Attt ta bort omkullblåsta träd osv.

Rhino

Aktiv medlem
Natten har gått hårt åt skogen här med många träd omkullblåsta över cykelvägar osv. Vad är det som gäller egentligen, får man sätta igång och röja med motorsåg t ex? Eller finns det nån sorts gräns, så och så stora träd med dessa verktyg men inte dedär?
Jag har hört att rotvälta kan vara ganska farligt men de stora träden kan nog orsaka en del skada också om den som sågar inte är erfaren/inte tänkt efter före/är klantig osv...

Prata med markägaren/förvaltaren _innan_ du gör någonting.

Rotvältor är knepiga för det finns en hel del outlöst kraft. sågar man fel så kan det gå illa. Dessutom är många av träden ruskigt stora. Stora och tunga, och är man oerfaren är det svårt att uppskatta tyngden.

Som en f.d. gammal fritidsbonne så kan jag bara säga en sak;

Ge alltid attan i rotvältor!!
Du kommer aldrig att få tillräckligt med rutin, för att ge dig i lag med en slik.

Håll dig borta från dem, ever!!

/krokus

Hmm, när Leo har tvättat cykeln så kommer det snart upp lite bilder från dagens städning. Dock inga motorsågar så vi skippade de största träden.... eller kanske inte....

Vi har en rotvälta på tomten... undrar hur vi ska göra med den.
Tur att trädet föll åt rätt håll i alla fall. Det stod fem meter från huset. :)

/ Robban

På Vallabanan i Linköping så är det på 8 platser som det är träd ivägen. Alla grenar och mindre stockar som gick att flytta för hand har jag och en kompis röjt bort. Det är inga problem att ta bort träden som ligger över stigen, men det krävs motorsåg. Låter man kommunen (som äger marken) ge sig in där och röja så blir det väl som på Vidingsjöbanan där stora delar av banan ser ut som ett strv-spår. Undrar hur man tänker när man tar sin skotare och kör över handbyggda spänger?? Någon som har känning på en motorsåg i Linköping eller som vet hur det ser ut i Vidingsjö tro?

Det kommer att bli ett drygt arbete att få bort träden ifrån stigar och annat. Var ute och sprang tidigare idag och på ett par ställen såg det ut som om nån höll på att spela jätteplockepinn. Man ska hålla sig borta från rotvältor - dom kan ha en massa spänningar som man inte har nån koll alls på.

Det är sant att man ska vara försiktig vid rotvältor, det är inget att leka med. Men vi sågade av flera träd med rotvältor idag ändå. Man får helt enkelt stycka trädet i flera delar, börja med kronan/toppen och kapa sedan närmare roten men inte för nära. Det absolut farligaste är att befinna sig bakom trädet vid rötterna, där de ligger i spänn. Lite sunt bondförnuft så går det dock bra.

Hur det är med lagar och bestämmelser ang. nerblåsta träd har jag inte någon större information om, men åtminstone i friluftsområden nära städer så tror jag inte någon har något emot att vi rensar lite. Av egen erfarenhet så vet vi att nerblåsta träd ligger kvar hur länge som helst om man inte gör något åt själv, åtminstone på stigarna. På större grusvägar och motionsslingor så rensas de bort relativt snabbt av kommunen.

Här lite bilder från dagens röjning: <http://happymtb.org/forum/read.php/1/123174/124194#msg-124194>

/Leo

MEEEHHHH!!!!, varför gör ni på dette viset??. grena bara av träden så går det ju finfint att köra över dem.

Ville Skrev:
-------------------------------------------------------
> MEEEHHHH!!!!, varför gör ni på dette viset??.
> grena bara av träden så går det ju finfint att
> köra över dem.
>
> --------------------------------------------------
> ----------------------------------------------
> EN cykel väger mindre än två, Därför har jag bara
> EN

Då kan man passa på att träna bunnyhopp med ! :)

Mvh Max

Ville: Återigen, då beror det ju lite vad man håller på med. Alla tycker ju inte trial är det roligaste.. Vissa vill ju få lite fysisk träning av sin cykling och inte alltid bara lekcykla.

Kollade Leos bilder nu, ble rejält imponerad av vilka stora grejor ni löste med handsåg! Nu åker jag till teneriffa på tisdag, finns väl inget kvar att såga när jag kommer åter..

Henry Skrev:
> Ville: Återigen, då beror det ju lite vad man
> håller på med. Alla tycker ju inte trial är det
> roligaste.. Vissa vill ju få lite fysisk träning
> av sin cykling och inte alltid bara lekcykla.

Henry, återigen. jag cyklar inte trial. men ni får ju göra som ni vill. själv förstörs inte min fysiska träning av att jag måste bunnyhoppa över ett träd. snarare tvärtom.

För att lugna de oroliga så kan jag säga att jag främst var nyfiken, har varken motorsåg eller avseende att ta itu med rotvältor. Dock tog jag några bilder där detta var en av de största rotvältor jag sett.

roots.JPG

Pratar vi bestämmelser så är det självklart upp till markägaren att avgöra vad man ska göras. Vad säger allemansrätten, du får plocka torra grenar och kvistar, va? Allt därutöver är upp till markägaren. Det vore ju trist för markägaren om någon kapar av ett träd som fallit över en stig på mitten, och därmed förstör värdet på trädet totalt.

oxr Skrev:
> Pratar vi bestämmelser så är det självklart upp
> till markägaren att avgöra vad man ska göras. Vad
> säger allemansrätten, du får plocka torra grenar
> och kvistar, va? Allt därutöver är upp till
> markägaren. Det vore ju trist för markägaren om
> någon kapar av ett träd som fallit över en stig på
> mitten, och därmed förstör värdet på trädet
> totalt.
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*

Du menar värdet på stigen??....hihi

Även korta plankor behövs... ;-) Nej, det är väl sant, är det odlad och vårdad skog som ligger så har träden ett värde. Däremot tror jag att enstaka träd i friluftsområden högst räcker till mer än ett par paket kaffe på kommunkontoret. Det kostar nog mer för dom att röja bort träden än virkesvärdet...

/Leo

Här hamnade en kille under en rotvälta efter någon storm på 70 talet och dog fick jag berättat för mig idag. För övrigt var vi ute på Sörmlandsleden, etapp 27 och stigarna runt den idag och det var en bedrövelse. Säkert 30-40 träd över stigarna, stora bitar knappt cyckelbart längre, och stora träd dessutom. Det dröjer nog innan man får undan dom. Vi röjde så gott vi kunde men det vi gjorde idag och kan göra utan grova verktyg är ju en piss i havet.

Leo Skrev:
> Däremot tror jag att enstaka
> träd i friluftsområden högst räcker till mer än
> ett par paket kaffe på kommunkontoret. Det kostar
> nog mer för dom att röja bort träden än
> virkesvärdet...

Må så vara, men det är upp till markägaren att avgöra.

Motions/friluftsspåren brukar ju röjas med jämna mellanrum, i alla fall här omkring men vad jag vet brukar det ju vara frivilliga (dvs eldsjälar inom friluftsfrämjandet) och dom gör det säkert med markägarens tillåtelse men det brukar ju vara ett par träd här och där, nu rör det sig ju om hundratals, då måste väl maskiner till och då kostar det pengar och då är ju risken att det inte blir av...

Det är inte svårt att få markägaren/förvaltarens tillstånd. Dom blir bara glada att någon annan tar på sig jobbet, för då slipper ju dom slösa tid på det.

Men det är dumt att "tro" eller "hoppas" utan att ha pratat med dom som bestämmer. Det är väldigt mycket "badwill" om det börjar ryktas att cyklister sågar ner skogen. Då är det bättre att ha markägarens gpda minne och kunna hänvisa till dom. Dessutom visar man ju att cyklister är ansvarsfulla, vänliga och omtänksamma. Det är bra när man skall prata vidare med markägaren.

danne.f Skrev:
> Här hamnade en kille under en rotvälta efter någon
> storm på 70 talet och dog fick jag berättat för
> mig idag.

