Bakdäck stigcykling

Fischer37

Medlem
Bakdäck stigcykling
Har Maxxis Minion DHR II 2.40 bak och fram på min cykel nu.
Är lite sugen på att testa något mer lättrullat i bak och hade tänkt mig att testa Aggressor.
Upptäckte dock att de bara finns i 2.30 och 2.60. Fälgen är 30 bred och då rekommenderas ju att man inte monterar 2.30 däcket
men 2.60 känns onödigt brett. Vissa kommer ju säga att det inte spelar någon roll att det är 2.30 på 30 fälg.
Kollade på Dissector också men många säger att det slits otroligt fort. Är det er erfarenhet också? Är det någon som är nöjd med det däcket?

Senast ändrad:
Bakdäck stigcykling
Tror inte att Aggressor är mer lättrullat än DHR II. DHR II är förvånansvärt med så mycket grepp. Har du tittat på Dissector? Den finns i 2.4.

Bakdäck stigcykling
Agressor finns i 2.5, det kör jag och gjort i många år nu, en stor favorit bland bakdäck för min del

edit*
iaf i 29” som jag har, men det bör finnas i 27.5 med om du har det

Bakdäck stigcykling
Tror inte att Aggressor är mer lättrullat än DHR II. DHR II är förvånansvärt med så mycket grepp. Har du tittat på Dissector? Den finns i 2.4.
Precis, de va den jag menade som alternativ men hade råkat skriva något annat. Rättade det nu.
Har läst att många tycker det är mycket mer rull i Aggressor men har inte själv testat alls.

Bakdäck stigcykling
Agressor finns i 2.5, det kör jag och gjort i många år nu, en stor favorit bland bakdäck för min del

edit*
iaf i 29” som jag har, men det bör finnas i 27.5 med om du har det
Jag precis. 2.5 fanns det ju som inte 2.6 som jag skrev. Då blir det ju bredare än fram, man brukar ju ha smalare bak men kanske funkar ändå?

Bakdäck stigcykling
Precis och 2.4 blir ju bra. Funderar på om folk är nöjda med det däcket. Lär ju rulla lättare i alla fall.

Har du letat på happy? Det finns redan en tråd om Dissector och folk verka vara nöjd:

Bakdäck stigcykling
Jag precis. 2.5 fanns det ju som inte 2.6 som jag skrev. Då blir det ju bredare än fram, man brukar ju ha smalare bak men kanske funkar ändå?
Du skrev att det bara fanns i 2.3 och 2.6?

edit* var nog full för sekunden när ja läste.

ja men sätt ett 2.5 fram med?
Jag har kört bredare bak än fram, dock inte märkt någon skillnad.

Bakdäck stigcykling
Jag rekommenderar Hans Dampf, bytte från assegai. Jag fattade att det skulle rulla bättre men inte att det skulle vara så sjukt stor skillnad. Helt ok grepp också.
Hahah, ja ett Assegai bak är lite väl hårt, om man inte kör den lättare varianten som bara väger 50g mer än dhf. Men det är rejält grovmönstrat att ha som bak om man inte ska köra nduro i riktig slaffs eller hänger i en bikepark

Bakdäck stigcykling
Har du letat på happy? Det finns redan en tråd om Dissector och folk verka vara nöjd:
Jo jag har kollat runt men på något vis hade jag nog missat den tråden.
Tack! Verkar ju lovande.

Bakdäck stigcykling
Ska det bli nån markant skillnad i rull så får du nog antingen gå ner i storlek till 2,3" eller byta till ett mindre köttigt däck, såsom Rekon 2,4" EXO. Har väldigt svårt att tro att Dissector rullar märkbart bättre än DHR II i jämförbar stomme och storlek. Aggressor gör det definitivt inte i alla fall.

Edit: Eller välja däck från nån annan tillverkare som fokuserar mer på rull än grepp och dämpning, som Maxxis verkar göra (på gott och ont).

Edit 2: Angående slitage så är Dual ett lämpligt val för bakdäck från Maxxis. MaxxTerra är för mjukt och kantdobbarna blir utslitna väldigt fort, åtminstone om man inte cyklar mycket försiktigt och/eller på löst underlag.

Bakdäck stigcykling
Ska det bli nån markant skillnad i rull så får du nog antingen gå ner i storlek till 2,3" eller byta till ett mindre köttigt däck, såsom Rekon 2,4" EXO. Har väldigt svårt att tro att Dissector rullar märkbart bättre än DHR II i jämförbar stomme och storlek. Aggressor gör det definitivt inte i alla fall.

Edit: Eller välja däck från nån annan tillverkare som fokuserar mer på rull än grepp och dämpning, som Maxxis verkar göra (på gott och ont).

Dissector har långa dobbar precis i mitten, så skulle tänka att den rullar lite lättare på hård underlag. Har dock inte sett några mätningar.

Bakdäck stigcykling
Dissector har långa dobbar precis i mitten, så skulle tänka att den rullar lite lättare på hård underlag. Har dock inte sett några mätningar.
I detta test menar de på att det är väldigt stor skillnad i rull på DHR II och dissector.
6 vs 9 i rullpoäng

Bakdäck stigcykling

Edit 2: Angående slitage så är Dual ett lämpligt val för bakdäck från Maxxis. MaxxTerra är för mjukt och kantdobbarna blir utslitna väldigt fort, åtminstone om man inte cyklar mycket försiktigt och/eller på löst underlag.
I detta test menar de på att det är väldigt stor skillnad i rull på DHR II och dissector.
6 vs 9 i rullpoäng

Bakdäck stigcykling
Jag tyckte...att det var skillnad i rull när jag bytte från DHR 2 till Aggressor framför allt på transport asfalten till skogen. Jag körde även Hasse damp på samma cykel och skillnaden i dämpning mot Aggressor är stor till Hasses nackdel.

Bakdäck stigcykling
6 vs 9 i rullpoäng

Dom har dock inte mått. Jag tror inte på såna "test". Tyska magazin har mått DHR II och den rullar förvånansvärt bra. Jag skulle gissa att Dissector rullar lite bättre.

Bakdäck stigcykling
6 vs 9 i rullpoäng
Det framgår inte vad det suttit för framdäck på cyklarna, men DHR II är i en annan hjulstorlek så det lär ju inte ens varit vid samma tillfälle. Även om det kan finnas uns av sanning i det så skulle jag inte lita på det.

Frågan är om du byter däck för att få märkbart bättre rull eller för att du ändå måste byta däck. Det borde kunna ge ganska olika val. ?

Sen är det stor skillnad på rull beroende på underlaget. Ett klistrigt gummi kan rulla fruktansvärt dåligt på asfalt och i någon mån hällar, medan det knappt märks på mulligare mark. En dämpad stomme kan upplevas ge bättre rull för att man tillåts cykla effektivare (studsar inte på samma sätt) om underlaget är tillräckligt stökigt, men rullar dåligt på slätare underlag.

Bakdäck stigcykling
Sökte själv efter en mer lättrullad kombo men har inte provat än (Kör DHR fram Agressor bak). Kom fram till att ska jag prova en kombo som faktiskt ger skillnad så skulle det vara Dissector fram och Rekon bak.

Bakdäck stigcykling
Dissector rullar mkt bättre en DHR och det är klart märkbart, iaf enligt mig. Tycker om bägge, men för standard "stigcykling" är Dissector det klockrena valet.

Bakdäck stigcykling
Jag gick från DHR till Dissector och tycker att det är stor skillnad (båda Maxx terra). Dissector rullar märkbart lättare. Greppet är något sämre än DHR, men inte så mycket.

Bakdäck stigcykling
DHR2 i Dual rullar ganska hyggligt som bakdäck, fullt i klass med Aggressor. Men fördelen med DHR är att det både bromsar och kan köra i fukten.

På stigcykeln vill jag dock ha bättre rull och mindre köttigt så där kör jag:
Fram: Dissector 2.4
Bak: Rekon 2.4

Trevlig kombo hittills!

Bakdäck stigcykling
Här är mätningar av Maxxis däck från tyska Bike Magazin på slätt underlag med samma hastighet och däcktryck (minns inte vilka). Som Makten skrev säger det inte mycket om rull i stök, men kanske på slätt häll ...

Man ser att det inte blir mycket bättre än DHR II. Rekon rullar lite bättre.

MaxxSpeed
Forekaster 2.6 Exo: 27,1 W

MaxxTerra
Rekon 2.4 Exo 24,6 W
DHR II 2.3 Exo: 28,8 W
DHR II 2.4 Exo+: 31,5 W
Aggressor 2.3 Exo: 32,7 W

MaxxGrip
DHF 2.5 DD 49,5 W

Bakdäck stigcykling
Michelin force am
Sen att alla är trångsynta och bara rekomnderar sin favorit märken är att dom vågar inte tänka utanför boxen.
Michelin däcket rullar både lätt på asfalt och stigen.

Bakdäck stigcykling
Michelin force am
Sen att alla är trångsynta och bara rekomnderar sin favorit märken är att dom vågar inte tänka utanför boxen.
Michelin däcket rullar både lätt på asfalt och stigen.
Väldigt kantigt däck i mönsterprofilen. Har upplevt det som lätt att få punktering på då däcksidan är bredare än mönstret. Iofs kanske bara jag som hade otur.

Bakdäck stigcykling
Det går jättebra att köra 2.25 däck på 35mm fälg, både bak o fram.

Jag kan rekommendera Highroller II alternativt Minion SS som bra bakdäck har kört dom i 2.3 på både 25, 32 och 35mm fälg, båda rullar fint.

Bakdäck stigcykling
Jag kommer nog aldrig byta ut DHR2 bak. Greppet är ju sjukt bra! Kommer nog inte byta ut det på länge av den anledningen. Bytte från Maxterra till Dual Compound nyligen och tycker DC rullar lite bättre. Man märker dock att greppet är sämre, framförallt på hårdare/torrare underlag.

Bakdäck stigcykling
Jag kommer nog aldrig byta ut DHF2 bak. Greppet är ju sjukt bra! Kommer nog inte byta ut det på länge av den anledningen. Bytte från Maxterra till Dual Compound nyligen och tycker DC rullar lite bättre. Man märker dock att greppet är sämre, framförallt på hårdare/torrare underlag.

Varför inte DHR II?

Bakdäck stigcykling
Har kört aggressor 2.3 och dissector 2.4 i bak, båda i 2C. Rullar ungefär lika, greppar ungefär lika, men dissector rensar lera klart bättre.

Bakdäck stigcykling
Håller med. Den största skillnaden i känsla tycker jag är att Dissector har en kanal mellan mitt- och ytterdobbar vilket märks när man lägger ner lite.

Det är en anledning för mig att kanske inte köpa Dissector till bak. Har inte märkt problem med det med min Dissector 2.6 som jag kör fram på min helstel. Men då lägger jag inte när ofta och kör jag med 0.55 bar.

Överväger nu Rekon 29x2.6 till bak på min stig-HT till sommaren, men det är på gränsen av utrymme bak.

Bakdäck stigcykling
Ja så länge det funkar! Blir nog riktigt fint rull på rötter osv så länge det inte slår igenom för mycket.

Rull är otroligt fint! Maktens tips att Maxxis 60 TPI däck dämpar bäst är sant! Jag har ännu inte slagit genom fram, men då måste man har jättebra koll på linjer i stenkistor. Minns fortfarande hur jag körde dubbelt så snabbt som en grupp ebikers genom roliga stenkistan på Torra Fötter för några veckor sen :)

Bakdäck stigcykling
Jag kommer nog aldrig byta ut DHR2 bak. Greppet är ju sjukt bra! Kommer nog inte byta ut det på länge av den anledningen. Bytte från Maxterra till Dual Compound nyligen och tycker DC rullar lite bättre. Man märker dock att greppet är sämre, framförallt på hårdare/torrare underlag.
Man kan byta däck efter underlaget det finns inga däck som täcker allt och kommer ej att finnas .

Tillbaka
Topp