Aveloxera titan?

Dewil

Medlem
Aveloxera titan?
Tänkte chansa här och se om hjärnbanken har någon erfarenhet av medel/kemikalie som fungerar att aveloxera/etsa bort färgen på eloxerade titandelar.

Slipa/blästra är inget alternativ.

Tack!

Aveloxera titan?
Eloxering är väl pr defintion en behandling som genom att utsätta metallen för ett kemiskt bad omvandlar ytan till en metallisk oxyd som är en del av ämnet ifråga. Kan säkert ätsas bort med nånting ännu surare, men det verkar lite vågat.
Trött på färgen?
Pröva pulverlackering, kanske? ;)

Aveloxera titan?
Pulverlack på fina titanbultar känns lite trist och opraktiskt! :P men ja, något som etsar bort titanoxid är vad jag är ute efter...

Nuvarande färg är skitsnygg lila, men hojen kommer gå i titan och blått..

Aveloxera titan?
Får du inget svar här så kontakta en ytbehandlingsfirma. Titan används i kemi och läkemedelstankar som annars även kan vara av syrafast rostfritt. Jag gissar att det går att beta delarna i någon lagom koncentration syra utan att de skadas. Men det får ju inte finnas några ytor som är av annat material. Jag kan inte lova att detta stämmer, vänta på ytterligare svar eller kontakta en firma.

Aveloxera titan?
Titan kan färgas mha olika spänningar o nån tillsats för att förstärka färgen. Det finns voltscheman på nätet som visar vid vilken volt du får olika färger.

Aveloxera titan?
Pröva med ättiksbad. 24%-ig ättika kan göra märkliga saker. Avblåna kastruller som värmts för varmt till exempel. Men det är en ren chansning. Berätta hur det går om du provar.

Aveloxera titan?
Tror tyvärr inte att det funkar på annat sätt än slipning eller blästring. Att titan funkar så bra i jobbiga miljöer beror just på oxidskiktet. Metallen i sig är oädel och reagerar ironiskt nog därför väldigt snabbt med syre och annat. Så om du hittar något som biter på oxiden så kanske du vips står där utan själva metallprylen också.

Aveloxera titan?
Färgningen är inga konstigheter, visst antal volt = viss färg, tabeller och allt finns som nämnt på nätet. Bli av med färgen är kruxet eftersom blå ligger på lägre volt än lila. Annars hade man bara kunnat zappa på mer!

Imon är de jobbiga helgerna över så då slår jag bodycote eller liknande firma en signal. Tack för inputen iaf!

Aveloxera titan?
Dewil skrev:
-------------------------------------------------------
> Färgningen är inga konstigheter, visst antal
> volt = viss färg, tabeller och allt finns som
> nämnt på nätet. Bli av med färgen är kruxet
> eftersom blå ligger på lägre volt än lila.
> Annars hade man bara kunnat zappa på mer!

Om detta stämmer så är det nog inte traditionell eloxering, utan nån slags styrning av oxidtjockleken. Man får olika färger om man värmer titan under olika tid, på (förmodligen) samma vis. Så om du är villig att prova så skulle du kunna grilla prylarna en stund. Funkar det likadant så blir det mörkgrått när man kommit "förbi" de olika färgstadierna.

Edit: Japp, det funkar uppenbarligen likadant. Grilla så blir det förmodligen grått:-) Men glödga inte, för då finns risk att du ändrar kristallstrukturen och ändrar hållfastheten.

http://mrtitanium.com/interference.html

Senast ändrad:
Aveloxera titan?
Uppdatering!

Testade med lite olika varianter (saltsyra, svavelsyra, ammoniak) men tillslut lyckades jag med en blandning av väteperoxid 3%( finns på apotek) och kaustiksoda (kan köpas på Ica, propplösare). Tog ca ca 15 min men funkade iaf!

Så nu vet jag och ni!

Aveloxera titan?
Dewil skrev:
> Uppdatering!
>
> Testade med lite olika varianter (saltsyra,
> svavelsyra, ammoniak) men tillslut lyckades jag
> med en blandning av väteperoxid 3%( finns på
> apotek) och kaustiksoda (kan köpas på Ica,
> propplösare). Tog ca ca 15 min men funkade iaf!
>
> Så nu vet jag och ni!