Intresnat. men var det så att det fanns något documenterat elelr var edt bara någon som hade hört att på 70-talet så dog någon.

Hehe, Jag kanske låter lite väl misstänksam. Det är inte min mening. Men jag har alltid undrat hur farliga de igentligen är. Det sägs ju att det är farligt att pissa på tunnelbanespåren oxå vilket det verkar vara mycket svårt att hitta något fall av.

Så, nu är kommunen kontaktad. Men som jag tidigare skrev så har inte ens en del träd från förra vinterns storm rensats bort. Så markägaren är relativt inaktiv i området. Den lilla "skada" som vi har ställt till med genom att röja bort träden går inte ens att jämföra med hur det såg/ser ut på en lång sträckning på bohusleden från kåsjön till jonsered, där skogsmaskiner rent ut sagt våldtagit skogen och lämnat halvmeterdjupa spår rätt på en vandringsled som dessutom är en del av europaled 1. Det gäller att inte sila mygg och svälja kameler...

/Leo

Ville...Har inte koll på om det finns dokumenterat men det går nog att kolla upp via lokala tidningen, hörde som sagt det första gången idag. Men som du säger, man har ju hört att det är farligt. Det var ju en storm för ett par år sen då jag fick en gran över bilen och då var det mycket snack innan trädet sågades upp i småbitar och kunde avlägnas men då hände inget i alla fall.

danne f Skrev:
> Ville...Har inte koll på om det finns dokumenterat
> men det går nog att kolla upp via lokala
> tidningen, hörde som sagt det första gången idag.
> Men som du säger, man har ju hört att det är
> farligt. Det var ju en storm för ett par år sen då
> jag fick en gran över bilen och då var det mycket
> snack innan trädet sågades upp i småbitar och
> kunde avlägnas men då hände inget i alla fall.
>

Tror vi får anmäla fallet till våra vänner på mytbusters på discovery..heheh, de löste ju ivf pissa på rälsen mysteriet..hehe

Fan, hittar inga "konkreta bevis" men farsan sa att det var runt 75-76. Ett par grabbar hade byggt en koja och skiten slog ner över en av dom, han dog alltså, och nån blev skadad. Ett gammalt träd som gått av och legat så ett par år...Vi får väl se vad grabbarna på Discovery säger...

Vet hur det känns Leo när terrängkörningslagen säger ifrån om körning med diverse fordon, men sen när det ska skördas skog kan man få markbereda för att plantor och frön ska gro bättre, har egen erfarenhet inom familjen då farsan var supernoga med att jag inte skulle köra hur som helst med endurohojen, men när det blev avverkningsdags skickade han ut ett antal maskiner att fullkomligt skövla området.....men som sagt, att på eget bevåg börja rensa såhär tror jag knappast kommer att imponera på några andra än de som brukar lederna. Jodå, jag svär oxå över leder som inte blir rensade inom några veckor eller över stigar som går över nyligen slutavverkade områden där det är fullt med ris kvar.

Visst är det trist, men jämförelsen håller inte (visst har vi diskuterat detta förr?).

Ville: Vet inte riktigt var man kan hitta statistik på det. Har det uppstått skada borde det vara kross-skador, fastklämningar eller sågning i ben. Kanske finns statistik på vårdcentraler eller akutmottagningar?

Jag har sågat i rotvältor ett par gånger och man måste vara ruskigt försiktig. Endera så faller stammen ner okontrollerat, eller så reser sig vältan som en katapult (om man är oförsiktig).

