Banta Bäst 2015 - Nytt år, nya mål! :)

Atlas

Aktiv medlem
Jag kommer som vanligt att rasa hårdast, röra upp stora känslor och vinna. ELLER?

Målet: klara de gamla yoga-passen.

Alla är välkomna att håna eller att hänga på.

EDIT: klart bättre utgångsläge i år så målen är att fortsätta men acceptera att det tar tid.

Senast ändrad:
BMI ca 22 (för lat för att räkna nu). Mao inget bantningsbehov, men skulle vilja få fram lite rutor (har väldigt lite muskler).

Happys egen biggest loser tråd:)
Lycka till här alla inblandade och även om jag själv har ett par tre kilo för mycket nu efter julmaten så känner inte jag mig manad till att delta i sånt här.
De kilorna brukar s.a.s försvinna ändå när träningsmängden ökar till våren.

Oj, jag skulle fasen behöva ta mig an denna utmaning.. 80kilo skulle jag vilja gå ner till, eller 78. Men vi börjar med 80.

Lycka till.

Labanos skrev:
-------------------------------------------------------
> Banta = OT
>
> :-)
>
> Men lycka till för all del.

Det är inte OT om man cyklar bort kilona.

Har redan gjort mitt tapp, sommaren 2012 till sommaren 2013, drygt 35kg, så jag är nog utom tävlan. Skulle gärna tappa 10 till för att ha det lite lättare i backarna :)

Lycka till alla deltagare! :)

Har nått delmål 1, så det är väl lika bra och sätta delmål två på 83kg till midsommar.

Det blir så jävla dyrt med nya kläder bara... Men det är ett angenämt problem.

lundatok skrev:
> Jojo är tillbaka med ett nytt löfte? Stort lycka
> till!

Nytt kontorsjobb, giftemål och så två barn raskt efter varandra gjorde det svårt att upprätthålla nya goda vanor. Men jag börjar lägre än senast. Och tänker köra lägre tempo i viktminskningen.

Regler finns inte så många men redovisa ett mål och en tidsram för det här, så kan vi medans det snusförnuftiga glåporden haglar stötta och heja på varandra :)

Dessutom så förordar jag ingen anorexiahets, det här handlar om att tappa extrakilon, inte om att mista i energi och hälsa.

Tänkte bli av med 10kg till midsommar och har sista "skräp-ätar-dagen" idag. Trainern och xc hojen står redo att användas! Till det blir det LCHF till att börja med, sen får vi se om det blir femtvå dieten.

Just nu känns det jävligt bra med en grön vinter....

Atlas skrev:
> Dessutom så förordar jag ingen anorexiahets, det
> här handlar om att tappa extrakilon, inte om att
> mista i energi och hälsa.

Nähä, vilken tråd är det som gäller för det då?

Morgonvikt 70.7 kg. Siktar på 65 kg i början av maj. Vi får se, men jag är verkligen inte nöjd som det är nu. ALLT sitter på framsidan överkroppen. Dessutom ser jag att väldigt mycket av det är invärtes bukfett - inte bra.

Det är OK Björn, du kan få låna den här tråden. Vad börjar du med för BMI? 16 ungefär? Och du springer väl någon mara i veckan?

Det är väl i Watt-tråden som målet är typ en kW samtigt som man väger som en jockey? Där är det lite läge för ätstörningar.

geologen skrev:
> ALLT sitter på framsidan överkroppen.

Tempomage? Ett klart vinnande koncept!!

Johan A skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ALLT sitter på framsidan överkroppen.
>
> Tempomage? Ett klart vinnande koncept!!

Tempomage, indeed!

Jag köpte min första racercykel Juni-2013 och började cykel-pendla till jobbet som ligger 2 mil bort, dvs 4 mil om dagen. Cyklar alltid med max-kraft och gick ner från 96 till 82 kg under hösten, allt annat oförändrat. Mycket roligare att cykla bort ölmagen än att käka sallad, och så fick jag Strava-KOM på ca 30-40 segment på köpet ;)

Senast ändrad:
Jag vägrar ordet banta men efter sju år med enbart styrketräning o knärehab så finns ett klart viktminskningsbehov..

Började med att köpa ny mtb i höstas som jag knappt använt än pga utlandsjobb. Blir en racer oxå för VR. Men sen är jag på!

190cm lång och 96 kg på nyårsmorgonen. Målet 90kg till påsk. Samma längd dock... Å andra sidan brukar man räta upp sig lite när man blir lättare så lite längre kanske...

Nån som har ett bra tips hur man får det att funka med hård träning och viktminskning? Tycker att tränar man hårt måste man äta mer för att orka träna igen, och då blir det svårt att gå ner i vikt.

Mitt tips till alla som har fungerat riktigt bra för mig och som man på väldigt lätt sätt kan para ihop med träning. Fasta!

För mig har det fungerat med två sätt. 24timmar fastor två gånger i veckan och utöver det 16:8 dvs man äter allt i ett åtta-timmars ätfönster.
Har förlorat snart 10kg på ett halvår utan att förändra något annat.

Såg detta av en slump när jag köade på Apoteket. Tänkte genast på er :)

50:- var ju faktiskt inte så farligt. Det kan det nog vara värt en gång i månaden för att se utvecklingen. Allra helst när vågen står still men det ändå känns som att man gör skillnad (fett byts ut mot muskelmassa).

:)

Lycka till

Edit: Det kostade alltså bara 50:- om det var otydligt. Men det är bara vissa Apotek som har tjänsten.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    52.7 KB · Besök: 50
Senast ändrad:
roding skrev:
> Mitt tips till alla som har fungerat riktigt bra
> för mig och som man på väldigt lätt sätt kan
> para ihop med träning. Fasta!
>
> För mig har det fungerat med två sätt. 24timmar
> fastor två gånger i veckan och utöver det 16:8
> dvs man äter allt i ett åtta-timmars
> ätfönster.
> Har förlorat snart 10kg på ett halvår utan att
> förändra något annat.

När tränar du i förhållande till ätandet? Tränar du på fastedagarna? Intressant!

Trampapå skrev:
> Nån som har ett bra tips hur man får det att
> funka med hård träning och viktminskning? Tycker
> att tränar man hårt måste man äta mer för att
> orka träna igen, och då blir det svårt att gå
> ner i vikt.

Håller med. Jag märker att jag måste äta mycket under dagen för att inte få energibrist under mina tröskelintervaller, t ex. I mitt fall yttrar det sig i form av ljusa fläckar i synfältet (nej, inte flimmerskotom - det har jag också, men är en helt annan synstörning) och väldigt snabbt tilltagande extremhunger och orkeslöshet. Har jag ätit ordentligt kan jag köra på utan problem.

Trampapå skrev:
> roding skrev:
> -----
> > Mitt tips till alla som har fungerat riktigt
> bra
> > för mig och som man på väldigt lätt sätt
> kan
> > para ihop med träning. Fasta!
> >
> > För mig har det fungerat med två sätt.
> 24timmar
> > fastor två gånger i veckan och utöver det
> 16:8
> > dvs man äter allt i ett åtta-timmars
> > ätfönster.
> > Har förlorat snart 10kg på ett halvår utan
> att
> > förändra något annat.
>
> När tränar du i förhållande till ätandet?
> Tränar du på fastedagarna? Intressant!

Också nyfiken på när du tränar, samma dagar som du fastar eller de andra fem? Eller lättare träning på fastedagarna?

Jag kör 5:2 och försökte springa på morgnarna innan jobbet en period, men dagen efter en :2-dag var benen ännu mer än vanligt som tunga klumpar. Väsentlig skillnad mot att springa på morgonen på :2-dagarna. Iofs kan jag säga att jag är trögare för motion på morgon än på kväll, men pga hur livet ser ut i övrigt passar det mig bättre att försöka få till träningen på morgonen så jag vet att den blir av.

hmmm... borde nog också skriva i den här tråden, då är man väl med?
Ett halvkilo i veckan till midsommar bör nog ta bort dom därna tio extrakilona jag har gått upp med ostbåge-och-vin-metoden som jag praktiserat under hösten. Så målet blir -10kg till midsommar, startvikt behåller jag nog för mig själv :-)

arnehavre skrev:
> hmmm... borde nog också skriva i den här
> tråden, då är man väl med?
> Ett halvkilo i veckan till midsommar bör nog ta
> bort dom därna tio extrakilona jag har gått upp
> med ostbåge-och-vin-metoden som jag praktiserat
> under hösten. Så målet blir -10kg till
> midsommar, startvikt behåller jag nog för mig
> själv :-)

:) Blev du oxå lurad av den dieten? Rackarns bluff och bågdiet alltså..

