Banta cykeln, vart börja?

gyttorparn

Aktiv medlem
Ja frågan är vart börjar man banta ner hojjen?? Har en gammal trek fuel ex 8 på 14+ kilon, går det att få ner den nått kilo? äre hjulen man börjar med eller vart finns grammen att hämta ?? Är ju massvis med kunskap på forat så väntar otåligt på svar ?

Ja frågan är vart börjar man banta ner hojjen?? Har en gammal trek fuel ex 8 på 14+ kilon, går det att få ner den nått kilo? äre hjulen man börjar med eller vart finns grammen att hämta ?? Är ju massvis med kunskap på forat så väntar otåligt på svar ?
Dämpare och hjul är nog där du kan spara mest vikt men det är ju också det dyraste att uppgradera. Sen kan du nog även spara några gram här och där med nästan alla komponenter så allt beror väl på hur långt du vill gå med det.

Är nog mer lönsamt att uppgradera till ny cykel om jag ska va helt ärlig. Nya hjul och dämpare lär ju kosta upp mot 15k minst

Hjul är väl alltid ett bra ställe att börja, men lätta och starka hjul kommer inte bli billigt, hur du än går tillväga kommer det att kosta en hel del, du får fundera om det är värt det. 14kg är ju inte ens särskilt tungt till att börja med.

Hjul är väl alltid ett bra ställe att börja, men lätta och starka hjul kommer inte bli billigt, hur du än går tillväga kommer det att kosta en hel del, du får fundera om det är värt det. 14kg är ju inte ens särskilt tungt till att börja med.

Ja med dagens mått mätt är ju Fuel Ex 8 ganska lätt. Kommer ju aldrig bli en lätt XC/DC cykel hur mycket man än trimmar den.

Ja, jag var inne på andra lättare hjul, hojjen är ju inte värd så mycket men tanken är ju att jag kan ta dom hjulen till nästa bike. Dämpare har jag redan bytt till en fox dpx2 faktory å den väger nog lite mer än orginal pga piggybag ( tror jag det heter) är lite inne på nån bättre gaffel å, typ nån fox factory eller annars vilken rockshox är bra?? sitter fox rythm 34 på nu

Nya hjul är bra. Men har du tänkt ta med dem till nästa cykel får du se upp med axelstandarder och ev Boost/non-Boost. Inte omöjligt att konvertera om du väljer rätt nav.

Börja med däck och lätt slang/slanglöst. Billiga styren/styrstammar/sadlar/skivor/kassetter/mm kan köpas från tex Ali. Om man vågar (jag vågar, till barnen iaf). Håll koll på KoS efter lättviktsprylar om du vill ha ”märkes”, ibland är de rimligt prissatta. Tyvärr är det ju alltid en chansning om tidigare ägare har hanterat momentnyckeln korrekt…

Behåll den som den är (möjligen köp nya lätta däck o kör tubeless ifall dina fälgar funkar för det). Byt vajrar/höljen ifall växlingen strular.

Det har skett en del med teknikutveckling och därför är förmodligen en ny cykel roligare att snvända än din nuvarande. Har d t ex framväxel? Betydligt smidigare i dkogen utan framväxel.

Är det en gammal hoj skulle jag inte investerat mer än däck för det drar lätt iväg. Ny drivlina, nya hjul och vips så kunde man köpt en ny cykel för pengarna istället med fungerande komponenter.

Behåll den som den är (möjligen köp nya lätta däck o kör tubeless ifall dina fälgar funkar för det). Byt vajrar/höljen ifall växlingen strular.

Det har skett en del med teknikutveckling och därför är förmodligen en ny cykel roligare att snvända än din nuvarande. Har d t ex framväxel? Betydligt smidigare i dkogen utan framväxel.

Är det en gammal hoj skulle jag inte investerat mer än däck för det drar lätt iväg. Ny drivlina, nya hjul och vips så kunde man köpt en ny cykel för pengarna istället med fungerande komponenter.
Jorå är 1x12 växlar och boost nav, det är en 2019 och allt funkar bra men vill testa om det blir stor skillnad med lättare cykel, kör bara stigar/mtb leder med den här hojjen, till ” bikeparken” kör jag el-hojj

Det var ju inte särskilt gammalt. Då kan det ju vara värt med nya hjul. Börja med att väg dina gamla hjul strippade på däck, bromsskivor och kasett så har du något att jämföra med. Så kan du ju gå in på olika handlare webbsidor o kolla vad nya hjul väger.

Men dina däck är säkert rätt tunga och grovmönstrade? Kanske värt att investera i lättare mer XC-betonade däck ifall det passar din typ av cykling. Finns en aktiv tråd på happy om XC-däck.

Denna tråd kan även vara värd att läsa igenom om det är däck mer åt trail hållet du vill ha:

Jag sparade 500gr på att slänga slangarna och köra TL ?

Sen kan man ju spara många 100gr på rätt däck. Och kontrollmäta nya innan dom går på, brukar avvika från vad som står på kartongen.

