Automatväxel?

Automatväxel?
Vet inget om den automatväxeln för cyklar som du angav, men Shimano har ett liknande system för standardcyklar <http://www.shimano-europe.com/cycling/frames_content.phtml?page=catalogue&pl=content_prodserie.phtml?psid=10498&pr=top_right_prodserie.phtml?psid=10498&pic=4>

Automatväxel?
Kul uppfinning och jag tror kommer slå. Jag förstår absolut inte varför det säljs så mycket manuella bilar i sverige när det finns automatlådor. År 2005 finns det datorer som gör allt så varför ska man behöva ändra utväxling allteftersom själv? Grymt när det kommer steglös automat på cyklar så att man kan hålla optimal kadens hela tiden.

Automatväxel?
=David.
det är inte bränsle-ekonomiskt korrekt att köra automat på en bil. och sen finns det ju faktiskt folk som anser att det är " kul" att växla.
men på cykel hade det varit rätt tufft med automat.

Automatväxel?
Jodå.

En modern automatlåda har ett manuellt ventilhus där växlingarna styrs elektroniskt och sköts av samma elektronik som styr insprut och tändning. Det är därför dom senaste bilarna med automat drar mindre bensin än motsvarande bil med manuell växellåda. Speciellt ute i verkligheten eftersom en vanlig bilförare knappast kör så snålt som det går med sin manuella låda.

Äldre automatlådor har ett automatiskt ventilhus som styrs helt mekaniskt och lirar inte ihop med sprut och tändning på samma sätt.

Kul att växla.. När du skriver så börjar jag verkligen känna mig gammal. :) Det som är kul är ju att det känns sportigt för att det går fort och man kan ligga på rätt växel hela tiden. Moderna automater blir bara bättre och bättre på detta och ska man släpa ut på bana eller bara måste växla själv så har ju alla nya lådor möjligheten att låta en växla själv. Med knappar, spaken eller paddlar på ratten. 99 % av alla sportiga sekvensiella lådor i std bilar som säljs nu är ju automatdlådor egentligen. Typ bmw´s smg och alla lådor som sitter i mercedes amg.

Jag lovar att det är kul att köra bil med automat åxå. Inte med en slö bil kanske men dom är ju aldrig roliga.

Cyklar? Ja justja..

Automatväxel?
så insatt var inte jag, jag har bara fått lära mig att det är mer ekonomiskt att köra manuell. dels för motorbroms och grejer så man kan stänga bränsletillförslen. men sant, ska man köra sportigt så är ju manuell absolut fördelaktigast, men aut är väldigt skönt att ha stadskörning och långfärds. hmm, kör man ngt annat? :-D paddlar m.fl har jag aldrig varit i kontakt med.

och ja, just det, cyklar...

Automatväxel?
Den enda automatlådan jag kan peka på som drar mindre än en manuell är väl Audis multitronic, kedjelådan. Alla andra drar väl mer? Däremot börjar det komma många "halvautomater" idag, typ BMWs smg låda som ju är en manuell låda med hydrauliskt styrd koppling, då slipper man konvertern och får en fast koppling mellan motor och drivhjul vilket är att föredra ur ekonomisk synvinkel.

Scania har en annan lösning på det hela då dom tagit bort växelspaken till en vanlig låda och satt ett ventilpaket där isf, kopplingspedalen finns kvar och används vid start och stopp annars rör man den inte om man inte vill. När man ska växla manuellt så vickar man på en joystick, växeln läggs i friläge, motorn styrs till rätt varv varvid växeln trycks i, allt utan att kopplingen rörts. Krossväxling med andra ord, fast det går ljudlöst och blixtsnabbt. Automatväxling går till på samma vis men då väljer bilen själv vilken växel och när det ska växlas. Av alla lastbilar med automat som jag kört är den helt klart bäst. Men även den går billigare om man kör manuellt, man klipper en halvliter milen direkt mot automatläget, då automaten är en kompromiss mellan prestanda och ekonomi. Kan tänka mej att på en personbil så väger nog prestanda ännu tyngre på ekonomins bekostnad.

Jag tror att den gamla typen av automatlådor med momentomvandlare i stort sett kommer att försvinna då det kommer så många nya alternativ, typ Audi och BMWs lådor, som är både snabbare och billigare.

och ja, just det, cyklar... det fanns inte mkt info direkt om den där automatlådan, man blir ju lite nyfiken hur den ska tänkas fungera. Det skulle ju se snyggt ut om man slapp dagens drivpaket med utanpåliggande drev och växlar.

