bantning

• Trådstartare Trådstartare bingoberra
  • Start datum Start datum
B

bingoberra

Guest
bantning
jag vill gärna gå ner 6 kilo på 1 månad och funderar på hur jag bäst åstadkommer detta. Jag tänkte köra en lågkolhydratsdiet typ Atkins men undrar samtidigt hur detta kommer påverka min cykling. Kommer jag tappa all ork när jag knappt äter några kolhydrater? Vad tror ni? Har ni några andra förslag på hur jag skall göra istället?

bantning
Enkel matematik:
kalorier in < kalorier ut = viktnedgång
kalorier in > kalorier ut = viktuppgång

Kolhydrater måste du äta! Men det gäller att välja rätt sort. Sluta med godis, läsk, bullar, kakor, chips, osv, allt med tillsatt socker! Det innefattar ALLA dessa så kallade lightprodukter som nästan alltid innehåller en massa jäkla socker. Jag du fattar va?

Kolla här efter mer info: http://www.paulun.se/
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=368
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=355
osv

bantning
Att gå ner 6 kilo på en månad är ingen omöjlighet tror jag. Du kommer däremot inte orka träna i samma takt som innan. Imunförsvaret går ner och du blir lättare mottaglig för infektioner. Tror nog att det är bättre att se det i ett lite längre perspektiv än en månad. Om du istället siktar mot att gå ner hälften, 3 kg, tror jag att du kommer att må bättre och även orka med att träna.
/Erik

bantning
Ska vi göra ett byte? Skulle behöva dom där 6 kilona :) Kan äta hur mycket chips, godis, kakor o annat gott som helst utan att gå upp nånting, fast jag skulle behöva det, kanske behöver mer ordentlig mat....på regelbundna tider.

bantning
soundblaster Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska vi göra ett byte? Skulle behöva dom där 6
> kilona :) Kan äta hur mycket chips, godis, kakor o
> annat gott som helst utan att gå upp nånting, fast
> jag skulle behöva det, kanske behöver mer
> ordentlig mat....på regelbundna tider.

Urk, sånt här mår man lite illa av att höra när man har lite för mycket stoppning runt midjan... ;)

bantning
Jag håller med soundblaster. Skulle behöva lägga på mig några kilon (muskelmassa). Att käka fettrik mat och godsaker ger knappast nån ökning i fettmassa i alla fall. Hur jag än käkar går jag inte upp. Men bättre måltider vid mer fasta tider och lite mer styrketräning skulle säkert göra susen. =)

bantning
bingoberra:

Laxermedel? ;D

Atkins skulle jag inte pröva om jag samtidigt tränade. Men vi är alla olika. Mycket talar i dag mot den typen av "kosthållning". "GI-metoden", vars talesman här i Sverige är Paulun, måste ses som den mest hälsosamma, eller rättare sagt, naturligaste metoden.

Då jag är spinninginstruktör brukar jag få frågor som dina. Jag brukar svara att viktnedgång alltid ska ses som något långsiktigt. Att satsa på Beach 2004 (C) (TM) är hos mig dumt, satsa på istället på Beach 2005, 2006, ..., Beach 20nn.

Ovanstående länkar verkar bra, har inte tittat på de, men Paulun är väldigt vettig (samt ironiskt nog lite knubbig :). Bruse skrev att det fanns socker i light-produkter. Han menar givetvis inte <läsknamn> Light, utan annan light-smörja.

Det mest ihållande konceptet är att:
1. Lägg om din kost! Ät mindre animaliska saker och mer vegetabiliska: mindre kött, mer bönor; mindre smör, mer oljor; etc ...
2. Börja metodiskt att styrketräna. Styrketräningsinstruktör, som finns hos de mest välsorterade gymen, bör konsulteras så att du gör rätt. Berätta för honom/henne varför du styrketränar! Muskler bränner nämligen fett i vila -> ju mer muskler ju mer fett bränns även när du inte tränar. Styrketräning/Spinning/<hårdare intervallträning> bränner mer även efter träningen till skillnad från cykling.

Det som spänner över de två ovanstående punkterna är det absolut superviktigaste som man absolut inte kan vara utan: är det roligt det du gör?! Det måste vara roligt, annars kommer du för eller senare att sluta! Visst, alla kan mörd-träna sig själva några månader, men ... allt faller utan din stadiga grund: kul.
I min värld: man har roligt med tydliga mål som man töjer/bryter lite för att bibehålla kul-faktorn. (Men givetvis, det är inte roligt att träna varje dag, men nästan.)

