Banta Bäst 2015 - Nytt år, nya mål! :)

Ni som dietar nu, är det någon av er som räknar kalorier och faktiskt väger maten?

Det är inte så jobbigt som folk får det att låta, och det är garanterat den enda vägen till framgång om man vill gå ner i vikt och hålla så bra kost som möjligt utan att behöva lida.

Senast ändrad:
SecondWind skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni som dietar nu, är det någon av er som räknar
> kalorier och faktiskt väger maten?

Nej.

> och det är garanterat den enda vägen till
> framgång om man vill gå ner i vikt och hålla
> så bra kost som möjligt utan att behöva lida.

Nej.

DT skrev:
> SecondWind skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som dietar nu, är det någon av er som
> räknar
> > kalorier och faktiskt väger maten?
>
> Nej.
>
> > och det är garanterat den enda vägen till
> > framgång om man vill gå ner i vikt och hålla
> > så bra kost som möjligt utan att behöva
> lida.
>
> Nej.

Nä, självklart är det inte den enda vägen, men i enligt min erfarenhet av många olika dieter och mycket trams så är det iaf den uppenbara vägen eftersom det garanterat resultat. Kan du inte gå ner i vikt när du räknar kalorier, så kan du inte räkna helt enkelt.

Jag har själv gått på LCHF och tappat 20kg, för att bli av med de sista 10kg genom kaloriräkning. Så satans skönt att veta vad man har för spelrum, och faktiskt kunna äta precis vad som helst så länge det passar ens makros.

SecondWind skrev:
>
> Det är inte så jobbigt som folk får det att
> låta, och det är garanterat den enda vägen till
> framgång om man vill gå ner i vikt och hålla
> så bra kost som möjligt utan att behöva lida.

Tycker det funkar rätt bra att välja bra mat och sen äta tills jag blir mätt

Jenny W skrev:
> SecondWind skrev:
> -----
> > Ni som dietar nu, är det någon av er som
> räknar
> > kalorier och faktiskt väger maten?
> >
> > Det är inte så jobbigt som folk får det att
> > låta, och det är garanterat den enda vägen
> till
> > framgång om man vill gå ner i vikt och hålla
> > så bra kost som möjligt utan att behöva
> lida.
>
>
> Tycker det funkar rätt bra att välja bra mat och
> sen äta tills jag blir mätt

Jag har bara läst senaste 10inläggen i tråden, men där nämnde du att du inte kunde sova pga av hunger?

Självklart är den bästa dieten den som faktiskt fungerar för en själv, som passar ens egna situation och krav. Men det är ju alltid kcal in och ut som avgör ens vikt, och att istället för att försöka uppnå ett negativt kcal intag genom olika dieter som förbjuder en att äta ditten och datten så anser jag det vara smidigare/lättare att bara räkna kcal och därmed själv bestämma vad man vill äta. Sen om man vill vara extremt noggrann och väga varje gram, eller bara köra med överslagsräkning i skallen är ju en annan sak.

Men om man tror man kommer tappa fett för att man inte äter kolhydrater eller frukt, så har man missat något väldigt grundläggande inom näringslära.

Senast ändrad:
Tjejen räknar kalorier genom att väga och har gjort så sedan februari tror jag. Jobbig process men hon har dödskoll. Dock väljer hon bort att äta mat med mig ganska mycket till förmån för mat som har förtryckt information på förpackningen. Effektivt för att gå ner men inte självklart så hälsosamt alltså.

SecondWind skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > SecondWind skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ni som dietar nu, är det någon av er som
> > räknar
> > > kalorier och faktiskt väger maten?
> > >
> > > Det är inte så jobbigt som folk får det
> att
> > > låta, och det är garanterat den enda vägen
> > till
> > > framgång om man vill gå ner i vikt och
> hålla
> > > så bra kost som möjligt utan att behöva
> > lida.
> >
> >
> > Tycker det funkar rätt bra att välja bra mat
> och
> > sen äta tills jag blir mätt
>
> Jag har bara läst senaste 10inläggen i tråden,
> men där nämnde du att du inte kunde sova pga av
> hunger?
>
> Självklart är den bästa dieten den som faktiskt
> fungerar för en själv, som passar ens egna
> situation och krav. Men det är ju alltid kcal in
> och ut som avgör ens vikt, och att istället för
> att försöka uppnå ett negativt kcal intag genom
> olika dieter som förbjuder en att äta ditten och
> datten så anser jag det vara smidigare/lättare
> att bara räkna kcal och därmed själv bestämma
> vad man vill äta. Sen om man vill vara extremt
> noggrann och väga varje gram, eller bara köra
> med överslagsräkning i skallen är ju en annan
> sak.
>
> Men om man tror man kommer tappa fett för att man
> inte äter kolhydrater eller frukt, så har man
> missat något väldigt grundläggande inom
> näringslära.

Hehe. Jo jag hade vanan att äta två smörgåsar innan jag gick och la mig på kvällen innan. Har lagt av med det. Det var jobbigt några kvällar för att kroppen ville ha. Just då var jag grymt sugen på vitt rostat bröd som just nu går tvärbort ur min diet

On the track again.
Under den mörka tiden var planen att endast konservera vikten, och formen, och sedan göra ett ryck när lvgsäsongen kommit igång (för oss riktiga solskenscyklister). Gick bra först, tappade t.o.m. några kilo, men semmelsäsongen var inte nådig mot mig, gick upp igen, men inte längre än höstvikten, puh.
Nu när det blivit en del lvg har jag lyckats gå ner lite igen, preciiis under 80, målet: 77ish.

ToddyKrycka skrev:
> Tjejen räknar kalorier genom att väga och har
> gjort så sedan februari tror jag. Jobbig process
> men hon har dödskoll. Dock väljer hon bort att
> äta mat med mig ganska mycket till förmån för
> mat som har förtryckt information på
> förpackningen. Effektivt för att gå ner men
> inte självklart så hälsosamt alltså.

Du får slänga ihop någon schysst gryta till henne där du vägt allting då :) All information om makros för råvaror finns att hitta på http://www7.slv.se/Naringssok/ , så det är bara att väga allt innan tillagning, sedan väga grytan när den är klar för att därefter dela upp grytan i x-antal portioner som passar de makros din flickvän har för varje måltid :)

Jenny W skrev:
> Hehe. Jo jag hade vanan att äta två smörgåsar
> innan jag gick och la mig på kvällen innan. Har
> lagt av med det. Det var jobbigt några kvällar
> för att kroppen ville ha. Just då var jag grymt
> sugen på vitt rostat bröd som just nu går
> tvärbort ur min diet

Ah, blir ju lätt så. Kroppen tenderar ju bli ilsk när man bryter vanor :)
Kan tipsa om ett proteinbröd som jag bakat många gånger. Inte världens godaste kanske, men med tanke på kcal-innehåll och fördelningen av makros så är det absolut godkänt smakmässigt :) Funkar även helt ok att baka pizza på om man vill. http://emmysliv.shapemeup.se/2012/08/12/dietbrod/

SecondWind skrev:
> DT skrev:
> -----
> > SecondWind skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ni som dietar nu, är det någon av er som
> > räknar
> > > kalorier och faktiskt väger maten?
> >
> > Nej.
> >
> > > och det är garanterat den enda vägen till
> > > framgång om man vill gå ner i vikt och
> hålla
> > > så bra kost som möjligt utan att behöva
> > lida.
> >
> > Nej.
>
> Nä, självklart är det inte den enda vägen, men
> i enligt min erfarenhet av många olika dieter och
> mycket trams så är det iaf den uppenbara vägen
> eftersom det garanterat resultat. Kan du inte gå
> ner i vikt när du räknar kalorier, så kan du
> inte räkna helt enkelt.

Ja men då är vi på samma spår. :-)

När jag hade min dietperiod så vägde jag inte maten, men jag gjorde ett antal justeringar i kosten som jag uppskattade skulle ge ett underskott på ca 500 kcal/dag med bibehållen träningsmängd från när jag var i energibalans. Och det funkade bra (blev i själva verket ca 700 kcal/dag med facit i hand). Så man kan väl säga att jag räknade kalorierna som jag tog bort, men inte de som jag stoppade i mig.

Om jag sedan förbrände 3000 kcal och åt 2300 kcal, eller förbrände 2500 kcal och åt 1800 kcal har jag ingen aning om. Huvudsaken är att det blev ett underskott. :-)

Räkna kalorier är ändå inte så himla svårt nuförtiden.

Finns flera appar till både iFån & Android. (använder själv "Lifesum" till Android som är suverän)

De flesta livsmedel, tillverkare, och produkter finns redan i den enorma databasen - så det är bara att väga (efter ett tag blir man ganska bra på att uppskatta) och slå in i appen. Det du använder ofta ligger nära till hands i appen såklart.
Man kan tom scanna in en produkts streckkod mha kameran i telefonen!
För de seriösa finns det även olika dieter att lägga in - tex om man vill få i sig en viss mängd protein.

Men som DT skriver så behöver man ju egentligen bara se till att hamna på kaloriminus. En fördel med en sån här app är att man kan få lite AHA!upplevelser om hur mycket kalorier vissa produkter innehåller! ;)

Att räkna kalorier mha en app kan man ju göra. Då är det nog svårare att veta sin kaloriförbrukning, speciellt om man tränar ganska mycket. Min Garmin visar t.ex. helt olika förbränning om jag cyklar med eller utan pulsband och med eller utan effektmätare. Utan pulsband eller effektmätare blir det orimligt hög förbränning. Med effektmätare verkar den ta exakt 3,6 ggr antal Wattimmar för ett pass, vilket nog är betydligt mer korrekt men ändå en approximation. Sedan beror det ju mycket på hur aktiv man är i vardagslivet också.

Nu har jag ganska bra koll (tror jag), men om man går på slentriantabeller för olika aktiviteter så är det nog lätt att hamna fel. :-)

Med det sagt så är det absolut en AHA-upplevelse att kolla upp hur mycket kalorier olika livsmedel innehåller. Det blev lite mindre chokladkakor, chipsskålar och massiva pastaportioner under dietperioden om man säger så...

Jippie!

83,9 står vågen på idag! Har legat runt 85 hur länge som helst men nu börjar det gå åt rätt håll igen. 14,6 kilo mindre jag än i julas! :)

SecondWind skrev:

Jag har slutat eftersom cykelsäsongen har börjat, men det var det jag gjorde första kvartalet. Eller snarare... jag gjorde det i två dagar. Sen uppskattade jag resten och siktade på -1000 kcal per dag. Eftersom jag inte hade lust att vara superstrikt innebar det (en semla här, en extra macka där, en lite större portion av något extra gott osv) att jag hamnade på runt -500, vilket var det egentliga målet.

Jag tror inte heller på olika slags voodoodieter, i alla fall inte att de skulle vara extra fantastiska på något vis. De är bara olika sätt att minska energiintaget.

Enkelt, bara att skaffa sig lämplig övertygelse och gå ned på Sergels torg (med plakat, pappkartong, täckjacka, solglasögon och mössa) och hungerstrejka för sin sak ett par veckor på bara vatten --- > Go Dalai Lama Go, Ship to Ghaza, KinaGong, Indians out of Fidji eller Russians out of Ukraine, eller så !

bmos skrev:
> Jippie!
>
> 83,9 står vågen på idag! Har legat runt 85 hur
> länge som helst men nu börjar det gå åt rätt
> håll igen. 14,6 kilo mindre jag än i julas! :)

Bra jobbat! Vi ligger ungefär på samma kurva. Börja på 96,4kg i mitten på Feb. & nu är det tre dagar på raken som vågen visat under 83kg! Målet på SUB80 kommer klaras innan sommaren, utan problem.

Måste säga att det blivit en skön mental grej att tänka på vad man stoppar i sig. Från att vara jobbigt till att faktiskt ha blivit något "kul". Blev thaibuffe idag till lunch & utan att ens känna mig berövad så skippades 30% av portionen jag normalt skulle tagit samt allt onyttigt. På "nya" tallriken var det dessutom 30% vanliga grönsaker. För 6mån sen så skulle det sett helt annorlunda ut, inga grönsaker, 50% friterat & på tok för stor portion. Besviken efter dagens lunch? Inte ens nära!

Mitt experiment är genomfört.
Jag tog bort allt onödigt och onyttigt ur kosten, käkade tre huvudmål och slutade med bröd-mellisarna. Blev ist smoothie, frukt eller nötter om jag blev sugen mellan huvudmålen. Syndade dock omåttligt under H12 i Danmark förra helgen.
Utfall: Jag kände mig trött under en träning innan jag lärde mig hitta balans av in/ut-energi i samband med träning, men annars har jag inte känt någon skillnad. Var jobbigt i början med att vänja sig av med nattamackan. Tog några kvällar innan jag kunde somna gott utan bukfyllnad. Jag började på 76,6 kg den 25 april. Vägde 75,0 kg i går. Så med lite marginaler så verkar det full möjlig för mig att gå ner 0,5 kg i veckan om jag bara tänker på att äta nyttigt.

DT skrev:
> Med det sagt så är det absolut en AHA-upplevelse
> att kolla upp hur mycket kalorier olika livsmedel
> innehåller. Det blev lite mindre chokladkakor,
> chipsskålar och massiva pastaportioner under
> dietperioden om man säger så...

Håller med dig DT, sen när jag började o köra med appen LS så fick man ju se vad som var galet.
Fick ju en smärre chock när man tittade hur mycket det var i vissa saker;))

87 efter julafton och 78,5 i dag.

Frille??

Hej alla!
Jag är ny i denna tråd. Jag har under senaste ett och ett halvt året lagt om min kost och har sakta men säkert gått ned från min all-time-high på 104 till 91,3 imorse.

Jag hade en morot för att komma ner till 95 och när väl det målet var uppnått bestämde jag mig för att jag skulle få köpa en ny cykel när jag var nere på 90. Eftersom det var ca två månaders leveranstid beställde jag cykeln när jag kom ner till 92.

Denna vikt uppnåddes och jag beställde mig en fin Canyon Spectral för ganska precis två månader sedan, med ett preliminärt leveransdatum v.22, alltså nästa vecka. Jag räknade kallt med att cykeln skulle skickas från Tyskland tidigast v.22 och alltså borde jag få hem den tidigast i slutet av nästa vecka, kanske med lite otur i början av v.23.

Eftersom jag är av den optimerande typen, lyssnade jag inte på min kära fru som tyckte att det verkade smartare att lägga in en högre växel med viktnedgången i god tid innan cykeln skulle levereras, så att jag inte skulle råka ut för olyckan att ha cykeln i garaget men inte få cykla på den... :)

Men, men det är ju lugnt, eller hur? Det är ju minst en vecka kvar...

Igår fick jag mail med trackinglänk från Canyon. Din cykel levereras på fredag eftermiddag! *GAH*

Så, efter det inleddes projekt gå ned 1,3 kg på två dagar. :)
Så, vad ska man ha för strategi? Vatten och isbergssallad, bastubad, vätskedrivande medel, lavemang, dåliga skaldjur...?

I kväll ska jag dessutom ut och "ta några öl" med en polare, och jag vet ju hur det där med "några" brukar sluta när man har min karaktär.

Målet är att kunna åka ut på en lång och fin tur på lördag morgon. Alltså har jag 1,5 dygn på mig. Jag åt ett ägg till frukost och sallad till lunch. Det borde gå! Mycket vatten blir det...

Jag återkommer med uppdateringar och statusrapporter imorgon och på lördag.

/Jörgen

Skippa kolhydater, de binder vätska, kan nog fixa upp till 2 kg på några dagar.

Själv ligger jag o pendlar runt 80kg, har gjort så en längre tid. De där sista kilona är svåra - målet är 77kg.

Ett 2-timmars fyspass innan frukost varje dag brukar snabba på processen också...men nu lär du väl skippa frukosten också i paniken... ;)

bmos skrev:
> Ett 2-timmars fyspass innan frukost varje dag
> brukar snabba på processen också...men nu lär
> du väl skippa frukosten också i paniken... ;)

Ja visst. Skippa kolisarna ska du se att du driver ut mycket vatten ur kroppen. Du kommer kanske inte ha så mycket glädje av den första cykelturen eftersom du kommer vara slak som ett lakan men du går nog ner 1,5-2 kg på ett par dygn om du lever på vatten och sallad. Lycka till och grattis till din nya cykel :D

Förresten...ge fasen i starkölen med polarna...Köp ett par alkofria Störtebeker på affären istället, så är det bara att driva på lite extra på promenaden hem efteråt. Alkoholen halverar ju fettförbränningen, du vet. :)

> Men om man tror man kommer tappa fett för att man
> inte äter kolhydrater eller frukt, så har man
> missat något väldigt grundläggande inom
> näringslära.

Vad är det man missat för grundläggande i näringslära?
LCHF är väl ett alleles ypperligt exempel på att man blir av med fett, genom att äta lite kolhydrater och bannlysa socker, stärkelse.

Senast ändrad:
1,3kg pendlar man ju naturligt på någon dag eller så, jämför morgonvikt, eftermiddagsvikt och morgonvikt efter att inte ätit frukost samt rört på sig någon timme eller två...

Kanske ska skriva in mig i den här tråden med, jag har tappat ca 60kg sen maxnoteringen. Har sju kilo till så kallad normalvikt även om jag tror att jag är nöjd med ungefär två kilo till så det står en sjua i början istället för en åtta.

För elva år sen bottnade vågen och det gjorde den på 140 drygt, gick upp en klädstorlek till efter det så jag vet inte vad jag vägde som mest.
I Februari 2010 hade jag kämpat mig ner under BMI 35 för första gången på över tio år då gjorde vi IVF med lyckat resultat men väldigt stor viktuppgång. Sommaren -12 kämpade jag mig ner till 95kg och blev gravid med lillebror ny gigantisk viktuppgång, 137kg dagen före förlossning och 113kg en vecka efter. Nu är jag nere och pendlar mellan 80,5 och 82,5 med nedåtgående trend :-)

me.I.am skrev:

> Själv ligger jag o pendlar runt 80kg, har gjort
> så en längre tid. De där sista kilona är
> svåra - målet är 77kg.

Som jag väger, runt 80. Kör en 40-milare bara, vägde 76,5 när jag kom hem :)

AxelSthlm skrev:
> me.I.am skrev:
> -----
>
> > Själv ligger jag o pendlar runt 80kg, har
> gjort
> > så en längre tid. De där sista kilona är
> > svåra - målet är 77kg.
>
>
> Som jag väger, runt 80. Kör en 40-milare bara,
> vägde 76,5 när jag kom hem :)

Bra tips, man tömmer kroppen på all energi och sen fyller man inte på. :)
Eller kanske helt enkelt bara väga sig efter långa pass, skulle kännas mer positivt.

Annahojt skrev:

> Kanske ska skriva in mig i den här tråden med,
> jag har tappat ca 60kg sen maxnoteringen. Har sju
> kilo till så kallad normalvikt även om jag tror
> att jag är nöjd med ungefär två kilo till så
> det står en sjua i början istället för en
> åtta.

[klipp]

> Nu är jag
> nere och pendlar mellan 80,5 och 82,5 med
> nedåtgående trend :-)

Tjitt, 60 kilo! Grymt bra jobbat! Jag ska tänka på dina 60 när djävulen på min högra axel försöker övertala mig om att jag borde moffla i mig ett gäng ostmackor.

JoFa73 skrev:
> Vad är det man missat för grundläggande i
> näringslära?
> LCHF är väl ett alleles ypperligt exempel på
> att man blir av med fett, genom att äta lite
> kolhydrater och bannlysa socker, stärkelse.

Nä, det är ett ypperligt exempel på att man blir av med fett genom att stoppa i sig mindre energi än man gör av med.

(Motargumentet till det brukar vara att man äter feta saker och därmed får i sig mycket mer energi än man gör av med, men att man på något magiskt vis går ner i vikt ändå. Frågar man då hur mycket energi det rör sig om så går det inte att säga, eftersom LCHF bygger på att man inte behöver hålla koll på det.)

Det är ju ingen hemlighet att många har svårt att låta bli att äta när blodsockret åker jojo, man känner sig hungrigare helt enkelt, det är inte heller någon hemlighet att man kan undvika viss föda för att få jämnare blodsocker och undvika de värsta topparna och groparna, hur man sedan åstadkommer detta kan ju variera.

Ett sätt är att undvika snabba kolhydrater.

ipv6 skrev:
> JoFa73 skrev:
> -----
> > Vad är det man missat för grundläggande i
> > näringslära?
> > LCHF är väl ett alleles ypperligt exempel på
> > att man blir av med fett, genom att äta lite
> > kolhydrater och bannlysa socker, stärkelse.
>
> Nä, det är ett ypperligt exempel på att man
> blir av med fett genom att stoppa i sig mindre
> energi än man gör av med.
>
> (Motargumentet till det brukar vara att man äter
> feta saker och därmed får i sig mycket mer
> energi än man gör av med, men att man på något
> magiskt vis går ner i vikt ändå. Frågar man
> då hur mycket energi det rör sig om så går det
> inte att säga, eftersom LCHF bygger på att man
> inte behöver hålla koll på det.)

Motargumentet stämmer kanske till viss del,men alla som äter LCHF stoppar inte i sig mindre kalorier. Finns de som har bra koll på hur mycket kalorier de trycker i sig när de käkar LCHF.
Ändå går de ner i vikt och får bättre kropps sammansättning (fett kontra muskler).

Grundläggande i LCHF är ju att käka mindre kolhydrater för att minska blodsocker vilket i sin tur minskar höga nivåer av insulin som ställer in kroppen på fettlagring. Iden med LCHF är ju att ställ om kroppen på att använda fett som primärt bränsle. Sen finns det en del andra hälsoskäl att äta LCHF i någon form.

JoFa73 skrev:
> ipv6 skrev:
>
> Grundläggande i LCHF är ju att käka mindre kolhydrater för att minska blodsocker vilket i
> sin tur minskar höga nivåer av insulin som ställer in kroppen på fettlagring.

Nu blev det lite jobbigt. Jag orkar inte debattera LCHF en gång till, men samtidigt vill man ju inte låta sånt där stå oemotsagt.

Spring mer ät mindre fungerar inte på alla.

Jag har hypotyreos (hashimotos) och pcos vilket gör att jag förutom att förbränna lika mycket som en isbit dessutom producerar för mycket insulin.

Jag lyckades gå upp ett halvt kilo i veckan på strikt nutrilettdiet under överinseende av läkare som skällde ut mig för att jag fuskade vilket inte var sant.

Med ganska liberal lchf utan gluten och inflammationsdrivande omega-6fetter mm samt bra medicinering mår jag nu äntligen bra. Minns inte när jag mådde bra eller när jag inte behövde sova tolv, femton timmar per dygn.

Om fler personer börjar med LCHF kan ju hela energibalansen i universum rubbas då energi verkar på något magiskt sätt bara försvinna...

Har ökat min fettfria massa med ca 1 kg sedan nyår. Dock -2.5 kg sedan förra invägningen, för fem veckor sedan, på VV. Känns rätt gött på sitt sätt. Fast hade väl hoppats på lite mer minus totalt sett.

fredrikw skrev:
> Om fler personer börjar med LCHF kan ju hela
> energibalansen i universum rubbas då energi
> verkar på något magiskt sätt bara försvinna...

Hehe, i mitt fall verkade energin snarare mångdubblas innan lchf vilket verkligen var ett mysterium. Eller hur förklarar man 500g viktuppgång per vecka på 900kcal per dygn? Det borde inte vara möjligt.
Nu ligger jag på ett okej kaloriunderskott och går långsamt neråt.

jorgen99 skrev:

>
> Tjitt, 60 kilo! Grymt bra jobbat! Jag ska tänka
> på dina 60 när djävulen på min högra axel
> försöker övertala mig om att jag borde moffla i
> mig ett gäng ostmackor.

Tack!

Den där djävulen är svår att tampas med ibland.
Jag hanterar det med att vid speciella tillfällen, helst inte mer än en gång i månaden, välja att äta favoriterna som jag inte äter annars. Det kan vara en liten bit nybakat surdegsbröd eller några skedar av favoritglassen eller så, det räcker oftast för att stilla mitt begär, de få gånger det inte räcker så äter jag något vettigare och sen lite lite till av det goda.

God morgon,
Min minisvält som jag påbörjade igår har gett resultat. Vid morgonens invägning visade vågen 89,0kg!

Det måste varit ölen igår kväll som gjorde susen. Vem behöver flygvärdinnedieten när man kan köra hipsterbärsdieten. Skämt åsido så gissar jag att det är alkoholens vätskedrivande egenskaper som gjort sitt.

Mission accomplished, jag kan med gott samvete belöna mig med att ta en cykeltur när/om UPS levererar cykeln i eftermiddag... :)

Dessutom kan jag återgå till min långsiktiga och vettiga kost och sluta tramsa med svältdieten.

/Jörgen

Jag gjorde ett stort ryck 2005 och gick ner från 103 till som lägst 77 kg. Efter det har vikten pendlat mellan 78-87 kg och jag hade som långsiktigt mål att väga 78 kg till Lida Loop. Hade 78,5 i morse så jag är i princip i mål. Har bara ökat träningsmängden och dietar inte men äter vettigt för det mesta så man kan unna sig några bullar och lite cola då och då. Man ska nog passa sig för svältdieter för det är stor risk att man tappar muskler som är svåra att bygga tillbaka och dessutom är ju musklerna motorn som håller uppe grundförbränningen.

Kan bara säga en sak..

Stoppa in mindre skit i bröhålet och ät rätt så kommer man till sina mål;))

Vägde ju 87 kg efter julafton och nu står den på 77,4 i morse men jag pendlar ju mellan 2 kg hela tiden,helt normalt.
Målet var under 80 och vill ligga runt 78 nu, jag har kört en app som heter Life Sum och äter 2500kcal om dagen men får ju plus efter träningarna och äter klart mera då;)) men rätt.

Kämpa på nu;))

Tillbaka
Topp