Jag var en riktig tjockis fram till 2005 och låg på 107 kg som värst. Nu pendlar det lite mellan 79-83 till mina 178 cm. Jag körde på proteindiet och mesta delen styrketräning. Gick ner 20 kg på 4,5 månader men då var det all in på den grejen. Det här verkar mappa rätt bra med det: http://www.styrkelabbet.se/deffa/

Jag tror inte på att ligga på underskott och vansinnigt mycket kardio som diet utan anser att styrketräning och diet är det som gäller. Jag tappade själv muskler som jag inte lyckats få tillbaka.

geologen skrev:
> Håller med. Jag märker att jag måste äta
> mycket under dagen för att inte få energibrist
> under mina tröskelintervaller, t ex. I mitt fall
> yttrar det sig i form av ljusa fläckar i
> synfältet (nej, inte flimmerskotom - det har jag
> också, men är en helt annan synstörning) och
> väldigt snabbt tilltagande extremhunger och
> orkeslöshet. Har jag ätit ordentligt kan jag
> köra på utan problem.

Har du bara testat detta enstaka gånger, eller har du försökt under en längre period? Min personliga erfarenhet är att träning på låga energinivåer är något som man vänjer sig vid, både fysiskt och mentalt. I början känns det helt oöverstigligt och man mår som en räv, men håller man bara igång och fortsätter vänjer sig kroppen förvånansvärt snabbt vid detta. Samtidigt verkar kroppen vänja sig av vid detta ganska snabbt också, så det gäller att hålla igång någon sorts regelbundenhet.

För ett par år sedan gick jag ner ca 10% av min kroppsvikt under en vinter, samtidigt som jag höjde mina testvärden (relativa förstås, men också absoluta), så det är absolut ingen omöjlighet att gå ner i vikt samtidigt som man tränar hårt.

Vägde in på 86,6 i morse fördelat på 185 cm. Målet är att gå ner till 78kg innan maj. Jag har försökt många gånger men nu jävlar ska det gå!
Att hålla sig undan lösviktsgodis och chipsen på kvällarna är den stora utmaningen.

Ok, jag behöver också vara med. Gick ner 25kg, 125kg till 100kg, förra våren och har stått och stampat sen dess. Planen är 10kg ner fram till början av maj och sen ner de sista fem kilona till trivselvikten under sommaren.

Metod: träning och kalorieräkning.

Huvva, svårt att komma igång är det men det ska gå!

Svårt att lyckas med allt på samma gång: tappa fett, behålla alla muskler och samtidigt träna med maximal effekt.

Vill man gå ner i vikt så måste man ju lära sig att gå omkring och känna sig lite småhungrig - det tipset får du aldrig i Expressen men sanningen bakom viktnedgång ligger där. Jag tycker att det sjunger till lite i huvudet av yrsel när man går på kaloriunderskott och det är klart att fyraminutersintervaller inte går riktigt lika bra som när man är fulltankad. Som fredrikw skriver så brukar man dock vänja sig. Jag undviker tabata och annat tokintensivt vid kaloriunderskott - för stor risk att jag blir sjuk av sånt där jobbigt...

Hur går det för er för övrigt?

Här är en tjockis som vill vara med och banta. Har hört att han skall byta från spurt till tempo (med den magen).