Det här kan man skriva hur mycket som helst om. Till sist vill jag bara citera en kompis om hennes 100-regel: "Träna 100 gånger (100 pass), sen får du klaga/sluta om du vill!" Vissa (läs: alla) resultat tar lång tid.

/Dajja - lateral premotorkortex deficit

bantning
Som sagt, vill man gå ner och behålla vikten så är det max 0,5-1kg/vecka som gäller.
Den långa hårda metoden är det som funkar. Hatar att säga det men viktväktarnas metod funkar för de flesta.
Ta bort allt onyttigt (inklusive alkohol, sorry) och se till att äta minst 3 mål/dag. Det funkar inte att bara hoppa lunchen...
Viktväktarna har dessutom tabeller som visar hur mycket extra du kan/bör äta när du tränar.

bantning
avanti:

Visst kanske viktväktarna fyller någon funktion. Dock, är man beredd att träna mycket (läs: har tid), så känner jag flera människor som inte ändrade sin kost nämnvärt och har gått ned 15 kg på ett år. Tycker man "banta" är roligt, men träning tråkigt så är kanske viktväktarna ett val. Vice versa är träning ett val.

Du inte ens antydde det avanti, men det bör sägas flera gånger: att "banta" OCH träna är inte en hälsosam kombination enligt flera. Gör en, inte båda.

/Dajja - chilisincarne

bantning
varför vill du gå ner jusst 6 kg? och på en månad? beach 2004 som ovan nämndes?

här är iaf några konkreta tipps på maträtter som borde funka:
- 1-2 kycklingfile, kokta frysgrönsaker (brockoli, ärtor, gröna bönor, morrötter)
- köttfärs med lök, lite egenkokade linser (gröna och röda), grönsakerna igen.
- tonfisk i vatten + grönsaker + lite linser
- kottlett utan fettraden + grönsakerna en gång till
- 2 glas vatten varje måltid
- frukt så som äpple päron. ej banan mango mandariner etc

ät ej majs potatis pasta bröd + gammalt vanligt typ chipps godis etc.

ang träningen; träna mycket men långsamt gärna tex 10 timmar per vecka, typ långa promenader 1 timme, lågintensiva cykelpass minst 2 gärna 3 timmar där pulsen inte går upp så mycket. ta med äpple päron som föda och ät minst 3-4 st. och vatten. om du tränar för intensivt bränner man mest socker och vill nästan alltid äta sött efteråt, tränar man långsamt bränner man fett och kontrollerar hungerkänslorna så man inte behöver kasta i sig käk typ choklad när man kommer hem. ät bra ordentligt när du kommer hem, tex middag ett ovan.

/dr c

bantning
cykelbud Skrev:
> varför vill du gå ner jusst 6 kg? och på en månad?
> beach 2004 som ovan nämndes?

Vid 5 kg måste han stå i vassen med oss andra :D *bokar vassplats inför hela sommaren*

> - frukt så som äpple päron. ej banan mango
> mandariner etc

Mandarin? Lite väl GI-ortodoxt? Banan är den bästa frukten efter träning skall påpekas(!).

> ang träningen; träna mycket men långsamt gärna tex
> 10 timmar per vecka, typ långa promenader 1 timme,
> lågintensiva cykelpass minst 2 gärna 3 timmar där
> pulsen inte går upp så mycket. ta med äpple päron
> som föda och ät minst 3-4 st. och vatten. om du
> tränar för intensivt bränner man mest socker och
> vill nästan alltid äta sött efteråt, tränar man
> långsamt bränner man fett och kontrollerar
> hungerkänslorna så man inte behöver kasta i sig
> käk typ choklad när man kommer hem. ät bra
> ordentligt när du kommer hem, tex middag ett
> ovan.

Som jag skrev i mitt inlägg ovan, fast med andra ord: högintensiv träning, såsom det mesta som är förbannat j*vla hårt, är det mest effektiva (sett ur från någon allmänn tidskonstant på 1 timme). Javisst bränner man massor av socker, men efterförbränningen (alltså, metabolismen efter ett pass) är mycket mycket högre vid "intensiva" pass än "långsamma" pass. Visst bränner man, relativt socker, mer fett på "långsamma" pass, men i absoluta mått bränner du mer fett med "intensiva" pass. Exempelvis ger styrketräning en förhöjd förbränning 2-3 dagar efteråt -> delvis högre kroppstemperatur -> fettförbränning.

