Att tvätta jackor

silverman834

Ny medlem
Att tvätta jackor
Hur brukar ni tvätta era jackor? Eller hur hindrar ni dem från att bli nedsvettade?

Min erfarenhet av "civila" softshelljackor är att det är så lätt att tygets alla specialegenskaper tvättas ur. Och nu har jag köpt en softshellcykeljacka med windstopper och vill vara skonsam mot den.

Nu då det ännu är för varmt för underställ så har jag en normal jersey under den, eventuellt med en undertröja, och detta gör att jackan suger åt sig rejält med svett.

Använder någon de där specialtvättmedlen som finns i friluftsbutiker?

Att tvätta jackor
Om det inte är en jacka jag testar åt Happy (och följdaktligen vill veta hur den står emot tvättar) brukar jag undvika att tvätta dom.. Dom blir ju leriga/svettiga snart igen ändå, så känns viktigare att dom står emot väta hyfsat än att dom lukar gott eller ser rena ut - i ungefär en tur.

Måste jag tvätta brukar jag försöka återbehandla dom med anti-vatten-medel, med någon miljö-ok variant jag köpte på Addnature. Använt vanligt Via-tvättmedel hittills och har funkat bra på både GTX (paclite), softshell och tunnare membranjackor.

Att tvätta jackor
Mina två ören, baserat på "vad jag hört", läst och upplever funkar:
Tvättar med Tech-wash från Nikwax och impregnerar vid behov. Senast köpte jag Nikvax impregnering. Vanliga tvättmedel brukar ju inte rekomenderas på "tekniska" material.
En skitig, insvettad jacka tappar sin funktion då skiten sätter igen, framför allt riktiga membrankläder...

Att tvätta jackor
den softshelljackan jag har åker i tvätten med allt annat och har nog överlevt över hundra tvättar vi det här laget utan att fungera dåligt.

Att tvätta jackor
Har inte märkt något problem med att tvätta med vanligt tvättmedel. Tror framförallt att det är värmen som förstör, men 30 graders tvättmaskin och tumling på låg värme funkar. De få plagg (skidbyxor/-jacka) som jag vill ha bra vattenskyddade, kör jag efter tvätten en vända till med impregneringsmedel som tvättas in (Nixwax wash in, Herdins ... ed). Svettas normalt så mycket vid cykel och löpning att jag inte kan använda vattentäta kläder eller återanvända dem utan tvätt.

Att tvätta jackor
Det är väl främst sköljmedel man ska akta för sig när det kommer till funktionskläder?

Jag kör i 50 eller 60 grader med något slags fintvättmedel, typ Y3. Det står ju visserligen 30 grader i alla tvättråd till träningskläder, men tvättråd är till för att brytas.

Att tvätta jackor
Min gamla Haglöfsjacka i GoreTex har jag haft sen 2007, haft i princip dagligen utom några dagar på sommaren och tvättat enormt många gånger. Alltid vanlig 40-syntet enligt anvisning och alltid med vanligt tvättmedel men utan sköljmedel. Den håller fortfarande tätt och enda anledningen till att jag bytte ut den i somras är att den blev sliten hål på i ärmsluten och började se allmänt ful och sliten ut.

Jag upplever att GoreTex behöver en tvätt då och då för att vattnet ska rinna av ordentligt. Även utan impregnering varje gång. Känns som att smutsen gör att vattnet sugs in i tyget på ett annat sätt. Till GoreTex rekommenderas enligt tvättanvisningen torktumling på låg värme för att membranet ska fungera på bästa sätt.

Att tvätta jackor
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör i 50 eller 60 grader
> ...
> men tvättråd är till för att brytas.

Bryter nästan alltid mot tvättråden. De är väl bara till för att tillverkaren skall hålla ryggen fri. Kläder med membran och tejpade sömmar är jag dock lite extra försiktig med.

Att tvätta jackor
Jag brukar generellt tvätta mina cykelkläder så snabbt som möjligt när jag kommit hem (fortfarande blöta av svett), då räcker det med en liten skvätt tvättmedel i syntetkortprogrammet (30 grader @ 40min).

Men med min nya & svindyra Gabba-jacka kommer jag nog att följa tidigare tips; bära underställ som suger upp svetten.

Senast ändrad:
Att tvätta jackor
"Mextex" kläder bör tvättas för att inte förlora sin funktion.
Särskilt byxor har jag märkt.
På plagg med tejpade sömmar kan saltet som man svettas ut orsaka att tejpen lossnar...

Om plagget är impregnerat med någon form av DWR behandling (DurableWaterRepellant) så kan denna återaktivers genom att man kör i torktumlare eller torkskåp.

Undvik sköljmedel och bleksalter.

Artikel om saken:
http://www.thecleanestline.com/2008/08/the-care-feedin.html

Att tvätta jackor
Stumpy skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kör i 50 eller 60 grader
> > ...
> > men tvättråd är till för att brytas.
>
> Bryter nästan alltid mot tvättråden. De är
> väl bara till för att tillverkaren skall hålla
> ryggen fri. Kläder med membran och tejpade
> sömmar är jag dock lite extra försiktig med.

Lite OT men jag råkade tvätta bla mina smartwool strumpor i 90 grader.
(tvättmaskinen pratade bara "ryska")
De klarade sig utmärkt.
Efter det har jag slutat nojja.

Att tvätta jackor
Min softshellskidjacka kör jag med vanliga tvätten, 40 eller 60 grader. Jag har inte märkt någon som helst negativ effekt av tvättningen. Impregneringen försvinner såklart efter några tvättar, och jag har sprayimpregnerat om den. Då har jag bara kört på axlar, ovansida av ärmar och luva. Den andas bättre nedtill och håller tillräckligt tätt där det faktiskt blötsnöar.

Att tvätta jackor
Westman skrev:
> funkat bra på både GTX (paclite), softshell och
> tunnare membranjackor.

OT:
Vad är det för membranjackor som är tunnare än GTX?
(Jag letar efter en ny regnjacka)

/Håkan

Att tvätta jackor
Inte specifikt för jackor det frågas om men för funktionskläder:
Var inte så noga tidigare med 30grader, men en polare påstod att det finns äggviteämnen i svett som koagulerar någonstans vid 35-40grader (kommer inte ihåg exakt), och inte försvinner. Så nu är det fintvätt 30grader som gäller, ingen aning dock om det stämmer.
Och som flera sagt, inget mjukmedel.

Att tvätta jackor
me.I.am skrev:
> Inte specifikt för jackor det frågas om men för
> funktionskläder:
> Var inte så noga tidigare med 30grader, men en
> polare påstod att det finns äggviteämnen i
> svett som koagulerar någonstans vid 35-40grader
> (kommer inte ihåg exakt), och inte försvinner.
> Så nu är det fintvätt 30grader som gäller,
> ingen aning dock om det stämmer.
> Och som flera sagt, inget mjukmedel.

Precis! Det funkar finfint att skölja av svettiga kläder ordentligt i kallt vatten efter användning. För det mesta kan man då använda dom igen, och gör man det innan tvätt är det inga problem att köra 40 grader eller varmare.

Underställ i syntetmaterial ska då och då tvättas på 95 grader för att bli riktigt rena.

Att frysa kläderna lär ju vara det nya sättet att minska tvättandet (och miljöbelastningen) och ändå hålla kläderna fräscha. Har dock inte testat det själv ännu.

Att tvätta jackor
Har en cykeljacka med eVent, som jag undviker tvätta allt för ofta. MTB jackorna (Marmot) är dock inte av något space-age material, utan tål att tvättas utan att tappa egenskaperna. De åker i tvättmaskinen efter varje skogstur.

/Leo

Att tvätta jackor
Nikwax techwash vid varje tvätt, 30 grader syntetprogram
Nikwax t.x direct kanske var 5te tvätt, 30 grader och goretex program - jo min maskin har det.

Camelbacks,syntet jerseys,benvärmare går samma väg.

Det första är tvättmedel, andra impregnering.

Aldrig vanligt tvättmedel då det är mjukmedel i dom flesta, åtmindstonde dom som köps i vårt hushåll.

Skillnaden i funtion på funktionsplagget är enorm med rätta produkter.

Att tvätta jackor
När jag köpte en jacka med Goretex Active i tyskland, så avrådde de bestämt från impregneringsmedel som man dränker/tvättar plagget med. Impregneringsspray på yttertyget om man vill, men en lättare torktumling skulle räcka för att återaktivera skyddet. Kommer imte ihåg anledningen till att de avrådde från impregneringsmedel i tvättmaskinen, men det lät logiskt. Och så var de ju tyskar också...

Att tvätta jackor
Men allvarligt talat, en jacka som man ska svettas i men som inte ska/kan tvättas? Jag blir alltid lite illa till mods när dessa trådar dyker upp på happy, det finns helt klart olika sätt att se på det här med hygien, tvätt och lukter.

Att tvätta jackor
Jag har läst att sköljmedel och ett fåtal tvättmedel lämnar partiklar i fibrerna i funktionsmaterial så att deras egenskaper försämras. Samtidigt så rekommenderades det att tvätta funktionsmaterial i specialtvättmedel.

Så tvättråd är alltid tilltagna i underkant. Man får helt enkelt testa sig fram.

Min Suunto T3d klarar t ex 40-gradersprogrammet i tvättmaskinen alldeles utmärkt...

Att tvätta jackor
PeterÄlvsjö skrev:
> Jag köpte en Craft-jacka av Cykloteket vid HHXC
> och rådet jag fick var att inte använda
> sköljmedel för att det förstörde jackans
> andning.

Vem använder sköljmedel till att börja med? Snacka om onödig produkt :P

Att tvätta jackor
I min tvätthög råder tvättdarwinism när det kommer till träningskläder. Allt körs regelbundet på 60 grader med fintvättmedel. Klarar de inte det så kan de lika gärna dö. Hitintills har det inte uppkommit några dödsfall. Cykelbyxor med pads åker med jämna mellanrum in på 90 grader.
Undantaget är funktionskläder med ull som körs på vanligt ullprogram.

Att folk inte tvättar kläder som de tränar och svettas i är dels lite otäckt att tänka på, dels rätt dumt eftersom smuts förstör plaggens funktion.

Funktionsplagg som inte används till träning (typ skaljackor mm) tvättas enligt föreskrifter och med spetzialtvättmedel.

Att tvätta jackor
Nikwax tvättmedel och sånt finns till bra pris på CRC, brukar åka med en sån ibland när jag köper annat. Använder till fin-skaljacka, torrdräkt i andasmaterial osv.

Cykelkläder tvättas med vanligt snällt tvättmedel och givetvis ingen sköljmedel, det funkar bra.

Att tvätta jackor
Rattnalle skrev:
> Vem använder sköljmedel till att börja med?
> Snacka om onödig produkt :P

Beror nog på var man får vattnet ifrån. I Stockholmstrakten är det mjukt vatten och mjukmedel tillför ingenting. I Malmö är vattnet hårt (mycket kalk) och där blir kläderna stela som en pinne om man inte tillsätter mjukmedel.

Att tvätta jackor
Stumpy skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vem använder sköljmedel till att börja med?
> > Snacka om onödig produkt :P
>
>
> Beror nog på var man får vattnet ifrån. I
> Stockholmstrakten är det mjukt vatten och
> mjukmedel tillför ingenting. I Malmö är vattnet
> hårt (mycket kalk) och där blir kläderna stela
> som en pinne om man inte tillsätter mjukmedel.

Jag får säga att jag inte märker någon större skillnad mellan det mjuka göteborgsvattnet och det förmodat hårdare brunnsvattnet i sommarstugan i Värmland. Det tar ju fem minuter efter att man tagit på sig ett stelt klädesplagg innan man mjukat upp oavsett.

Vissa saker, ex lakan, ska ju gärna vara stela efter tvätt dessutom.

Senast ändrad:
Att tvätta jackor
Jag använder änglamarks fintvättmedel till känsliga saker. Det är enzymfritt vilket det står att det ska vara till t.ex. ull. Vad är det för speciellt med Assostvättmedlet? Gör det bara tvättningen mer ståndsmässigt, eller fyller det något icke-social funktion?

Att tvätta jackor
Stumpy skrev:
> Beror nog på var man får vattnet ifrån. I
> Stockholmstrakten är det mjukt vatten och
> mjukmedel tillför ingenting. I Malmö är vattnet
> hårt (mycket kalk) och där blir kläderna stela
> som en pinne om man inte tillsätter mjukmedel.

Eller inte :)

"""
Det mesta kommunala dricksvattnet inklusive grundvattnet i Sverige är mjukt, vilket beror på att största delen av Sverige har en sammansättning av urberg och morän vilket gör såväl ytvattnet som grundvattnet mjukare. På många platser och särskilt i landets kalkrika områden är dricksvattnet i de kommunala ledningarna hårt. Exempel på regioner med naturligt hårt grundvatten är Uppsalaslätten, Öland, Gotland och större delen av Skåne. Det dricksvatten som rinner i Skånes största tätorter Malmö, Lund och Helsingborg är däremot mjukt, vilket beror på att vattendistributionen till stor del sköts med att vatten tas från Bolmentunneln (3—4 ºdH) eller avhärdas såsom vid Vombsjön (6—7 ºdH).
"""

Att tvätta jackor
Assos blåa tuggummitvättmedel följt av numera förbjudet silversköljmedel (köpte en halv pall när det förbjöds). Det är ju tekniskt omöjligt för bakterier att växa så jag tvättar när det "känns" ofräscht.

Att tvätta jackor
Stuvstaix skrev:
> Assos blåa tuggummitvättmedel följt av numera
> förbjudet silversköljmedel (köpte en halv pall
> när det förbjöds).

Förbudet har förstås ingenting med miljön att göra, det är bara ett onödigt handelshinder. Med pulver och medel ska världen erövras, ett rullskidestak i taget.

Att tvätta jackor
Stuvstaix skrev:
> Assos blåa tuggummitvättmedel följt av numera
> förbjudet silversköljmedel (köpte en halv pall
> när det förbjöds). Det är ju tekniskt
> omöjligt för bakterier att växa så jag
> tvättar när det "känns" ofräscht.

Det är förmodligen bättre för både miljö och kläder att tvätta oftare med normalt tvättmedel..

Just silverjoner är ju en miljöbov som in i helvete även om politikerna (på EU-nivå) verkar ha problem att ta till sig det och totalförbjuda skiten i kläder.

Att tvätta jackor
Den absolut enklaste hanteringen är att köpa en ny jacka när den gamla blir smutsig, då funkar det optimalt, eller är kostnaden ett bivillkor som begränsar den funktionella lösningen ?

Tillbaka
Topp