Annars är ju kassett och ev vevparti en stor del (förutsatt att du kör sunkiga grejor (läs SRAM..)).

Nya däck är ju absolut billigaste sättet att minska vikten, inga problem att spara flera hekto till en rätt blygsam penning. Kör du med slang finns det som flera sagt också massor att spara där.

Kör du plattisar så är kompositpedaler lätta och det går att hitta billiga.

Sedan tror jag inte det finns några billiga gram att spara på en EX 8. Gaffel och dämpare är redan relativt lätta och det är dyrt som attan att uppgradera. Finns många gram att spara på hjulen, men det kostar också ordentligt. Drivlinan är GX så inte mycket att hämta där. Eventuellt så är styre och styrstam rätt tunga, om någon viktangivelse jag såg på hemsidan stämmer, testa att väga dem.

En badrumsvåg är billig...
Det är dyrt att jaga vikt har jag noterat.
Kollade min Xt kassett mot en Xtr... 100gram för i runda slängar 2k är inget som lockar :-)

En badrumsvåg är billig...
Det är dyrt att jaga vikt har jag noterat.
Kollade min Xt kassett mot en Xtr... 100gram för i runda slängar 2k är inget som lockar :-)
Badrumsvåg? Menar du att jag behöver banta? har toppat på 135kg å väger numera 80kg, men var lite starkare när jag var tung ( 230 kg i bänkpress) Jepp många timmar på gymmet hare blivi ?

Badrumsvåg? Menar du att jag behöver banta? har toppat på 135kg å väger numera 80kg, men var lite starkare när jag var tung ( 230 kg i bänkpress) Jepp många timmar på gymmet hare blivi ?
Jäkligt bra jobbat.... *applåder *
Jag menar bara att stirra sig blint på några hundra gram på materialet blir mer en fixidé mot att se vad man sätter på cykeln.
Jag väger själv 102kg på mina 180... Min KTM väger in precis under12kg, om jag tvättar den.?

Senast ändrad:
Hjul och däck är väl det som är rimligt att spara in på. En cykel jag haft kom med hjul som vägde nästan 2500g, där gick det att skala bort 500g till en väldigt liten kostnad (efter försäljning av original-hjulen).

Men beror ju också på hur du cyklar, är det mycket stök och bröt så måste man ju tänka på att grejerna håller också.

Jaha gott folk, krängde av mina gamla nobby nic 29/2,25 å vägde dom, 674gram + slang 248g, sen vägde jag mina lätta xc däck ( maxxis ardent? 29/2,2) och dom vägde 725gram, altså mer än nobby nic? vägde även mina pirelli scorpion 29/2,4 och dom vägde 940gram. Slängde hursomhelst på maxxis däcken med michelin slangar som vägde 210gram så i slutänden blev det lika som innan men mer lättrullade så kapade 4 minuter på en runda som är 21 km och består tyvär av typ 25% grusväg resten skog, 1:02 mot tidigare 1:06 i liknande före. När det blir blött åker nobbyniccarna på igen?

Inga problem. Skaffa nya nobby så blir det ännu tyngre
Mja, inte så mycket, såg att specade vikten på dom (2,25) är 710gram, verkligheten kanske säger nått annat. Den här cykeln går bara på stig/mtb leder så behöver inte nå grövre grejjer, när det blir nedför å bröt har jag annan bike med längre fjädring och 2,6 däck mä bra dubbar ?

Släpp ur luften ur dämparna. När jag räknade om trycket i min bakdämpare insåg jag att jag hade 11 kilo att spara, bara bak.

Skämt åsido, följer tråden med intresse ?

Eftersom jag inte vill ha punka så har jag lite tåligare däck. Schwalbe marathon Plus, 37 mm. Väger 900 g/st.

Dessa har tagit mig till Norge från Stockholm, så de gör sitt jobb...jag bryr mig inte så mycket om däckvikten...faktiskt inte alls.

Men jag förstår TS fråga.

Varför inte göra ett Excel-ark med olika komponenter på din cykel, deras vikt, samt jämföra pris och vikt på lättare komponenter som du funderar på? Då kan du lätt se vilka förändringar som ger mest viktminskning per investerad krona. Ta de lägsta frukterna först s.a.s.

Kläder kan väga mer än man tror. Om de dessutom är bylsiga och ger stort luftmotstånd finns mycket att vinna i att byta. En lätt hjälm med litet 'motstånd gör en hel del.
Sadlar och sadelstolpar kanske går att spara vikt på, men det är litet jobb med det. Ännu mer så med styre.
Flaskhållare och belysning finns i lätta varianter.
Lätta, bra däck känner man dock direkt nyttan med.

Fast man slipper ju gärna tight lycra i skogen. Helt klart värt att köra i ett par shorts och t-shirt.

Skulle jag lätta något på en Fuel EX så skulle det vara hjulen (och ev slänga på en lättare kassett) och styre i kolfiber av den enkla anledningen att de sakerna går att flytta med till nästa cykel.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp