Bakbroms tar dåligt

JohnnyJ

Aktiv medlem
Bakbroms tar dåligt
Har fälgbromsar som tog väldigt dåligt så jag gjorde ren fälgarna och bromsbackarna med T-sprit och Isopropanol. Nu tar frambromsen nästan för bra medan bakbromsen blev bättre men absolut inte bra. Mina cyklar har allmänt varit mycket sämre på bakbromsen. Beror det på fjädringen i den längre wiren? Kan man göra något åt det?

Bakbroms tar dåligt
Har fälgbromsar som tog väldigt dåligt så jag gjorde ren fälgarna och bromsbackarna med T-sprit och Isopropanol. Nu tar frambromsen nästan för bra medan bakbromsen blev bättre men absolut inte bra. Mina cyklar har allmänt varit mycket sämre på bakbromsen. Beror det på fjädringen i den längre wiren? Kan man göra något åt det?
Har du bytt bromsvajer och hölje? Annars är det nog läge för det.

Bakbroms tar dåligt
Har du bytt bromsvajer och hölje? Annars är det nog läge för det.
Tack för svar men jag tokbyter aldrig saker utan att veta orsaken till varför just den delen ska bytas.
Kan du förklara varför du anser att wire och hölje ska bytas? (de ser absolut inte slitna ut, är rena och fina.) Wiren är smörjd och löper lätt i höljet.

Bakbroms tar dåligt
Man ska inte byta om det inte behövs, det är rätt tänkt. Problemen du beskriver beror ofta på att det är mer friktion i systemet än det ska vara för bästa funktion, och vajer/hölje är ofta boven. Det kommer med tiden in fukt och smuts där, så de är att anse som förbrukningsvaror (om än över lång tid). Om det är just det som orsakar känslan är svårt stt veta utan ett byte dock. En enkel grej man kan göra för lite mer data är att koppla loss vajern och känna om bromsreglage resp. broms jobbar lätt och fint var för sig utan varandra. Ibland är det där friktionen finns.

Bakbroms tar dåligt
En enkel grej man kan göra för lite mer data är att koppla loss vajern och känna om bromsreglage resp. broms jobbar lätt och fint var för sig utan varandra. Ibland är det där friktionen finns.
Precis! Det är det jag har gjort. Allting löper lätt och smidigt. Dock misstänker jag att höljet av ålder, slitage och användning kan fjädra mer än när det var nytt. Det som talar emot det är att även med nytt hölje och ny wire har både min nuvarande och mina tidigare cyklar haft sämre bromsverkan på bakhjulet.
Det är inga stora pengar så jag kommer köpa nytt.

Tack för svar!

Bakbroms tar dåligt
Precis! Det är det jag har gjort. Allting löper lätt och smidigt. Dock misstänker jag att höljet av ålder, slitage och användning kan fjädra mer än när det var nytt. Det som talar emot det är att även med nytt hölje och ny wire har både min nuvarande och mina tidigare cyklar haft sämre bromsverkan på bakhjulet.
Det är inga stora pengar så jag kommer köpa nytt.

Tack för svar!
Med bromsverkan, menar du förmåga att låsa hjulet, eller att stoppa cykeln? Bakbromsen kommer aldrig vara i närheten av frambromsen när det gäller det senare, pga. fysikens lagar.

Bakbroms tar dåligt
Med bromsverkan, menar du förmåga att låsa hjulet, eller att stoppa cykeln? Bakbromsen kommer aldrig vara i närheten av frambromsen när det gäller det senare, pga. fysikens lagar.
Hm, vilka lagar talar du om här? Antag för diskussionens skull att vi kan cykla baklänges med cykeln. Om jag då skulle bromsa med framhjulet (som nu är bak i detta fall) så skulle det låsa sig direkt eftersom hjulets bromsverkan då minskar trycket mot vägbanan och gör att det kan slira. Bakhjulet (som nu är fram) skulle ha samma svaga bromsverkan och inte ha någon fördel av att inbromsningen ökar trycket mot vägbanan och därmed kunna bromsa hårdare utan slirning.

Bakbroms tar dåligt
Hm, vilka lagar talar du om här? Antag för diskussionens skull att vi kan cykla baklänges med cykeln. Om jag då skulle bromsa med framhjulet (som nu är bak i detta fall) så skulle det låsa sig direkt eftersom hjulets bromsverkan då minskar trycket mot vägbanan och gör att det kan slira. Bakhjulet (som nu är fram) skulle ha samma svaga bromsverkan och inte ha någon fördel av att inbromsningen ökar trycket mot vägbanan och därmed kunna bromsa hårdare utan slirning.
Typ den effekten jag menar, att vikten från ekipaget kommer trycka på i färdriktningen och påverka hjulens friktion mot marken, vilket gör att hjulen glider på underlaget lättare eller inte. Då menar du förmåga att låsa hjulet i inlägget jag undrade om, det blev tydligare för mig nu. ?

Bakbroms tar dåligt
Förklaringen till att du stannar fortare med frambromsen är fysikalisk. När bromskraften sitter framför tyngdpunkten (din kropp och cykeln) rör sig vikten mot frambromsen och skapar en större bromskraft än när bromskraften drar bakom tyngdpunkten. Gäller även bilar, mc mm. Det är därför de har större bromsar i bak än fram.

Bakbroms tar dåligt
Förklaringen till att du stannar fortare med frambromsen är fysikalisk. När bromskraften sitter framför tyngdpunkten (din kropp och cykeln) rör sig vikten mot frambromsen och skapar en större bromskraft än när bromskraften drar bakom tyngdpunkten. Gäller även bilar, mc mm. Det är därför de har större bromsar i bak än fram.
Ja, det har jag fullständigt förstått, jag förklarade det själv i min version i "baklängesscenariot" här ovan ... :)

Senast ändrad:
Bakbroms tar dåligt
Jag hade ett liknande problem på min cykel som jag åtgärdade för två veckor sedan med gott resultat. Jag hade också ganska kass bromsverkan bak medans fram var bra. Jag bytte wire och hölje, såg även till att få rätt längd på höljena. Förra ägaren hade kapat höljena för långa så det blev massa extra onödiga svängar på höljena som bidrar till extra friktion. Så om du byter höljena kan det även vara läge att kontrollera att de du installerar blir lagom långa.

Bakbroms tar dåligt
Jag hade ett liknande problem på min cykel som jag åtgärdade för två veckor sedan med gott resultat. Jag hade också ganska kass bromsverkan bak medans fram var bra. Jag bytte wire och hölje, såg även till att få rätt längd på höljena. Förra ägaren hade kapat höljena för långa så det blev massa extra onödiga svängar på höljena som bidrar till extra friktion. Så om du byter höljena kan det även vara läge att kontrollera att de du installerar blir lagom långa.
Ja, onödig längd kan göra skillnad men jag ska byta båda höljen till bakbromsen till sådana som inte fjädrar.

Bakbroms tar dåligt
Om du läser mitt första inlägg i denna tråd så kan du läsa att alla backar och fälgar är rengjorda. Dessutom tokbyter jag inte någonting!
Nu har jag inte ngn större erfarenhet av bromsbackar eftersom jag kört skivbromsar de senaste decennierna men kontaminerade skivbromsar kan ibland vara omöjliga att fixa till utan eld o häxkonster. Då är det bättre att köpa nytt.

Men jag kommer i varje fall ihåg att gummit blev hårt o dåligt med tiden på mina gamla racers o då bytte jag oxå.

För övrigt, att kalla byte av bromsbackar som blivit dåliga för att "tokbyta" är väl ändå att överdriva?

Bakbroms tar dåligt
Tack alla för era svar. Jag har fått ett mycket relevant svar av darkforce (se ovan).
Jag kommer att följa det rådet.
Inga fler svar efterfrågas!

Bakbroms tar dåligt
Tack alla för era svar. Jag har fått ett mycket relevant svar av darkforce (se ovan).
Jag kommer att följa det rådet.
Inga fler svar efterfrågas!
Bra att du är nöjd. Om du märker att det inte blir bra ändå så är det bara att scrolla upp till de svar där folk har försökt att hjälpa dig men du har avfärdat deras svar ganska bryskt.

Be nice, always!

Bakbroms tar dåligt
Bra att du är nöjd. Om du märker att det inte blir bra ändå så är det bara att scrolla upp till de svar där folk har försökt att hjälpa dig men du har avfärdat deras svar ganska bryskt.

Be nice, always!
Vad menar du med det?
Jag har genuin kunskap i teknik men inte i cykelteknik och ville veta om det fanns ett sätt att minska fjädringen i höljet. Jag fick ett väldigt bra svar. Bara för att ditt svar inte dög så kallar du mig brysk?

Bakbroms tar dåligt
Jeez, här försöker man hjälpa så kommer en tjomme o spelar offer...
För att vara tydlig! Den enda av er som har kommit med ett relevant och bra svar är darkforce! Ni andra fortsätter tjata om att tokbyta allt utan att veta om den detaljen är trasig från början! Och då förväntar ni er att jag ska stå med mössan i hand och buga och bocka samt ge er pluspoäng för tips som inte gav någonting!

Bakbroms tar dåligt

Be nice, always!
Ni har inte försökt hjälpa! Ni presenterar tokbyten! Byta innan man vet att det är trasigt!
darkforce hjälpte! Då blev ni andra putt eftersom det enda ni kan föreslå är tokbyten!

Bakbroms tar dåligt
JohnnyJ, om du vänder upp-och-ner på hojen och provbromsar, ser allt bra ut? Ibland greppar inte bromsarna på ömse sidor an samtidigt, och då blir inbromsningen annorlunda. Sen är det som sagt frambromsen som biter bättre, varför "man" har en tendens att använda bakbromsen mer, varför den slits snabbare.

Bakbroms tar dåligt
Haha, vilka underbara svar av TS! Så fantastiskt snarstucken. ?

Eftersom du anser att ”alla” förordar ”tokbyte” undrar jag stilla vad detta innebär. Att byta klossar kan exempelvis göra underverk om klossarna har hårdnat eller är av dålig kvalitet, även om de knappt är slitna. Är detta ett ”tokbyte”?

Hade jag varit du hade jag låtit vajern löpa utan hölje i så stor utsträckning som möjligt. Heldragna höljen brukar orsaka både mer friktion och större risk för fastfrusna bromsar.

Bakbroms tar dåligt
Ni har inte försökt hjälpa! Ni presenterar tokbyten! Byta innan man vet att det är trasigt!
darkforce hjälpte! Då blev ni andra putt eftersom det enda ni kan föreslå är tokbyten!
Men tänk om det är beläggen då? Du kan ju alltid testa bara för att utesluta det. Blir det inte bättre så är det väl bara att byta tillbaka. Någon gång kommer du väl behöva byta beläggen?!

Det troligaste är väl ändå att det att det är dags att byta vajer och höljen om du inte gjort det på ett tag, vare sig du vill det eller inte. Den längre vajern till bakbromsen gör det nog känsligare än den kortare sträckan det är till frambromsen.

Bakbroms tar dåligt
Hur är gummit i bromsbackarna? Det finns en risk att du torkar ut dem om du använder T-sprit. Om gummit blir hårt så försämras bromsförmågan. En quick fix är att slipa av gummit på sidan mot fälgen med sandpapper.

Bakbroms tar dåligt
Vad menar du med det?
Jag har genuin kunskap i teknik men inte i cykelteknik och ville veta om det fanns ett sätt att minska fjädringen i höljet. Jag fick ett väldigt bra svar. Bara för att ditt svar inte dög så kallar du mig brysk?
Jag har inte gett dig något svar. Jag bara reagerade på din tonalitet mot de andra som bidragit med tips.

Bakbroms tar dåligt
Har nu bytt båda wirehöljen till bakbromsen men behållit wiren och bromsbackarna.
Bakbromsen fungerar nu perfekt, kanske lite för bra innan man är van att inte klämma åt som förut.
Stort tack till darkforce för ditt konstruktiva råd.
Tack också till er andra men tokbyten är inte vad jag gör. Man felsöker och byter endast det som är trasigt.

Tillbaka
Topp