Skulle man våga fara på SSSM med en sån där tro? Om man inget sa... =)

Automatväxel?
Ang. Bilar... ;)

Det finns fördelar med manuell låda även vid icke racekörning. När man kör med jumbodumbo släp med nästan samma vikt som bilen vill man inte alltid ligga på den växel som kanske är optimal (enligt datorn...) för tillfället då man kanske planerar för en uppförsbacke eller en tvär kurva vilken inte datorn har en aning om. Detta kan iofs avhjälpas något sånär med "sport"-läget som finns ibland då det låter motorn varva högre innan växlingar sker, detta innebär ofta att mer effekt utvinns ur motorn vilket ju kan vara att föredra speciellt i en motorsvag bil (som vår, inte förens mellan 4000-6000 varv händer något men då...).

Vid halka kanske en högre växel än den optimala kan vara att föredra för att undvika hjulspinn/för att få mjukare acceleration.

Sen måste det ju vara roligare med en riktig manuell låda?

Men vad vet jag, jag har ju inte ens körkort! (Än iaf...)

Ang cyklar... ;)

Skulle faktiskt vara ballt med ett sådant där monotorque-system! Hmm, när det är dags för nytt bakhjul så kanske... Eller, tja, det beror väl på priset förståss! Men man sparar ju in bakväxel, plus en vajer, plus ett reglage...

Automatväxel?
Varför är sidan så sparsam med information? Nämner bara fördelarna, varför det är så bra, vem som behöver det etc., men inte alls något mer detaljerat om hur konstruktionen är uppbyggd, hur/när den växlar, under vilka kriterier m.m. Hmmmmm.... Känns som att sidan måste visa mer för att verka seriös i mina ögon.
Eller har jag missat något?
// Peter

Automatväxel?
Adam7125 Skrev:
-------------------------------------------------------
> Appropå automatväxel, finns det hydraliska
> växlar?

Det finns pneumatiska i vart fall. Dvs. samma princip fast med luft som kraftbärare istället för olja.

Automatväxel?
Manuell växellåda på bilar handlar om kontroll först och främst.

Du har inte möjligheten att utöva denna kontroll med en automat.
Jag hade en stor och tung bil en gång i tiden som så fort det blev halt endast gick rakt fram om man bromsade med bromsen. Motorbromsade man gick det däremot fin-fint!

Automatväxel?
Banan Skrev:
> Scania har en annan lösning på det hela då dom
> tagit bort växelspaken till en vanlig låda och
> satt ett ventilpaket där isf, kopplingspedalen
> finns kvar och används vid start och stopp annars
> rör man den inte om man inte vill. När man ska
> växla manuellt så vickar man på en joystick,
> växeln läggs i friläge, motorn styrs till rätt
> varv varvid växeln trycks i, allt utan att
> kopplingen rörts.

CAG hette det där systemet när jag jobbade på Scania. Dom måste ha hjärntvättat mig där för jag kommer fortfarande ihåg, trots att jag slutade 1990, hur tryckluftsrören kopplades på cylindern för längsgående rörelsen: VAE, VAJ och VAF räknat bakifrån. Jag jobbade enbart kvällskift och gjorde därför många moment på lång (2 timmar) stationstid, men det är ändå märkligt hur vissa saker fastnar när man i vanliga fall knappt minns personnumret... :)

På tal om automatväxlar på cyklar: Är det nån som minns Brownings halvautomatiska växelsystem? Dom hade gjort en kvarts tårtbit av kedjehjulen fram skjutbara i sidled så man kunde växla med en knapptryckning. Bak tror jag det var mer traditionellt men knappstyrt och elektriskt. Det var väldigt uppskrivet i MountainBikeAction 1988-90 men jag så aldrig nåt sånt system i sverige. Nån som har nån erfarenhet av det?

Automatväxel?
Calle F Skrev:

> CAG hette det där systemet när jag jobbade på
> Scania. Dom måste ha hjärntvättat mig där för jag
> kommer fortfarande ihåg, trots att jag slutade
> 1990, hur tryckluftsrören kopplades på cylindern
> för längsgående rörelsen: VAE, VAJ och VAF räknat
> bakifrån. Jag jobbade enbart kvällskift och gjorde
> därför många moment på lång (2 timmar)
> stationstid, men det är ändå märkligt hur vissa
> saker fastnar när man i vanliga fall knappt minns
> personnumret... :)

CAG (eller flipperspelet som det snart kallades efter sina famösa urflippningar då man vart tvungen att stanna bilen, slå av motorn och tädning och sen börja om igen :) var inte riktigt samma system som opticruisen är, man var fortfarande tvungen att använda kopplingen vid varje växling med den, men man slapp iaf dra i växlarna för hand, det var bara att förvälja växel med joysticken och sen trampa ner konan så växlade bilen.
Opticruisen rör man inte kopplingen på när man väl startat.

Brownings växlar lät spännande, nu blir det till att googla igen.

Automatväxel?
Typiskt mig och sabba genom att börja tjata om bilar, igen. Flåt..

Redan nu finns det vanliga automatlådor med converter som drar mindre än manuella. Dom senaste lådorna har lock up på flera av växlarna som låser convertern så den inte slirar.

Här är Audis A6: http://www.audi.se/mediadb/_files/user_uaudi/A6_2005_10276.pdf

Kollar man på 2,4 litersvarianten så drar den betydligt mindre i stadstrafik, en aning mer på landsväg och mindre i blandad körning.

Audi A3 sportback: http://www.audi.se/mediadb/_files/user_uaudi/Audi_A3_Sportback_sept_04_7851.pdf

På sidan åtta kan man läsa att 3,2 litersmootorn drar mindre än den manuella både i stadstrafik och på landsväg. Eftersom tekniken är dyr så är det dom dyraste bilarna som har dom mest avancerade automatlådorna. Verkligen synd..

I praktiken drar dom här automatlådorna betydligt mindre än dom manuella lådorna speciellt i stadstrafik eftersom dom är optimerade att dra lite hela tiden. När man mäter förbrukningen på manuella bilar så optimerar man ju själv så dom drar lite men så kör nog inte många sin bil ute i den stora verkligheten.

Koolaste miljövänliga automatbilen är VW Lupo 3L som har en låda med vanlig koppling som sköts automatiskt så att man kan växla själv om man vill och låta elektronik växla om man vill. Koolaste lådan ever är ZF dsg lådan som sitter i VW och Audi. http://www.audi.se/page_2192.shtml

Manuell vs automat bränsleförbrukning undantaget:

Det är inga problem att köra släp med en modern automat om den är gjord för det. En automatlåda utvecklar en hel del värme så allt måste dimensioneras grövre och effektiv kylning är viktigt. Automatlådor i vanliga personbilar tenderar att inte vara överdimensionerade av outgrundliga anledningar men tillverkarna blir bättre på allt så det kommer. En intelligent låda ska fungera lika bra oavsett om man har ett tungt släp eller inte.

Visst är det roligt att köra med manuell låda om man får köra "inspirerat" men det får man egentligen inte. (Nu börjar jag känna mig riktigt gammal..) Mellangas, motorbroms och häl-tå är kul om man kör fort men att sitta och dra i spaken (!) och veva med vänsterbenet i stan suger hårt. 300 meter resa på Strandvägen in mot stan i rusningstrafik består av runt 150 kopplingstramp. Har man en modern automat kan ju växla manuellt dom ggr man vill ha kul. Många sådana lådor mellangasar tom själv när man växlar ner. ;)

Inget mer billarv från mig på ett tag nu..

Automatväxel?
Vill ju inte vara besvärlig men 2.4 som du hänvisar till har ju CVT låda, det är ju kedjelådan eller multitronic som jag skrev om tidigare. Den lådan har ingen konverter då det är en variatorlåda, ungefär som på en skoter eller en gammal remjohan (DAF och Volvo).

Dsgn har ju precis som du skriver en vanlig kopling, eller om man ska vara noga så har du ju 2 separata kopplingar som styrs automatiskt. Det som är skoj med dsgn är att den alltid har 2 växlar ilagd, en som används, och sen även nästa växel som ligger frikopplad. Vid växling så frikopplar den ena växel och kopplar i den andra. Jag tror att det är den snabbaste lådan som finns i vanliga personbilar idag.

Tiptronicen är Audis automat med konverter och den går billigt, nästan lika billigt som dom övriga och på A6 3.2 är den rent av snäppet snålare, om man nu kan säga det om en bil som drar 1.5 liter milen=)

Bekvämlighetsfaktorn är ju galet högre på en automat, inget snack om saken.

Sen håller jag fast vid att konverter lådor i stort sett kommer att försvinna framöver, skulle tro att lådor i stil med cvt eller manuella lådor med automatisk koppling kommer att ta över.

Automatväxel?
Japaner testar automatiska växlar på hoj.

I was watching a very interesting show on NHK about bicycles. :-) Of course had
played a Kraftwerk song but in fact it was Computer World 2. Original version from
the album. I uploaded the clip:

http://www.dailymotion.com/nakoruru6/video/4569638

By the way, the bicycle they were showing while playing the song changes gear
automatically depending on the speed. Fascinating!

Enjoy!

Automatväxel?
hoppas verkligen automatiska cykelväxlar har vett nog att inte växla upp när man satsar inför en uppförsbacke, alternativt verkligen kan växla under max belastning och har noll glapp...
en bil riskerar inte att välta om kopplingen plötsligt släpper - det gör cyklisten

Automatväxel?
Frostyfog skrev:
> hoppas verkligen automatiska cykelväxlar har vett
> nog att inte växla upp när man satsar inför en
> uppförsbacke, alternativt verkligen kan växla
> under max belastning och har noll glapp

just min tanke:S
eller tänk om man vill självplåga sig med bra musik i lurarna och trampa hårt o tungt på rakan så det händer nåt nån gång, osså ska hojjen börja "välja en bättre växel" o man får typ 24/28 :@

Tillbaka
Topp