Avid Elixir CR bromsar

SLINP

Medlem
Avid Elixir CR bromsar
Nybörjare på detta med mountainbike och har skaffat en begagnad cykel med Avid Elixir CR bromsar. Nu behövs det ju service på både fram och bakbroms, byte backar osv, och det är ju inga problem. Men eftersom jag är nybörjare så kommer det upp lite frågor om hur man ställer in de olika funktionerna, det är ju två olika inställningsrattar vid handtaget. Dels så är det ju den lilla vid handtaget och desutom det vinröda vredet där slangen går ut. Hoppas att ni som kan detta har någon bra beskrivning hur de fungerar?

Avid Elixir CR bromsar
Välkommen!
Den lilla vid handtaget är "reach"= hur nära styret handtagen (lever) sitter, beroende på finger längd...
De andra (röda) är "pad contact" hur nära beläggen är mot skivorna.
Den modellen har en lite O-ringen som lätt kommer i klämma//hamnar fel på pad-justeringen (ratten på slangen). Den finns inte som reservdel och jag har letat efter annan och inte fått fram något vettigt under kostnaden för ett helt handtag. Med andra ord, skruva in de så långt det går och låt de sen sitta kvar där. Hur nära beläggen är går att fixa när du luftar.
Lycka till!

Avid Elixir CR bromsar
Hej Velocipeden, tack för bra svar då blir det att kolla upp detta, när jag har fixat bromsarna med nya klossar och gjort luftning enligt instruktionen som jag såg här på internet från HappyMTB:s Mekskola #9. Den tyckte jag var mycket instruktiv
så då ska det väl gå att få ordning på bromsarna och cykeln i ordning. Ha det gott!

Avid Elixir CR bromsar
Hej! Jag sitter och ska renovera ett par elixir cr sl. Några tips på hur man gör och var man hittar delar? Jag har problem med ett läckande bromshandtag

Tillbaka
Topp