Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
planB skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > planB skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > svurr skrev:
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > > -----
> > > > man uppfann alltså ABS bromsen för att
> öka
> > > > bromssträckan?
> > >
> > >
> > > ABS är till för att man ska kunna styra
> > > samtidigt som man bromsar. På en del
> underlag,
> > > som torr asfalt t ex, innebär det att
> > > bromssträckan blir längre än med låsta
> > hjul.
> >
> > Nja. Den blir väl inte längre än med låsta
> > hjul däremot så hindrar ABSen att bromsens
> fulla
> > kraft utnyttjas av en skicklig förare. Så
> fort
> > hjulen låses minskar friktionskoefficienten
> mot
> > underlaget.
> >
>
> Att den statiska friktionen alltid är större än
> den dynamiska är bara sant om föremålen som
> är inblandade är hårda och torra. Så fort det
> handlar om mer eller mindre mjuka föremål som
> däck, eller att det finns smörjmedel som snö
> eller grus, så blir det mer komplicerat.
>
> Det finns bromstester att hitta på nätet t ex
> på wikipedia, och jag har inte skrivit sidan
> själv :-)
Det var ju lite intressant. När jag tog körkort fick vi bromsa med och utan ABS på både torr asfalt och "halkbane-väg". Vi hade alla kortare bromssträcka med ABS, på båda underlag. Dock var skillnaden betydligt mindre på asfalt, kanske 10-20%.
(Bilarna var 1998 års Renault mégane, de hade precis pensionerat sina Opel kadett :) )
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > planB skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > svurr skrev:
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > > -----
> > > > man uppfann alltså ABS bromsen för att
> öka
> > > > bromssträckan?
> > >
> > >
> > > ABS är till för att man ska kunna styra
> > > samtidigt som man bromsar. På en del
> underlag,
> > > som torr asfalt t ex, innebär det att
> > > bromssträckan blir längre än med låsta
> > hjul.
> >
> > Nja. Den blir väl inte längre än med låsta
> > hjul däremot så hindrar ABSen att bromsens
> fulla
> > kraft utnyttjas av en skicklig förare. Så
> fort
> > hjulen låses minskar friktionskoefficienten
> mot
> > underlaget.
> >
>
> Att den statiska friktionen alltid är större än
> den dynamiska är bara sant om föremålen som
> är inblandade är hårda och torra. Så fort det
> handlar om mer eller mindre mjuka föremål som
> däck, eller att det finns smörjmedel som snö
> eller grus, så blir det mer komplicerat.
>
> Det finns bromstester att hitta på nätet t ex
> på wikipedia, och jag har inte skrivit sidan
> själv :-)
Det var ju lite intressant. När jag tog körkort fick vi bromsa med och utan ABS på både torr asfalt och "halkbane-väg". Vi hade alla kortare bromssträcka med ABS, på båda underlag. Dock var skillnaden betydligt mindre på asfalt, kanske 10-20%.
(Bilarna var 1998 års Renault mégane, de hade precis pensionerat sina Opel kadett :) )
