bakväxel --> ss-kedjespännare

Lisa

Aktiv medlem
Skulle nån vänlig själ vilja förklara för mig hur man bygger om en bakväxel på enklaste sätt till en kedjespännare för ss-bruk. Förklara som för en treåring för jag har kollat olika guider och bilder men har ingen lust att döda växeln innan jag vet vad jag håller på med.

Du behöver inte döda växeln, använd justerskruvarna för att låsa den i lämplig position i sidled och tada så är den klar.

1XTR.jpg

I bilden ovanför är ju yttre trissan bortkapad, är det bara att plocka fram bågfilen och sen pilla på justerskruvarna? Ser att det sitter en vajersnutt också....

Jag tar viren (en gammal avkapad växelvire) och justerar in växeln över rätt drev med justerskruven. Jag rör överhuvudtaget inte justerskruvarna.

Du behöver inte såga. Sågar man av korgen ser det cleenare ut men funkar lite sämre. Risken att tappa kedjan är större med bara en trissa.

får man det att funka med vajjersnutt så behöver man inte fippla med pillskruvarna och tvärt om.

ah, det där är ju en aningens mer avancerad variant...

På det sättet får du inte riktigt samma kedjespänning som att bara köra med en bakväxel som den är. Skulle gissa på att vajersnutten är till för att just få till positionen i sidled istället för att använda justerskruvarna.

Det blir ju tjusigare att ha den som på bilden, och jag ska bara ha cykeln till "pendling" så kedjan hoppar förhoppningsvis inte så mycket då. Får väl fundera på saken i några dagar till medans jag samlar ihop de sista delarna till cykeln...

BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> Man får bra service på Happy.

Japp, hur bra som helst :)

Tillbaka
Topp