[Bantning] Visa din vikt

Kupa

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Jag är ner 1.8. Ingen sprit, ingenting. Jag är lite orolig för att vilopulsen har sjunkit ordentligt. Det kan väl inte vara nykterheten som har goda effekter utöver kaloriunderskottet?
Detta är intressant.. jag kör vit månad sen nyår och har haft flera noteringar/”varningar” om låg puls på natten, under 45 spm under korta stunder. (Har min Apple Watch på nätterna)

Har ju ingen monsterkondition heller och tjock och rund är jag, alldeles åt skogen faktiskt.

Dricker nog högst måttligt annars, i princip bara öl och då bara en eller två för att det är gott på helgen, aldrig i veckorna.

fiskarn

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Livsstilen kommer sen. 😁
Tanken är att kickstarta först och sen arbeta på det här med onödiga kalorier sen.
Gjorde samma resa för 15 års sen men sen kom livet med fru, småbarn emellan och nålen klättrade sakta uppåt med fredagsmys och allt annat.
Frun är som tur var kvar och småbarnen har slutat vara små så nu är det dags att ta tag i det igen.
Hoppas att det går bättre att hålla livsstilen denna gång.
Jag tror på pulverdiet och kickstart!

Jag vet inte hur många kg du vill gå ner men pratar vi 20 eller så tar det ju lång tid om man bara gör mindre justeringar av kosten. Sen skulle jag själv kanske hellre valt säg en burk keso och lite grönsaker varje dag eller nåt annat extremt restriktivt.

Edit: Eller du skrev inget om pulver kanske ? Vad är det du ska äta?

Rattnalle

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Det är också min uppfattning att sambandet mellan rött kött och cancer är tydligt. Riskökningen i absoluta mått är dock väldigt liten.

Det skulle väl kunna finnas fördelar. Skulle väl lika väl kunna finnas nackdelar i så fall?

För mig skulle nog det största skälet att utesluta kött vara miljömässiga/etiska.

Julius Bergman : "Om jag får en smäll så känns det inte lika mycket som tidigare. " Ok.. tror jag inte på för fem öre..
Det kan ju vara så att han äter generellt bättre nu än tidigare, det lär ju kunna märkas på återhämtningen.

Rattnalle

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Edit: Har någon nånsin trott att man måste äta massa kött varje dag liksom? Förutom vissa hockeyspelare som nu lagt om kosten..
Det är förvånansvärt vanligt med folk som inte tycker det är en komplett måltid utan kött. Möjligtvis undantaget frukost. Också en förvånansvärt vanligt återkommande fråga man får som icke köttätare, hur det funkar med proteinet. Jag tänkte nog att den myten skulle ha dött vid det här laget men icke.

fiskarn

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Det är förvånansvärt vanligt med folk som inte tycker det är en komplett måltid utan kött. Möjligtvis undantaget frukost. Också en förvånansvärt vanligt återkommande fråga man får som icke köttätare, hur det funkar med proteinet. Jag tänkte nog att den myten skulle ha dött vid det här laget men icke.
Ja jo. Kan nog stämma. Är ju inte vegetarian själv så men kan tänka mig det. Folk som tror man "behöver" kött varje dag eller tom varje måltid borde ju fundera lite..

Edit: Sen tror jag väl att köttätare/allätare har lättare att få i sig protein sådär utan att tänka på det. Äter man ganska lite kan man nog tänka sig att en vegan kan få i sig för lite.

Rattnalle

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Ja jo. Kan nog stämma. Är ju inte vegetarian själv så men kan tänka mig det. Folk som tror man "behöver" kött varje dag eller tom varje måltid borde ju fundera lite..

Edit: Sen tror jag väl att köttätare/allätare har lättare att få i sig protein sådär utan att tänka på det. Äter man ganska lite kan man nog tänka sig att en vegan kan få i sig för lite.
Man får tänka lite på hur man kombinerar olika källor för att det ska bli komplett men det skiljer inte fullt så mycket i mängden protein mellan kött och annat som de flesta verkar tro om man faktiskt tittar efter. Däremot är det få andra livsmedel som innehåller så lite annat än proteinet så för den med väldigt lågt energiintag kan det krävas lite eftertanke, ja.

Oavsett kosthållning skulle nog många må bra av att läsa på lite om grundläggande näringslära. Det är iaf min analys när man ser vad folk stoppar i sig.

fiskarn

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Man får tänka lite på hur man kombinerar olika källor för att det ska bli komplett men det skiljer inte fullt så mycket i mängden protein mellan kött och annat som de flesta verkar tro om man faktiskt tittar efter. Däremot är det få andra livsmedel som innehåller så lite annat än proteinet så för den med väldigt lågt energiintag kan det krävas lite eftertanke, ja.

Oavsett kosthållning skulle nog många må bra av att läsa på lite om grundläggande näringslära. Det är iaf min analys när man ser vad folk stoppar i sig.
Håller helt med. Jag tror t.ex att den genomsnittliga vegetariska måltiden i vår lunchmatsal innehåller mindre protein än kött/fisk-rätten.

Ja vet inte hur det är om man är vegan. Finns det då några livsmedel som är väldigt proteinrika? Alltså som är i stort sett bara protein som t.ex. mager kött eller keso eller liknande?

Rattnalle

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Håller helt med. Jag tror t.ex att den genomsnittliga vegetariska måltiden i vår lunchmatsal innehåller mindre protein än kött/fisk-rätten.

Ja vet inte hur det är om man är vegan. Finns det då några livsmedel som är väldigt proteinrika? Alltså som är i stort sett bara protein som t.ex. mager kött eller keso eller liknande?
Bland de processade livsmedlen, ja. Findus Pease innehåller t ex närmare en fjärdedel protein i ätfärdig vikt. Mer än många animaliska livsmedel.
Mycket annat i den här kategorin ligger runt 15g/hg.

Bland icke processade livsmedel, nja. Även proteinrika livsmedel som bönor och ärtor har ju en lägre andel sett till ätfärdig vikt. Men å andra sidan en del annat nyttigt också så man får snarare jämföra med keso plus sallad.

För ett normalbehov på upp till något g protein per kg kroppsvikt och dag är det en huvudsakligen akademisk frågeställning eftersom det inte är så mycket och snabbt täcks av en blandad kost. Jag som är vegan har räknat ihop någon dag då och då av nyfikenhet och så länge jag äter mat och inte skräp klarar jag det med god marginal.

Rattnalle

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
nej, en behöver inte tänka efter för att få "komplett" protein, så länge en inte äter t ex enbart ris eller enbart majs https://en.m.wikipedia.org/wiki/Protein_combining
Slarvigt uttryckt av mig. Varierande källor över tid skulle jag kanske skrivit. Men jag hade faktiskt inte koll på att det var riktigt så svårt att äta enformigt nog för att det skulle bli ett problem får jag erkänna.

Jag gjorde min research för femton år sen när jag blev vegan så allt är inte så färskt i minnet längre..

fiskarn

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Bland de processade livsmedlen, ja. Findus Pease innehåller t ex närmare en fjärdedel protein i ätfärdig vikt. Mer än många animaliska livsmedel.
Mycket annat i den här kategorin ligger runt 15g/hg.

Bland icke processade livsmedel, nja. Även proteinrika livsmedel som bönor och ärtor har ju en lägre andel sett till ätfärdig vikt. Men å andra sidan en del annat nyttigt också så man får snarare jämföra med keso plus sallad.

För ett normalbehov på upp till något g protein per kg kroppsvikt och dag är det en huvudsakligen akademisk frågeställning eftersom det inte är så mycket och snabbt täcks av en blandad kost. Jag som är vegan har räknat ihop någon dag då och då av nyfikenhet och så länge jag äter mat och inte skräp klarar jag det med god marginal.
Ja ok.

Vegan alltså, ja det är inte dåligt :)

Kan tänka mig det. Är ju en del protein i det mesta så så länge man äter mat som du säger lär det vara lugnt. Jag tänker lite på äldre släktingar som har en aptit som inte är i närheten av min.. då tror jag en köttbit kan "behövas".

Earlslick

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Jag tror på pulverdiet och kickstart!

Jag vet inte hur många kg du vill gå ner men pratar vi 20 eller så tar det ju lång tid om man bara gör mindre justeringar av kosten. Sen skulle jag själv kanske hellre valt säg en burk keso och lite grönsaker varje dag eller nåt annat extremt restriktivt.

Edit: Eller du skrev inget om pulver kanske ? Vad är det du ska äta?
Jodå, jag kör pulvershakes.
Målet är att komma under 90kg så det är ju drygt 20kg som ska bort.
Är inne på tredje dagen nu och det går förvånansvärt bra.
Enligt vågen i morse har jag tappat 3kg, fast det är nog mest vätska.

fiskarn

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Mitt största problem är att jag gillar att äta mycket. ;)
Om jag bara lyckas hålla ned portionerna och sluta att äta när jag är mätt är nog mycket vunnet.
Ja.. jag kan nog också äta en del om maten är god.. Nu vet jag inte alls vad du äter men jag tycker det är ganska vettigt att ta bort lite av det som gör maten för god. Typ grädde och annat fett. Jag äter ofta mer lösa saker än goda grytor.. då blir det inte så spännande att äta mycket.

jonte987

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Ja, som Anna Anka säger. "Det är bra om det är lite räligt"

Nej,fett dämpar hungern medan annan skit driver hunger.

Yonna

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Vafan! Jag sitter i fel tråd, förlåt! Trodde jag klickade på 'förhandska' men det var 'skicka' och ville posta i bikeraft tråden men satt i fel tab flik fönster eller vad den kallas på svenska. Det står ju inte längre var jag finns, jag menar i vilken tråd jag är .. Jo dåligt ursäkt 🤪

ska försöka ta bort inläggget ..

Yonna

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Hmm, det går inte att radera , då får jag "Hoppsan, vi stötte på några problem"

Edit. Just ja, man får skriva i det gamla inlägget för då får man inte ett nytt, helt klart förstås. Men det går ändå inte att radera hela inlägget så jag säga förlåt igen och kommer aldrig tillbaka. 😘

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Vafan! Jag sitter i fel tråd, förlåt! Trodde jag klickade på 'förhandska' men det var 'skicka' och ville posta i bikeraft tråden men satt i fel tab flik fönster eller vad den kallas på svenska. Det står ju inte längre var jag finns, jag menar i vilken tråd jag är .. Jo dåligt ursäkt 🤪

ska försöka ta bort inläggget ..
Lånar ditt svar hit https://happyride.se/forum/threads/testa-nya-forumet-pa-happyride.3674467/page-10
Hoppas att det är ok...:)

Earlslick

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Jodå, jag kör pulvershakes.
Målet är att komma under 90kg så det är ju drygt 20kg som ska bort.
Är inne på tredje dagen nu och det går förvånansvärt bra.
Enligt vågen i morse har jag tappat 3kg, fast det är nog mest vätska.
Svarar på mitt egna inlägg. Druckit pulver sen 21/1 och tappat 5,8 kg, nere på 104,3kg.
Går ganska bra men ofta sugen på något, under gårdagen slarvade jag och tog två cashewnötter.

Havoc 5

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Kan en benstomme vara tjock?
Ser de inte på ett ungefär likadana ut bortsett ifrån längd.
För övrigt bantar inte riktiga män.
Vi ”håller igen” heter det faktiskt.

JesperA

Medlem
[Bantning] Visa din vikt
Kan en benstomme vara tjock?
Ser de inte på ett ungefär likadana ut bortsett ifrån längd.
För övrigt bantar inte riktiga män.
Vi ”håller igen” heter det faktiskt.
Enligt https://news.ncsu.edu/2011/03/wms-ross-femur/ så ja, det finns tjockare benstommar (lårbenet(?) som testades) men det beror på att man redan har burit på övervikt en längre tid

Så det går tyvärr inte skylla på att man är tjock för att man har en tjock benstomme ;)

Raggamuffin

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Svarar på mitt egna inlägg. Druckit pulver sen 21/1 och tappat 5,8 kg, nere på 104,3kg.
Går ganska bra men ofta sugen på något, under gårdagen slarvade jag och tog två cashewnötter.

Vilket pulver?
Dricker Body Sience och får inget sug alls, hungrig efter nån timme såklart men kroppen skriker inte efter snickers kl 15.
97,3 imorse.

Raggamuffin

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Runt 15-16% av ens vikt är skelett.
Är man väldigt tungt och går ner i vikt eller upp mycket på kort tid faller man säkert utanför norm men 10kg skillnad är ju en del..

lundatok

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Köpte en Garmin Index-våg, har hållt igen några veckor men inser att jag behöver väga mig dagligen. Plus att jag älskar prylar som loggar per automatik.

Elhojtok

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Jävla fetton 😉
Hur kan ni komma över 30 km/h??
Jag trodde nog i min naivitet att cyklister vägde in på <85 kg. Ni ska väga runt 70 kg så jag slipper skämmas över elen...

Raggamuffin

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Jävla fetton 😉
Hur kan ni komma över 30 km/h??
Jag trodde nog i min naivitet att cyklister vägde in på <85 kg. Ni ska väga runt 70 kg så jag slipper skämmas över elen...
Har man ett ftp på mer än vad din cykel får lämna lagligt så tar man sig fram ändå.
Och skämmas får du göra oavsett vikt på dig eller oss andra, det är ju faktiskt lite pinsamt om man inte har någon skada.

jonte987

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Trevliga är dom är i alla fall. Dölja forum funkar bra.

Jag har fortsatt ner till minus 3.3 kg. Första slarvet i går. Man cold, kräkande barn och mello blev minst en smäll för mycket.
Får se hur det straffar sig...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer