[Bantning] Visa din vikt

[Bantning] Visa din vikt
Så... Jag började i mars 2017 på 107kg mer eller mindre och slutade i december 2017 på under 70kg. Under 2018 har jag gått upp 2,2kg men minskat rejält i fettmängd. Trodde verkligen inte att det jobbigaste skulle vara att få bort det sista fettet och gå ner under 70kg igen. Men jag började styrketräna i mitten av 2018 så jag tillskriver mycket av viktökningen styrketräningen.

Bilagor

• B382DA7F-D0EE-4C50-9A1B-9B29DA355981.png
    B382DA7F-D0EE-4C50-9A1B-9B29DA355981.png
    27.7 KB · Besök: 90
[Bantning] Visa din vikt
A.Fritzon sa:
Står själv i begrepp att ta krafttag.

Vad är det för appar ni använder?

Jag har använt MyFitnessPal. Tycker den är bra, man kan bla ställa in målfördelningen fett-protein-kolhydrater för sitt ätande. Har inye provat nån annan.

[Bantning] Visa din vikt
grenhall sa:
Så... Jag började i mars 2017 på 107kg mer eller mindre och slutade i december 2017 på under 70kg. Under 2018 har jag gått upp 2,2kg men minskat rejält i fettmängd. Trodde verkligen inte att det jobbigaste skulle vara att få bort det sista fettet och gå ner under 70kg igen. Men jag började styrketräna i mitten av 2018 så jag tillskriver mycket av viktökningen styrketräningen.

Det där var en rejäl minskning, grattis!

[Bantning] Visa din vikt
aki sa:
grenhall sa:

Det där var en rejäl minskning, grattis!

Tackar! Har bara det svåraste kvar nu. :)

[Bantning] Visa din vikt
Du kan väl använda ett excelark. Det som visas på skärmdumparna här är ovan är Healthmate-appen som hör till vågarna från Withings/Nokia.

[Bantning] Visa din vikt
Spacekitty sa:
Du kan väl använda ett excelark. Det som visas på skärmdumparna här är ovan är Healthmate-appen som hör till vågarna från Withings/Nokia.

Tack för tips. Ska föra in samtliga strava-rundor etc i excel-ark också då det verkar smidigare och mer tillgängligt än i app.

[Bantning] Visa din vikt
A.Fritzon sa:
Spacekitty sa:

Tack för tips. Ska föra in samtliga strava-rundor etc i excel-ark också då det verkar smidigare och mer tillgängligt än i app.

Men nu var det bara vikt du frågade om, det räcker med Excel. I Garmin Connect kan du lägga in din vikt, och ha statistik på dina cykelturer.

Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
Spacekitty sa:
A.Fritzon sa:
Spacekitty sa:

Men nu var det bara vikt du frågade om, det räcker med Excel. I Garmin Connect kan du lägga in din vikt, och ha statistik på dina cykelturer.

Om man vill statistiknörda mer utgående från träningsdata i Strava rekommenderas veloviewer.com genom vilken man kan tanka ur Strava-datat i csv-format och därefter pyssla om den efter eget behag.

[Bantning] Visa din vikt
NLC sa:
Om man vill statistiknörda mer utgående från träningsdata i Strava rekommenderas veloviewer.com genom vilken man kan tanka ur Strava-datat i csv-format och därefter pyssla om den efter eget behag.

Jo. Men då missar A.Fritzon vikten, för den har väl Strava aldrig sparat någon historik på.

[Bantning] Visa din vikt
Stumpy sa:

Jag har inte hunnit se programmet än (och är tveksam till om jag verkligen vill). Det jag har hört är dock att det har minst lika dålig vetenskaplig grund som många andra av de dokumentärer SVT köper in, t.ex. Sockerfilmen och diverse Mosley-program.

För lite nyansering (eller total sågning av dokumentären), läs gärna detta: https://health.spectator.co.uk/the-bbc-is-promoting-carbohydrate-hysteria/

[Bantning] Visa din vikt
Clark sa:
Stumpy sa:

Jag har inte hunnit se programmet än (och är tveksam till om jag verkligen vill). Det jag har hört är dock att det har minst lika dålig vetenskaplig grund som många andra av de dokumentärer SVT köper in, t.ex. Sockerfilmen och diverse Mosley-program.

För lite nyansering (eller total sågning av dokumentären), läs gärna detta: https://health.spectator.co.uk/the-bbc-is-promoting-carbohydrate-hysteria/

Oj. Jag tittade iofs bara med ett öga och lyssnade med ett öra, men det jag uppfattade var att de promotade långsamma kolisar eftersom det ger en längre mättnadskänsla och därmed lägre totalt kaloriintag. Jag måste ha missat själva andemeningen i programmet. Sorry!

[Bantning] Visa din vikt
Dags igen, gick från 106 till 80 och upp till 105 igen. Shit happens, livet osv.

Sist åt jag en burk kvarg kl 9, en burk kvarg till lunch kl 12, vanlig mat på kvällen kl 19. Kompletterade med ca 800 mil landsvägscykling.
Nu finns inte Lime Kvargen längre så jag står och famlar i mörkret, alla de andra är för äckliga.

Cykelmilen rullar på men verkar inte som man kan cykla ifrån en dålig diet och ett stressigt jobb. Vad finns det för enkelt som är bra att äta egentligen? Propud mm innehåller en del tveksamheter, helst skulle man ju varit sambo med Roger_Edvinsson som retas på instagram med fantastiska luncher mm men jag önskar lägga ca 30 sekunder förberedning på frukosten och kan sträcka mig till 1 minut till lunchen.

Tips på enkel frukost/lunch helt enkelt, variation bortser jag helt ifrån.

[Bantning] Visa din vikt
https://se.huel.com/ marknadsför sig som alternativet till skräpmat, har ingen aning om det är gott/bra/nyttigt men den som sköter deras facebooksida är en talang, det är ren underhållning att läsa deras svar på kommentarer.

[Bantning] Visa din vikt
andreasjoh sa:
Ät en jävla massa ägg ?

:)
Jag har försökt att ha två ägg till frukost men i längden faller det på att det kräver för mycket framförhållning... Jag är inte så bra på det där med att förbereda mat, kan lätt gå en hel dag på jobbet utan att äta och sen äter man för mycket på kvällen och så går det åt skogen.

[Bantning] Visa din vikt
Vispa ihop två ägg lägg i en skål, in i micron 2 minuter på låg effekt(i mitt fall 360W) eller koka ett gäng ägg på en gång och ha i kylskåpet, bara att ta fram färdiga på morgonen. Gör en stor portion hummus och ha stående i kylskåpet, bra att stoppa i sig som snack när suget blir stort. Gör storkok, linsgryta tex. räcker till hela veckans luncher och tar mindre än en timme på söndagen att göra.

Se till att det är lätt att ta de bättre valen.

[Bantning] Visa din vikt
2 minuter!?!

Jo koka ägg i förväg fungerar i viss mån. Hummus....
Storkok på söndagar fungerar inte, jag är sällan hemma innan 20 och är sliten efter helgen så i längden fallerar det alltid.

Dra av en folie och äta med sked är grejjen. Jag får försöka lära mig en annan smak av kvarg.

[Bantning] Visa din vikt
Raggamuffin sa:
Dags igen, gick från 106 till 80 och upp till 105 igen. Shit happens, livet osv.

Sist åt jag en burk kvarg kl 9, en burk kvarg till lunch kl 12, vanlig mat på kvällen kl 19. Kompletterade med ca 800 mil landsvägscykling.
Nu finns inte Lime Kvargen längre så jag står och famlar i mörkret, alla de andra är för äckliga.

Cykelmilen rullar på men verkar inte som man kan cykla ifrån en dålig diet och ett stressigt jobb. Vad finns det för enkelt som är bra att äta egentligen? Propud mm innehåller en del tveksamheter, helst skulle man ju varit sambo med Roger_Edvinsson som retas på instagram med fantastiska luncher mm men jag önskar lägga ca 30 sekunder förberedning på frukosten och kan sträcka mig till 1 minut till lunchen.

Tips på enkel frukost/lunch helt enkelt, variation bortser jag helt ifrån.

But jobb. Vill du verkligen att ditt arbete ska ta dina bästa år och din egen hälsa från dig?
Prova något enkelt. Ät inget kött, ät mindre varje portion än du tänkt... Väg matlådorna så får du tillräckligt mycket och förmodligen någon matlåda till.

Frukost är ju filmjölk och müsli bäst på. Går snabbt, gör snabbt i och muslin blir inte gammal... Filmjölken däremot.
Fungerar dåligt med smaksatt yoghurt pga sötsmaken, sen tycker jag man ska undvika müsli med crunch.
Äter 2dl müsli per morgon och cyklar till jobbet. Müsli är även perfekt som mat inför tävling samt mellanmål. Lycka till! Det där fixar du ??

[Bantning] Visa din vikt
Raggamuffin - matdagbok.
Lifesum appen gillar jag skarpt, man kan bland annat scanna streckkod på de flesta varorna för att få näringsinnehåll.
Sen får du även logg över kalorier intagna vs ditt rekommenderade intag, förslag på fördelning fett / kolisar / protein.

Jag hatar att laga mat, kör mycket tonfisk både burk och färsk, eller ica har grymma toskfileer i påse man mikrar ett par minuter.
Gröt är alltid funkis som mellis / frulle och kokt upplever jag ger mer mättnad än mikrad. Sen pimpa med frysta bär / mango / kanel / lingon / och en ny favvis skummad mjölk.

För egen del ger yoghurt och flingor taskig mättnadskänsla, blir lätt att man tar tre portioner o då drar kalorierna iväg snabbt.

Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
Raggamuffin sa:
andreasjoh sa:
Ät en jävla massa ägg ?

:)
Jag har försökt att ha två ägg till frukost men i längden faller det på att det kräver för mycket framförhållning... Jag är inte så bra på det där med att förbereda mat, kan lätt gå en hel dag på jobbet utan att äta och sen äter man för mycket på kvällen och så går det åt skogen.

Jag tycker inte själv jag har världens bästa framförhållning. Jag brukar koka 10-12 ägg nån gång i veckan och ha främst till frukost och till annars. Det går ändå hyfsat snabbt. De står sig iaf 5-6 dagar i kylen sen börjar de bli lite tråkiga.

Edit: Jag gör det inte på morgonen, skulle jag aldrig "hinna".

Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
Till frukost denna vecka äter jag köttfärssås med ris. Köttfärssåsen kokar jag ihop i förväg och lägger i burkar. Riset kokar jag kvällen innan med kvällsmaten. På morgonen är det bara att kasta ner en bytta köttfärs och riset i en kastrull och sätta på värmen, tar en tur till toaletten under tiden det värmer på, och klä på sig, sen är det bara att sleva i sig.

Alltid någon form av "riktig" mat numera.

[Bantning] Visa din vikt
För-ät! Jag har gått ner ca 15 kilo genom att innan maten äta en morot eller tre. Mättnadskänslorna kommer mycket snabbare och det räcker oftast med en portion vanlig mat. Inga specialdieter, utan bara mindre mat.

[Bantning] Visa din vikt
Raggamuffin sa:
2 minuter!?!

Jo koka ägg i förväg fungerar i viss mån. Hummus....
Storkok på söndagar fungerar inte, jag är sällan hemma innan 20 och är sliten efter helgen så i längden fallerar det alltid.

Dra av en folie och äta med sked är grejjen. Jag får försöka lära mig en annan smak av kvarg.

Keso is da shit om folielock är ett måste! Sen lägger du bara till dagens smak, sen är du hemma! 1Kcal/gram bättre blir det inte.

[Bantning] Visa din vikt
Du kan inte köra naturell kvarg och tillsätta lite lime själv? Finns ju flaskor med färdigpressad. Eller blir det blaskigt?

[Bantning] Visa din vikt
Raggamuffin sa:
.
Kanske detta kan vara något?
Edit: kan vara idé att läsa alla inlägg innan det är dags att posta tips själv...:)
Kvarg.png

Bilagor

• Lime.jpg
    Lime.jpg
    49.4 KB · Besök: 54
Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
NickPick sa:
But jobb. Vill du verkligen att ditt arbete ska ta dina bästa år och din egen hälsa från dig?
Prova något enkelt. Ät inget kött, ät mindre varje portion än du tänkt... Väg matlådorna så får du tillräckligt mycket och förmodligen någon matlåda till.

Frukost är ju filmjölk och müsli bäst på. Går snabbt, gör snabbt i och muslin blir inte gammal... Filmjölken däremot.
Fungerar dåligt med smaksatt yoghurt pga sötsmaken, sen tycker jag man ska undvika müsli med crunch.
Äter 2dl müsli per morgon och cyklar till jobbet. Müsli är även perfekt som mat inför tävling samt mellanmål. Lycka till! Det där fixar du ??

Mina bästa år är bakom mig :) Har bytt jobb, behövde ta det mellansteget helt enkelt. Matlåda har jag aldrig eller äter något direkt på morgonen. Äter inget hemma, filmjölk och müsli är inget jag meckar med på jobbet tror jag, jag äter sån färdig burk med müsli på ibland.

GoranS sa:
Du kan inte köra naturell kvarg och tillsätta lite lime själv? Finns ju flaskor med färdigpressad. Eller blir det blaskigt?

Detta är värt ett försök, en flaska kan jag ha.

Spacekitty sa:
Till frukost denna vecka äter jag köttfärssås med ris. Köttfärssåsen kokar jag ihop i förväg och lägger i burkar. Riset kokar jag kvällen innan med kvällsmaten. På morgonen är det bara att kasta ner en bytta köttfärs och riset i en kastrull och sätta på värmen, tar en tur till toaletten under tiden det värmer på, och klä på sig, sen är det bara att sleva i sig.

Alltid någon form av "riktig" mat numera.

Du är så ordentlig, så når du resultat med. Jag tror inte jag hade lyckats hålla detta uppe i längden :). Vi lagar knappt kvällsmat.

glitch sa:
Raggamuffin - matdagbok.
Lifesum appen gillar jag skarpt, man kan bland annat scanna streckkod på de flesta varorna för att få näringsinnehåll.
Sen får du även logg över kalorier intagna vs ditt rekommenderade intag, förslag på fördelning fett / kolisar / protein.

Jag hatar att laga mat, kör mycket tonfisk både burk och färsk, eller ica har grymma toskfileer i påse man mikrar ett par minuter.
Gröt är alltid funkis som mellis / frulle och kokt upplever jag ger mer mättnad än mikrad. Sen pimpa med frysta bär / mango / kanel / lingon / och en ny favvis skummad mjölk.

För egen del ger yoghurt och flingor taskig mättnadskänsla, blir lätt att man tar tre portioner o då drar kalorierna iväg snabbt.

Jag har använt Lifesum innan och kommer göra nu med. Lite därför jag alltid åt samma, lättare att lägga in =P. Jag har inget emot att laga mat - ibland. Men på daglig basis gör jag hellre något annat med tiden.

Gröt är ett jävla meck imho och hålla på att pimpa en massa är så way beyond vad jag pallar hålla på med. 2 ingredienser/saker är helt klart max, annars är jag hellre hungrig.

Qaxe sa:
Keso is da shit om folielock är ett måste! Sen lägger du bara till dagens smak, sen är du hemma! 1Kcal/gram bättre blir det inte.

Ska koka ägg ikväll när jag kommer hem, som frukost och Keso vinner som lunch. Funkar det inte så provar jag Lime:a till egen kvarg och sen får jag väl lära mig äta en annan. Det är fantastiskt praktiskt och snabbt.

Helt klart så borde jag väl försöka ändra och ge mat mer tid men det är så fullkomligt ointressant att äta till vardags så det dör alltid ut. Tack för tips.

[Bantning] Visa din vikt
Vägde in mig på rekordvikt igår. Nu blir det ingen sprit eller annat gott.
2 kokta ägg funkar till frukost. Blomkål istället för potatis och bara vatten att dricka.

[Bantning] Visa din vikt
Som dietister brukar rekommendera - äta lite men ofta. Håll en jämn blodsockernivå över dagen så minskar risken att man råkar köpa en chipspåse eller en chokladkaka. ;) Ät mindre portioner, lite mer grönsaker, lite mindre kolhydrater, men ät ändå saker du tycker är gott.

Att förbjuda sig själv att äta saker och tvinga i sig mat man inte tycker om är ingen hållbar lösning på problemet. Det klarar man ett tag, tills man tröttnar totalt och ger upp sen är man på ruta 1 igen.

Frukost: Två fullkornsknäckebröd (100% Fullkorn Leksands Knäcke) med skinka, ost, tomat, paprika, gurka, sallad! Lite naturell yogurt/filmjölk (med nyttiga bakterier i) vid sidan om.

En latmask-lunch/middag jag åt ofta förut var att jag kokade poptatis, morötter och palsternacka, sen värmde jag fiskbullar i dillsås i micron! Sen en jävla massa babyspenat på det. Var jag ännu latare ändå så åt jag färdiga fiskgratänger och hade babyspenat till. Inte så stora portioner, vilket ju är bra. :D

[Bantning] Visa din vikt
Raggamuffin sa:
men jag önskar lägga ca 30 sekunder förberedning på frukosten och kan sträcka mig till 1 minut till lunchen.
jingleyschmidt idag 20:42

Frukost: Två fullkornsknäckebröd (100% Fullkorn Leksands Knäcke) med skinka, ost, tomat, paprika, gurka, sallad! Lite naturell yogurt/filmjölk (med nyttiga bakterier i) vid sidan om.

En latmask-lunch/middag jag åt ofta förut var att jag kokade poptatis, morötter och palsternacka, sen värmde jag fiskbullar i dillsås i micron! Sen en jävla massa babyspenat på det. Var jag ännu latare ändå så åt jag färdiga fiskgratänger och hade babyspenat till. Inte så stora portioner, vilket ju är bra. :D
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Föstår givetvis vad Jingley är ute efter, tyckte det bara var lite kul....:)

[Bantning] Visa din vikt
Äh jag bara skrev lite generella tips till den som bryr sig. Att ge diettips till någon som inte vill lägga mer än 1½ minut per dag på att fixa mat känns bara fånigt. :D Eller ja, jag kan ge dig ett tips iofs - Nutrilett! Om det inte är för jobbigt att skaka shakern i 10 sekunder förstås.

[Bantning] Visa din vikt
jingleyschmidt sa:
Äh jag bara skrev lite generella tips till den som bryr sig. Att ge diettips till någon som inte vill lägga mer än 1½ minut per dag på att fixa mat känns bara fånigt. :D Eller ja, jag kan ge dig ett tips iofs - Nutrilett! Om det inte är för jobbigt att skaka shakern i 10 sekunder förstås.
Jo, greppade som sagt det. Inget illa menat mot dina kostråd.

[Bantning] Visa din vikt
jingleyschmidt sa:

Har beställt shakes faktiskt, men dyker väl upp till nästa vecka. Får se om det är någon jag orkar strula med i längden.

quote=lundatok]
Ja, ovillig att hitta en ny livsstil men vill ha en ny livsstil. Intressant.[/quote]

Nä, inte intresserad av att ändra livsstil, bara hitta nåt enkelt att äta.

dardos sa:
Låter lika oresonlig som geologen. :-)

Medveten om att ger jag honom en match :)

[Bantning] Visa din vikt
Köp Soylent eller den där andra varianten någon tipsade om längre upp som lät som samma sak. Klart. Eventuellt smaksätt lite. Lär vara mindre näringsmässigt enformigt än att leva på bara kvarg.

[Bantning] Visa din vikt
Nutrilett/shakes är något jag kör som mellanmål ibland vid viktnedgång, men fy fabian för att köra det som enda näringskälla. Dessutom, när man är klar med sin "kur" så tenderar man ju att gå upp i vikt igen i alla fall för ett sådant kaloriunderskott är inte hållbart i längden heller. :D

Du kanske bör göra lite andra förändringar i ditt liv om du inte hinner/kan lägga mer än några minuter per dag till matlagning. Det är inte mycket nyttigt och vettigt du vispar ihop på så kort tid är jag rädd. Inte ens en färdigrätt att lägga i micron tar ju 1 minut. ;)

[Bantning] Visa din vikt
Mitt tips blir - skippa kakor och godis. Om man cyklar mycket borde det räcka. Själv har jag satt upp korta tidsmål, Lucia var ett, då fick jag äta godis en dag, jul-nyår en vecka där det var acceptabelt (och för husfriden). Nu tänkte jag ha uppehåll till V10 då vi åker på semester sen blir det framåt sommaren kanske. Jag skulle säga att jag äter mer* nu men går ändå ner i vikt i lagom fart.

*riktig mat men sannolikt inte kcal

Tillbaka
Topp