Nog ska man ha respekt för rotvältor alltid, jag slarvade en gång för många år sedan och det kostade nästan en uppsättning tänder när stammen sprätte upp och jag stod på fel ställe när jag sågade!! Som tur var blev det bara ett blodigt sår på kinden och ena örat samt trasiga glasögon, så efter den erfarenheten är jag väldigt försiktig med rotvältor och styckar dem från toppen och neråt som jag fick lära mig av en utbildad skogshuggare senare.
Man ska även ha respekt för grenar som sitter i spänn när man sågar av dem kan dem sprätta rejält och slå sönder saker på kroppen, så var väldigt försiktiga när ni jobbar med sånt här, framförallt var aldrig ensamma och se till att ha med mobilen så ni kan kalla på hjälp om något händer.
En variant till handsåg/bågsåg är ju trådsåg som man kan sätta längre linor på så slipper man stå så nära, och då minskar ju risken dessutom är dem väldigt lätta att ta med sig ut i skogen!
Skulle dock inte ge mig på att röja mer än småskräp utan markägarens tillstånd, borde inte vara svårt att få då dem ju som sagts slipper massa arbete som dessutom inte är så lönsamt för dem, så fråga först och såga sen!!
Några dokumenterade dödsfall känner jag inte till men har träffat några som blivit skadade och i sin tur haft kollegor (skogshuggare) som dött i tjänsten, men vanligare är ju att dem sågar sig rejält och inte hinner till sjukan innan dem förblöder.
Bosse