Bra! Skam den som ger sig! Ser fram emot bilder på färdig hoj.

Aveloxera titan?
Atlas skrev:
> Prövade du ättika?

Nej jag kom inte dit. Var så inställd på elaka kemikalier så jag glömde av! :P

Ingen i Gbg-området som sitter på ett typ labbaggregat 0-30v? Mitt går bara upp till 20v vilket gav mig rostbrun-guld eller bläckpenne-lila att välja på när jag testade på en gammal avsågad titanbult. Med 30v borde jag kunna få till en fin blå färg :)

Aveloxera titan?
fredrikw skrev:
> Är det inte enklare och billigare att beställa
> titanskruvar i rätt färg?

Jo verkligen! Men nu har jag lärt mig massor på vägen (det bl.a.) och e halvvägs där så labb-agg sökes! I gengäld kan jag eloxerade något åt den som har labbaggregat!

Aveloxera titan?
Dewil skrev:
> Med 30v borde
> jag kunna få till en fin blå färg :)

Seriekoppla tre bilbatterier (alltså 36 Volt)! :-)

Grymt att det funkade att aveloxera förresten. Förmodligen var det kaustiksodan som gjorde jobbet, om jag får gissa. Alla som provat att rengöra aluminium i sånt vet att det kan gå FORT att lösa mer än man vill, och titan beter sig ganska likt aluminium.

Aveloxera titan?
Makten skrev:
> Dewil skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med 30v borde
> > jag kunna få till en fin blå färg :)
>
> Seriekoppla tre bilbatterier (alltså 36 Volt)!
> :-)
>
> Grymt att det funkade att aveloxera förresten.
> Förmodligen var det kaustiksodan som gjorde
> jobbet, om jag får gissa. Alla som provat att
> rengöra aluminium i sånt vet att det kan gå
> FORT att lösa mer än man vill, och titan beter
> sig ganska likt aluminium.

Kan vara så! Är ingen kemist men vet hur det äter aluminium. Fick loss en fastärgad sadelstolpe ur en stålram med just kaustiksoda.

Mm seriekoppla batterier är ett alternativ, men blir svårt att pricka just rätt färg om man inte på något sätt kan ställa spänningen... En heeeel hög med aa batterier i serie kanske skulle va ngt :p

Aveloxera titan?
Hade inget att förlora så testade med batterierna tillgräsklipparn och zappade. 25,5v, Blev helt OK!

image.jpg

Aveloxera titan?
Dewil skrev:
> Hade inget att förlora så testade med
> batterierna tillgräsklipparn och zappade. 25,5v,
> Blev helt OK!

Cool.
Såg förresten att du lagt upp en film på Youtube

/Johan

Aveloxera titan?
Jag har nog ett labbagregat som funkar, det är stort som tusan iaf. Men nu har du ju redan kört hårt!

Verkade rätt enkelt, synd att jag inte har några titanprylar.

Aveloxera titan?
KG,
De ska sitta på min styva KUK!:)

Jojje,
Det var faktiskt tjejen som filmade i smyg.. Lite pinsamt men jag blev ju så glad!

Jomper,
Om du vill låna ut så kanske det är aktuellt beroende på hur bra de beställda titanskruvarna matchar de jag gjorde. Kan ju hjälpa dig eloxera någon aluminiumpryl istället

Aveloxera titan?
bruce skrev:
> Fränt! Hur tjockt skikt blir det, känsligt för
> repor ex?

Vet inte hur tjockt, men hårt och reptåligt blir det, speciellt vi färgerna i högre spännings-skiktet

image.jpg

Aveloxera titan?
Fan vad läckert att du både löst ursprungsproblemet och börjat eloxera med bra resultat. Veckans McGyver?