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    80.4 KB · Besök: 46
fredrikw skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Håller med. Jag märker att jag måste äta
> > mycket under dagen för att inte få
> energibrist
> > under mina tröskelintervaller, t ex. I mitt
> fall
> > yttrar det sig i form av ljusa fläckar i
> > synfältet (nej, inte flimmerskotom - det har
> jag
> > också, men är en helt annan synstörning) och
> > väldigt snabbt tilltagande extremhunger och
> > orkeslöshet. Har jag ätit ordentligt kan jag
> > köra på utan problem.
>
> Har du bara testat detta enstaka gånger, eller
> har du försökt under en längre period? Min
> personliga erfarenhet är att träning på låga
> energinivåer är något som man vänjer sig vid,
> både fysiskt och mentalt. I början känns det
> helt oöverstigligt och man mår som en räv, men
> håller man bara igång och fortsätter vänjer
> sig kroppen förvånansvärt snabbt vid detta.
> Samtidigt verkar kroppen vänja sig av vid detta
> ganska snabbt också, så det gäller att hålla
> igång någon sorts regelbundenhet.
>
> För ett par år sedan gick jag ner ca 10% av min
> kroppsvikt under en vinter, samtidigt som jag
> höjde mina testvärden (relativa förstås, men
> också absoluta), så det är absolut ingen
> omöjlighet att gå ner i vikt samtidigt som man
> tränar hårt.

När jag inte längre kan se, utan hela synfältet är ett pulserande, blekgult ljusfält, då slutar åtminstone jag cykla. Och det beror enbart på energibrist. Har jag "färsk" energi i kroppen händer det aldrig. Tränar jag hårt utan att ha ätit ikapp de senaste 2-3 timmarna så blir det oftast så.
Jag gissar att de flesta aldrig drabbas av detta, oavsett hur lite energi de har, men jag har oturen att lida väldigt av det. Jag minns en runda för ett par år sen, där jag till slut fick cykla sista dryga milen hem i 10-15 km/h för att det var den högsta farten jag kunde hålla utan att de här ljusa fläckarna fyllde synfältet. Då hade jag kört hårt tidigare under rundan och gick tom på energi. Och så blev det så. Jag har fått avbryta ett antal rundor för att jag märkt att det här symtomet har börjat komma. Det finns inget jag kan göra för att rädda situationen då annat än att drastiskt sänka intensiteten (till promenadansträngning) och ta mig hem. Äta hjälper, men det tar 20-30 minuter innan symtomet försvinner om jag bibehåller ansträngningen.

Extremhungern är också ett problem, men det kan jag på ett annat sätt bortse från. Det känns ungefär som om jag halsat stark syra (och nej, det är inte sura uppstötningar - det är en helt annan sak, jag känner skillnad på det). Som vanliga hungerkänslor fast tio gånger värre. Hungertriggad adrenalinutsöndring gör mig darrig och extremt lättirriterad. Jag är överkänslig mot adrenalin. Min kropp reagerar oerhört starkt på adrenalin.

Detta gör det väldigt svårt för mig att träna med energiunderskott. Det funkar med lågintensiv träning, och styrketräning är inget problem, men hårda intervaller under längre tid går inte. Mitt sätt att hantera det är att äta nära inpå och sen äta mindre vid andra tillfällen. Men ibland glömmer jag och då är ett helt pass i dass.

Tigaz skrev:
> Jag har gått ner 4kg på 3 dagar!

Det låter ju oerhört hälsosamt... ;-)

Jag kör också helfasta minst 24h. Jag springer mycket nu, mellan 7-8 min/km från 5-15km men ökar min mängd varje vecka.

Läsvärt och deffning.
http://traningslara.se/hur-man-deffar/

Att träna på låga energinivåer stressar är väl ett sätt att öka stressen på kroppen, och blir man då tvungen att sänka effekten jämfört med pass man kör på välfyllda energinivåer så har jag förstått det som att träningseffekten kan vara densamma. Med andra ord _behöver_ det inte vara ett problem om man inte kunna trycka på med samma effekt, eftersom den totala belastningen är det som skapar förutsättningar för att man blir starkare.

Märk väl att det är många osäkerhetsmarkörer i ovanstående stycke, det är min förståelse av det hela efter att ha läst och lyssnat på många kloka personer, och min erfarenhet är att det verkar stämma, men jag är absolut ingen expert på området och har inga referenser att komma dragandes med.

Tillbaka
Topp