Efter 56 dagars militär karriär tog jag konsekvenserna och sökte vapenfri tjänst. Jag är numera krigplacerad som vedhuggare i Malingsbokloten om dom inte har rationaliserat bort mig. Följdaktligen har jag fått ganska hyfsad huggarutbildning och har ruskig respekt även för små rotvältor. Att gå ens i närheten av rotsidan på en välta där trädet är gammalt och dött gör man bara inte. Om trädet är friskt och stammen inte är knäckt så lär det inte resa sig igen men när man ska röja bort det så ska man vara riktigt försiktig. Själv har jag nästan åkt dit en gång på en liten tallrotvälta (8-10 cm) som slog åt sidan och neråt mot mitt håll när jag började ta hand om toppen. Man har inte så mycket glädje av kastskyddet i det läget men jag missade benet precis.

Myterna om rotvältor har jag också hört men har aldrig hittat nåt med substans. Det har säkert hänt nånstans i världen. Att folk skadar sig i skogsarbetet är ju inte så ovanligt. Min kusin dog när han fick sågen över halsen 8 november 1972 (Min födelsedag. Sånt glömmer man inte) och i skogarna i norra Dalsland där brorsan och svägerskan har stora skogsfastigheter går det runt rätt mycket gubbar som har skadat sig i skogen eller sågverket. Ingen där har dock råkat ut för nån rotvälta så så värst vanligt lär det inte vara.

Att röja en stig på kommunal mark som inte är naturvårdsområde blir man väl knappast hängd för men privata markägare vill knappast ha amatörer i sin skog. Dom brukar som Nogie skrev vara rätt petiga med sin egendom.

Det finns en annan aspekt på vindfällen också.
Om vi bortser från risker vid sågning, markägarens ekonomiska intressen av virket och kommunernas underhåll av stigar så är faktiskt nerfallna träd väldigt viktiga för djurlivet (nu är jag ingen ekolog, men barkborrar och hackspettar är de första jag kommer att tänka på)

Markus F Skrev:
> Det finns en annan aspekt på vindfällen också.
> Om vi bortser från risker vid sågning, markägarens
> ekonomiska intressen av virket och kommunernas
> underhåll av stigar så är faktiskt nerfallna träd
> väldigt viktiga för djurlivet (nu är jag ingen
> ekolog, men barkborrar och hackspettar är de
> första jag kommer att tänka på)

Ok, jag skall komma ihåg att inte ta med mig de träd jag röjjer undan hem. =)

/rikard

Nog ska man ha respekt för rotvältor alltid, jag slarvade en gång för många år sedan och det kostade nästan en uppsättning tänder när stammen sprätte upp och jag stod på fel ställe när jag sågade!! Som tur var blev det bara ett blodigt sår på kinden och ena örat samt trasiga glasögon, så efter den erfarenheten är jag väldigt försiktig med rotvältor och styckar dem från toppen och neråt som jag fick lära mig av en utbildad skogshuggare senare.

Man ska även ha respekt för grenar som sitter i spänn när man sågar av dem kan dem sprätta rejält och slå sönder saker på kroppen, så var väldigt försiktiga när ni jobbar med sånt här, framförallt var aldrig ensamma och se till att ha med mobilen så ni kan kalla på hjälp om något händer.

En variant till handsåg/bågsåg är ju trådsåg som man kan sätta längre linor på så slipper man stå så nära, och då minskar ju risken dessutom är dem väldigt lätta att ta med sig ut i skogen!

Skulle dock inte ge mig på att röja mer än småskräp utan markägarens tillstånd, borde inte vara svårt att få då dem ju som sagts slipper massa arbete som dessutom inte är så lönsamt för dem, så fråga först och såga sen!!

Några dokumenterade dödsfall känner jag inte till men har träffat några som blivit skadade och i sin tur haft kollegor (skogshuggare) som dött i tjänsten, men vanligare är ju att dem sågar sig rejält och inte hinner till sjukan innan dem förblöder.

Bosse

Ville Skrev:
Finns det raporterade fall där rotvältor har
skadat människor eller är det bara en skröna?

