Balansera cykelhjul

Carl A

Aktiv medlem
Balansera cykelhjul
Har ett par Sram S80, 80 mm profil. Kanttråd. Grymt sköna. Styva. Tunga.

Till saken hör dock att ventil och ventilförlängare skapar obalans i hjulen. Utan däck o slang är det inte så, vilket man känner bara genom att snurra hjulet snabbt i händerna. - i + 70 km/h kan det vobbla en del fram.

Man märker tydligt att hjulen då de hänger fritt snurrar så ventil hamnar nederst.

Har prövat "provisoriskt" att sätta bilhjulbalanseringsvikter på motstående sida. Det krävdes (som jag hajjar det) 3 st 5 gramare för att balansera upp. - man kände en markant skillnad när man sedan snurrade hjulet i händerna. Snurrade så fint och välbalanserat.

Ngn som har ngn idé om hur man får på vikter samt typ av vikt på ngt snyggt vis. Att bara limma dit bilhjulbalansvikter blir ju varken snyggt eller aerodynamiskt. - Har lekt m tanken få in dem i hjulet på ngt vis, men lär nog bara leda till att vikterna ligger å skramlar inne i hjulet.

Balansera cykelhjul
s skrev:
-------------------------------------------------------
> En tunn plåt under fälgbandet kanske.

Ja kanske det. Men inte en plåt. Kanske skulle funka att sätta blytejpnen där under fälgbandet. Blir om inte annat snyggare än direkt på fälgen. Det måste jag prova vid tillfälle.
Men annars så funkar det rätt så bra med tejpen direkt på fälgen.

Balansera cykelhjul
många tack för löjligt snabba o minst lika löjligt bra svar!

Blytejp verkar vara svaret på mina böner.

sKA PRÖVA SÖKA UPP TENNIS E GOLFBUTIK Å KÖPA ÖVER DISK. (NGN SOM vill komma o hämta min caps lock-tangent?)

dylik under fälgband vore ju utseendemässig hit, men kan det bli en liten bula på däcket av det tro?

Balansera cykelhjul
Carl A skrev:
> dylik under fälgband vore ju utseendemässig hit,
> men kan det bli en liten bula på däcket av det tro?

Lufttrycket fördelas jämnt längs hela däcket så någon bula blir det inte så länge det är en tunn plåt som inte når upp till däckskanterna. Trycket kan ju så att säga inte bli högre på någon punkt längs hjulets omkrets.

Pebben:
Blyplåt eller Plutoniumplåt menade jag så klart.

Balansera cykelhjul
Aha (det förstås), va ni kan. - blir ju superschnyggt (eller snarare syns ju inte alls, grymt!)

Då skulle det ju kunna funka med bilhjulbalanseringsvikt under fälgband, så länge det inte blir så högt så det trycker upp kanten på däcket. (dylika har jag ju nämligen redan hemma), å behöver jag fler så går jag å bänder loss från grannens bil...)

Balansera cykelhjul
Carl A skrev:
> dylik under fälgband vore ju utseendemässig hit,
> men kan det bli en liten bula på däcket av det
> tro?

Det är omöjligt så länge du har en (luftfylld) slang mellan fälgbandet och däcket.

Jag har balanserat mitt framhjul med Alpha340-fälg med sådana här vikter
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Balanseringsvikter-5-g-8-st-82352/

Jag klarade mig med 1(eller vad det 2?) som jag fasade kanterna på innan jag satte fast dem under fälgbandet.
Jag har haft vikterna där nu i (c:a) ett år utan några som helst problem,
de har enbart gett fördelar (även om jag inte har varit uppe i 70km/h, ännu).

/Håkan

Balansera cykelhjul
Hej

Jag har balanserat moppehjulen med lödtenn som viras runt rätt eker, behövs det mycket så fördela på flera ekrar.
Finns billigt och i oftas två tjocklekar på Biltema, Klas i sjön etc.

Mvh
JOhan

Balansera cykelhjul
Mathias skrev:
> Väger verkligen ventil och förlängare så
> mycket som 15g?

På min fälg, Alpha340, var det den extra tyngden vid skarven som behövde balanseras bort.
Ventilen till de slangar jag har använt, Conti Race Light 42mm, väger c:a 5g.

/Håkan

Balansera cykelhjul
HåkanC skrev:
ng/Balanseringsvikter-5-g-8-st-82352/
>
> Jag klarade mig med 1(eller vad det 2?) som jag
> fasade kanterna på innan jag satte fast dem under
> fälgbandet.
> Jag har haft vikterna där nu i (c:a) ett år utan
> några som helst problem,
> de har enbart gett fördelar (även om jag inte
> har varit uppe i 70km/h, ännu).
>
>
> /Håkan

Men då balanserar du väl bara fälgen? Eller du kanske tar av däcket och därefter monterar vikten.

Bilhjul balanseras både med avseende på statisk och dynamisk obalans fast då ett cykelhjul är så smalt kan man troligen bortse från den dynamiska obalansen.

Hur gör ni rent praktiskt för att utesluta inverkan av navets friktion vid balanseringen?

Balansera cykelhjul
Guldfinger skrev:
> Men då balanserar du väl bara fälgen?

Inte riktigt.
Jag antog att däcket och slangen, förutom ventilen, hade sin vikt jämnt fördelade och därför balanserade jag fälgen med med en lös ventil, klippt från en trasig slang, i ventilhålet och de självhäftande MC-vikterna från Biltema.
Dessutom var det ju fälgen som var obalanserad för mig.

Lagerfriktionen var i praktiken inga problem för mig.

/Håkan

Balansera cykelhjul
Jag slipade till mina med hjälp av rondell fastsatt på borrmaskinen. Fick dem nästan att blänka :)

Inte kan man köra med obalanserade hjul inte!

Bilagor

• IMG_1028.JPG
    IMG_1028.JPG
    77.3 KB · Besök: 86
Balansera cykelhjul
Fanns ju en racketshop 300 m hemifrån. Köpte blytejp. För säkerhets skull klippte jag till den lite smalare- hade bara ett försök, 10 min till avfärd t träning och jävla helvetes latexslang. La 3 lager mellan ekerhålen under fälgbandet, runt 9 gram typ. Blev skiiitbra.
inte kände jag ojämnheten inte vid cykling, förutom vobblandet fram i + 70 km/h. Men d känns ju som himla onödigt att glida runt på hjul m obalans. Kan ju knappast va nå positivt me de.

Friktion i naven; tja så hiskelugi noga är det nog inte. Den rediga obalans som va blev ju ljusår bättre. Om jag satt dit 8 eller 15 gram på motstående sida hade båda två inneburit markant förbättring. O man märker ju mkt tydligt - om naven rullar lätt - om ngn del av fälgen är tyngre dvs rullar/ stannar i botten. Orkar man ta sig tiden torde gå att balansera på säkert typ 2 gram när vilket", eller? nog är redigt "exakt", ellet?

Nolens volens, stort tack alla som gett mkt värdefulla tips.

Balansera cykelhjul
Zoulou skrev:
> Jag slipade till mina med hjälp av rondell
> fastsatt på borrmaskinen. Fick dem nästan att
> blänka :)
>
> Inte kan man köra med obalanserade hjul inte!

Det där såg ju aero ut ... inte. ;-)

Tillbaka
Topp