den ändras. Hittat lite reviews från andra med samma problem. Framför allt att rebounden inte märks av oavsett inställning, samt att den blir hård och "packar ihop" vid många snabba slag oavsett inställning på rebound.

Hur som haver lär det bli bättre än MC.

Helt säker på olika dimensions? Hittar ingenting om olika alternativ för Rev och Yari. Jag har mailat dem ändå just in case.

"This is a plug and play compression assembly for the Yari, REV RC ‘18MY + and Boxxer RC from Fast Suspension."

2,5Wt har jag hemma. Så blir fint. Typ av olja var min nästa fråga.

toga sa:
Luthman Photography sa:

Visst gör det det. Överdrev möjligtvis lite, men visst tycker jag att den ändras. Hittat lite reviews från andra med samma problem. Framför allt att rebounden inte märks av oavsett inställning, samt att den blir hård och "packar ihop" vid många snabba slag oavsett inställning på rebound.

Helt säker på olika dimensions? Hittar ingenting om olika alternativ för Rev och Yari. Jag har mailat dem ändå just in case.

"This is a plug and play compression assembly for the Yari, REV RC ‘18MY + and Boxxer RC from Fast Suspension."

Jag är helt säker, iaf om du har en 2018 revelation. Det har nämligen jag och jag köpte min Yari'up i vintras. Den franska dokumentationen lämnar en hel del att önska. Skiljer typ 0.5 mm på diametern. Revelation har mindre innerdiameter än Yari.

H. sa:
toga sa:
Luthman Photography sa:

Jag är helt säker, iaf om du har en 2018 revelation. Det har nämligen jag och jag köpte min Yari'up i vintras. Den franska dokumentationen lämnar en hel del att önska. Skiljer typ 0.5 mm på diametern. Revelation har mindre innerdiameter än Yari.
Det var ju trist då jag nu precis fick mail att den var skickad...

Edit: Ringde. Den hade inte lämnat än, så de tar tillbaka den. Revelation hade de ej i lager (och inte alls på hemsidan) så det är en vecka lev.tid, och de skickar när det får in den. Fin service.

Tack H. och Luthman för den snabba infon.

Senast ändrad:
happymtb.fr sa:
H. sa:
Rs gaffelolja är= maxima sae5

Fick hem min debonair uppgradering till min Pike idag. Får se om jag hinner få i den ikväll, ska bli intressant att de om det bl7r någon skillnad!

Fasen, nu hörde TFtuned av sig och meddelade att de inte har något leveransdaturm på FAST Rev'up jag beställde. FAST själva har varken den eller ett datum på den. Inte heller Mcr-trading.de

Funderar på en Splug istället. Snabba sökningar ger hintar om väldigt långa leveranstider. Någon med erfarenhet?

Senast ändrad:
Fråga fransosen, jag fick min snabbt från det gamla lagret i frankrike, han är väl kanadick nuförtiden?

Fråga om shimstacken också, jag fick inte mycket detaljer om hur han hade tänkt med den. Den är väldigt följsam men det är långtifrån ett LC vred, åtminstone med min splug. Känns mer som en adaption till hur dämparn i övrigt beter sig.

Med tanke på CRC priserna på en Mattoc är det lätt att ifrågasätta grissminkandet :)
Så jävla nöjd med Mattocen, det är nästan så det blir för lättåkt haha. Yari känns rätt och slätt som en "bike park" gaffel i jämförelse.

toga sa:
Fasen, nu hörde TFtuned av sig och meddelade att de inte har något leveransdaturm på FAST Rev'up jag beställde. FAST själva har varken den eller ett datum på när den. Inte heller Mcr-trading.de

Funderar på en Splug istället. Snabba sökningar ger hintar om väldigt långa leveranstider. Någon med erfarenhet?

Tråkigt för dig! Men har inte Andreani en ny dämparkolv även till dom enklare Rsgafflarna? Om så säljer iaf Rbs den till piken.

D73A32AC-F4C3-4D01-BA71-E9016EB6D8F2.jpeg

Blev en SPLUG. Fick hem idag och hann med en snabbis i NICKs innan mörkret kom. Inte hittat sweetspot men vilken skillnad i allmänhet. Däcket är som klistrat mot backen. Måndag blir det nog en långtur i Hellas för att få in den perfekt.

Kör med 5wt. Är det värt att byta till 10wt?

kul, ja splugen är jädra följsam och fin. hur många klick kör du nu?
jag körde tre klick på 10wt först, nu kör jag RS 5wt och 7-10 klick, men det händer inte jättemycket per klick... ca 63 kg kittad. (på revelation dig valve med coil)
hur mycket dyker gaffeln när du bromsar och/om det är brant?

Har inte kollat riktigt hur mycket den dyker vid broms. Slutade på 13 klick när mörkret kom, men inte helt säker på om jag ska fortsätta öppna. Det är som du säger ganska svårt att känna skillnad mellan klicken. Men då kör jag på med RS 5wt.

toga sa:
Har inte kollat riktigt hur mycket den dyker vid broms. Slutade på 13 klick när mörkret kom, men inte helt säker på om jag ska fortsätta öppna. Det är som du säger ganska svårt att känna skillnad mellan klicken. Men då kör jag på med RS 5wt.
Vrid med större utslag så kanske du känner skillnad.
Att bara vrida 1 klick i taget är som att sminka en ?.

haha, man kör ju ändlägena först och ser vad som händer, dock inte sååå mycket på splugen som kanske hade önskat. problemet är lite att oljan påverkar även "mid" valve, var därför jag bytte till 5 wt.

jag har kört mattoc som referens och fått splug gaffeln att kännas väldigt liknande. på långa utförslöpor är den nog faktiskt bättre tack vare coil, men är mer svårcyklad när det är brant pga brake dive.

(så fint att gaffla en fredagkväll på restaurang haha)

Utgick från det som "i teorin ska vara det optimala" enligt instruktionen. Men det är klart, änlägena borde jag utgå ifrån.
Du tycker den dyker mycket? Det är ju en av de stora förändringarna det skrivs om, att brake dive skulle bli så mycket bättre.

Jag har ingen alls förutom MoCo som referens, och det var inte så svårt att slå.

Du får gärna utvecka. Tänker mig att brake dive är likt en lågfartskompression, men det är det inte?

Saxat från DVO's setup guide: (som JAG tycker förklarar det hela tämligen väl)

-Why do you need Low Speed Compression?
Low speed compression affects the suspensions performance when the shaft is moving up and down at slow speeds. Low Speed affects small bump performance and controls dive under breaking.

-What happens if you have too much Low Speed Compression?
Too much Low Speed Compression will result in harshness over small bumps and traction will be reduced. Turning performance may also suffer because the suspension will ride to high in its travel. Ride may become harsh.

-What happens if you don’t have enough Low Speed Compression?
Not enough Low Speed Compression will result in the front end diving to quickly under braking. The suspension will have a mushy feeling and may bottom out to easily.

jofahjalm sa:
Jag är väldigt tveksam till hur mycket man kan påverka bromsdykning med lågfartskompression.
Exakt min tanke!
Bromsdykning ska först och främst bekämpas med en hårdare fjäder sen kan man fintrimma lite med LSC om man tycker att det behövs.
Kraften som LSC kretsen genererar är på sin höjd några få kilo, alltså inget som är tillräckligt för att stå emot den viktförflyttning som uppstår när cyklisten bromsar.

Ja om det är superbrant behövs väl hårdare fjäder, men mattocen och coil gaffeln har typ identisk fjäderkonstant. Det enda som skiljer är att mattocen håller upp bättre när det brantar på. HSCn ställs ju gentemot brake dive med full LSC enligt mattocmanualen.
Jag har kört dessa gafflar i typ ett år nu om vartannat så häxkonsten börjar trilla ner i ingensjörskonst.

Vid "alla" LSC rörelser genereras ju en kraft på mer än några kilo i princip, så ska det vara nån nytta annat än att kompensera för huvudrörelser så ska väl dämparn hjälpa till att stabilisera hojen.

konken sa:
Ja om det är superbrant behövs väl hårdare fjäder, men mattocen och coil gaffeln har typ identisk fjäderkonstant. Det enda som skiljer är att mattocen håller upp bättre när det brantar på. HSCn ställs ju gentemot brake dive med full LSC enligt mattocmanualen.
Jag har kört dessa gafflar i typ ett år nu om vartannat så häxkonsten börjar trilla ner i ingensjörskonst.

Vid "alla" LSC rörelser genereras ju en kraft på mer än några kilo i princip, så ska det vara nån nytta annat än att kompensera för huvudrörelser så ska väl dämparn hjälpa till att stabilisera hojen.
Var kan man hitta mera om fjäder och dess lijäritet inom hela dämpkurvan.det skulle vara ganska intressant med lite om hur en fjädring fungera och vad det är som påverkar dom olika funktionerna .

Ja en fysikbok kanske är en bra början? Jag har inte kört dom i dyno mer än i en uppställning som jag har hemma i lägenheten, däremot så landar dom alltid på samma använd travel och liknande känsla för mitt lokala teståk, som inte direkt är brant men jag kör det nästan varje dag.

I och med att jag inte väger bly så är redan beteendet i coil gaffeln överdämpat, så jag behöver inte bry mig så mycket om HSC på den. Jag får liksom vara glad när den öppnar. Däremot på mattocen kan man ju ställa HSC, LSC kommer ju sedan reglera hur mycket stöd man får. HSC sätts ju för springrate och vikten typ, sen sätts ju LSC beroende på åkning. Det är hur jag använder det i alla fall. Men visst kan man öka på HSC om det är brant också.

Även om jag låter tvärsäker som vanligt så är det bara min högt bildade uppfattning :)

toga sa:
Utgick från det som "i teorin ska vara det optimala" enligt instruktionen. Men det är klart, änlägena borde jag utgå ifrån.
Du tycker den dyker mycket? Det är ju en av de stora förändringarna det skrivs om, att brake dive skulle bli så mycket bättre.

Jag har ingen alls förutom MoCo som referens, och det var inte så svårt att slå.

Sorry, mitt "haha" var ägnat sdx kommentar. Jag är inte på något sätt en expert inom dämpardesign, men jag har för vana att testa grejer på ett metodiskt sätt. För just gafflar så krävs ju egentligen någon form av motordriven dyno om man inte själv mäter gaffelrörelser med kamera eller "trådsensor" på någon slags testbana.
Alltså MoCo har ju lock out, så du kan ju få den att stå helt stilla även vid inbromsning, den porten låser ju helt oljeflödet fram tills att MoCon deformeras av oljetrycket. För egen del så tror jag att antingen splug eller mid valve borde shimsas om, för oljan löser inte problemet i mitt lättviktsfall.

Fast det är skillnad på full broms i nedförslut med cyklistens fulla vikt som flyttas och cykling på platt stig där man tar ned farten för att ta sig runt en skarp sväng eller dylikt. Det är nog snarare i det senare fallet som lsc motverkar bromsdykning.

Tillbaka
Topp