AXA bluetooth-lås, kan det hackas?

pewe

Aktiv medlem
I vårt hyreshus finns 7 elcyklar, Ecoride Ambassadör, som enkelt kan hyras/lånas via en app. En av cyklarna stals igår när den var uthyrd, långt ifrån bostäderna. Låset låg upplåst och oskadat på marken. Det enda sättet att låsa upp låset är via bluetooth. Min fråga är: är det öht. möjligt för en tjuv att hacka ett rammonterat bluetoothlås?

Ja.

Det finns andra sätt att öppna lås.
Är det t.ex. ett elektroniskt lås som använder en solenoid, kan man öppna det med en magnet.

Med reservation för att jag inte vet hur mekaniken i de där låsen faktiskt ser ut, så kan jag tänka mig konstruktioner som skulle gå rätt enkelt att manipulera.

Edit: nu sa ju @Maakus det rent ut. Så... ja, det jag tänkte på.

I vårt hyreshus finns 7 elcyklar, Ecoride Ambassadör, som enkelt kan hyras/lånas via en app. En av cyklarna stals igår när den var uthyrd, långt ifrån bostäderna. Låset låg upplåst och oskadat på marken. Det enda sättet att låsa upp låset är via bluetooth. Min fråga är: är det öht. möjligt för en tjuv att hacka ett rammonterat bluetoothlås?
Jag tänker säga ja.

Alternativet är annars: https://happyride.se/forum/threads/visa-daligt-lasta-cyklar.1533491/page-9

Som man kan se på LockPickingLawyer så går de flesta lås att dyrka upp på väldigt kort tid om man vet hur man gör.

Senast ändrad:
Någon liknande cykel i Kanada visade de på youtube gick att öppna med Flipper. Det krävs dock att cykeln med låset inte har någon egen "handshake" eller egen koppling till ett mobilt nätverkt, så hyrcyklar osv. brukar vara säkra.

Tillbaka
Topp