För övrigt har jag lite svårt att greppa det som makten skrev, Jag säger inte att det är fel för jag vet inte själv. Men Titan och Aluminium verkar inte alls ha samma egenskaper. Ren Titan är en supertålig syrabeständig metall vilket stämmer bra med användningen inom läkemedelsindustri, men den verkar även användas i legering med aluminium och då vet jag inte alls hur tålig den är.

Aveloxera titan?
Hasse#7 skrev:
> Fan vad läckert att du både löst
> ursprungsproblemet och börjat eloxera med bra
> resultat. Veckans McGyver?
>
> För övrigt har jag lite svårt att greppa det
> som makten skrev, Jag säger inte att det är fel
> för jag vet inte själv. Men Titan och Aluminium
> verkar inte alls ha samma egenskaper. Ren Titan
> är en supertålig syrabeständig metall vilket
> stämmer bra med användningen inom
> läkemedelsindustri, men den verkar även
> användas i legering med aluminium och då vet jag
> inte alls hur tålig den är.

Tackar!:)

Nej titan och aluminium är inte speciellt lika och vad som bet på oxidskiktet vette-fåglarna! Aluminium och vanadium används i små mängder att legera titan så det blir starkare och får bättre egenskaper. Finns ganska mycket läsa om det om man har svårt att sova! ;)

Aveloxera titan?
2014 är det nya -90 så kör!

Blev inga bilder då jag fick sitta med elektroden i handen och grejja, men det är fräckt att se hur bitarna ändrar färg mitt framför ögonen. Finns en hel del på youtube annars

Aveloxera titan?
Jag beundrar engagemanget!

Palla hålla på för att få rätt färg på några skruvar alltså. Själv skulle jag gett upp ganska omgående och vant mig vid färgen.

Ambitiöst!

Aveloxera titan?
Hasse#7 skrev:
> För övrigt har jag lite svårt att greppa det
> som makten skrev, Jag säger inte att det är fel
> för jag vet inte själv. Men Titan och Aluminium
> verkar inte alls ha samma egenskaper. Ren Titan
> är en supertålig syrabeständig metall vilket
> stämmer bra med användningen inom
> läkemedelsindustri, men den verkar även
> användas i legering med aluminium och då vet jag
> inte alls hur tålig den är.

Titan är korrosionsbeständigt tack vare oxidskiktet som mycket snabbt bildas, just för att metallen är oädel (och därför ironiskt nog korroderar lätt). Sen har det förstås andra egenskaper än aluminium i övrigt.

"Like aluminium and magnesium metal surfaces, titanium metal and its alloys oxidize immediately upon exposure to air. /.../ It is, however, slow to react with water and air, as it forms a passive and oxide coating that protects the bulk metal from further oxidation. /.../ Related to its tendency to form a passivating layer, titanium exhibits excellent resistance to corrosion. It is almost as resistant as platinum, capable of withstanding attack by dilute sulfuric and hydrochloric acids as well as chloride solutions, and most organic acids. However, it is attacked by concentrated acids. As indicated by its negative redox potential, titanium is thermodynamically a very reactive metal."

http://en.wikipedia.org/wiki/Titanium

Aveloxera titan?
Jag är med så långt fram som till att bägge omedelbart bildar ett passivt lager ytterst. Sen tycker jag inte att det stämmer längre. Aluminiums passiva lager är ju jättebra för att skydda mot väder och vind osv men om man ordnar en liten "balja vatten" inne i tex ett vevlagerhus så är det vara skit kvar så småningom. Min erfarenhet av titan är inte att det blir likadant som med aluminium. Titan beter sig mer som syrafast rostfritt som även det kan rosta om man blandar med fel metaller osv.

Om vi säger som så här. Jag har hellre pacemaker av titan än aluminium och det beror inte bara på kroppen lättare behåller titan på insidan av kroppen. Fast helst har jag ingen pacemaker alls.

Aveloxera titan?
Hasse#7 skrev:
> Jag är med så långt fram som till att bägge
> omedelbart bildar ett passivt lager ytterst. Sen
> tycker jag inte att det stämmer längre.

Vad är det som inte stämmer längre? Aluminium har som sagt inte samma egenskaper, men det är samma mekanism som gör att det inte korroderar (vidare). Sen är respektive skyddande lager olika beständiga mot [infoga jobbiga omständigheter] såklart.

