Avmontering av vevlager - Centurion Super Le Mans

wolf426

Ny medlem
Hej.

Jag har en Centurion - Super Le Mans och jag behöver montera ur vevlagret för stundande lackering av ramen.

1) Muttrarna är av men jag har får inte bort vevarmarna, någon som har något tips där?
2) Vad behöver man ha för verktyg för att få ur lagret?

Bilder:

1.jpg ht=544
3.jpg ht=544
4.jpg ht=544

Tack på förhand!

1) Du behöver en vevarmsavdragare för att få av vevarna från vevlageraxeln. Låna eller köp. Finns på Biltema om man är snål.

2) Det brukar inte vara så svårt att bort låsringen för vevlagret och den skål som sitter på sidan som du har fotat. Har man inte specialverktyg kan man använda hammare + skruvmejsel. Låsringen blir förstås lite misshandlad. Specialverktyg är förstås bättre, särskilt om du ska montera ihop och justera lagerspänningen. Den andra lagerskålen som sitter på samma sida som vevpartiet brukar sitta hårdare. Den vet jag inte hur den ser ut. Ibland kan man lossa den med en stor skiftnyckel eller så måste man ha ngt specialverktyg. Kanske värt att kolla med någon lbs om de kan plocka bort grejerna. Kan bli billigare än att köpa en massa verktyg som du kanske inte använder igen.

Okej. Ah jag slog lite lätt faktiskt och det blev ett märke direkt. Vill helst inte misshandla den =)

Är det någon I Gbg som skulle kunna låna ut en haknyckel och en pin spanner mot ersättning?

Eller så får jag ta hojen på ryggen och höra med en lbs.

Nu vet jag i alla fall hur det ligger till. Tack skall ni ha!

Har en likadan Super le mans och tänkte även jag byta mitt velager. går det byta till ett inbyggt och i såfall vilka mått gängor osv. är det man ska ha? Någon som har bytat eller vet hur man ska mäta?

Tillbaka
Topp