[Bantning] Visa din vikt

lundatok

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Testade min nya Garmin-våg. 11% lägre kroppsfettprocent än för 10 år sedan, kul! Oavsett jämförbarhet så här jag gått ner på vågen, så det blir väl mest en validering.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[Bantning] Visa din vikt
En veckas mancold med hög feber, stillasittande och absolut ingen matlust är inte roligt men -3kg, appen säger att jag gått minus 3000 kcal om dagen senaste veckan :-)

rödblå

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Kör en bantningskur nu för att bli lättare på sadeln inför nästa säsong. Lågkolhydratkost + periodisk fasta sedan mellandagarna. Intressant nog har jag inte tappat effekt varken i Zwift eller på spinningcykeln på gymmet. Möjligtvis att högstanivån har sänkts något.

xyz-saft

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Var nere på 92.4 kg innan jul och nyår. Åkte på influensa innan jul så det blev ingen träning på några veckor, plus alldeles för mycket onyttigheter och god mat gjorde att vågen stod på +5 kg i januari. Kändes tungt eftersom det (nästan) var där jag började efter att vi fick barn för ett år sedan lite drygt.

Lite bättre rutiner, regelbunden träning (löpning och/eller cykling 2-3 dagar i veckan) och vettigare mat (viktväktarna eftersom sambon kör på det) och det ser ut så är efter januari. Måste bara se till att hålla i detta, det är allt för lätt att tappa det. Målet är att komma under 90 kg, vilket inte har hänt sen jag gjorde lumpen för 10 år sedan. :)

Screenshot_20200203-102620.png

[Bantning] Visa din vikt
Prisvärd, bra, wifi/bluetooth våg? Vad rekommenderas? Antar att många här har en sån.
Har själv en Withings sedan 2015. Uppkopplad mot wifi och bara funkar. Mäter man sig regelbundet får man ganska tydliga trendförändringar.

Allting synkas automatiskt så man behöver inte bry sig om nåt annat än att byta batteri någon gång per år.

SGS

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Den här tråden dyker ju upp på förstasidan hela tiden så får väl krypa till korset och medge att mitt första inlägg här/mitt senaste försök snarare resulterade i en viss viktuppgång snarare än nedgång.

Har varit uppe på 87kg och nosat och är nu stabil på strax över 85kg igen. >80kg i april är planen. Ingenting jämfört med prestationerna många härinne genomför, men måste ändå tydligen ge det så gott som 100% annars verkar inget hända. De åren det räckte med att dra ner på godis och öl verkar förbi.

Earlslick

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Den här tråden dyker ju upp på förstasidan hela tiden så får väl krypa till korset och medge att mitt första inlägg här/mitt senaste försök snarare resulterade i en viss viktuppgång snarare än nedgång.

Har varit uppe på 87kg och nosat och är nu stabil på strax över 85kg igen. >80kg i april är planen. Ingenting jämfört med prestationerna många härinne genomför, men måste ändå tydligen ge det så gott som 100% annars verkar inget hända. De åren det räckte med att dra ner på godis och öl verkar förbi.
Kämpa på. 😁👍

Earlslick

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Jaha och så stannade man.
103,1kg -0,1 sen igår men det kommer nog igång snart.

Gällande våg. Är inne i Polars ekosystem men deras egna våg är inte så kul.
Finns det någon annan tillverkare/modell som får över till Polar Flow.
Skulle vara kul att få Fett% mm.

jonte987

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Jag vet inte men man borde kanske kolla på Googles synk funktioner (Google fit). Nu synkar jag istället en massa tjänster point to point. Dock inte vikt.
Jag trackar främst med fitbit (sömn, vilopuls) och sen vill jag lägga på sport ovanpå det (från polar). För mig hade vikt naturligt gått in i molnet via fitbit. Problemt är att jag kan inte få in polar i fitbit för att då synkar fanskapet polars stegräkning också.

EDIT. Jag har tydligen kopplat via endomondo => fitbit. Polar har inte en en google koppling.
Jag ska slog på det igen för att se hur det funkar.

Senast ändrad:

pe.wa.

Medlem
[Bantning] Visa din vikt
Här kommer en rapport från en soffliggare deluxe.

Jag fick en ny landsvägscykel (började cykla 2017 men fick sluta pga medicinska problem) i slutet på Juli förra året och har sedan 14 September 2019 räknat kalorier i appen myfitnesspal.

Vägde då in på 111 kg och imorse 146 dagar senare visade vågen på 87kg. Jag drog kraftigt ner på godis, snacks och fikabröd och började käka mer mättande proteinrik mat.

Höll mig också från mjölprodukter och alkohol vilket var segt i början men nu saknar jag det inte, speciellt inte mjölmagen.

I oktober förra året började jag även styrketräna så numera kör jag styrka 2 ggr i veckan och cykling 2-3 ggr i veckan.

Fortsätt kämpa på oavsett era mål, låt inte grinollar i er omgivning påverka er negativt.

Ride on!

D900E998-DB23-4633-87E2-029F9AB74F51.png

Earlslick

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt

Jag fick en ny landsvägscykel (började cykla 2017 men fick sluta pga medicinska problem) i slutet på Juli förra året och har sedan 14 September 2019 räknat kalorier i appen myfitnesspal.

Vägde då in på 111 kg och imorse 146 dagar senare visade vågen på 87kg. Jag drog kraftigt ner på godis, snacks och fikabröd och började käka mer mättande proteinrik mat.

Höll mig också från mjölprodukter och alkohol vilket var segt i början men nu saknar jag det inte, speciellt inte mjölmagen.

I oktober förra året började jag även styrketräna så numera kör jag styrka 2 ggr i veckan och cykling 2-3 ggr i veckan.

Fortsätt kämpa på oavsett era mål, låt inte grinollar i er omgivning påverka er negativt.

Ride on!

Visa bilaga 401741
Fan va bra jobbat.
Grattis till din bedrift.
Runt 85 är mitt långsiktiga mål men det är långt dit.

epic21epic

Ny medlem
[Bantning] Visa din vikt
Har gått från 131 till kring 104 på ett och ett halvt år. Försöker hålla 5ggr per vecka och körde 720mil förra året. Vill ner till kring 95kg... tror att cykling eller simning är det bästa för att börja med viktnedgång (bär inte din egen vikt).
Satsar på de sista kilona nu med 8:16 5 dagar i veckan och konstant cirka 500 kalorier under ”förbrukning”. Har stått stilla viktmässigt länge nu men tufft med jobbet. Tre ”små barn” och allting annat ger att jag är nöjd ändå😀

Spacekitty

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
102kg, ett hekto åt fel håll. 😢
Om du nöjer dig med att titta på vågen en gång i veckan så blir det jämnare i siffrorna och du slipper allt smått upp och ner. Väg dig varje fredag morgon så har du nåt att se fram emot hela veckan.

Det svåra kommer sen när du ska lära dig äta rätt och riktig mat istället för pulver, och fortsätta behålla din målvikt.

Earlslick

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Om du nöjer dig med att titta på vågen en gång i veckan så blir det jämnare i siffrorna och du slipper allt smått upp och ner. Väg dig varje fredag morgon så har du nåt att se fram emot hela veckan.

Det svåra kommer sen när du ska lära dig äta rätt och riktig mat istället för pulver, och fortsätta behålla din målvikt.
Jo jag vet att det går lite upp och ned men det är för kul att så progressen för att låta bli.

Grimpeur

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Jo jag vet att det går lite upp och ned men det är för kul att så progressen för att låta bli.
Bra jobbat med viktnedgången! Jag har ett trick med att följa vikten som funkar bra för mig och som beskrivits som genialt av annan som prövat. Väg sig varje morgon och räkna vikten i hela kilon. När man har tre på raken invägningar under eller över en viss vikt så ändrar man vikten. Detta trick eliminerar allt brus ifrån viktmätningen och ger även motivation att gå ner i vikt. För vem vill förlora möjligheten att gå ner ett kilo i vikt när man pinnar på den vikten. Jag tog fram metoden när jag började Swifta förra året. Metoden kan tyckas enkel men är enligt mig ruggigt bra. Allt brus i vikten försvinner!

Alex Supertramp

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Cyklade 25k i skogen igår, åt banan som mellanmål och kom hem nöjd som fan. Fortsatte med vegetarisk middag och sen några härliga vindruvor som efterrätt - och sen förstörde jag allt med chips och ett halvt kilo naturgodis innan kvällsmacka på ljust bröd. Känner för att skjuta mig i huvudet.

Earlslick

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Cyklade 25k i skogen igår, åt banan som mellanmål och kom hem nöjd som fan. Fortsatte med vegetarisk middag och sen några härliga vindruvor som efterrätt - och sen förstörde jag allt med chips och ett halvt kilo naturgodis innan kvällsmacka på ljust bröd. Känner för att skjuta mig i huvudet.
Helgkvällar med soffmys är det svåraste men det är bara att ta nya tag och gå på det igen. Ett snedsteg är inte hela världen.
Själv invägning på 101,4kg.

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Ett hett tips är att aldrig ha godis o chips hemma, då kommer det ju att ätas upp förr eller senare.

Fishy

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt

Ride on!

Visa bilaga 401741

Gott, kämpa på!

Berätta gärna om din erfarenhet av grinollar😆

pe.wa.

Medlem
[Bantning] Visa din vikt
Gott, kämpa på!

Berätta gärna om din erfarenhet av grinollar😆
De som tycker att jag gått ner för snabbt i vikt och påstår att jag börjar se mager ut trots att det finns runt 10kg övervikt kvar att beta av!
Eller så ojjar de sig över att jag tränar så ofta, usch det kan ju inte vara bra säger de och stoppar i sig några kanelbullar eller en semla :)

Tack för pepp!

Earlslick

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Ett hett tips är att aldrig ha godis o chips hemma, då kommer det ju att ätas upp förr eller senare.
Förra gången jag körde en sån här diet var det inga problem, fast nu har familjelivet kommit ikapp och det är svårt att vägra barnen lördagsgodiset och annat mys bara för att pappsen är en tjockis.

SocialGimp

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Våga vägra fredagsmys! Ett sabla otyg som smugit sig in i vardagen som om det vore normalt att smälla i sig en påse chips varje vecka på stående fot.

Fishy

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
De som tycker att jag gått ner för snabbt i vikt och påstår att jag börjar se mager ut trots att det finns runt 10kg övervikt kvar att beta av!
Eller så ojjar de sig över att jag tränar så ofta, usch det kan ju inte vara bra säger de och stoppar i sig några kanelbullar eller en semla :)

Tack för pepp!
Då delar vi samma erfarenhet av grinollar.
Fick när jag var som mest fit, 2017, inför Göteborgsvarvet och VR, höra flera gånger, när vi var samlade vid lunch eller fika, från samma kvinna på jobbet att ”nu har du allt blivit föööör smal”. Tillslut kommenterade jag hennes övervikt och riskerna med stor mage. Sedan var det tyst kan jag lova.

SGS

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Då delar vi samma erfarenhet av grinollar.
Fick när jag var som mest fit, 2017, inför Göteborgsvarvet och VR, höra flera gånger, när vi var samlade vid lunch eller fika, från samma kvinna på jobbet att ”nu har du allt blivit föööör smal”. Tillslut kommenterade jag hennes övervikt och riskerna med stor mage. Sedan var det tyst kan jag lova.
Har hört liknande saker från folk. Då var jag ändå långt ifrån underviktig med cirka 23 i BMI, men hade precis avslutat en seriös deff (på den tiden man höll på och sprang på gymmet fem dagar i veckan). Mer än en person som kommenterade formen på ett icke-positivt sätt.

Vad är det egentligen som gör att det verkar mer OK att kommentera folks "överdrivna" träning och form, medans det fortfarande är tabubelagt att kommentera övervikt? I offentligheten då.

Fishy

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Har hört liknande saker från folk. Då var jag ändå långt ifrån underviktig med cirka 23 i BMI, men hade precis avslutat en seriös deff (på den tiden man höll på och sprang på gymmet fem dagar i veckan). Mer än en person som kommenterade formen på ett icke-positivt sätt.

Vad är det egentligen som gör att det verkar mer OK att kommentera folks "överdrivna" träning och form, medans det fortfarande är tabubelagt att kommentera övervikt? I offentligheten då.
Förmodligen för att övervikt ibland är att ses som ett misslyckande och brist på självdisciplin, medans ”överdriven” träning och viktnedgång ofta ses som tvärtom och med avund. Lika ofta av de som själva inte lyckas.

fiskarn

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt

Jag har nog haft runt 23 i BMI nästan hela mitt vuxna liv även om det nog är över 24 nu...

Minns att en kollega kallade mig smal i något sammanhang och sen sa "Fast det kanske inte är så kul att höra.." som att BMI på 23 skulle vara värsta anorektikern haha.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer