backflip, svårt?

backflip, svårt?
Ja, backflip är svår. Har du en bra kick att tillgå så tror jag absoult inte det är omöjligt.
Du kan ju alltiid testa i vatten först. Men som sagt var, har du en bra voltramp borde det gå.
Men det är inget du bör testa med XC-hojen direkt....

backflip, svårt?
ok, jag tänkte man kunde åka ut till ett grustag och "bygga" sig en "ramp" det svåra är nog att få till en kick på grushögen, om det går åt helvete så får man ju hoppa av i luften. men man ska nog ha ordentligt med skydd på sig va?

backflip, svårt?
Det rekommnenderas,ha benskydd och handskar. Inte skönt att skrapa händer och ben på löst grus..
Och hjälm såklart !

Lycka till !

//Max

backflip, svårt?
hehe jo en sjö låter vettigt=) se bara till att det inte ligger is där ;) å sen får man absolut inte tveka utan kör på till 100% hela vägen runt. lycka till =)

backflip, svårt?
Kan ju nada om såna där trick, men att träna med landning i vatten låter ju klart skonsammare än grus men glöm inte flytväst på cykeln eller åtminstone någon sorts lina så du kan dra upp den på torra land igen, annars blir det så dyrt ;-)

Bosse

backflip, svårt?
Det kanske ska tilläggas att det inte är någon höjdare att testhoppa i vattnet just nu.
Vad sägs om i sommar istället ?

edit : Jo jag antar att han förstår det ;)

Mvh Max

Senast redigerad av en moderator:
backflip, svårt?
Max.K Skrev:
-------------------------------------------------------
> > Det kanske ska tilläggas att det inte är någon
> höjdare att testhoppa i vattnet just nu.
> Vad sägs om i sommar istället ?
>
> //Max

Undrar just om han inte förstod det!=)

/Fredde

backflip, svårt?
Daddy Mac Skrev:
å sen får man absolut
> inte tveka utan kör på till 100% hela vägen runt.
> lycka till =)

Absolut. Märker du att du inte kommer klara det, så kör hela varvet ändå. Det är bättre att landa på hjulen och trilla av hojen än att landa på huvudet uppochned och får cyekln över sig.

backflip, svårt?
Skadar nog inte att öva litet på en trampolin först också. En kille jag känner bröt nacken när han skulle testa backflippen i skidbacken. Man bör nog veta att andra gjort en backflipp i hoppet man ska köra i också. Att bara bygga ett hopp och sen testa verkar litet farligt. Sen bör man nog ha testat att klara landningen från den höjden man kommer upp i också. Det svåra gissar jag (jag kommer aldrig försöka) är nog att dels anpassa hastigheten till bara ett varv och att stabilisera snurren innan man ska landa.

backflip, svårt?
bianchi oskar:
det är inga problem för lagrena att hamna i vatten jämfört med lera.

däremot så får man se till att hålla ordenligt uppsmort efteråt bara, plocka isär i delar o driva ut fukten och fetta om så är det inga problem.

backflip, svårt?
Bianchi oskar Skrev:
> men det är ju inte så bra för lager och sånt att
> hoppa ner i en sjö :S

Ibland får man välja, lagrena eller nacken...
Det är lättare att fetta om lagrena än att få ordning på nacken igen.

backflip, svårt?
Höbalar, kanske, skonar både lager och den mänsliga kroppen..(detta är för övrigt helt fel tråd för mig, jag vågar knappt droppa 30 cm..).

backflip, svårt?
på vilken hoj ska du göra de med, och ett tips e att träna lite annat innan du hoppar en backflipp om du inte ens klarar en typ aa vad ska man ta no-hander

backflip, svårt?
Testa att göra mollbergare (när man hoppar ut framåt och voltar bakåt på simhopparspråk) från hopptorn först (Utan cykel då alltså...).
Satte för någon vecka sedan mina livs första mollbergare från treans och femmans hopptorn (Utan cykel då alltså...men jag fick skryta lite:-)).
Efter ett antal hopp började man få upp lite kännsla för det där med hur fort man behövde snurra för att komma runt. Man började även lära sig att justera rotationen i luften genom att göra sig större och mindre. Tror att det kan hjälpa en ganska mycket att göra det på cykel om man är van att göra det utan cykel...
Det är faktiskt riktigt riktigt svårt att komma runt från trean. Man får ta i av bara helve**e i rotationen!
Från femman är det riktigt riktigt enkelt att göra mollbergare ty där har man gott om tid på sig. Det är även ganska enkelt att sätta landningen från femman ty man ser liksom vattnet en bra bit innan man landar så man kan anpassa rotationen i luften.

Kan tänka mig att det är lite samma sak på cykel. Ju större hopp desto lättare att sätta det men desto obehagligare och farligare!

backflip, svårt?
Det är en rädlsa som går att övervinna!

Kan informera att det är betydligt farligare att göra "mollbergare" på cykel (i ett så stort hopp som behövs) än vad det är att göra det från femman utan cykel. Hoppar man ned i vattnet svider det bara lite i skinnet om man krashar. Hoppar man med cykel och skall landa på mark så kan man bryta nacken eller tom dö om man krashar....

Bianchi oskar Skrev:
> femman vågar jag inte hoppa frn hehe, jag är så
> satanas höjdrädd :S
> jag sätter "backflip" från 1.5 svikt... men högre
> har jag aldrig testat.....
>
> JUHO MANNINEN "JUHO CYKELMÄSTAREN"

backflip, svårt?
Jag har nästan gjort en frontflip med cykel. fast jag landade på ena knät brevid cykeln..
Men höll i styret fortfarande och snurrade ett helt varv framåt iaf.

Tillbaka
Topp