Bakdäck stigcykling

Bakdäck stigcykling
Tänk om det blir en torrsommar med hårt underlag då skulle jag inte vilja åka med dom däcken.

Jag byter aldrig däck beroende på årstid. Byter när något blir så pass trasigt att det inte går att laga. DHR2 är ju (enligt mig) det ultimata däcket och fungerar perfekt i allt från torrt till blött.

Föredrar grepp före rull alla dar i veckan och varje gång jag sätter på nått semi-slick/lättrullat så ångrar jag mig alltid. Visst på min HT så fungerar mer lättrullade däck där jag inte kör samma bröt som jag vanligtvis gör.

Bakdäck stigcykling
Jag byter aldrig däck beroende på årstid. Byter när något blir så pass trasigt att det inte går att laga. DHR2 är ju (enligt mig) det ultimata däcket och fungerar perfekt i allt från torrt till blött.

Föredrar grepp före rull alla dar i veckan och varje gång jag sätter på nått semi-slick/lättrullat så ångrar jag mig alltid. Visst på min HT så fungerar mer lättrullade däck där jag inte kör samma bröt som jag vanligtvis gör.
Vad har du fjädringen till skådebröd för kompisar.

Bakdäck stigcykling
Tänk om det blir en torrsommar med hårt underlag då skulle jag inte vilja åka med dom däcken.
Visst, men är det hårt så kör jag bara fortare och vill då ändå ha ett däck som greppar bra. Orkar definitivt inte byta däck annat än vid punka när jag så nöjd som jag är.

Upplever även att GBG-terrängen endast är hård när det är minusgrader, det blir inte så hårt bara för att det är torrt.

Bakdäck stigcykling
För oss som vägrar maxxis, vad finns det för bra stigdäck?
Däck från Schwalbe, Specelized, Vittoria, Bontrager och säkert flera andra. Välj ett mönster som passar din terräng och åkstil. Just nu kör jag med Specelized Butcher och Eliminator, känner inte att de begränsar mig och min åkning. Greppet är bra och de har inte gått sönder?

Bakdäck stigcykling
Däck från Schwalbe, Specelized, Vittoria, Bontrager och säkert flera andra. Välj ett mönster som passar din terräng och åkstil. Just nu kör jag med Specelized Butcher och Eliminator, känner inte att de begränsar mig och min åkning. Greppet är bra och de har inte gått sönder?

Kör också Specialized Butcher och Eliminator. Trevliga däck med jättebra grep. Lite konstigt dock att jag har fått många fler punkor där man ser vätska rinna ut i en minut med Grid Trail casing än jag hade förut med Trail casing. Letar nu dock efter något lättare och lättrullad till sommaren. Tror att jag går tillbaka till Maxxis.

Bakdäck stigcykling
Jag precis. 2.5 fanns det ju som inte 2.6 som jag skrev. Då blir det ju bredare än fram, man brukar ju ha smalare bak men kanske funkar ändå?
Jag kör bredare i bak än fram, fick tipset för många år sedan då du vill ha grepp och extra dämpning bak och gräva ner sig lite ifram för kurvgreppet ?

Kör för övrigt 2.4 trailking på en 23mm bred fälg det ser lite lustigt ut men grepp finns och inga problem alls hittils.

Bakdäck stigcykling
Jag kör bredare i bak än fram, fick tipset för många år sedan då du vill ha grepp och extra dämpning bak och gräva ner sig lite ifram för kurvgreppet ?

Kör för övrigt 2.4 trailking på en 23mm bred fälg det ser lite lustigt ut men grepp finns och inga problem alls hittils.
Du har rätt i det du skriver .
Jag har 2.8 bak på stålhingsten och 2.6 fram och det rullar lätt både i skogen och på asfalt
Sen fick man damma av fs hojen och klämma på ett 2.6 bak och ett 2.4 fram och där har jag ganska bra referens på hur hojen uppför sig med 2.4 fram och bak fram däcket är mera åt hårdbane hållet medans bak däcket är ett mix däck men det rullar lätt både i skogen och på asfalt.
Det som jag kan tänka mig är att man får en bättre bär yta bak och att däcket inte gräver ner sig i marken.
Däcken är på båda hojarna av olika märken.

Bakdäck stigcykling
Jävla märkligt att 98% (2% felmarginal för sådant jag kan ha missat) av alla tillverkare har antingen samma bredd eller smalare bakdäck på hojarna de säljer. ?

Tillbaka
Topp