Angående sött så vill man ju någon gång äta go'saker. Många har en "ätardag", förslagsvis lördag. Nu är det mer tillämpbart vid långsiktig "diet", men det kan behövas en morot för att köra hårt i min mening.

Du och jag kanske har olika vägar och tycken angående 6 kg på en månad, men IMHO, jag anser ändå att dina kunskaper är något förlegade.

/Dajja

bantning
Dajja Skrev:
> avanti:
>
> Visst kanske viktväktarna fyller någon funktion.
> Dock, är man beredd att träna mycket (läs: har
> tid), så känner jag flera människor som inte
> ändrade sin kost nämnvärt och har gått ned 15 kg
> på ett år.
>
> /Dajja - chilisincarne

känner tvärt om flera (inkl mig själv) som tränat hårt men inte ändrat sim kost och inte gått ner nämnvärt. däremot när de ändrade kosten gick de ner.... tror det beror på att under den där timmen eller två om dagen som man tränar gör man visserligen av med mycket energi, men om man resterande 22-23 timmarna ligger på för högt intag av energi tar det väl ut varandra.

/weismuller

bantning
cykelbud Skrev:
> Dajja Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > avanti:
> >
> > Visst kanske viktväktarna fyller någon
> funktion.
> > Dock, är man beredd att träna mycket (läs:
> har
> > tid), så känner jag flera människor som inte
> > ändrade sin kost nämnvärt och har gått ned 15
> kg
> > på ett år.
> >
> > /Dajja - chilisincarne
>
> känner tvärt om flera (inkl mig själv) som tränat
> hårt men inte ändrat sim kost och inte gått ner
> nämnvärt. däremot när de ändrade kosten gick de

Det är sant. Vi är alla olika. Antar att du och dina vänner cyklade (som sig bör) när de ville gå ned i vikt? Kör du BodyPump (TM) + spinning 5-6 dar i veckan lovar jag dig att du någonstanns minskar i vikt utan koständring, förutsatt att din kost enbart består av feta korvmacker precis innan du lägger dig :P

> ner.... tror det beror på att under den där timmen
> eller två om dagen som man tränar gör man
> visserligen av med mycket energi, men om man
> resterande 22-23 timmarna ligger på för högt intag
> av energi tar det väl ut varandra.

Nu antar jag att både du och jag saknar kvantitativ data gällande kost ("Jag åt som förut.. "). Håller med dig att intaget bör ha ökat, annars går inte riktigt matematiken ihop för mig (brukar den inte gör heller).

/Dajja

bantning
Dajja Skrev:
-
> Du och jag kanske har olika vägar och tycken
> angående 6 kg på en månad, men IMHO, jag anser
> ändå att dina kunskaper är något förlegade.
>
> /Dajja

jo viist mitt inlägg var väl något hårddraget men vill man tokbanta 6 kg på en månad måste man väl ha en anledning till detta, mer än att bara "gå ner lite i vikt för att komma i dräkten". verkade ju vara jusst 6 kg och 4 veckor som var poängen och då kankse inte ätardagar är nödvändiga.

/alles klar..

bantning
Dajja Skrev:

> Det är sant. Vi är alla olika. Antar att du och
> dina vänner cyklade (som sig bör) när de ville gå
> ned i vikt? Kör du BodyPump (TM) + spinning 5-6
> dar i veckan lovar jag dig att du någonstanns
> minskar i vikt utan koständring, förutsatt att din
> kost enbart består av feta korvmacker precis innan
> du lägger dig :P
>

klart man går ner i vikt om man rör mycket på sig, definitivt. men en vanlig hederlig arbetare tycker väl att han tränar asmycket om han kör tre spinnpass på 50 min effektiv tid och springer 5 km i veckan, och kanske tycker det är konstigt att han inte går ner mer även fast han tränar så mycket. men det blir ca 3 timmmar träning det och är ju egentligen inte så mycket på en vecka.

> Nu antar jag att både du och jag saknar
> kvantitativ data gällande kost ("Jag åt som
> förut.. "). Håller med dig att intaget bör ha
> ökat, annars går inte riktigt matematiken ihop för
> mig (brukar den inte gör heller).
>
> /Dajja

jo det var lite det jag menade, kör man intensiva pass får man starka och plötsliga hungerskänslor och då trycker man i sig sötsaker. man täcker mao det man brände under träingen. om man äter så att hungerskänslorna tillfredställs men kaloriintaget hålls på en lagom nivå så kommer man ju minska i vikt eftersom man brände så mycket vid träningen.

men det är klart träningen ger effekt, konstigt vore väl annars!!

/c

Senast redigerad av en moderator:
bantning
> > Nu antar jag att både du och jag saknar
> > kvantitativ data gällande kost ("Jag åt som
> > förut.. "). Håller med dig att intaget bör
> ha
> > ökat, annars går inte riktigt matematiken
> ihop för
> > mig (brukar den inte gör heller).
> >
> > /Dajja
>
> jo det var lite det jag menade, kör man intensiva
> pass får man starka och plötsliga hungerskänslor
> och då trycker man i sig sötsaker. man täcker mao
> det man brände under träingen. om man äter så att
> hungerskänslorna tillfredställs men kaloriintaget
> hålls på en lagom nivå så kommer man ju minska i
> vikt eftersom man brände så mycket vid träningen.
>

Det är ju oxo det som är problemet (som du nästan kom in på :). Folk förstår inte kopplingen mellan kost och träning. Många jag känner äter 1-2 ggr/dag. Sen frågar de mig hur de ska gå ned i vikt och jag svarar att de måste börja ät minst 4 ggr/dag. Visst!, säger de, men efter ett tag inser de hur mycket planering och livstilsförändring det faktiskt krävs.

> men det är klart träningen ger effekt, konstigt
> vore väl annars!!
>

Sannerligen :)

Intressant fakta: sockerkonsumtion har legat något konstant sen 30-talet och fett-konsumtionen sen 60-talet. Ändå har vi gått upp i vikt. Anledning, enligt forskare, är att vi rör på oss mindre (surprise!). Frågan är hur stor del av den uppgången som "stress" orsakat?

/Dajja - rubrospinal

bantning
Dajja Skrev:
>
> Intressant fakta: sockerkonsumtion har legat något
> konstant sen 30-talet och fett-konsumtionen sen
> 60-talet. Ändå har vi gått upp i vikt. Anledning,
> enligt forskare, är att vi rör på oss mindre
> (surprise!). Frågan är hur stor del av den
> uppgången som "stress" orsakat?
>
> /Dajja - rubrospinal

verkligen! efter en stressdag på jobbet eller snarare när man passerat gången mellan pendeln och tunnelbanan är man inte direkt sugen på att köra ett hårt träningspass....
eller rättare sagt det kanske är det man är, det är ju klart undrbart att komma ut och ta en sväng på hojjen efter jobbet, lugnt och tysst i skogen... men initialt är man rätt slut i huvet och noll motivation, suger liksom musten ur en att åka kommunalt... jusst därför har jag bestämt mig för att cykla till jobbet :)

/hata tuben

bantning
> > (surprise!). Frågan är hur stor del av den
> > uppgången som "stress" orsakat?
> >
> > /Dajja - rubrospinal
>
>
> verkligen! efter en stressdag på jobbet eller
> snarare när man passerat gången mellan pendeln och
> tunnelbanan är man inte direkt sugen på att köra
> ett hårt träningspass....

Hmm, tänkte mer på direkt fysiologiska förändringar, som att inre bukfetman ökar, men det du nämner har helt klart större betydelse. Fast är det inte att folk är allmänt "lessa" på sin livssituation (kärnfamiljesplittring, glättigt och ytligt mediebrus, etc... ) Upp till kamp och slåss på barrikaderna! Men, nej, vi är för sönderstressade, så vi orkar inte. Det är komplott från hög nivå! :D

> eller rättare sagt det kanske är det man är, det
> är ju klart undrbart att komma ut och ta en sväng
> på hojjen efter jobbet, lugnt och tysst i
> skogen... men initialt är man rätt slut i huvet
> och noll motivation, suger liksom musten ur en att
> åka kommunalt... jusst därför har jag bestämt mig
> för att cykla till jobbet :)

Jag cyklar året om här i Ume. Fast ibland tar jag bussen. Ibland.

>
> /hata tuben

Mörda tuben!

/Dajja - continental explorer supersonic

bantning
tack för alla svar! nej beach 2004 är inget jag satsar på, jag vill däremot ha ett mål som är relativt svårt att nå eftersom jag gillar utmaningar, får mig att kämpa hårdare hel enkelt. Jag har möjlighet att börja cykla till jobbet, det lär ta ca. 15 minuter kanske cyklar jag en omväg och kommer upp i 20minuter, kommer det hjälpa att inte äta något innan morgonturen? rekomenderar ni att köra i lugnt eller stenhårdt tempo på detta morgonpass?

bantning
Bingoberra: Om du VERKLIGEN vill ha ett mål som är svårt att nå så tycker jag du skall gå ned 6 kilo på ett år istället. Hetsdieter (Jo-jo bantning) kan vilken hemmafru som helst klara av, men att lägga om livsstil och gå ned i vikt på långsikt, det är ett betydligt färre som grejjar. Svårare mål en så lär du knappast kunna sätta.

bantning
Rippa Skrev:
> Bingoberra: Om du VERKLIGEN vill ha ett mål som är
> svårt att nå så tycker jag du skall gå ned 6 kilo
> på ett år istället. Hetsdieter (Jo-jo bantning)
> kan vilken hemmafru som helst klara av, men att
> lägga om livsstil och gå ned i vikt på långsikt,
> det är ett betydligt färre som grejjar. Svårare
> mål en så lär du knappast kunna sätta.

jag har redan lagt om livsstilen och tänker vidhålla den men jag vill dock snabbt ned i vikt och tänker sedan stanna där med hjälp av god träning och ett smart näringsintag, det borde ju vara fullt möjligt!

att jag vill tappa just sex kilo beror på att jag då har min "idealvikt"

bantning
ja ja, jag har aldrig bantat så jag vet ju inte. Har bara fått för mig att man inte skall stressbanta för att nå "idealvikt". Det verkar som de flesta går upp igen av det. Men om du redan lagt om livsstilen så borde väl vikten droppa gradvis utan behov av snabb-bantning eller?

bantning
Sätt igång då på Måndag att cykla till jobbet, Berra:-)
Gör det då på Tisdag också, även om det regnar, så har du kommit ett stort steg framåt.

Panikbantningen är inget att sträva efter.
Jag gick upp ganska mycket när jag väntade mitt senaste barn(nej jag tänker inte berätta hur mycket;-).
Tog mig mycket tid och många tårar att gå ne men jag lyckades utan speciell metoder mer än att motionera, mest cykel och simmning.

Det bruse skrev:
"Enkel matematik:
kalorier in < kalorier ut = viktnedgång
kalorier in > kalorier ut = viktuppgång "

är enkelt och funkar
men räkna med att det tar mer än en månad:-)

finns bara en väg
kom över stadiet att du ska börja
sätt igång nu:-)

Maria

bantning
Rippa Skrev:
> ja ja, jag har aldrig bantat så jag vet ju inte.
> Har bara fått för mig att man inte skall
> stressbanta för att nå "idealvikt". Det verkar som
> de flesta går upp igen av det. Men om du redan
> lagt om livsstilen så borde väl vikten droppa
> gradvis utan behov av snabb-bantning eller?

jo den har redan börjat sjunka, 1,5kg på ca 2 månader men jag vill att det skall gå snabbare, är tämligen nyfiken på hur det skulle kännas att cykla med 6kg mindre packning.

bantning
bingoberra:

När du inte säljer bingolotter, kan du kika lite mer på www.paulun.com och titta på alla artiklar som pratar om fettförbrännings-preparat. Om du har viljan antar jag att du har pengar, vilket det kostar.

Om du ska köra ditt morgonpass på 20 minuter föreslår jag bra frukost 1h innan och sen köra järnet. Ger mer än att ta det lugnt. Om du vill ha en fettförbränning som är effektiv och du vill cykla långsamt och inte bli svettig, ska du hålla på lite längre än 20 min. Köp en pulsklocka och ligg på 50-60% av maxpuls (eller hur var det, ni som kan?).

När du kommit hem från jobbet: gör lite situps, ryggresningar, smala och breda armhävningar etc. Köp en stång som du kan köra olika push-up-historier på (lyfta kroppen från marken mot stången med hjälp av armarna). Det är en bra kombination med att du först cyklar dig varm och sedan tränar stora muskelgrupper -> bränner bra. Glöm inte bananen efter denna tunga träning. Snabba kolhydrater _ska_ man äta efter träning. Nu flummar jag en del matnyttigt. Du får ta åt dig av det du tycker passar dig.

Om du nu är så tuff som du säger (nej, ingen diss, bara ovanligt) så lägg om till att enbart äta en vegetarisk kost (du kanske redan gör det?) + alla möjliga fettförbrännar-ämnen som du läst om i paulun. Givetvis lägger du till fisk, ägg och lite vitt kött till det. På detta sätt skär du ner en del på fettet (utöver det att du bara äter bra fetter (från vego-maten) som är "mer tillgängliga" att förbränna). Sikta på (höftar ordentligt) 15-20 Energiprocent. Räkna själv: 1 g kolhydrater/proteiner 5 kcal (hmm eller var det 4) fett 9 kcal.

Ät frukt mellan varje mål. Ganska mycket oxo. Om du blir "hungrig" är det ett dåligt tecken. Att inte vara "helt mätt" är en annan sak.

Kör hårt!

/Dajja

bantning
Skynda långsamt Bingoberra, som Rippa säger. Det tar nära nog lika lång tid att gå ner som det har tagit för dig att nå din matchvikt nu. Om du vill lyckas behålla vikten du når till slut alltså. Istället för att minska matintaget så bör du försöka öka tiden du motionerar, det är då det händer saker med fettet du vill bli av med. Gå, spring, simma, cykla, vadsomhelst men inte sitta still på kvällarna efter jobbet. Minst 45 minuter varje dag, gärna gånger två(ifall du orkar ett pass innan frukost).

/Leo

bantning
Leo: Bra inlägg, jag saknade punkten "2 pass/dag". Mycket effektivt.

LEAF: länken till utsidan var guld! Ska nog hänga där istället för här :D

Om vi antar att bingoberra är väldigt målmedveten och redan har "en hyffsad" kost, vad är det då som är dåligt med att han kör hårt (läs: tråkigt) om han nu ändå vill det?

/Dajja - inte särskilt tjock. nästan äckligt smal faktiskt.

bantning
jag måste ju bara göra ett inlägg igen efter alla bra saker som skrivits...

instämmer med ovanstående talare, mycket bra saker. MEN om du tränar innan frukost; träna lågintensivt pass. Därför att du har inte fått upp blodsockerhalten ännu sedan du vaknat och kör man på gärnet då så kommer kroppen ta det llilla socker man har och sen börja knapra på musklerna och det vill man juh inte... sen kan man ju välja att äta fukost innan träningen och köra som en tok, eller så kan man ta det lilla lugna innan frukost...

en anekdot från igår kväll; träffade min gode vän josef jag inte sett på ett par månader, han har gått ner 11 kg sen sisst pga långa promenader på mornarna. kul tycker jag för han behövde gå ner i vikt.

/mr knowhow

bantning
Kaffe-deffa! Verkar vara en cykelklassiker med fina anor: Skippa frullen och drick ett par koppar kaffe istället, sen ger du dig ut på en runda som vara max 90min. Inte mer för då blir det "väggen". Koffeinet gör tydligen att man inte tar på glykogenreserven utan bränner fett istället. (Inte jag som hittat på, läste det i Kadens :-)

/JT

bantning
Det är så enkelt att man ska ligga på kaloriminus, och det är enklast att räkna detta på ett dygn.
Allra viktigast i mina ögon är maten, men det kan man ju alltid diskutera men inte nu.

Det finns ett fint ställe att räkna ut sitt energibehov:
http://www.uppladdningen.nu/uppladd...igsjalv1-1.html

Sen drar man bort 500 kcal om dagen, vilket ger en uingefärlig viktminskning på 0,5 kilo per vecka. Det är en ganska så lagom takt att gå ner i vikt, för att försäkra sig om att det mesta kommer från fett och inte musikler, eller vatten som har lätt att försvinna från början.

Man bör äta 5-6 måltider om dagen, för att hålla blodsockret och insluinutsöndringar på en jämn nivå, och att på så vis hålla förbränningen igång.

Om man orkar sätta sig in i GI, vilket man verkligen bör, så är det här en bra länk:
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302
Långsamma kolhydrater har GI under 70, och det är dom man ska rika in sig på.

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, mjukt och grovt flerkornsbröd, bönor, linser mm

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella mm

Enda gången man ska äta snabba kolhydrater är efter ett träningspass, då man ska äta dessa om man vill återhämta sig optimalt. Då bör man få i sig ca 1 gram kohydrat per kilo kroppsvikt, och runt 1,5 gram protein. Sen kan man dra in lite på kohydraterna måltiden efteråt.

Till kvällsmål ska man försöka få i sig protein och fett, men utelämna kolhydrater så gott det går.

//

bantning
Bah, detta eviga tjat om GI hit och GI dit. Ät vad ni tycker om oavsett om det är godis, kakor eller glass. Så länge ni gör av med med energi än vad ni stoppar i er så kommer ni att gå ner i vikt.

