[Bantning] Visa din vikt

[Bantning] Visa din vikt
Ett annat förslag: gå på föräldraledighet med en illbatting 9-14 på förskolan = ett jävla springande mellan föris och hemmet.

Märks det var f-ledigheten började och slutade?

A021241A-6BA8-4CB7-A7C3-27EC399D9114.png

Nu gäller det bara att tugga lite mindre så att jag stoppar den uppåtgående trenden.

[Bantning] Visa din vikt
Vägde 2017 127kg cyklade 2ggr i veckan typ. Ändrade kosten till keso el kvarg till frukost sen typ bönor el kyckling, broccoli till lunch. Knäckebröd som mellanmål . Käkar pizza ibland el hamburgare med men bara kanske 2ggr i månaden sen pendel cyklade varje dag (15-20km om dagen). Vägde juli 2019 94kg. Har tappat lite på maten med bönor och blir lite för ofta pasta men med 3 småbarn som gärna käkar allt med pasta till haha så väger idag 97kg är då också 188cm lång.

[Bantning] Visa din vikt
Raggamuffin sa:
NickPick sa:
But jobb. Vill du verkligen att ditt arbete ska ta dina bästa år och din egen hälsa från dig?
Prova något enkelt. Ät inget kött, ät mindre varje portion än du tänkt... Väg matlådorna så får du tillräckligt mycket och förmodligen någon matlåda till.

Frukost är ju filmjölk och müsli bäst på. Går snabbt, gör snabbt i och muslin blir inte gammal... Filmjölken däremot.
Fungerar dåligt med smaksatt yoghurt pga sötsmaken, sen tycker jag man ska undvika müsli med crunch.
Äter 2dl müsli per morgon och cyklar till jobbet. Müsli är även perfekt som mat inför tävling samt mellanmål. Lycka till! Det där fixar du ??

Mina bästa år är bakom mig :) Har bytt jobb, behövde ta det mellansteget helt enkelt. Matlåda har jag aldrig eller äter något direkt på morgonen. Äter inget hemma, filmjölk och müsli är inget jag meckar med på jobbet tror jag, jag äter sån färdig burk med müsli på ibland.

GoranS sa:
Du kan inte köra naturell kvarg och tillsätta lite lime själv? Finns ju flaskor med färdigpressad. Eller blir det blaskigt?

Detta är värt ett försök, en flaska kan jag ha.

Spacekitty sa:
Till frukost denna vecka äter jag köttfärssås med ris. Köttfärssåsen kokar jag ihop i förväg och lägger i burkar. Riset kokar jag kvällen innan med kvällsmaten. På morgonen är det bara att kasta ner en bytta köttfärs och riset i en kastrull och sätta på värmen, tar en tur till toaletten under tiden det värmer på, och klä på sig, sen är det bara att sleva i sig.

Alltid någon form av "riktig" mat numera.

Du är så ordentlig, så når du resultat med. Jag tror inte jag hade lyckats hålla detta uppe i längden :). Vi lagar knappt kvällsmat.

glitch sa:
Raggamuffin - matdagbok.
Lifesum appen gillar jag skarpt, man kan bland annat scanna streckkod på de flesta varorna för att få näringsinnehåll.
Sen får du även logg över kalorier intagna vs ditt rekommenderade intag, förslag på fördelning fett / kolisar / protein.

Jag hatar att laga mat, kör mycket tonfisk både burk och färsk, eller ica har grymma toskfileer i påse man mikrar ett par minuter.
Gröt är alltid funkis som mellis / frulle och kokt upplever jag ger mer mättnad än mikrad. Sen pimpa med frysta bär / mango / kanel / lingon / och en ny favvis skummad mjölk.

För egen del ger yoghurt och flingor taskig mättnadskänsla, blir lätt att man tar tre portioner o då drar kalorierna iväg snabbt.

Jag har använt Lifesum innan och kommer göra nu med. Lite därför jag alltid åt samma, lättare att lägga in =P. Jag har inget emot att laga mat - ibland. Men på daglig basis gör jag hellre något annat med tiden.

Gröt är ett jävla meck imho och hålla på att pimpa en massa är så way beyond vad jag pallar hålla på med. 2 ingredienser/saker är helt klart max, annars är jag hellre hungrig.

Qaxe sa:
Keso is da shit om folielock är ett måste! Sen lägger du bara till dagens smak, sen är du hemma! 1Kcal/gram bättre blir det inte.

Ska koka ägg ikväll när jag kommer hem, som frukost och Keso vinner som lunch. Funkar det inte så provar jag Lime:a till egen kvarg och sen får jag väl lära mig äta en annan. Det är fantastiskt praktiskt och snabbt.

Helt klart så borde jag väl försöka ändra och ge mat mer tid men det är så fullkomligt ointressant att äta till vardags så det dör alltid ut. Tack för tips.

Nu låter jag säkert som en riktigt präktig jävel, men så ointressant kan det ju inte vara att äta om du kört sådan ned- och uppgång på vikten. Om det inte är för mycket mat antar jag att det är godis som lägger på kilon?

Jag är själv en riktig grottmänniska som hade överlevt apokalypsen, eftersom jag har sånt sjukt hunger- och sötsug. Håller det i schack numer genom att ha ett fysiskt arbete och försöka cykla så mycket som möjligt, men med kontorsarbete hade det varit ett helvete att få ihop en vettig vikt. Har noll tips på den fronten, men som andra sagt lär det vara i princip omöjligt att gå ner 20-25 kilo på ett långsiktigt hållbart sätt utan att vara beredd att göra ganska stora förändringar i sitt levnadssätt.

Att uteslutande äta kvarg låter som att det kommer göra dig allmänt seg, vilket kommer göra dig mindre aktiv och därmed resultera i att du utför mindre fysisk aktivitet. Bra mat men i mindre portioner hade förmodligen varit mer framkomligt och långsiktigt. Kan du inte gå ut och äta på en lunchrestaurang (och be om en nättare portion) en gång om dagen och lägga allt ”matlagarkrut” på kvällsmat under någon månad och se om det funkar?

Lite rolig tråd i övrigt. Ordet ”äta” (och liknande) förekommer i sanslösa mängder, trots att tråden handlar om viktnedgång. Folk sitter still hela dagen men äter som kroppsarbetare rent generellt.

Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
Dricker inte och äter inte godis eller fikabröd. Äter idag för lite på dagarna om något alls pga bristande intresse dagtid och därför uppenbarligen för mycket på kvällarna, ofta bröd och ofta sent. Kör till jobbet halv 7 och sällan hemma innan 20, det blir lätt bröd, den biten kost behöver jag ändra.
Slutade jobba med kroppen och sitter på kontor idag, halverade cyklingen ungefär och fick för långt för att kunna cykla till jobbet regelbundet. Många bäckar små.

Jag höll min vikt utan bekymmer innan i många år så det funderar jag inte över så värst. Kan jag bara enkelt vara mätt dagtid så blir det nog bra.

Skulle vi båda lyckas vara hemma samtidigt en kväll på helgen har jag inget emot 3 timmar i köket, det är en helt annan grej :)

Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
Gällande bröd...
Äter du typ tekakor och andra vita fluffbröd av vete så finns det potential att göra en vettig förändring där.
Sedan vet jag inte med dig, men det är lätt att göra en macka för mycket... bara för att.
Välj produkter med nyckelhål och ta inte det där lilla extra.

Om du ändå äter vanlig mat...
Tallriksmodellen där du börjar med lite grövre grönsaker som vitkål och morötter brukar vara bra. Bygg inte ett matberg på tallriken, när man vant sig med mindre portioner slipper man känna sig proppmätt efter måltiden bara för att senare bli vrålhungrig igen.
Fastfood på fredag?
Barnpizzor brukar vara 10-20:- billigare och man slipper palt-koma efteråt. Glöm inte att äta pizzasalladen. Vitkål är bra.
+meny och de större modellerna av hamburgare finns ingen anledning att välja de gånger du tar en burgare.

Om du får hela magen att jobba så är det en fördel. Sådant som tas upp direkt i magsäcken och sådant som de olika tarmarna jobbar med bör vara i balans för att man ska orka bra i längden. Och då gör det mindre om det slinker ned någon gobit ibland.

Angående gobitar och andra onödiga grejer... Tar man en mindre modell av det godaste man vet som belöning på helgen när man lyckats sköta sig resten av veckan så blir den gobiten så sjukt mycket godare än om man slentrian-äter kakor, glass, bars och annat sött varje dag. Och håller man det till en gång i veckan så kan det ofta vara lättare att äta vettigt under vardagarna.

Vitt bröd, vitt socker och söta drycker (många apelsinjuice och vanlig läsk tex,) bör du vara försiktig med om du vill gå ner i vikt.

Angående lime-kvargen...
Jag har ingen aning och gav istället ett helt oönskat svar i sann happyanda.

[Bantning] Visa din vikt
Väger idag cirka 82 / 172 cm men kör januari Utan godis/läsk/alkohol vilket jag annars är sjukt svag för

Öser på med bmx-session en gång i veckan o promenader i stort sett dagligen minst 5km
Även minskat portionsstorlekarna och ökat på mängden grönt på tallriken.

Målet är att komma under 80 kg vilket ja inte varit på ett par år, för att sedan ta nya tag o satsa ner mot typ 77 vilket ja borde kunna hålla som idealvikt tycker jag.

[Bantning] Visa din vikt
”Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!”

Vill du ha en hållbar långsiktig förändring så får du nog anstränga dig lite. Tyvärr finns det ännu inget piller man kan ta istället för mat. Skulle själv vara intresserad av det. Tills det finns får man bita i det sura äpplet och anstränga sig lite.

Många säger ofta att man ska väl få unna sig lite och det håller jag med om. Unna dig en god hälsa, unna dig att må bra. Det är du värd!
Livet är nog kort ändå.

[Bantning] Visa din vikt
En fundering i sammanhanget, om man tränar cykling, vill minska mängden kroppsfett men bibehålla muskelstyra / uthållighet tills man nått sin "Målvikt" som man sen tänker bygga styrka på, hur resonerar ni med kosten?
Att ligga på ett kaloriunderskott i sig är en sak, men för just uthållighetssporter som cykel behövs ju kolhydrater som bränsle. Att äta proteinrikt respektive "grönt" och hålla ett kaloriunderskott är hanterbart, men ska man få i sig större mängder kolhydrater för att orka cykla längre så drar det totala kalorintaget snabbt iväg.

[Bantning] Visa din vikt
glitch sa:
Att ligga på ett kaloriunderskott i sig är en sak, men för just uthållighetssporter som cykel behövs ju kolhydrater som bränsle. Att äta proteinrikt respektive "grönt" och hålla ett kaloriunderskott är hanterbart, men ska man få i sig större mängder kolhydrater för att orka cykla längre så drar det totala kalorintaget snabbt iväg.

Jag äter som om det alltid vore en vilodag. Men när jag ska cykla/träna fyller jag på med snabba kolhydrater så att det i princip bara ska räcka till cyklingen. Det har fungerat hittills.

[Bantning] Visa din vikt
glitch sa:
En fundering i sammanhanget, om man tränar cykling, vill minska mängden kroppsfett men bibehålla muskelstyra / uthållighet tills man nått sin "Målvikt" som man sen tänker bygga styrka på, hur resonerar ni med kosten?

Få i dig 2g protein/kg kroppsvikt, för en 80kg person så är det 160g=ca 720kcal. Resten kan du ju välja att få från fett eller kolhydrater. Börja med styrketräning innan du har nått din målvikt. Det hjälper till både med viktnedgången och fram för allt att behålla den muskelmassan du redan har.
Cyklar du långa pass så försök få i dig lite energi under passet, ca 30g/h är lagom om det inte är intensiv träning/tävling, Cyklar du med 200w/h så förbukar du ca 800kcal/h, 30g kolhydrater=ca 135kcal. Du kommer alltså ändå att göra av med mer energi än du stoppar i dig men har fördelen att inte få för lågt blodsocker så att du blir seg i hjärnan och orkar därför cykla längre = ännu större energiflörbrukning.

Kanske missförstod "bygga styrka" som styrketräning :)

En disclaimer, 2g protein/kg kroppsvikt gäller inte om man är väldigt överviktig även om protein alltid är bra att få i sig tillräckligt mycket av och mätare bra vid diet.

Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
Jajjas sa:
glitch sa:

Få i dig 2g protein/kg kroppsvikt, för en 80kg person så är det 160g=ca 720kcal. Resten kan du ju välja att få från fett eller kolhydrater. Börja med styrketräning innan du har nått din målvikt. Det hjälper till både med viktnedgången och fram för allt att behålla den muskelmassan du redan har.
Cyklar du långa pass så försök få i dig lite energi under passet, ca 30g/h är lagom om det inte är intensiv träning/tävling, Cyklar du med 200w/h så förbukar du ca 800kcal/h, 30g kolhydrater=ca 135kcal. Du kommer alltså ändå att göra av med mer energi än du stoppar i dig men har fördelen att inte få för lågt blodsocker så att du blir seg i hjärnan och orkar därför cykla längre = ännu större energiflörbrukning.

Kanske ska tillägga att jag hållt på med styrketräning olika intensivt sen tonåren (fyller 40 i år), men att målet med träningen numera inte är störst muskelmassa utan mer funktionell styrka. Så jag både styrketränar, cyklar och rör på mig på andra sätt regelbundet och har hyfsad koll på proteinintag osv.
Kör en kostplan som ingalunda är extrem, ca 1800-1900 kcal / dag och de dagar då jag t.ex. klämmer in t.ex. 2h cykling ökas matintaget för att motsvara förbränningen under träningen så att netto ändå blir ett underskott.

Kör just nu sweet spot varvat med lite utomhus och kan känna mig segare än vanligt vilket nog inte är konstigt alls.

Så utgångspunkten var väl snarare, bör jag lägga ett visst fokus på just kolisar t.ex. några timmar / dag innan eller under passet eller efter för att ha bättre orkkänsla?

Sen är tanken från målvikten att fokusera på bygga styrka och därmed gå upp en del igen men med mindre fettmassa överlag än innan.

[Bantning] Visa din vikt
glitch sa:
Jajjas sa:
glitch sa:

Kanske ska tillägga att jag hållt på med styrketräning olika intensivt sen tonåren (fyller 40 i år), men att målet med träningen numera inte är störst muskelmassa utan mer funktionell styrka. Så jag både styrketränar, cyklar och rör på mig på andra sätt regelbundet och har hyfsad koll på proteinintag osv.
Kör en kostplan som ingalunda är extrem, ca 1800-1900 kcal / dag och de dagar då jag t.ex. klämmer in t.ex. 2h cykling ökas matintaget för att motsvara förbränningen under träningen så att netto ändå blir ett underskott.

Kör just nu sweet spot varvat med lite utomhus och kan känna mig segare än vanligt vilket nog inte är konstigt alls.

Så utgångspunkten var väl snarare, bör jag lägga ett visst fokus på just kolisar t.ex. några timmar / dag innan eller under passet eller efter för att ha bättre orkkänsla?

Sen är tanken från målvikten att fokusera på bygga styrka och därmed gå upp en del igen men med mindre fettmassa överlag än innan.

Planerar du att köra ett intensivt pass då fokusera mer på kolhydrater den dagen, om du tränar på kvällen.
Tränar du på morgonen så börja fokusera på kolhydrater kanske från lunch dagen innan.
Om du orkar hålla sån koll, jag hade inte orkat det :)

Richard Larsen, cykelproffs, har en vlog om just hur han tänker kring detta.

Är det bara lågintensivt planerat så kan det vara en fördel att starta tom på glykogen redan från början men att fortfarande äta lite grann under passet för att hålla uppe blodsockret.

Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
Jajjas sa:
glitch sa:
Jajjas sa:
glitch sa:

Planerar du att köra ett intensivt pass då fokusera mer på kolhydrater den dagen, om du tränar på kvällen.
Tränar du på morgonen så börja fokusera på kolhydrater kanske från lunch dagen innan.
Om du orkar hålla sån koll, jag hade inte orkat det :)

Richard Larsen, cykelproffs, har en vlog om just hur han tänker kring detta.

Är det bara lågintensivt planerat så kan det vara en fördel att starta tom på glykogen redan från början men att fortfarande äta lite grann under passet för att hålla uppe blodsockret.

Tack för input! Mest blivit lågintensivt / mellan pass / sweet spot nu under tiden jag för kostdagbok och brukar ta nån frukt eller så under passet. Tror jag mest hade lackat om jag försökt köra tunga intervaller att jag inte hade orkat :)
Brukar bli träning kvällstid men ska vara föräldraledig en kortare period nu så då blir det nog lite dagspass, Får försöka experimentera lite.

[Bantning] Visa din vikt
Det hela landade efter tips på shakes från M&M sport. Det är lite mer meck än jag önskat men sparar in den tiden på att man knappt behöver gå på toaletten :). Det är mer "mat" än jag ätit på dagarna innan så inte så hungrig på kvällarna, det ihop med att jag skippat bröd på kvällen har vänt trenden neråt. Inget godis, kakor eller läsk - precis som innan.

Skaffade Lifesum premium men tji fick jag att den kunde synka med Strava eller Garmin. Finns det någon smart workaround? Kan man få runkeeper att samla in från Strava automatiskt t ex?

[Bantning] Visa din vikt
”Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!”

Vill du ha en hållbar långsiktig förändring så får du nog anstränga dig lite. Tyvärr finns det ännu inget piller man kan ta istället för mat. Skulle själv vara intresserad av det. Tills det finns får man bita i det sura äpplet och anstränga sig lite.

Många säger ofta att man ska väl få unna sig lite och det håller jag med om. Unna dig en god hälsa, unna dig att må bra. Det är du värd!
Livet är nog kort ändå.
Här har vi det.

[Bantning] Visa din vikt
Jag är ner 1.8. Ingen sprit, ingenting. Jag är lite orolig för att vilopulsen har sjunkit ordentligt. Det kan väl inte vara nykterheten som har goda effekter utöver kaloriunderskottet?

[Bantning] Visa din vikt
Är inte överviktig direkt men blev precis vegetarian i brist på annan sysselsättning. Tänkte att den lilla kula jag har på magen skulle försvinna och att magrutorna skulle synas.

Poppis just nu bland elitidrottare för övrigt att bli vegetarianer då det anses boosta resultat. Senast ut var väl Sara Sjöström (för övrigt ett väldigt bra efternamn för en simmare). I mitt fall tänkte jag höja mig i bänkpressen som ju går att mäta ganska enkelt.

För övrigt är väl allt socker skit.

[Bantning] Visa din vikt
Är inte överviktig direkt men blev precis vegetarian i brist på annan sysselsättning. Tänkte att den lilla kula jag har på magen skulle försvinna och att magrutorna skulle synas.

Poppis just nu bland elitidrottare för övrigt att bli vegetarianer då det anses boosta resultat. Senast ut var väl Sara Sjöström (för övrigt ett väldigt bra efternamn för en simmare). I mitt fall tänkte jag höja mig i bänkpressen som ju går att mäta ganska enkelt.

För övrigt är väl allt socker skit.
Det går utmärkt att äta dåligt som vegetarian och vegan också. Det har jag utforskat grundligt ;-)

[Bantning] Visa din vikt
"Träning, kost och hälsa" tog precis upp det där med vegetarian och träna mm och recension av den där nya åsiktsfilmen vad den nu heter. Lång läsning men är man intresserad så är det väl ett tips.

Jag började egentligen innan jul men just julveckan var väl inte den lättaste veckan att börja banta på :D Lyckades ändå ta av några kilo över ledigheten men började inte logga förrän jag började jobba igen. Under 100 är ju roligt.

