Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg, detta är något jag har varmt om hjärtat.
Laddat ämne där många vill hålla kvar i vad de "vet" men det handlar om ett pussel av kunskap snarare än en enda sanning. Det blir mindre laddat om man läser på om insulinets roll för fettlagring. Insulin är det kraftigaste tillväxthormonet men även nyckeln till cellernas fettlagring. Poängen med LCHF är att hålla ner livsmedel som triggar insulin, socker, vitt mjöl, osv och hålla annat uppe för att kalorierna inte ska hamna i fettcellerna och för att lära kroppen använda fett som bränsle. Extremvarianten heter Keto, då får man bara ca 5% av sin energi från kolhydrater. Keto är jävligt tufft, LCHF kan också vara tufft och är det för tufft orkar man inte resten av livet. Så regel nummer ett, håll nere insulinet genom att välja rätt kost (typ allt socker, honung osv, mjöl och mjölmat) men som ändå håller igång dig i ditt liv, det som passar för någon kanske inte passar dig!
Varje gång du äter/tuggar triggas insulin så mitt nästa tips handlar inte om VAD du äter utan NÄR. Sluta ät mellan måltiderna(!) och testa att bara äta lunch och middag. Då får kroppen vila från ständigt ätande, det du äter hinner "brinna ut" innan du fyller på och du orkar ändå med precis all träning du hinner med. ^.^
Spännande ämnen är insulin, periodisk fasta samt tarmhälsa (Food pharmacy)
Mina tips:
1. Banta aldrig, lägg om kosten för hälsans skull på ett sätt som håller hela livet så landar du automatiskt på rätt vikt
2. Förstå insulin och hur du triggar insulin NÄR (ex 5:2), och VAD (ex LCHF), du äter.
3. Förstå tarmen, kroppen vill ha mer av det du har i din tarm. Fyll den med fibrer och grönt i en månad får du se.
3. Gör en ändring i taget, ex börja inte tokträna och kapa kalorier samma vecka. Utvärdera inget förrän efter minst fyra veckor, t ex 5:2 eller att inte äta frukost (vilket egentligen är 0:6 och alltså tuffare än 5:2)
4. Ha integritet om du inte får stöd. Det är inte du som har en ätstörning för att du tackar nej till fikabröd eller öl när det inte passar dig eller din kropp.
5. Bli inte en kuf. Tacka inte nej till barnens kladdkaka eller efterrätt på bortamiddagen.
Följer du stegen ovan har du reserver för att goffa, även om det inte kommer smaka som förr. Termen "att unna sig något" kommer betyda något nytt nu. Det du gör ofta ger resultat, oavsett vad det är. :)
Det går bra att PM:a mig direkt vid invändningar, råd eller frågor om tråden riskerar byta inriktning.