Banta Bäst 2015 - Nytt år, nya mål! :)

81,6kg imorse (185cm), nytt rekord & -14,8kg sen 12/2!

Dock har det börjat gå lite sakta på sistone & pendlar nästan 1kg upp/ner varje dag beroende på mängd mat/toalettbesök/utövad cykling. Men det känns jefligt kul att precis ALLA kläder jag köpte förra våren & sommaren nu är på tok för stora. Kortbyxor & t-shirt idag, sitter som ett tält på kroppen =)
Drygt 50% av alla sommarkläder slängdes när garderoben rensades för nån vecka sen. Ett par kortbyxor var så stora i midjan att det bokstavligen trilla ner på fötterna när jag bara stod upp. Det är dom stunderna som gör det lite extra kul att kämpa på!

Målet att konstant ligga under 80kg, utan nå konstiga dietbehov, innan 5/7 känns fortf. helt klart nåbart. Drygt 1,5kg på 6 veckor, borde vara klart redan om 4-5 veckor i nuvarande takt & då är frågan om målet ska omarbetas till att vara -20kg under lite längre tid istället...

Vad vågen visar är ju en sak, men det stora för mig är faktiskt att jag är betydligt nöjdare med hur jag ser ut & känner mig i kroppen, det känns faaaaaan så mycket bättre att vara smal än lönnfet! Allt känns så mycket enklare i vardagen. Att min kondition dessutom tagit milslånga kliv framåt är ju en bonus utöver det vanliga.

Det enda jag ångrar med min "nya" livsstil är att jag inte började tidigare! Kämpa vidare alla ni andra!

Härligt!

Det tråkiga med en annan var att när man vägde -15kg jämfört med nu så varken såg eller kände jag någon större skillnad fast vågen bevisligen talade om något annat. =)

Hepp!!!
73 kg i morse. Al time low med råge sen jag började cykla
Är ändå inte lika strikt längre med vad jag stoppar i mig men det verkar som om jag fortsätter att gå ner av bara farten :)

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Härligt!
>
> Det tråkiga med en annan var att när man vägde
> -15kg jämfört med nu så varken såg eller
> kände jag någon större skillnad fast vågen
> bevisligen talade om något annat. =)

Alltid på topp, det blir väl slutsatsen då?

Har letat som en tok efter sommarkläder här hemma eftersom det har varit 30grader drygt på jobbet.
Det slutade med att jag fick ge upp och ha cykelshorts på mig, allt var alldeles för stort.

Annahojt skrev:
> Har letat som en tok efter sommarkläder här
> hemma eftersom det har varit 30grader drygt på
> jobbet.
> Det slutade med att jag fick ge upp och ha
> cykelshorts på mig, allt var alldeles för
> stort.

Gött! Alltid redo för en cykeltur alltså :) Fantastiskt start jobbat med viktnedgången

Hehe ja det är ju sant.
Men jag är inte någon vidare cyklist, tog mig dock i mål på hisingen runt idag, trots protesterande knä och fogar i bäckenet sim hatade mig. (Eftersom knät inte klarade branta backar då fick jag gå lite och att komma på och av cykeln med foglossning gör riktigt ont)

Nu är det dags, har tillåtit mig falla i glassträsket en tid och nu måste det brytas. Invägning på 83.6kg idag:/ ca 178 cm lång målet 76kg
Måtte jag inte få ett återfall...

Senast ändrad:
77kg 8.6%BF nu

76kg och 7.4%BF är målet (samma 70.4 i lean mass är målet)

Startade på dryga 79 för någon månad sedan. Dröjer nog en månad till innan jag kalibrerat BF och inte tappat för mycket massa.

Längd 168cm

Slutar ni på semestern eller!?

Jag lade 103,5 på vågen i juli 2013 och satte igång med fasta och mer träning. Idag 91,5. Syns på kläder och på Strava och på manometern på pumparna (gaffel och däck).

Men juni har varit en förlorad månad; jobbstress,
ingen cykelpendling och allmän skörlevnad, första semesterveckan dock på träning igen.

Målet är sub 90 men det är svårare och svårare att ta det sista. Kämpa kämpa!

Dagen innan midsommar var jag nere på -9kg sedan nyår. Sedan blev det semester och därmed slut på träningsmöjligheterna (kombinerat med ett kylskåp på armlängds avstånd), nu är jag på -6kg :(

För mig gick det bra till en start, sedan katastrof. Och nu riktigt bra igen. Hoppas det håller, det känns fysiskt nödvändigt.

Cyklar ni mycket under viktnedgång? Själv köpte jag min racer i påskas, vägde då 92,7, cyklade mycket o vips visade vågen 99kg. Känns som benen varit den stora boven då de svällt sjukt mycket.

Börjar bli svårare & svårare att tappa i vikt nu, finns inte så mycket att ta utav längre. Men jag kämpar på en stund till. Målet på SUB 80kg (185cm) är passerat, siktar nu på 78kg men framförallt lägre fettprocent.. Finns nog 1kg att plocka enbart på magen. Riktiga prövningen kommer efter nästa vecka, då är det fyra veckor med all-inclusive runt medelhavet som gäller, kan bli tufft :-/

image.jpg

Min resa började förra sommarn (95kg), satte upp 77kg som mål till början av denna sommar. Fixade det nästan om man antingen 1. ser detta som början av sommarn (har ju varit kallt fram tills nu), eller 2. räknar bort 1 månad eftersom jag var kass 1 månad i våras. Självbedrägeri, ah - denna sköna konst.

Så en uppdatering från TS då: Strax innan midsommar styrde jag upp det helt tappade fokuset. Och har sedan dess behållit det. Snart pappaledig och då blir det barnvagnslöpning. Fostrande med två kids att putta runt i kommande höstblåset.

Klart störst inverkan har dock en nyktrare hållning till energiintaget gjort. Både bildligt och bokstavligt.

Slänger ut ett allmänt PEPP till alla! Kom igen nu, slut på semester och glass. Tillbaka i fokus direkt när vardagen kommer tillbaka. :)

Själv har jag aldrig haft problem med att väga för mycket, men det börjar faktiskt samla sig lite bukfett som jag börjar fundera på om jag bör göra något åt...

Fan vad duktiga alla är!

Är själv tunnis, men lite tvättbrädsmage skulle vara snyggt, så jag småkämpar lite. Har gått från 74 för några månader sedan till 71 nu, BMI 21.9 typ. Skulle väl behöva gå ned 3 kg till gissar jag för att absen ska börja framträda?

12:e augusti 2002 - 89 kg fett% <10
12:e augusti 2013 - 100,6 kg fett% onämnbar....
12:e augusti 2014 - 86,5 kg fett% inga rutor på magen än direkt...

Målvikt 75 kg men skiter egentligen i vikten, kan man få tillbaka rutorna på magen efter 40?

Började om nu efter semesterns frestelser. Gick ner sju kg under våren, upp fyra sedan dess. Nu tar jag sikte på.<80 kg igen.

Atlas skrev:
> Målet: 500gr/v fram till midsommar sedan
> fortsätta tills jag är nöjd och jag klarar de
> gamla yoga-passen.
Hade typ samma upplägg. Ska börja träna yoga igen om två veckor så det blir skönt :)

Nu är målet att hålla en konstant vikt på strax under 80 (180cm). Här från Garmin Connect:

Bilagor

• Garmin Connect Weight.jpg
    Garmin Connect Weight.jpg
    10.2 KB · Besök: 26
Gött att ha denna tråd! Ett kg till plockat under semestern. Ett kg kvar till målet.

Kombon av borrelia + penicillin gör att min kropp inte riktigt funkar just nu så träningen står still. Bara extremt trött. Hoppas kunna dra fram cykeln i helgen och känna på formen.

Juldagen låg man på 98,5 kg och nu 79,6! :)
Sååå jäkla underbart! Grym skillnad i fart och allt och man blir ju så glad av att kunna röra sig!

Stuvstaix skrev:
> 77kg 8.6%BF nu
>
> 76kg och 7.4%BF är målet (samma 70.4 i lean mass
> är målet)
>
> Startade på dryga 79 för någon månad sedan.
> Dröjer nog en månad till innan jag kalibrerat BF
> och inte tappat för mycket massa.
>
> Längd 168cm

75.5kg nu. Nästa mål är 74kg. Men då kommer jag att tappa massa.
Semestern innebar 3 pass om dan (cykling, rullisar, simning) och tokkontrollerad kost + pulver.
En vilodag.
Resultat: Formen är grym, känns lätt.

Har legat retsamt stilla på 104 kg i ca 2 mån trotts cykling & matstruktur, men nu börjar det sakta krypa nedåt igen, -9 hg under senaste veckan ...

Fn att det ska vara så lätt att få dit extrakilona men ett h-vete att få bort dem.

Stuvstaix skrev:
>
> 75.5kg nu. Nästa mål är 74kg. Men då kommer
> jag att tappa massa.

Vad är det för fjutt-mål?
Här får du ett nytt mål av mig:

1 Maj 2015: 65 kg!

bmos skrev:
> Juldagen låg man på 98,5 kg och nu 79,6! :)
> Sååå jäkla underbart! Grym skillnad i fart och
> allt och man blir ju så glad av att kunna röra
> sig!

Wow, Starkt. Och den känslan! obetalbar :)

Jag har mer är hälften kvar på ungefär samma resa, redan nu så är det en verklig skillnad men det tar ett par fem-sju kilo till innan det där riktiga lyftet. Men resan är oxå målet och förutom en inflammatioon i vad/knä som jag kommer få vila bort under en vecka av simning så fungerar löpningen lika bra som alltid.

Nu har fästingrodnaden försvunnit och penicillinet är slut och den absurda tröttheten har också gett vika och jag har cyklat skog två dagar i rad och en OTB och en vanlig krash blev det igår och givetvis hade jag lämnat skydden hemma men jag klarade mig. Idag svarade kroppen rätt bra och jag fick njuta av alla skojiga grejer Eksjö CK byggt. Fick dock en ny j@&!la fästing idag som hittade huden vid knäskyddet....