Rostfritt stål funkar för övrigt på samma sätt, där den skyddande ytan består av kromoxid.

Aveloxera titan?
Makten skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Jag är med så långt fram som till att bägge
> > omedelbart bildar ett passivt lager ytterst.
> Sen
> > tycker jag inte att det stämmer längre.
>
> Vad är det som inte stämmer längre? Aluminium
> har som sagt inte samma egenskaper, men det är
> samma mekanism som gör att det inte korroderar
> (vidare). Sen är respektive skyddande lager olika
> beständiga mot såklart.
>
> Rostfritt stål funkar för övrigt på samma
> sätt, där den skyddande ytan består av
> kromoxid.

Det som inte stämmer längre är att jag anser att aluminium är en kass skitmetall när omständigheterna är dåliga och de andra två inte är det. Förutsatt då att omständigheterna är likvärdiga för alla tre.

Aveloxera titan?
Hasse#7 skrev:
> Det som inte stämmer längre är att jag anser
> att aluminium är en kass skitmetall när
> omständigheterna är dåliga och de andra två
> inte är det. Förutsatt då att omständigheterna
> är likvärdiga för alla tre.

Ingen har påstått något annat. Här finns lite mer intressant läsning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrokemiska_spänningsserien

Aveloxera titan?
Makten skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Det som inte stämmer längre är att jag anser
> > att aluminium är en kass skitmetall när
> > omständigheterna är dåliga och de andra två
> > inte är det. Förutsatt då att
> omständigheterna
> > är likvärdiga för alla tre.
>
> Ingen har påstått något annat. Här finns lite
> mer intressant läsning:
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrokemiska_sp%C3%
> A4nningsserien

Om man läser från början till slut tolkade jag dig som att du ansåg att Aluminium och Titan var snarlika och att Dewil skulle vara försiktig så att Titanet inte försvann. Var det inte det du menade så tolkade jag dig fel. Vi släpper det här nu. Alla tre är metaller med egenskaper, punkt.

Aveloxera titan?
Hasse#7 skrev:
> Om man läser från början till slut tolkade jag
> dig som att du ansåg att Aluminium och Titan var
> snarlika och att Dewil skulle vara försiktig så
> att Titanet inte försvann. Var det inte det du
> menade så tolkade jag dig fel. Vi släpper det
> här nu. Alla tre är metaller med egenskaper,
> punkt.

Det kanske var lite oklart, men jag menade att de beter sig likartat som ämnen sett, rent kemiskt (båda är ganska precis lika oädla och reagerar därför lätt med syre och annat). Under mer normala omständigheter i praktiken är det en annan femma:-)

</slutnördat>

Aveloxera titan?
Makten skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Om man läser från början till slut tolkade
> jag
> > dig som att du ansåg att Aluminium och Titan
> var
> > snarlika och att Dewil skulle vara försiktig
> så
> > att Titanet inte försvann. Var det inte det du
> > menade så tolkade jag dig fel. Vi släpper det
> > här nu. Alla tre är metaller med egenskaper,
> > punkt.
>
> Det kanske var lite oklart, men jag menade att de
> beter sig likartat som ämnen sett, rent kemiskt
> (båda är ganska precis lika oädla och reagerar
> därför lätt med syre och annat). Under mer
> normala omständigheter i praktiken är det en
> annan femma:-)
>
>
>

Ok!

Aveloxera titan?
Mange. skrev:
> Grym tråd!
> Har du fler bilder från hela processen?
> Sjukt imponerad är bara förnamnet

+1

Aveloxera titan?
Kan du inte kolla med ättika (Ättikssyra 24%) på något du eloxerat så fint nu, jag blir nyfiken men har inget eloxerat titan hemma.

Aveloxera titan?
Atlas skrev:
> Kan du inte kolla med ättika (Ättikssyra 24%)
> på något du eloxerat så fint nu, jag blir
> nyfiken men har inget eloxerat titan hemma.

Och jag har ingen ättikssyra!:/

Tillbaka
Topp