Tja, exakt hur folk har blivit skadade vet jag inte, men farsan har jobbat med skogshuggning och det är ett av de farligaste arbetena i Sverige. Det blir inte mindre farligt när det är oerfarna som försöker sig på detta. Det har dött 30 personer i samband med skogshuggning de senaste 6 åren i Sverige, de flesta vid manuellt arbete med motorsåg ((se www.av.se). Dödsolyckorna är nog ofta klämmolyckor, det är ganska svårt att såga ihjäl sig själv (i af med godkänd motorsåg & skyddsutrustning).

Även ett ensamt träd som ligger ner kan "hitta på" mycket saker när man sågar av en del av det pga att jämvikten rubbas.

se även http://www.av.se/regler/afs/2000_02.pdf för regler angående röjning med motorsåg, finns specialavdelning för stormröjning.

Så var försiktiga om ni röjer i skogen!

Leo Skrev:
> Här lite bilder från dagens röjning: <;

Jag tycker gott ni skulle ha byggt spänger över de större trädan alá Sömnlös i Rudan-banan.

the_TnT Skrev:

>
> Jag tycker gott ni skulle ha byggt spänger över de
> större trädan alá Sömnlös i Rudan-banan.

bra ide :-)

Om ni ska ut och hugga i skogen: Se speciellt upp för partier där mång träd ligger över varandra som ett "plockepinn". Spänningar kan finnas som är svåra att bedömma. Ett exempel på hur det kan gå om man inte ser upp fick min farfar uppleva (som f.ö. var en van skogsarbetare). Han fick ett träd över ryggen, men hade en sådan otrolig tur att den inte bröts av. Stel i ryggen var han dock i återstoden av sitt liv. Olyckor händer lätt i den typen av röjningsarbeten.
/magnus

Det har ju inte med att göra om att man tar med sig pinnar eller stockar hem, det har ju att göra med att man sågar på fel ställen, fel mått helt enkelt, gör massaved av ett träd vars rotstock kunde varit värt en tusing eller mer kanske? Sånt blir knappast skogsägare glada av.

Satt o slötittade på "Landet Runt" där dom intervjuade en branschföreträdare. Tror det var en LRF regionansvarig.

Enligt honom så hade mängden olyckor ökat alarmerande direkt efter stormen -69 och hållt i sig ett tag därefter, för att sedan plana ut på normal nivå igen. Dom var _väldigt_ oroliga för att det skulle bli samma sak nu igen.

Deras rekommendation var att bara maskinröja stormfälld skog, eller i alla fall använda skogsmaskin för att hålla fast träden medans man kapar.

Att rotvältor smäller igen och dödar folk är ingen myt. Som sagt av robbanf så var det ju en stackare som fått en rotvälta över sig och dog förra veckan i samband med skogsröjning. Om trädet kapas då det ligger ner så försvinner "motvikten" så att säga, och det finns oerhörda spänningar kvar i rotvältan, som består av sten, jord och rötter. Kan bli ett par hundra kilo där...och det kan smälla igen fort också.
Farsgubben min har jobbat mycket med att röja skog efter stormar då han jobbat på elverk i många år. Han och hans kollegor har tampats med lömska rotvältor, sprungit för träd som fallit fel, sågat sig med motorsågar etc.... Skogen är en farlig arbetsplats, som sagt.
Men farsgubben är numera lärare och är riktigt glad över att han INTE behöver ge sig ut och röja och bygga upp ledningar igen. Särskilt inte efter denna storm.

// Peter

Det har varit lite på nyheterna om det här på sistone, de har bl.a. visat bilder på hur träden far upp när de kapas.

Tydligen kan vältan frysa fast och se stabil ut också, sen på våren klätrar någon unge på den och fällan slår igen...

Syrrans sambo är tvångskommenderad att åka ner och hjälpa till med uppröjningen, han jobbar som maskinförare i skogen. Ställer till en hel del i familjen med barnvakt osv..

Tillbaka
Topp