Banta Bäst 2015 - Nytt år, nya mål! :)

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> När övergår tid mellan måltider till att bli fasta? 3 timmar? 5? 8? 10? 20?

Det är när man äter på fasta tider.

Rocky_k skrev:
> > Har fastat regelbundet sen i April ungefär och
> > det har fungerat riktigt bra!
> >
> Hur mycket har du gått ner sedan April?

Började på 78kg, gick ner till 69 utan problem. Slappade till mig under julledigheten och svullade så jag gick upp lite för mycket så nu är det dags att ta tag i det igen.

Atlas skrev:
> Gemensam invägning och redovisning sker den 20:e

Meh, då räknas inte min insats?

Jag följer också den här tråden med stort intresse.

I mitten av september slutade jag röra på mig. <Insert flytt/småbarn/lathet/jag tränar imorgon istället/alla andra upptänkliga ursäkter>
Jag bunkrade energi under julledigheten med hjälp av Aladin-askar och stora mängder öl. Vägde mig på nyårsdagen. 81 kg. Nytt personligt rekord.

From. den 2/1 har jag låtit bli allt vad socker, öl, bröd etc. heter och bara käkat ägg, kött, lax, avocado, gurka, grön sallad, ost samt något enstaka glas rödvin och lite mörk choklad.
Klassisk LCHF-kicksart med andra ord.
I morse vägde jag mig. 76 kg.
(Längd 179 cm)

Nu är jag egentligen inte så intresserad av vad vågen visar utan mer vad spegeln visar. Men det är ännu en liten bit kvar tills jag kan ta klubbkläderna på spinningen och skippa den lite fladdrigare funktions-tischan.

Jag har provat denna diet tidigare med gott resultat och vet vad jag ger mig in på. Jag tänker inte pracka på någon annan det här, bara berätta vad som funkar för mig. I mångt och mycket är det väl som flera tidigare har sagt att alla dieter har det gemensamt att man är medveten om vad man stoppar i sig och att detta är det viktiga, inte exakt vilken diet man följer.

Och nej, jag tycker inte att LCHF är en hållbar kosthållning på lång sikt. Köttkonsumtionen ska ju minskas, inte ökas, tex. Dessutom står allt och faller med typ en skiva bröd eller en potatis, så det gör hela arrangemanget väldigt "skört".
Så på sikt ska det bli nån form av GI eller bara helt enkelt så man åt när jag var barn, dvs en måltid kunde vara en fiskbit, två potatisar och grönsaker. Inte läsk och friterat och milkshake och bakelser och smågodis nästan varje dag.

Men det är skönt att slippa gå hungrig genom detta, att bli av med sötsuget och att slippa ett pendlande blodsocker.

Ni som 5:2:ar, vad stoppar ni i er på fastedagarna?

Och hur funkar det för er som har familj? De andra äter som vanligt och du tittar på, eller?

Tille skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gemensam invägning och redovisning sker den
> 20:e
>
> Meh, då räknas inte min insats?

Du får helt enkelt förbereda dig mentalt på att upprepa dun stränga ansträngning. Du klarar det Tille, Du kan!

Luke skrev:
> Ni som 5:2:ar, vad stoppar ni i er på
> fastedagarna?
>
> Och hur funkar det för er som har familj? De
> andra äter som vanligt och du tittar på, eller?

Jag äter frukt till frukost ca: 100 kalorier, typ ett äpple och en clementin.

Lätt lunch: Råkost eller frukt ca 100 kalorier.

Vanlig middag i mindre portion med mycket sallad ca 300 kalorier

Och något lätt för de sista 100 kalorierna på kvällen

Alla äter som vanligt och jag anpassar mig.

Atlas skrev:
> Du får helt enkelt förbereda dig mentalt på att
> upprepa dun stränga ansträngning. Du klarar det
> Tille, Du kan!

Det gäller att bulka till på måndag alltså?
Tror jag sätter startvikten till gårdagens 79kg istället.

Kan vi inte hålla tjafset om vilken diet som är "bäst" i en annan tråd?

Jag har i alla fall lyckats droppa ~3kg sen nyår so far.
Det går till och med bättre än beräknat, men jag vet att jag kommer nå en platå när jag når 87kg, blir spännande att se hur jag lyckas spräcka den!

Min diet är densamma som tidigare, jag har bara slutat med snask, alkohol, friterad mat och onödiga smörgåsar, vilket gör att jag går hungrig stora delar av dagen.

zirxo skrev:
> Kan vi inte hålla tjafset om vilken diet som är
> "bäst" i en annan tråd?

Precis. För den här tråden handlar om att banta bäst, inte dieta bäst.

någon som väljer bort lchf och 5:2 man kan gå ner i vikt ändå hoppas jag ej förvirra allt för många här inne nu

Oleo82 skrev:
> någon som väljer bort lchf och 5:2 man kan gå
> ner i vikt ändå hoppas jag ej förvirra allt
> för många här inne nu

Jag väljer bort båda eftersom jag vill kunna äta bröd (=LCHF bort) och jag de gånger jag ofrivilligt testat 5:2-varianter (typ hoppa över frukosten och missa lunchen p g a mycket jobb) mått asdåligt. (Vilket får mig att undra lite över hur alla som kör någon slags fasta egentligen presterar på jobbet).

Kör klassisk kaloribegränsning, planen är två kokta ägg på Wasa Sport+ utan smör men med lite kaviar till frukost, kyckling+råris+broccolli och en skvätt sweetchilisås till lunch, middag är vad resten av familjen äter eller repris på lunchen. ~3 kg ner sen 1/1.

ipv6 skrev:

> Jag väljer bort båda eftersom jag vill kunna
> äta bröd (=LCHF bort) och jag de gånger jag
> ofrivilligt testat 5:2-varianter (typ hoppa över
> frukosten och missa lunchen p g a mycket jobb)
> mått asdåligt. (Vilket får mig att undra lite
> över hur alla som kör någon slags fasta
> egentligen presterar på jobbet).

Jag kan ge dig en liten kommentar på det. När man börjar med att fast så är kroppen inte van vid det. Det gör att den är otroligt dålig på att att utnyttja fettet som energikälla utan är beroende av tillförsel av kolhydrater hela tiden.
Ju mer man fastar desto bättre blir kroppen på att använda fettet så om man ger det en chans och håller på med fastan så får man bättre och bättre energinivåer i kroppen under själva fastan.

Oleo82 skrev:
> någon som väljer bort lchf och 5:2 man kan gå
> ner i vikt ändå hoppas jag ej förvirra allt
> för många här inne nu

Nej då, det är lugnt. Men får man äta Oreo-kakor medan man går ner i vikt?

roding skrev:
> Jag kan ge dig en liten kommentar på det. När
> man börjar med att fast så är kroppen inte van
> vid det. Det gör att den är otroligt dålig på
> att att utnyttja fettet som energikälla utan är
> beroende av tillförsel av kolhydrater hela
> tiden.
> Ju mer man fastar desto bättre blir kroppen på
> att använda fettet så om man ger det en chans
> och håller på med fastan så får man bättre
> och bättre energinivåer i kroppen under själva
> fastan.

Du menar att om man t.ex. skulle fasta 1 dag/v. så får man göra det några gånger innan kroppen utnyttjar fettet, eller menar du för varje fastetillfälle?

roding skrev:
>
> Jag kan ge dig en liten kommentar på det. När
> man börjar med att fast så är kroppen inte van
> vid det. Det gör att den är otroligt dålig på
> att att utnyttja fettet som energikälla utan är
> beroende av tillförsel av kolhydrater hela
> tiden.
> Ju mer man fastar desto bättre blir kroppen på
> att använda fettet så om man ger det en chans
> och håller på med fastan så får man bättre
> och bättre energinivåer i kroppen under själva
> fastan.

Så kan det förstås vara. Personligen tror jag inte att jag klarar av att ta mig över till den nivån (eller klarar gör jag väl, men jag är inte tillräckligt motiverad för det).

(Sen misstänker jag att de flesta som kör 5:2 gör det för att det är modernt just nu och inte gör det till riktigt 100% eller har lyckats vänja sig, så min fundering om arbetskapaciteten kvarstår :)

7 sidor tjafs om olika dieter och fortfarande ingen som rekommenderat BMB (Banta Med Bjarne)? Stenhårda intervaller dagtid och när du kommer hem sveper du två liter iskallt vatten och tre sömntabletter. Förhoppningsvis sover du då till morgonen efter. Toppa med lite EPO och testosteron för att behålla muskelmassan.

Peter_K skrev:
> 7 sidor tjafs om olika dieter och fortfarande
> ingen som rekommenderat BMB (Banta Med Bjarne)?
> Stenhårda intervaller dagtid och när du kommer
> hem sveper du två liter iskallt vatten och tre
> sömntabletter. Förhoppningsvis sover du då till
> morgonen efter. Toppa med lite EPO och testosteron
> för att behålla muskelmassan.

glöm inte att han är en mäster grillare den gode Bjarne

Den här tråden har jag inte sett innan. Jag är på!
För ett antal år sen gick jag från 120+ till 95, sen kom en semester och jag halkade upp till 110 igen. Nu har jag legat på 90-92 i två års tid och det är hög tid att gå vidare. Nästa mål är att nå 85 till sportlovet. Sen får spegeln avgöra vad nästa mål blir.

Jag körde 5:2 ett tag, men det rimmade illa med övriga familjen. Jag är ganska rädd för att fokusera för mycket på vikt och diet när man har barn som är precis inför eller i början av tonåren. Så hemma ligger tonvikten på nyttig mat och mycket motion. Dieter och fasta är inget de behöver ägna sig åt.
Metoden blir cykelpendling, tunga pass på gymmet och 16:8, då kan jag hålla rutinen utan att blanda in resten av familjen.

Låter som en sund inställning, KriKul! Heja heja! :)

Mina barn är fortfarnade så små att de inte märker att jag äter lite annorlunda än de (skippar pastan tex.)

Jaha, året 2014 började allt annat än bra för min del. Jag har 4 dagar kvar på min lilla kur och hoppas då att jag är lite friskare. Frisk kommer man väl aldrig bli, skulle jag tro.

Nå väl. Jag har lagt på mig en hel jävla del sedan Augusti 2013 då jag opererades. Och nu är det väl ett lämpligt tillfälle att blåsa bor detta överflöd och samtidigt, när man ändå håller på, lite till. Mitt mål är 20 kg innan VR. Kravet är 15 kg. Och som vanligt allt helt avhängt på att jag får vara hel och frisk, eller ja. Så den 20/1 2014 väger jag in på ca 100 kan jag tänka eller 90 eller vad jag nu väger. Den som väger får se.

Minska på.

Det kommer att bli riktigt spännande att se vad som hänt nu när jag inte ätit glass, godis, kakor, bullar eller druckit läsk sedan nyår. Hart kanskeätit lite nyttigare mat, men inte kört All In.
Lite träning, men ska öka dosen
KJag saknar inte sockret direkt.

Hmmm, blir skumt med bokstävernanär ja skriver i mobilen...nåja.

Ät med motta...ät grönt...

119kg 7/1 2014 kör strikt lchf max 10 kollisar per dygn, vikt idag 114,3 så -4,7kg hittills hoppas komma ner runt 100kg strecket innan sommaren är här

MartinBj skrev:
> 119kg 7/1 2014 kör strikt lchf max 10 kollisar per dygn, vikt idag 114,3 så -4,7kg hittills
> hoppas komma ner runt 100kg strecket innan sommaren är här

Det kommer du fixa lätt. Det är ju bara 15kg kvar och gått om tid. Men en fråga. Menar du 10g kolhydrater per dygn? Om så, ja det är strikt, mer än strikt skulle jag kalla det. Men kör du så så lär du gå ner i vikt.

Själv försöker jag hålla mig till att ca 500Kcal av energin ska komma från kolhydrater och ca 200Kcal från protein. Detta för att jag vill minska på muskelkatabolismen så gått det går. Det är ju inte muskelmassa jag vill gå ner i. Det är kroppsfettet jag vill minska på. och tillför jag då både kolhydrater och protein, samt lite fett så går det riktigt bra att minska på kroppsfettet.

Hur som minska på och lycka till.

ipv6 skrev:

> (Vilket får mig att undra lite över hur alla som kör någon slags fasta egentligen presterar på jobbet).
>
> Kör klassisk kaloribegränsning, --klipp klipp-- ~3 kg ner sen 1/1.

Snarlikt ditt upplägg. Jag kör miniversionen av 5:2 och kaloribegränsning, de 2 dagarna äter jag mina 500 tant-tillåtna kcal utspritt på 3 måltider.

12 veckor gav minus 4 kg (saknar våg hemma så det är lång tid mellan vägningarna), och sänkning av blodtrycket från "medicin borde behövas" till "bra". Så jag är jätteglad över effekterna för egen del, det räcker för mig utan att orka/behöva tjafsa så mycket med de omkring som bara vill häckla eller kommentera.

För i min omgivning är det ofta så, att om man berättar att man börjar med någon slags mer planerad träning eller kosthållning, så är det många som verkar bli "hotade" och måste antingen säga "men DU behöver väl inte xxx", "DU cyklar ju till jobbet", "DU är ju inte så tjock", eller bara säger "energi in mindre än energi ut", men ändå tar de inte tag i sin egen situation.
Men de vill visa att de VET hur man gör? OK, bra säger jag, jag vet och VILL ändra min situation, för min egen skull.
Det kostar ansträngning att skaffa tillbaka en vettig kondis eller sänka vikten, så är det ju. Om man INTE gör något går det oftast i motsatt riktning, för de flesta.

Första 3-4 lågkaloridagarna hade jag ont i huvudet dagen efter, men sen vande sig kroppen och den effekten försvann. Inga problem på kontorsjobbet, för mig.

Kul att läsa om alla som hittar sina sätt att ta tag i sig själva!

Labanos skrev:
> Oleo82 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > lägg ner 5:2
>
> Varför? Motivera.

För att det för vissa är väldigt viktigt att övertala andra om sin egen övertygelse. Och just det är väl något som beskriver dig oxå. Så mitt förslag är att ni slutar försöka övertala varandra, ni kommer inte lyckas ändå och medan ni håller på och tjafsar som små knähundar så blir det bara tydligare och tydligare att ni inte kommer nå målet. Sammanfattar iofs hela internet så det kanske är bäst att vi lägger ner hela skiten.

Tillbaka
Topp