Bankaraktär Mörksuggejakten?

• Trådstartare Trådstartare Crille
  • Start datum Start datum
C

Crille

Guest
Hej !
Har kört Lida Loop, MTB Vättern och planerar köra mörksuggejakten. Jag är lite nyfiken på banans karaktär, lättkörd, tuffa stigar etc.

Mvh
Christer

Ganska lättkörd, snabb bana. Inleder med Vidablick ett antal km uppför ganska tungt, dock är det asfaltsväg. Banan är rolig att köra, fina snabba singeltrack partier. Ganska lättkörd helt enkelt! Inte massa lera som Lida eller Kolmården biken, vilket jag tycket är ett pluss.

Vi ses kanske där, jag är anmäld och laddar för fullt!!

Mörksuggan går på en VÄLDIGT snabb bana, därmed inte sagt att det endast är grusväg.
Banan börjar med en väldigt lång (2-3km ?) och brant asfaltuppförsbacke upp till vidablick, det kan vara bra att inte lägga allt krut i backen om man aldrig kört banan förut, det kommer nämligen en hel del jobbiga backar ganska sent i loppet...
Sedan är det endel grusväg, lite asfalt, mycket och fin skogsväg och en hel del SNABB singeltrack. Vad jag förstått så har mörksuggan hyffsat mycket stig för att vara långlopp, dock är stigen snabb och lättåkt.
Den enda lite tekniska sektionen kommer ett par kilometer efter toppen av vidablicksbacken då banan går över ett kalhygge.

Kul att vi verkar bli flera som kör!

Som furirpipis säger så är banan snabb, dessutom innebär den första stigningen (typ 250 höjdmeter över kanske 2 km) att fältet rycks sönder till det enda(?) riktigt tekniska partiet som följer därefter. Det är oxå det enda stället som lera kan förekomma, men nu är det närmast torka i Rättvik så vi lär inte få se någon Lida Loop/novemberkåsan-lera.

Sedan är det mycket snabb stig på tallhedar som gäller.

Furirpipis, hoppas knät hinner läka. Såg inte så kul ut igår...

Stampe skrev:

>
> Furirpipis, hoppas knät hinner läka. Såg inte så
> kul ut igår...

Det såg nog värre ut än vad det var!! När jag tvättat rent så var det inte så mycket. Värre är nog blåmärket jag fick på höften/skinkan när jag hamnade "som en skalbagge på rygg" som nogon vänlig skäl beskrev det, (R_C) tror jag.

mork_2002_alt.jpg

Fredrik

Nämen, det var ju just en tråd av denna typ som gjorde att jag körde mtb-vättern, nu börjar argumenten tryta för att inte åka till mörksuggan. Jag vill också köra snabba singeltracks utan lera (men jag tycker det är kul även med lera men kanske i begränsad omfattning). Och vädret blir väl fortfarande fint antar man? Det är ju en och en halv vecka, mycket kan förändras.

När man kollar %-kurvan fattar man lite hur jobbigt bergspassen i TdF är.
3 km med en lutning mellan 7-8 % är ju småpotatis jämfört med 2 mil som det kan vara i Alperna

Johan: Kör MSJ. Kul och snabb bana utan allt för mycket svårigheter. Passar dig perfekt :)
För två år sedan hällregnande det dagen innan tävlingen, och leran rann utmed stigen, men ändå var det lättcyklat. Det blir liksom inte slemmig "sticky" lera, utan det rinner undan riktigt snabbt.

Tyvärr har jag ingen startplats att sälja till MSJ, för den skulle jag aldrig sälja :-) MSJ är utan tvekan en av mina absoluta favoriter bland långloppen.
Har en höjdprofil hemma, kan lägga ut den ikväll. Backen i början är inte så jävlig som många säger. Sålänge man har inställningen att 5 minuter hit eller dit i början kan kvitta så är det inga problem.

Fredrik L:
Är du säker att lutningen du plottat är i procent?
Jag hade för mig att det var typ 20% som brantast i vidablickbacken. Fast det är möjligt att någon ljög för mig...

Snabb överslagsräkning med siffror tagna utifrån figuren
(320-150)/2000 = 0.0850 = 8.5%
(320-150)/3000 = 0.0567 = 5.7%
men då snackar vi medeltal...hmmm...

Johan S:
Jag är anmäld till msj men känner idag av endel i halsen. Om jag blir sjuk på riktigt kan du få köpa min startplats...(sista anmälningsdag har redan varit och efteranmälan kostar 200kr)...

Lättkörd,snabb och ingen lera. Detta bör passa mig perfekt eftersom jag inte är så duktig på tekniska stigar!
Har bara kört ett lopp tidigare och värre en Lida Loop kan de ju inte bli. Här laddas det för fullt!

//Lotta

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Fredrik L:
> Är du säker att lutningen du plottat är i procent?
>
> Jag hade för mig att det var typ 20% som brantast
> i vidablickbacken. Fast det är möjligt att någon
> ljög för mig...

20% är otroligt brant. Typ svårt att hoja.

>
> Snabb överslagsräkning med siffror tagna utifrån
> figuren
> (320-150)/2000 = 0.0850 = 8.5%
> (320-150)/3000 = 0.0567 = 5.7%
> men då snackar vi medeltal...hmmm...
>

Jag har beräknat lutningen från höjdata från en pulsklocka (Polar Xtrainer+). Lutning (el derivatan) är lite "besvärlig" att räkna ut eftersom drivering innebär "förstärkning" av små variationer i data. Dvs är data brusiga (vilket mätdata alltid är) kommer detta brus att förstärkas vid deriverning. Det man normalt gör är att jämna ut data lite innan derivering (smoothing). Så mytomspunnen, man kan säga att lutningen i bilden ovan är ett lokalt medelvärde av lutingen. Notera att höjdmätare sparar inte data i flyttal utan normalt i steg om 5 eller 10 m. Ett sådant steg skulle innebära oändlig lutning så man måste jämna utt data på något sätt.

Fredrik

PS. Jag har kod för Matlab/Octave som räknar ut lutningen (och läser in pulsfiler från Polarklockor) om någon är intresserad.

Fredrik L skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> 20% är otroligt brant. Typ svårt att hoja.
>

Nja, otroligt brant är det inte...klart cykelbart för de flesta i korta sträckor, särskilt med mtb.
180/pi*atan(0.2) [grader]= 11.3099 [grader]. Det är väl typ som en grön backe om vi snackar alpina termer ( och det går ju faktiskt en slalombacke upp på berget i rättvik också så det verkar rimligt).
Dvs klart cykelbart, särskilt med en mtb...
Hade du snackat 20 grader skulle det vara svårt att cykla.

> Jag har beräknat lutningen från höjdata från en
> pulsklocka (Polar Xtrainer+). Lutning (el
> derivatan) är lite "besvärlig" att räkna ut
> eftersom drivering innebär "förstärkning" av små
> variationer i data. Dvs är data brusiga (vilket
> mätdata alltid är) kommer detta brus att
> förstärkas vid deriverning. Det man normalt gör är
> att jämna ut data lite innan derivering
> (smoothing).

Interpolation är en svensk term som funkar bra annars.
Vilken metod har du använt?

> Så mytomspunnen, man kan säga att
> lutningen i bilden ovan är ett lokalt medelvärde
> av lutingen.

> Notera att höjdmätare sparar inte
> data i flyttal utan normalt i steg om 5 eller 10
> m.

Även i höjdled? Jag kan förstå att den inte sparar data i längsled mer än var 10 meter men om noggranheten i höjdled endast är 5 eller 10 meter så är de ju verkligen bara en gimmickpryl:-(

> Ett sådant steg skulle innebära oändlig lutning
> så man måste jämna utt data på något sätt.
>

På detta sätt har du och polar säkert "trollat bort" den brantaste biten som skall vara väldigt kort (5, 10 eller 20m?). Det är möjligt att den brantaste biten inte är 20% men en bit över tio är den alla gånger...

Extremt snabb och lätt åkt förutom vidablick är nog ordet, är nog inga långlopp som kan ståta med en snabbaste snittfart på över 32kmh för segraren.

Krävs stora mängder av regn och dåligt väder så att den blir utmanande och ge någon rättvisa för dom med tekniska kvaliter.

mytomspunnen skrev:
> Johan S:
> Jag är anmäld till msj men känner idag av endel i
> halsen. Om jag blir sjuk på riktigt kan du få köpa
> min startplats...(sista anmälningsdag har redan
> varit och efteranmälan kostar 200kr)...
>
> ------------------------------------
> Rakar jag?
> Proud sponsor of Jomper 2005
> ------------------------------------
Mytomspunnen det är bara den vanliga MSJ hypokondrin som har slagit till igen. Det är klart du skall med slut på ursäkterna. Vet att du kommer att hoja fort ändå på ngt konstigt vis.

mytomspunnen skrev:
> Fredrik L skrev:
> -----
> > mytomspunnen skrev:
> >
>
> > 20% är otroligt brant. Typ svårt att hoja.
> >
>
> Nja, otroligt brant är det inte...klart cykelbart
> för de flesta i korta sträckor, särskilt med mtb.
> 180/pi*atan(0.2) = 11.3099 . Det är väl typ som en
> grön backe om vi snackar alpina termer ( och det
> går ju faktiskt en slalombacke upp på berget i
> rättvik också så det verkar rimligt).
> Dvs klart cykelbart, särskilt med en mtb...
> Hade du snackat 20 grader skulle det vara svårt
> att cykla.

Sant (jag tänkte i grader).

> Dvs är data brusiga
> (vilket
> > mätdata alltid är) kommer detta brus att
> > förstärkas vid deriverning. Det man normalt
> gör är
> > att jämna ut data lite innan derivering
> > (smoothing).
>
> Interpolation är en svensk term som funkar bra
> annars.
> Vilken metod har du använt?
>

Nja, interpolation och filtrering är inte samma sak. Jag har använt glidande medelvärde (ett FIR filter för dom som läst signalbehandling). Dvs ett lågpassfilter som jämnar ut data. Detta tar alltså bort snabba förandringar i data.

>
> > Notera att höjdmätare sparar inte
> > data i flyttal utan normalt i steg om 5 eller
> 10
> > m.
>
> Även i höjdled? Jag kan förstå att den inte sparar
> data i längsled mer än var 10 meter men om
> noggranheten i höjdled endast är 5 eller 10 meter
> så är de ju verkligen bara en gimmickpryl:-(

Yes upplösningen i höjdled är 5 m på dom nya klockorna och 10 m på de gamla. För att komplicera det så samplas inte data per meter utan per tidsenhet. Dvs sträckan mellan varje höjdmätning varierar med hastigeten som man hojar. Man måste därför sampla om alla data så att det blir ett bestämt antal meter mellan varje mätning (var en del jobb att fixa det!)

>
> > Ett sådant steg skulle innebära oändlig
> lutning
> > så man måste jämna utt data på något sätt.
> >
>
> På detta sätt har du och polar säkert "trollat
> bort" den brantaste biten som skall vara väldigt
> kort (5, 10 eller 20m?). Det är möjligt att den
> brantaste biten inte är 20% men en bit över tio är
> den alla gånger...

Ja, dom samplar som snabbast var 5:e sekund. Tänk dig att du kör på en bana som går upp och ner hela tiden och att du exakt var 5 sekund befinner dig på samma höjd. I data ser det ut som du kör på platten fast det i själva verket går upp och ner hela tiden. Problemet är att det sk samplingsteoremet ej är uppfyllt.