Men hursomhelst, målet är nått! 89.9 kg visade vågen idag och det känns riktigt riktigt bra; viktminskningen sedan jag började motsvarar nästan min Giant FS och branta klättringar som var svåra förra säsongen knäcks med lätthet. Yesh!

Henrik83 skrev:
> Börjar bli svårare & svårare att tappa i vikt
> nu, finns inte så mycket att ta utav längre. Men
> jag kämpar på en stund till. Målet på SUB 80kg
> (185cm) är passerat, siktar nu på 78kg men
> framförallt lägre fettprocent.. Finns nog 1kg
> att plocka enbart på magen. Riktiga prövningen
> kommer efter nästa vecka, då är det fyra veckor
> med all-inclusive runt medelhavet som gäller, kan
> bli tufft :-/
>
>
Snygg graf. Vad är det för app?

HenkeN skrev:
> Hur gör ni för att gå ner i vikt då? Bara
> minskat på allmänt intag av mat eller några
> andra justeringar?

Bättre mat är viktigare än mindre och självklart ligga på ett kaloriunderskott.

Superenkelt! Handla bara ekologiskt. Vips minskar urvalet skräpmat med 90 procent! Och det är så dyrt att du inte har råd att tänka på hämtpizza! Det och motion har gjort 19 kg på mig iaf... :)

HenkeN skrev:
> Hur gör ni för att gå ner i vikt då? Bara
> minskat på allmänt intag av mat eller några
> andra justeringar?

Jag har lärt mig att inte alltid äta mig proppmätt. Om man i flera år vant sig att alltid bli proppmätt efter varje måltid är det svårt att avsluta en måltid utan total mättnadskänsla. Men om man tvingar sig själv att äta lite mindre under en period så vänjer man sig. Och oftast försvinner suget att äta mer en kvart eller så efter avslutad måltid. Och när man vant sig vid mindre portioner kan i stället äta långsammare och njuta mer av den maten.

Nu ligger jag på en som jag tycker lagom vikt, men om jag tjockar till mig lite så är enkelt sätt för mig att gå ner i vikt att göra mindre matlådor till lunch, typ halva portioner. Om man vet att det inte finns mer mat så är det inga problem att bara äta sig halvmätt.

Svårast är att motstå kvällssuget, jag kan ibland trycka i mig typ åtta mackor och en liter mjölk innan läggdags. Det som gäller då är diciplin.

bmos skrev:
> Superenkelt! Handla bara ekologiskt. Vips
> minskar urvalet skräpmat med 90 procent! Och det
> är så dyrt att du inte har råd att tänka på
> hämtpizza! Det och motion har gjort 19 kg på mig
> iaf... :)

En variant på det temat är att bara handla mat från godtyckligt land med begränsad export av skräpmat, t.ex. Centralafrikanska republiken, Surinam, Östtimor eller Vatikanstaten. Då lär man inte bli fet (alternativt har man startat en importfirma).

Max123456 skrev:
...
>
> Målvikt 75 kg men skiter egentligen i vikten, kan
> man få tillbaka rutorna på magen efter 40?

Det hoppas jag verkilgen att man kan! ;) 70.2 nu...

Ja då var det väl tillsist dags att hoppa på tåget. Efter en halv livstid med för lite motion och viss övervikt köpte jag en landsvägscykel för drygt två år sedan. Vikten har sedan dess rört sig långsamt neråt, men nu tänkte jag göra något mer drastiskt och prova 5:2 med start idag.

För två år sedan vägde jag nog in strax under ~90 kg, denna morgon sade vågen 81,1 kg. Siktar inte på någon specifik siffra men målet är tappa så mycket som möjligt utan att se undernärd ut, om det blir runt 70 eller ännu lägre återstår att se. Sedan antagligen omläggning till någon lite mer långsiktigt hållbar diet.

Vill framförallt bli en bättre klättrare och ena halvan av en förbättrad W/kg-ratio är förstås att göra sig av med så mycket onödig massa som möjligt. Andra halvan blir fokuserad trainerkörning för att höja FTP, ligger på klena 200 W idag så där finns också mycket utrymme till förbättring.

Själv så är det en knäck på kurvan igen. Efter en relativt stark nergång under hela sommaren så sätter en muskelinflammation käppar i hjulet. Jag äter bra och simmar för att inte tappa för mycket. Men 30min simning varannan dag är inte samma sak som 10-15k löpning varannan dag...

Jag fick lite knästrul, utmattning i nått fäste, sa de på idrottsskadekliniken. Drog ner på träningen 4-5 veckor och gick upp 3 kg. 77 kg igår. Suck.
Tar ett steg tillbaka och börjar lite nätt med monark och rehab + Bygga lite schyssta muskler över vintern. Undrar om jag kan gå ner till 74 igen och gärna lite till även om jag går på gymmet?

Tillbaka
Topp