[Bantning] Visa din vikt

SocialGimp

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Känns det bättre om vi kallar det för en hyfsat restriktiv kolhydratdiet istället för LCHF?
Absolut, men vad ska vi då kalla stroke o hjärt/kärlsjukdomar då? :ROFLMAO:

Vill inte mucka gräl men läs gärna på lite. Har en polare som arbetar med sådant här (alltså inte kvacksalvare) och får höra ett o annat om vad som kan hända de som kör LCHF, Atkins o annat.

JariT

Medlem
[Bantning] Visa din vikt
Absolut, men vad ska vi då kalla stroke o hjärt/kärlsjukdomar då? :ROFLMAO:

Vill inte mucka gräl men läs gärna på lite. Har en polare som arbetar med sådant här (alltså inte kvacksalvare) och får höra ett o annat om vad som kan hända de som kör LCHF, Atkins o annat.
klart man inte ska bråka. jag tror inte problemet är dom kolhydrater man får i sig av att äta enligt tallriksmodellen men det är snarare excesserna jag ska undvika. För många är nog mängden kolhydrater man får i sig enligt tallriksmodellen ganska restriktiv jämfört med vad många äter. Jag är ingen LCHF-taliban men att minska mängden kolhydrater funkar för mig (minska, inte utesluta)
/Jari

SocialGimp

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
klart man inte ska bråka. jag tror inte problemet är dom kolhydrater man får i sig av att äta enligt tallriksmodellen men det är snarare excesserna jag ska undvika. För många är nog mängden kolhydrater man får i sig enligt tallriksmodellen ganska restriktiv jämfört med vad många äter. Jag är ingen LCHF-taliban men att minska mängden kolhydrater funkar för mig (minska, inte utesluta)
/Jari
Hade en f d kollega som körde stenhårt på LCHF, han körde typ bara feta såser o stekt kött och det var den bilden jag fick framför mig när du nämnde LCHF. :LOL: Han gick visserligen ner i vikt men jag vet inte om hans blodfetter var på rätt nivå...

Byter man däremot ut kolhydrater mot t ex grönsaker o även drar ner på mängden fett o kött så är jag helt inne på din linje men då vet jag inte om det kallas LCHF längre.

JariT

Medlem
[Bantning] Visa din vikt
Hade en f d kollega som körde stenhårt på LCHF, han körde typ bara feta såser o stekt kött och det var den bilden jag fick framför mig när du nämnde LCHF. :LOL: Han gick visserligen ner i vikt men jag vet inte om hans blodfetter var på rätt nivå...

Byter man däremot ut kolhydrater mot t ex grönsaker o även drar ner på mängden fett o kött så är jag helt inne på din linje men då vet jag inte om det kallas LCHF längre.
Exakt, där har du rätt. Jag körde LC men skippade HF precis som du skriver.
👍

Atlas

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
LCHF, Atkins och liknande är alla mindre farliga än fetma. Så välj vilken metod du vill som passar dig tills du inte längre har fetma eller kraftig övervikt. Välj sedan en allsidig diet som du kan hålla i vardagliga sammanhang, överät inte och motionera dig svettig några gånger i veckan. Vips så är du hemma på ditt viktmål.

Har du svårt att hålla vikten så slopa alla onödiga kalorier. Chips, kakor, godis, alkohol, du vet säkert var du har dina svagheter.

För mig är det stört omöjligt att hålla vikten om jag inte slutar dricka, i princip helt. Jag kan hålla vikten om jag samtidigt tok-tränar men annars går det inte. Så fort jag dricker alkohol står kalorifönstret på vid gavel. Det skall snaskas chark, chips, ost, godis, ätas för mycket... Och träningsmotivationen försvinner. Så för mig handlar det väldigt lite om diet. För mig handlar det om att inte dricka de där glasen vin eller öl.

fiskarn

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
/Jari
Jag är av den åsikten att vissa livsmedel är bättre än andra. Mängden kolhydrater är öht inte så intressant. Däremot när man blandar raffinerade kolhydrater och fett (kakor, chips, pizza, pommes osv) leder det lätt till överätning. Jag vet inte om det fortfarande finns folk som tror man blir fet av kokt potatis, rotfrukter, linser, bönor, matvete, havregryn osv. men det kanske en del tror. Jag tror det definitivt inte.

fiskarn

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Du tror tydligen att man inte blir tjock av tex vete och potatis.
Produkter med vitt vetemjöl (typ rostbröd, kanelbullar osv kan man definitivt bli tjock och är inget man bör äta (iaf inte mängder)). Men t.ex. matvete är definitivt inget fel på. Du tror man blir tjock av kokt potatis? Vad tror du om morötter? Äpplen? Linser? Kålrötter? Ris?

Havoc 5

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
LCHF, Atkins och liknande är alla mindre farliga än fetma. Så välj vilken metod du vill som passar dig tills du inte längre har fetma eller kraftig övervikt. Välj sedan en allsidig diet som du kan hålla i vardagliga sammanhang, överät inte och motionera dig svettig några gånger i veckan. Vips så är du hemma på ditt viktmål.

Har du svårt att hålla vikten så slopa alla onödiga kalorier. Chips, kakor, godis, alkohol, du vet säkert var du har dina svagheter.

För mig är det stört omöjligt att hålla vikten om jag inte slutar dricka, i princip helt. Jag kan hålla vikten om jag samtidigt tok-tränar men annars går det inte. Så fort jag dricker alkohol står kalorifönstret på vid gavel. Det skall snaskas chark, chips, ost, godis, ätas för mycket... Och träningsmotivationen försvinner. Så för mig handlar det väldigt lite om diet. För mig handlar det om att inte dricka de där glasen vin eller öl.
Vad alkoholen beträffar så tror jag att man har en jä..la tendens att lägga på sej vätska utav den.
Jag kan gå upp två kilo bara på en helg som är vips försvunna tisdag morgon.
Då känns det inte som att det kan handla om ”fettvikt”.
Så snabbt kan väl inte fett hinna uppstå samt försvinna tro?

Bcyklisten

Ny medlem
[Bantning] Visa din vikt
Kört en pesketarianskt kost sen november (till viss del äter jag kött en gång i månaden som en cheater day)
Struntade även i alkoholen förutom på cheater days och försöker hålla mig borta från vitt socker. Fruktsocker går ann. Väger mig nästintill varjedag och just nu är målvikten 65 KG

27 nov: 73.4 kg
18 dec : 71. kg
24 jan: 69.6
20 feb :67.5 kg

Möjligt att jag försöker till 63 och sen höjer måltidsvolymerna pga tappad vätska. så standardvikten blir 65 kg.

Earlslick

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Dags att uppdatera efter två veckor med mat inklusive en vecka på hotell med frukostbuffé och hotellmiddagar dock med alpinåkning hela dagarna.
Morgonens invägning visade på 98,4kg så vikten går åt rätt håll ändå.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer