Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
toga sa:Funderar på Charger 2 till min revelation 35mm som fått väldigt bra omdömmen. Hur stor skillnad är det på en Rev med charger 2, och en Pike? Eller hade ni köpt en Pike direkt istället?
Luthman Photography sa:toga sa:Funderar på Charger 2 till min revelation 35mm som fått väldigt bra omdömmen. Hur stor skillnad är det på en Rev med charger 2, och en Pike? Eller hade ni köpt en Pike direkt istället?
Jag hade satsat på någon annan insats, typ Fast eller Splug eller nåt.
toga sa:Luthman Photography sa:toga sa:Funderar på Charger 2 till min revelation 35mm som fått väldigt bra omdömmen. Hur stor skillnad är det på en Rev med charger 2, och en Pike? Eller hade ni köpt en Pike direkt istället?
Jag hade satsat på någon annan insats, typ Fast eller Splug eller nåt.
Intressant. Varför hade du det? Har du erfarenhet av de tre?
BjornR sa:Debonair har definitivt mindre stiction än luftkappe. Mer skillnad än så känner inte jag.
happymtb.fr sa:Jag gick från Luftkappe till Debonair och gillade inte det, gaffeln blev något mer känslig men var mer benägen att dyka... nu kör jag med Luftkappe och Debonair bearing assy
Notera att jag kör med en kompressionsblock från Fast Suspension som är lik det som Novyparts erbjuder: SplugAX3L sa:happymtb.fr sa:Jag gick från Luftkappe till Debonair och gillade inte det, gaffeln blev något mer känslig men var mer benägen att dyka... nu kör jag med Luftkappe och Debonair bearing assy
Intressant! Körde du med samma tryck och tokens med Debonair eller labbade du med det också?
happymtb.fr sa:Notera att jag kör med en kompressionsblock från Fast Suspension som är lik det som Novyparts erbjuder: SplugAX3L sa:happymtb.fr sa:Jag gick från Luftkappe till Debonair och gillade inte det, gaffeln blev något mer känslig men var mer benägen att dyka... nu kör jag med Luftkappe och Debonair bearing assy
Intressant! Körde du med samma tryck och tokens med Debonair eller labbade du med det också?
Med Debonair luftfjäder originalt har jag landat på 70psi och inga tokens.
Med Debonair bearing assy och Luftkappe kör jag 75psi och inga tokens.
Jag väger 72kg i stigrustning och kör en Yari 150mm 29a
Luthman Photography sa:Det låter ju konstigt att den ändrar beteende under en runda. Det låter snarare som det är nåt bäng i gaffeln, typ att luft läcker ner i ytterbenen.
För övrigt verkar det som att rev och yari har olika diameter i innerbenet. Så det är inte säkert att yaripluggen passar. De haren specifikt för rev.
Motorex Fork Oil 2.5w har nästan samma viskositet vid 40°C som RS Suspension Oil 5w: 14,5 cSt vs 16,1 är för lite för att göra skillnad i praktiken...H. sa:Jag blev tvungen att byta till tunnare olja för att få det att lira bra. Bytte till Motorex 2.5.
happymtb.fr sa:Tokens är inte en lösning till alla problem! ;)
Tokens påverkar mest sista tredjedel av slaglängden: desto mer tokens, desto mer upprampning det blir för en given starttryck.
Tokens påverkar också lite första tredjedel av slaget i och med att dom förändrar förhållande mellan volymen på den positiva och negativa kammaren: mer tokens gör den negativa kammaren större relativt till den positiva vilket gör början av slaget något mer linjärt.
Dykning eller brist på stöd är nåt som är mest relaterat till hur fjäderkurvan ser ut i det mittersta tredjedel av slaget, eller från den dynamiska sag-punkten och en 1/3 upp ungefär.
Med Debonair luftfjäder, jag skulle kunna ha höjt trycket ännu mer utan tokens och få mer stöd men det skulle ha gjort det svårare att använda sista centimetrar av slaget. Om jag hade lagt till token och behållit samma tryck, det skulle ha påverkat marginellt hur mycket stöd till jag skulle få i och med att den negativa kammaren skulle bli relativt större men det skulle också ha gjort det svårare att använda sista delen av slaglängden... sänka trycket och addera tokens så att man har samma kraft för att bottna gör att det blir ännu mer dykningsfest!
Debonair bearing assy är den röda delen på bilden jag la tidigare. Det är den delen där en del utveckling har gjorts för att minska friktion/stiction mot tidigare icke Debonair luftfjäder.
happymtb.fr sa:Debonair är en luftfjäder medans Chargern är en dämpare... inte riktigt samma sak! ;-)
Men Debonair är en förbättring mot tidigare luftfjäder som RS hade, om det var din fråga.
happymtb.fr sa:Motorex Fork Oil 2.5w har nästan samma viskositet vid 40°C som RS Suspension Oil 5w: 14,5 cSt vs 16,1 är för lite för att göra skillnad i praktiken...H. sa:Jag blev tvungen att byta till tunnare olja för att få det att lira bra. Bytte till Motorex 2.5.
Vad blev bättre när du bytte?
Luthman Photography sa:Det låter ju konstigt att den ändrar beteende under en runda. Det låter snarare som det är nåt bäng i gaffeln, typ att luft läcker ner i ytterbenen.
För övrigt verkar det som att rev och yari har olika diameter i innerbenet. Så det är inte säkert att yaripluggen passar. De haren specifikt för rev.
toga sa:Luthman Photography sa:Det låter ju konstigt att den ändrar beteende under en runda. Det låter snarare som det är nåt bäng i gaffeln, typ att luft läcker ner i ytterbenen.
Visst gör det det. Överdrev möjligtvis lite, men visst tycker jag att den ändras. Hittat lite reviews från andra med samma problem. Framför allt att rebounden inte märks av oavsett inställning, samt att den blir hård och "packar ihop" vid många snabba slag oavsett inställning på rebound.
Hur som haver lär det bli bättre än MC.
Helt säker på olika dimensions? Hittar ingenting om olika alternativ för Rev och Yari. Jag har mailat dem ändå just in case.
"This is a plug and play compression assembly for the Yari, REV RC ‘18MY + and Boxxer RC from Fast Suspension."
2,5Wt har jag hemma. Så blir fint. Typ av olja var min nästa fråga.
Det var ju trist då jag nu precis fick mail att den var skickad...H. sa:toga sa:Luthman Photography sa:Det låter ju konstigt att den ändrar beteende under en runda. Det låter snarare som det är nåt bäng i gaffeln, typ att luft läcker ner i ytterbenen.
Visst gör det det. Överdrev möjligtvis lite, men visst tycker jag att den ändras. Hittat lite reviews från andra med samma problem. Framför allt att rebounden inte märks av oavsett inställning, samt att den blir hård och "packar ihop" vid många snabba slag oavsett inställning på rebound.
Hur som haver lär det bli bättre än MC.
Helt säker på olika dimensions? Hittar ingenting om olika alternativ för Rev och Yari. Jag har mailat dem ändå just in case.
"This is a plug and play compression assembly for the Yari, REV RC ‘18MY + and Boxxer RC from Fast Suspension."
2,5Wt har jag hemma. Så blir fint. Typ av olja var min nästa fråga.
Jag är helt säker, iaf om du har en 2018 revelation. Det har nämligen jag och jag köpte min Yari'up i vintras. Den franska dokumentationen lämnar en hel del att önska. Skiljer typ 0.5 mm på diametern. Revelation har mindre innerdiameter än Yari.
Rs gaffelolja är= maxima sae5happymtb.fr sa:Motorex Fork Oil 2.5w har nästan samma viskositet vid 40°C som RS Suspension Oil 5w: 14,5 cSt vs 16,1 är för lite för att göra skillnad i praktiken...H. sa:Jag blev tvungen att byta till tunnare olja för att få det att lira bra. Bytte till Motorex 2.5.
Vad blev bättre när du bytte?
toga sa:Fasen, nu hörde TFtuned av sig och meddelade att de inte har något leveransdaturm på FAST Rev'up jag beställde. FAST själva har varken den eller ett datum på när den. Inte heller Mcr-trading.de
Funderar på en Splug istället. Snabba sökningar ger hintar om väldigt långa leveranstider. Någon med erfarenhet?
Vrid med större utslag så kanske du känner skillnad.toga sa:Har inte kollat riktigt hur mycket den dyker vid broms. Slutade på 13 klick när mörkret kom, men inte helt säker på om jag ska fortsätta öppna. Det är som du säger ganska svårt att känna skillnad mellan klicken. Men då kör jag på med RS 5wt.
Exakt min tanke!jofahjalm sa:Jag är väldigt tveksam till hur mycket man kan påverka bromsdykning med lågfartskompression.
Var kan man hitta mera om fjäder och dess lijäritet inom hela dämpkurvan.det skulle vara ganska intressant med lite om hur en fjädring fungera och vad det är som påverkar dom olika funktionerna .konken sa:Ja om det är superbrant behövs väl hårdare fjäder, men mattocen och coil gaffeln har typ identisk fjäderkonstant. Det enda som skiljer är att mattocen håller upp bättre när det brantar på. HSCn ställs ju gentemot brake dive med full LSC enligt mattocmanualen.
Jag har kört dessa gafflar i typ ett år nu om vartannat så häxkonsten börjar trilla ner i ingensjörskonst.
Vid "alla" LSC rörelser genereras ju en kraft på mer än några kilo i princip, så ska det vara nån nytta annat än att kompensera för huvudrörelser så ska väl dämparn hjälpa till att stabilisera hojen.
toga sa:Utgick från det som "i teorin ska vara det optimala" enligt instruktionen. Men det är klart, änlägena borde jag utgå ifrån.
Du tycker den dyker mycket? Det är ju en av de stora förändringarna det skrivs om, att brake dive skulle bli så mycket bättre.
Jag har ingen alls förutom MoCo som referens, och det var inte så svårt att slå.