Problemet med att amplituden är kvantiserad till +/- 5 meter gör även att man får ta mätningar av antal höjdmeter (som brukar finnas på höjdmätar klockor) med en nypa salt. Tänk t.ex att man bifinner sig precis på en höjd där klockan slår om från 200 m till 205 m. Står man stilla en stund kommer värden på både 200 och 205 m att registeras. Dvs det ser ut som man tar höjdmeter fast man står stilla. Detta är effekten av mätbrus och kvantisering (effekten brukar kallas kvantiseringdbrus).

Sammanfattningsvis: ja, om det är ett kort parti med brant luning syns det ej i data om man inte samplar snabbare.

Fredrik

Furirpipis skrev:
> Någon som kan rekomendera boende i Rättvik!!!
>
> Varje tramptag räknas!!

Visst kan jag det.

Prisklass? Hur många personer?

Tyvärr verkar det mesta vara fullbokat den 16: e till 17: e... Efter ett antal telefonsamtal och timmar i telefon gav jag upp och bokade boende i Mora istället.
Har tidigare bott på STF's vandrarhem i Rättvik. Nära tävlingsområdet och bra boende.

Furirpipis, du får ett PM

Rekomendationen är att hitta en privatstuga, mest boende för billig peng. Blir ju dock oftast självhushåll, men det kanske man vill.

Kolla in Siljan Turism:s hemsida www.siljan.se för privatstugor. Annars är fyrklöverns stugby ett bra tips, särskilt om man vill ha lite plats för att få ha sina cyklar inomhus. Kan ju annars vara problem med det på hotell. (www.stugby.se)

Bra hotell är annars Lerdalshöjden

Tack för er hjälp!!
Det har nu löst sig!! Jag har fått plats på Utbygården, ca 5km innan rättvik.ett vandrarhem som doch inte är i stf:s regi,(synd på medlemsrabatten).

Hoppas att det blir en fin helg i Mörksuggans land!!! Kommer att avskuta söndagen på Dalhalla så det behöver INTE regna!!!

För er som mentalt vill bryta ner backen till Vidablick i mindre delar så kan följande sägas om den.

Efter att masterstarten släpps börjar stigningen omgående, lagom brant och inte för tungt i ca. 600 m. Därefter planar den ut i några hundra meter för att sedan i en vänstersväng gå brant uppför i 300 m. Återigen planar den ut och går även något utför (här är en fantastik utsikt över siljan om man hinner titta), tänk på att lägga i rätt växel för att efter en tvär 90 graderskurva till vänster kommer de 300 meter som är tyngst på hela stigningen, denna stigning planar sedan långsamt ut till en överkomlig och jämn uppförsbacke till Vidablick. (Större delen av stigningen på 170 höjdmeter klaras av på dessa 600+300+300 meter).

//Anders

Jag kanske inte kan köra trots allt, håller på att förköpa mig denna månad på en Pinta. Ska sätta på mig cykelkäderna och gå ner till Cykel City för att testa Velocemodellen som de byggt till mig under dagen...

Men om jag inte köper den så kör jag gärna Mörksuggan. Annars tänker jag på er när jag ligger och susar på den nylagda asfalten på favoritsträcka till blockhusudden på Djurgården..:-)

Jag har fått 17% som max på mina cykeldatorer,
om jag kommer i håg rätt är det mot slutet, efter vänstersvängen in på Wallenkampfvägen.

/Håkan

Såhär beskriver arrangören i intervju med Långloppscupen, så det borde stämma:
"Cirka 2,5 kilometers brant stigning på asfalt, backen varierar mellan 9-17% i lutning så det är ingen lätt match."
För mig tog själva stigningen igår ca 13 min, den snabbaste enligt Strava var drygt 6 min.
/T

Tillbaka
Topp