Det märkliga med GI är att det verkar bara som om det är personer med "viktproblem" som har GI som religion. Vi andra (iallafall jag) struntar fullständigt i om det som jag stoppar i mig har GI 130, huvudsaken det är gott och ger energi till min cykelträning.

/Anders

bantning
Det är skillnad på mat före, under och efter cykelträning. Jag äter inte godis, kakor eller glass som uppladdning inför en träningstur, men rent teoretiskt fungerar det fint under cyklingen och likaså direkt efter en cykeltur. Redan långt innan någon skrev eller kom på det här med GI så åt jag redan pasta, ris och annat som upptas av kroppen lite långsammare. Det har inte med GI tabellen att göra, det är rent sunt förnuft hur man bör äta. :-P

/Leo

bantning
Det är väl inte abtning det handlar om, iaf inte det jag skriver om. Det handlar om att lägga om sina matvanor och leva lite sundare.
Klart man kan äta vad man vill och sedan träna bort allt. Men, kroppen mår ändå bättre om man skulle träna bra, samtidigt som man äter bra.

//

bantning
Bantning har tagits upp i en annan, tidigare tråd.

Jag gick ner 13 kg på ett halvår efter att jag började cykla (från att inte ha rört på mig alls). Det som jag tror tog knäcken på valkarna kring magen var distanserna. Långa, lugna distanser är det som gäller. Kör man korta, hårda pass blir effekten den motsatta, man går upp därför att kroppen vill bygga på sig mer muskler. Fettet börjar inte brännas förrän efter ett ganska långt tag i sadeln. Så det bästa är att börja cykla till jobbet; hitta roliga stigar eller vägar som blir längre och längre för var dag. Din kondis kommer att öka proportionerligt mot cyklingen och eftersom du cyklar så lugnt så kommer du att orka längre och längre sträckor.

När det gäller diet så tror ja mycket på vegetarisk mat. Försök ersätta kött med baljväxter. Men man måste inte bli vegetarian för att man ofta ersätter köttet.

bantning
Johan S Skrev:
> Det som jag tror tog knäcken på valkarna kring
> magen var distanserna. Långa, lugna distanser är
> det som gäller. Kör man korta, hårda pass blir
> effekten den motsatta, man går upp därför att
> kroppen vill bygga på sig mer muskler. Fettet
> börjar inte brännas förrän efter ett ganska långt
> tag i sadeln.

Prövade du korta intervalldistanser? Hade antagligen fungerat bättre.

Muskler gör att vilo-omsättningen ökar, din generella fettförbränning ökar. Överlag kan man inte säga att man får muskler av korta cykelpass (jämfört med viktlyftning), men i slutändan genererar den typen av träning högre fettförbränning än lågintensiva pass. Främst från hormonella förändringar, men även annat.

> När det gäller diet så tror ja mycket på
> vegetarisk mat. Försök ersätta kött med
> baljväxter. Men man måste inte bli vegetarian för
> att man ofta ersätter köttet.

Mycket bra kommentar som jag starkt håller med om. Vegetarisk mat är dessutom billigare, hållbarare och ger en mer "stabil" mättnadskänsla. Det sistnämnda är högst personligt för mig dock :)

/Dajja

bantning
Försöker följa den stundtals smått hysteriska kostdebatten.. Vill bara påpeka nåt som väldigt några verkar reflektera över; är det inte lite oetiska att gå på "low-carb diet" där mycket av energin i första hand kommer från kött??? Känns som att det är lite overkill att elda på med aminosyror istället för kolhydrater.. Tycker att det vore rätt storsint av alla experter att sluta tänka på sig själva och läsa på lite om vad man kan käka för att dra ner lite på överkonsumtion av resurser. Det här låter förmodligen fånigt för de flesta här men det är värt att ägna en tanke åt, eller..?
Energiåtgången för att odla grönsaker och transportera dem till Konsum är oftast avsevärt mycket lägre än motsvarande för kött. Skär man ner på köttintaget och ersätter en del av det med baljväxter har man faktiskt gjort en liten insats. Det är ju inte så att man måste vara antingen vegetarian eller karnivor... Dessutom är det *håll i er nu* nyttigt med grönsaker!! Så länge man äter en blandad vegetarisk kost får våra celler alla de aminosyror som behövs för proteinsyntes.
Okej att det blir lite pyssel med matlagningen men då kan man passa på att sätta sig in i hur man fixar till gott OCH nyttigt käk!!!

Efter att ha letat runt bland diverse artiklar på www.pubmed.com tycker jag mig se att man inte vet helt säkert hur alla våra komplicerade metabola vägar interagerar med varandra.. En del artiklar säger si, andra så.. Det kan betyda minst lika mycket när man får i sig sina proteiner som vad de har för sammansättning. Jag hoppas att ni som är väldigt kostintresserade läser artiklar från olika håll och inte snöar in på vad vissa förstå-sig-på-are tycker och tänker.. Det är svårt att bilda sig en uppfattning om helheten om man bara ser en sida av saken. Alltid bra att vara kritisk oavsett vilken "sida" man står på i debatten.

Tror ni att ni kan sova om ni sliter från paulun.se bara för en kväll??
om ja: tänk över vad jag försökte få sagt.

Våga testa allt!!! (iaf en gång)

bantning
När jag bestämde mig för att tappa några kilo så det första jag gjorde var att bestämma mig för att inte banta. Man blir ju sjuk i huvudet bara av att höra ordet bantning. Vad som gällde för mig var att fortsätta träna och att minska på mina portioner när jag åt. Jag började även att äta grönsaker till varje lunch och middag.

Det med att röra på sig innan frukost passar mig ypperligt. Jag börjar min morgon med ett ägg och en koffeintablett. Sedan cyklar jag till jobbet ca 40 minuter (har nu kommit ner till 36 minuter på samma sträcka). När jag kommer till jobbet äter jag havregrynsgröt och en macka med ägg och kaviar. Varför jag tar koffeintablett är för att jag inte gillar kaffe och för att koffeinet "öppnar upp" fettcellerna så att kroppen använder fett som energi källa och inte lagrat kolhydrat.

Så här ater jag:
05:30 koffein och ägg
07:00 frukost
10:00 frukt
11:40 lunch
15:00 frukt
17:00 mjölk och frukt efter träning
19:00 middag
22:00 om jag är vaken och hungrig keso och frukt

Det allra viltigaste när man bestämmer sig för att gå ned i vikt är att ändra sin livsstil när det gäller mat och träning till något man kan fortsätta med under en väldigt lång tid (typ hela livet).

Viktigt!!!! All mat och dryck är tillåten inom rimliga gränser. T ex ät godis på helgen om du vill, ät pizzan också om det känns så men ät då inte gräddsås under veckodagarna.

Lycka till. Det går om man vill.
Petra

bantning
Jag skulle vilja börja med en eloge till mettähollo för kommentaren om lite mer helhetssyn på problemet. Även om jag sjlv anser att vissa saker kan avskrivas utan att man testar det själv så vaktar ändå principen om något; att uttala sig först när man vet vad man pratar om.

Vad gäller Paulun så är jag själv ingen entusiast och brukar alltid bli lite skeptisk när folk refererar till honom. Detta gäller framförallt då han är sponsrad av tillskottsföretag och dessutom skriver i mindre seriösa tidskrifter där han har ett behov av att avslöja nya toppenprodukter i tillskottsdjungeln. GI är visserligen ett steg i rätt riktning men värdena som presenteras är långt ifrån så självklara som Paulun återger dem. Olika livsmedel kan variera kraftigt i olika tester och standardisering av antalet försökspersoner samt huruvida de är diabetiker eller inte har varit minst sagt pinsam. Förhoppningsvis blir nästa standard, II (insulin index) ett bättre mätvärde.

Vad gäller morgonpromenader och annan träning för viktnedgång så har jag inte sett någon som har beaktat helheten i träningen. Intensiva pass och mer muskelmassa i all ära men det lär inte ge 6kg på 1 månad. Främst därför att man inte kan köra så många pass enligt denna princip eftersom man då helt enkelt går in i väggen. Vad gäller morgonpromenader så har jag själv använt det inför tävlingar och jag har nått den vikt och fettprocent som jag eftersträvat, men risken för infektioner är mycket större. Vidare verkar det som om insulinkänsligheten försämras vilket ytterligare talar emot dessa.

Avslutningsvis så skulle jag vilja slå ett slag för långsiktighet. Det där med 6kg är visserligen inte alls några problem för någon som bulkat och går på gym - sluta vräka i sig kolhydrater och man tappar snabbt flera kilo i vätska och tarmfylla - men för andra så innebär den negativa energibalansen tillsammans med en kraftikt ökad träningsdos ofta infektioner. Så satsa på lite mer kontinuitet och du får garanterat en både snyggare och mer prestationsduglig kropp.

/servace

Tillbaka
Topp