Bilagor

• Screenshot_20200121_090803_app.weightfit.android.jpg
    Screenshot_20200121_090803_app.weightfit.android.jpg
    108 KB · Besök: 127
[Bantning] Visa din vikt
Tror du tänker på The Gamechanger på Netflix? Artikeln - kan det vara denna du tänker på Träningslära?

Har sett o läst båda. Tänkte testa själv då jag antar att det är ganska individuellt vad som funkar o inte.

[Bantning] Visa din vikt
Det hela landade efter tips på shakes från M&M sport. Det är lite mer meck än jag önskat men sparar in den tiden på att man knappt behöver gå på toaletten :). Det är mer "mat" än jag ätit på dagarna innan så inte så hungrig på kvällarna, det ihop med att jag skippat bröd på kvällen har vänt trenden neråt. Inget godis, kakor eller läsk - precis som innan.

Skaffade Lifesum premium men tji fick jag att den kunde synka med Strava eller Garmin. Finns det någon smart workaround? Kan man få runkeeper att samla in från Strava automatiskt t ex?

MyFitnessPal synkar mot Garmin Connect även i gratisversionen.

[Bantning] Visa din vikt
När jag slutade snusa så sjönk nattpulsen och vilopulsen med ca 10 slag/min. Gissar att alkohol har liknande påverkan.

Rör sig om drygt 10 slag här också. För tidigt att säga exakt.

Jag gogglade lite snabbt. Sprit höjer puls och blodtryck men det framgår inte att det skulle hålla i sig hela veckan. (Det är inte så jävla illa att jag dricker varje dag).
Jävla skit. Om jag inte passar mig så kan jag bli nykterist på kuppen.

Kan även vara övriga förändringar i kost. Mådde bättre förra gången jag körde low carb också men hade inte tracker då. Jag är känslig för gluten/vete och allt möjligt annat också. Sönderstressad mage.

[Bantning] Visa din vikt
Dricker själv mkt mindre alkohol nu än tidigare vilket gör mig piggare allmänt. Tänkte efter lite och började fundera på varför jag dricker alkohol överhuvudtaget och om man inte har det bättre att vara nykterist och orkar göra roliga grejer istället. Jag har redan druckit tillräckligt med sprit i mitt liv att jag kan det där.

Så, det kanske bara är en ovana det där med att dricka sprit?

[Bantning] Visa din vikt
Som av en händelse hittade jag just det här i dagens GP:
GP

Från artikeln:
"– Det finns inget stöd för att det är en generell sanning att man presterar bättre. Samtidigt finns det inget stöd för att man presterar sämre heller. Det handlar om hur man sätter samman kosten. Huruvida man äter kött eller inte definierar inte om man har en bra eller dålig kosthållning. Pasta och ketchup är veganskt men är inte bra för det. Men det blir ju inte bra för att du lägger till falukorv. "

Tycker jag var bra sagt.

[Bantning] Visa din vikt
Från artikeln:
"– Det finns inget stöd för att det är en generell sanning att man presterar bättre. Samtidigt finns det inget stöd för att man presterar sämre heller. Det handlar om hur man sätter samman kosten. Huruvida man äter kött eller inte definierar inte om man har en bra eller dålig kosthållning. Pasta och ketchup är veganskt men är inte bra för det. Men det blir ju inte bra för att du lägger till falukorv. "

Tycker jag var bra sagt.
Mm.
Det är väl också ungefär vad den internationella dietistföreningen säger också. Det går att göra lika bra men också lika dåligt som annan kost.

Jag kan efter snart femton år som vegan inte påstå att jag mår varken bättre eller sämre än nån i min omgivning. Äter väl lite mer grönsaker än de flesta vilket väl är bra men det är ju inget som känns direkt.

[Bantning] Visa din vikt
Mm.
Det är väl också ungefär vad den internationella dietistföreningen säger också. Det går att göra lika bra men också lika dåligt som annan kost.

Ja precis. Ville bara lyfta fram nyanserat bra citat. Det har väl blivit betydligt lättare att äta dåligt som vegan/vegetarian numer. "Förr" åt väl dessa grupper betydligt bättre än de flesta andra gissar jag. Nu finns ju mycket vegansk skitmat med.

[Bantning] Visa din vikt
Tror detta citatet ska tas ur ett prestationsperspektiv. Det finns ju andra hälsomässiga fördelar med att dra ner på eller utesluta kött. Minskad risk för cancer t ex är väl ändå en etablerad sanning?

Jag tolkar även citatet att man ännu inte har hittat några fördelar prestationsmässigt men har inte heller ännu förkastat att det kan finnas. Det kan ju även finnas individuella skillnader där en del mår bättre av en kost och andra av en annan.

Är själv varken för eller emot kött på ngt sätt men vill testa vegetarisk kost ett tag och se om just JAG märker någon skillnad.

[Bantning] Visa din vikt
Tror detta citatet ska tas ur ett prestationsperspektiv. Det finns ju andra hälsomässiga fördelar med att dra ner på eller utesluta kött. Minskad risk för cancer t ex är väl ändå en etablerad sanning?

Jag tolkar även citatet att man ännu inte har hittat några fördelar prestationsmässigt men har inte heller ännu förkastat att det kan finnas. Det kan ju även finnas individuella skillnader där en del mår bättre av en kost och andra av en annan.

Är själv varken för eller emot kött på ngt sätt men vill testa vegetarisk kost ett tag och se om just JAG märker någon skillnad.

Det är också min uppfattning att sambandet mellan rött kött och cancer är tydligt. Riskökningen i absoluta mått är dock väldigt liten.

Det skulle väl kunna finnas fördelar. Skulle väl lika väl kunna finnas nackdelar i så fall?

För mig skulle nog det största skälet att utesluta kött vara miljömässiga/etiska.

Julius Bergman : "Om jag får en smäll så känns det inte lika mycket som tidigare. " Ok.. tror jag inte på för fem öre..

[Bantning] Visa din vikt
Jag kan tro att för exempelvis äldre med sämre aptit eller folk som äter lite kan en köttbit vara bra för att få i sig protein. Elitidrottare äter så mycket ändå att proteinintaget blir högt.

Edit: Har någon nånsin trott att man måste äta massa kött varje dag liksom? Förutom vissa hockeyspelare som nu lagt om kosten..

Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
Jaha.
Då var det dags att ta tag i gubbmagen.
Dryga 110pannor är inte bra för pump och knä. Eftersom jag är lat får det bli den enkla lösningen för att kickstarta. Siktar på 4 veckor med vlcd för att bryta en massa gamla vanor. Sen får vi se.
Ytterligare en vinst är att jag går en hundring i vinst om dagen jämfört med frukost, middag och en dagens. Blir en bra grundplåt till ett par nya hjul. ?

Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
Jaha.
Då var det dags att ta tag i gubbmagen.
Dryga 110pannor är inte bra för pump och knä. Eftersom jag är lat får det bli den enkla lösningen för att kickstarta. Siktar på 4 veckor med vlcd för att bryta en massa gamla vanor. Sen får vi se.
Ytterligare en vinst är att jag går en hundring i vinst om dagen jämfört med frukost, middag och en dagens. Blir en bra grundplåt till ett par nya hjul. ?
Kalas! (y)

MEN är det inte bättre att helt enkelt byta livsstil så det blir hållbart i längden? Bort med socker o alkohol till att börja med? Bara en tanke men lycka till!

[Bantning] Visa din vikt
Kalas! (y)

MEN är det inte bättre att helt enkelt byta livsstil så det blir hållbart i längden? Bort med socker o alkohol till att börja med? Bara en tanke men lycka till!
Livsstilen kommer sen. ?
Tanken är att kickstarta först och sen arbeta på det här med onödiga kalorier sen.
Gjorde samma resa för 15 års sen men sen kom livet med fru, småbarn emellan och nålen klättrade sakta uppåt med fredagsmys och allt annat.
Frun är som tur var kvar och småbarnen har slutat vara små så nu är det dags att ta tag i det igen.
Hoppas att det går bättre att hålla livsstilen denna gång.

Tillbaka
Topp