Bakväxelstrul xx1

Lingon

Aktiv medlem
Bakväxelstrul xx1
Efter att jag bytte bakhjul så vill inte växeln skicka ner kedjan på minsta 10t drevet bak. Har skruvat ut ändlägesskruven och släppt på vajern, men växeln skulle behöva komma nån mm längre ut.
Hur fixar jag detta? Shimsa ut bakväxeln med en bricka? Eller kanske lägga en bricka på hjulaxeln mellan nav och ram?

Bakväxelstrul xx1
du ska inte ha några distans brikor eller liknande. låter om att antingen växel eller växel örat har blivit sne. om du vill ha hjälp så är du välkomen att titta in hoss mig på morencykel på södermalm.

www.morencykel.se

Bakväxelstrul xx1
Inget är snett, det är nya grejor. Det funkar fint med originalhjulet som har DT-nav, men inte med det nya hjulet som har tune-nav.
142+ suck.. Tror inte tune-navet är 142+, men helt säker är jag inte. Cykeln är inte en Spech.
Tror jag skall försöka hitta en bricka som jag kan limma på navet. Det behövs max 1 mm.

Bakväxelstrul xx1
Prova å justera spänningen på växeln... Inte vajern utan skruven ovanför ändlägesjusteringen... Väldigt viktigt me rätt spänning för att växeln skall fungera.

Bakväxelstrul xx1
Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> Dum fråga, men... Har du satt hjulet rakt?
> Har du genomgående axel så kan du ignorera detta
> inlägg.

Ja, det är 142*12.
Heja MODO!;)

Bakväxelstrul xx1
kakan_polen2 skrev:
> Prova å justera spänningen på växeln... Inte
> vajern utan skruven ovanför
> ändlägesjusteringen... Väldigt viktigt me rätt
> spänning för att växeln skall fungera.

Tack för tips, skall prova det!

Bakväxelstrul xx1
Rompa skrev:
> I värsta fall Lingon, så kan du få lån en xx1
> bakväxel av mig om din är paj.

Väldigt generöst, rompa, men jag tror tyvärr inte det är själva växeln som felar. :(
Verkar krävas extremt tighta toleranser vid tillverkningen på ram och nav för att det skal lira med 11 kugg bak.

Tillbaka
Topp