Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?

Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
planB skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > planB skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > svurr skrev:
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > > -----
> > > > man uppfann alltså ABS bromsen för att
> öka
> > > > bromssträckan?
> > >
> > >
> > > ABS är till för att man ska kunna styra
> > > samtidigt som man bromsar. På en del
> underlag,
> > > som torr asfalt t ex, innebär det att
> > > bromssträckan blir längre än med låsta
> > hjul.
> >
> > Nja. Den blir väl inte längre än med låsta
> > hjul däremot så hindrar ABSen att bromsens
> fulla
> > kraft utnyttjas av en skicklig förare. Så
> fort
> > hjulen låses minskar friktionskoefficienten
> mot
> > underlaget.
> >
>
> Att den statiska friktionen alltid är större än
> den dynamiska är bara sant om föremålen som
> är inblandade är hårda och torra. Så fort det
> handlar om mer eller mindre mjuka föremål som
> däck, eller att det finns smörjmedel som snö
> eller grus, så blir det mer komplicerat.
>
> Det finns bromstester att hitta på nätet t ex
> på wikipedia, och jag har inte skrivit sidan
> själv :-)


Det var ju lite intressant. När jag tog körkort fick vi bromsa med och utan ABS på både torr asfalt och "halkbane-väg". Vi hade alla kortare bromssträcka med ABS, på båda underlag. Dock var skillnaden betydligt mindre på asfalt, kanske 10-20%.

(Bilarna var 1998 års Renault mégane, de hade precis pensionerat sina Opel kadett :) )
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
theBrand skrev:

>
>
> Det var ju lite intressant. När jag tog körkort
> fick vi bromsa med och utan ABS på både torr
> asfalt och "halkbane-väg". Vi hade alla kortare
> bromssträcka med ABS, på båda underlag. Dock
> var skillnaden betydligt mindre på asfalt, kanske
> 10-20%.
>
> (Bilarna var 1998 års Renault mégane, de hade
> precis pensionerat sina Opel kadett :) )

Det jag försöker säga, möjligen lite otydligt, att det är komplicerat och att man inte generellt kan säga att det ena ger bättre bromssträcka än det andra.

Enligt det här inslaget på SR kan det vara upp till tre gånger längre bromssträcka med ABS på snö under vissa förhållanden:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=1807701

Enligt det här testet som citeras på wikipedia blev det kortare stoppsträcka utan abs på asfalt, men längre på snö och is:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem#Effektivitet
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Det jag försöker säga är att jag tror att -
Ett låst hjul med ett däck som greppar tag bra kommer att ge större bromsverkan om hjulet är låst än om det inte är det , om kraften är densamma .

Om däcket inte greppar är det ju svårt att både modulera utan att sladda och att utnyttja däckets friktion till att stanna . Det är liksom fel förutsättningar för att bromsa helt enkelt.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
planB skrev:
-------------------------------------------------------
> theBrand skrev:
>
> >
> >
> > Det var ju lite intressant. När jag tog
> körkort
> > fick vi bromsa med och utan ABS på både torr
> > asfalt och "halkbane-väg". Vi hade alla
> kortare
> > bromssträcka med ABS, på båda underlag. Dock
> > var skillnaden betydligt mindre på asfalt,
> kanske
> > 10-20%.
> >
> > (Bilarna var 1998 års Renault mégane, de hade
> > precis pensionerat sina Opel kadett :) )
>
> Det jag försöker säga, möjligen lite otydligt,
> att det är komplicerat och att man inte generellt
> kan säga att det ena ger bättre bromssträcka
> än det andra.
>
> Enligt det här inslaget på SR kan det vara upp
> till tre gånger längre bromssträcka med ABS på
> snö under vissa förhållanden:
>
> http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programi
> d=93&artikel=1807701
>
> Enligt det här testet som citeras på wikipedia
> blev det kortare stoppsträcka utan abs på
> asfalt, men längre på snö och is:
>
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem
> #Effektivitet


Inser att jag kanske var otydlig. Jag menade verkligen att jag tyckte det var intressant, inte att jag inte trodde på det du skrev :)
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Om jag sladdar cyklar jag för hårt. Då har jag lite för dålig koll. Jag är ingen expert, men vill bara kunna bromsa så hårt jag kan för att minska farten på ett säkert sätt. Då känns en frambroms bäst.

Tänker jag fel?
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, Det går att styra cykeln bättre om båda
> hjulen rullar , men det som ger tvärast
> inbromsning är att låsa hjulet/hjulen tills
> cykeln stannar .
> Samma som med bil , för ni tror väl inte en bil
> med Abs har kortare bromssträcka än en som
> sladdar ????
> Jag efterlyser ett test , skulle kunna tänka mig
> att slå vad om saken...


Jag är nog villig att sätta emot. För ABS'en går ju bara in om hjulen släpper från marken, dvs att de låser helt och då har du förlorat. Är det rullgrus eller is fungerar ännu bättre vanliga. Men som sagt, vanliga och ABS är ju lika tills det låser sig. Och då vinner ändå föraren eftersom hen bromsar fel..

/G
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Plåtburken: jag förstår din tankegång om att det blir högre friktion med ett låst hjul mot underlaget än med ett bromsat. Tyvärr är din tankegång fel.


Jag tror att jag har kommit på ett pedagogiskt tankeexperiment som kan få dig att förstå hur det fungerar.

Du har en cyklist på en cykel på en grusväg, och du ska flytta honom (vi låtsas att han håller balansen utan att röra sig)

I exempel nummer ett så är båda hjulen låsta och du skjuter på. Cykeln glider ovanpå gruset med låsta hjul.

I exempel två ligger bromsarna också på men nu ska du genom att rotera hjulen få cykeln i rullning.

När går det åt minst kraft?
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Min pedagogiska ådra pulserar och jag kom på ännu en liknelse:

När du låser ett hjul så byter du ut bromsens friktion mot däckets. Och bromsens friktion är ju som bekant mycket högre - den kan ju till och med låsas!
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> Men självklart inte , jag har blitt van med bara
> bakbroms , så jag gör ju precis som jag vill .
> Du skämtar gissar jag.

Självklart gör du som du vill. Och självklart skämtar jag. Och lika självklart är det att man har bättre bromsverkan på framhjulet än bakhjulet.

Jag håller dock med dig i att om jag bara hade en fungerande broms en blöt dag i skogen så skulle jag också valt den bakre. Att få sladd på framhjulet, eller stoppsladd som du kallar det, är betydligt läskigare fram än bak. Speciellt om man inte har någon broms att styra upp bakänden med.

Tips: Det finns en jättebra tråd som heter "stora yardsaletråden" http://happymtb.org/forum/read.php/1/1180059, där kan du garanterat hitta en ny broms för fikapengar. Hur man än vänder och vrider så är det ju effektivare och säkrare med två bromsar än en.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Tips: Det finns en jättebra tråd som heter
> "stora yardsaletråden"
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1180059, där
> kan du garanterat hitta en ny broms för
> fikapengar. Hur man än vänder och vrider så är
> det ju effektivare och säkrare med två bromsar
> än en.

Jag har en överbliven Clark skivbroms med reglage hängades i verkstan. Intresserad? = PM.

/G
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Undrar varför bromsskivorna fram på en bil är större en bak?
Undrar varför bromskraften på en bil är fördelat 60%fram och 40%bak?
Dom som tagit fram ABS måste ju ha rökt på...

ChuckNorris-e1268280158767.jpg

Slänger in en bild på Chuck Norris så vi kan få en bild på en diktator redan på sida 2...
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
theBrand skrev:
-------------------------------------------------------
>
>
> Inser att jag kanske var otydlig. Jag menade
> verkligen att jag tyckte det var intressant, inte
> att jag inte trodde på det du skrev :)


Inser att min sarkasm-detektor kan vara lite för känslig ibland :-)
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har bara en bakbroms nu och jag gillar det så
> jag antar att det är som det ska va.
> Kanske skaffar frambroms dock.

Två sidor argumentation med en som inte själv kör med frambroms? Nog för att det var fredag igår, men ändå.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Man skall alltså bromsar mer med fram än bak? Hur mycket måste man bromsar fram, för att flyga över? :) Folk bromsar kanske med bak mer(?) för att de är rädda att låsa framhjulet.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
aYa skrev:
-------------------------------------------------------
> Man skall alltså bromsar mer med fram än bak?
> Hur mycket måste man bromsar fram, för att flyga
> över? :) Folk bromsar kanske med bak mer(?) för
> att de är rädda att låsa framhjulet.

Dålig bromsteknik, med andra ord.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
> När du låser ett hjul så byter du ut bromsens
> friktion mot däckets.

- Ja ! Tack !

Och bromsens friktion är
> ju som bekant mycket högre - den kan ju till och
> med låsas!

- Nej , det beror på underlag och däck.

Ingen rolig diskussion längre , det var intressant ett tag när det dök upp t.ex. videor på nåt mc-test och liknande . Bara ett påstående kan vara rätt , men koncensus behövs inte.
Var och en får tro vad dom vill. Tack ni som varit trevliga :)
 
Senast ändrad:
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> > När du låser ett hjul så byter du ut
> bromsens
> > friktion mot däckets.
>
> - Ja ! Tack !
>
> Och bromsens friktion är
> > ju som bekant mycket högre - den kan ju till
> och
> > med låsas!
>
> - Nej , det beror på underlag och däck.
>
> Ingen rolig diskussion längre , det var
> intressant ett tag när det dök upp t.ex. videor
> på nåt mc-test och liknande . Bara ett
> påstående kan vara rätt , men koncensus behövs
> inte.
> Var och en får tro vad dom vill. Tack ni som
> varit trevliga :)

Fast du har fortfarande fel. Mycket viktigt att tråden tar slut med att vi påpekar det så att ingen annan blir lurad i framtiden :)

Varför har redan förklarats så många gånger så det känns överflödigt att göra det igen.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Mycket oviktigt att tråden tar slut med det .
Ja jag vet att det har förklarats mycket , men inte bevisats ett dugg.
Mycket viktigt att tråden slutar med det isåfall , men det bestämmer inte jag ändå så saksamma.
 
Senast ändrad:
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Eftersom det är svårt att bevisa fysiska företeelser i text får du som alla andra godta argumentation. Om du inte kan, eller inte vill ta till dig den är knappast vårt fel. Fysikens regler gäller även cyklister, och saker i rörelse försöker fortsätta sin rörelse, varför när du bromsar vikten flyttas vidare i rörelseriktningen.
Om du bromsar med bakhjulet minskar vikten på kontaktpunkten, och däcket slutar rotera för att i stället tappa fästet tidigare än vad framhjulet gör. Av den anledningen har man mer broms fram än bak på bilar. Ju längre fram över styret du hänger, desto mindre kommer du kunna bromsa på båda hjulen, bakhjulets fäste blir lidande eftersom det inte får fäste, och framhjulet kommer helt enkelt få cykeln att resa sig så du gör en OTB. Var aktsam med ansiktet.
B!
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Det finns ju över huvud taget ingen anledning att tjafsa om det här teoretiskt, alla som vill veta svaret kan ju gå ut och testa själva. Vetenskap FTW!
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Ja , jag har körkort vad nu det har med saken att göra, och på körskolan fick jag lära mig att låsta hjul kan korta stoppsträckan jämfört med abs. Jag testade även detta på halkbanan som jag skrev om i första inlägget.

Mitt antagande är bevisat med olika bromstester världen över , det är allmänt känt att abs ger längre bromssträcka än låsta bromsar vid torrt väglag - asfalt .


Håller därför med om att det inte är något att tjafsa om .
Från Wikipedia :

Den finska biltidningen Tekniikan Maailma genomförde ett bromstest med en VW Golf V utrustad med odubbade Continental ContiVikingContact 3-däck.

Bromssträcka från 80-0 km/h:
ABS Låsta hjul
Torrt underlag 45 m 32 m
Snö 53 m 64 m
Is 255 m 404 m

Nu har iallafall jag styrkt mitt antagande att :
låst hjul med rätt däck för rätt underlag - ger större bromsverkan .

Min teori är att om de hade bytt däck till ett med mycket dubb hade det låsta hjulet fått kortare bromssträcka även på is . Det är något som alla som tvärnitat med ett dubbdäck vet att det inte behövs några 255 meter för att få stopp från 80km/h.

Sluta bete er som att jag inte förstår nånting och att bara för att fler tror något är det rätt.

Vi får väl helt enkelt göra ett test i vinter där nån härifrån får modulera sitt framhjul utan dubb och med dubb och nån som tvärnitar och lägger vikten på bakjulet och skjuter in dubben i isen så hårt det bara går ..
 
Senast ändrad:
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har iallafall jag styrkt mitt antagande att :
> låst hjul med rätt däck för rätt underlag -
> ger större bromsverkan .
>

Du har möjligtvis styrkt att så är fallet för en bil, med en viss typ av ABS, med ett visst typ av däck, på en viss typ av asfalt.
En bit på vägen, kanske.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
emilh skrev:
-------------------------------------------------------
> plåtburken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu har iallafall jag styrkt mitt antagande att
> :
> > låst hjul med rätt däck för rätt underlag
> -
> > ger större bromsverkan .
> >
>
> Du har möjligtvis styrkt att så är fallet för
> en bil, med en viss typ av ABS, med ett visst typ
> av däck, på en viss typ av asfalt.
> En bit på vägen, kanske.

Ja , det är det är , eftersom tesen om att ett rullande hjul ger kortare bromssträcka - är motbevisad . Den håller inte.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Men du vill ju kunna bromsa okontrollerat, du säger ju själv att du måste ställa cykeln på bredden för att ha koll i hög fart.

Abs är inte ett effektivt sätt att använda bromsen på, men det hindrar att oerfarna förare sladdar av vägen.

Om du tittar på valfri sport där däck är inblandade så kommer du lägga märke till hur få det är som bredsladdar runt kurvor
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Mange. skrev:
-------------------------------------------------------
> Men du vill ju kunna bromsa okontrollerat, du
> säger ju själv att du måste ställa cykeln på
> bredden för att ha koll i hög fart.
>
> Abs är inte ett effektivt sätt att använda
> bromsen på, men det hindrar att oerfarna förare
> sladdar av vägen.
>
> Om du tittar på valfri sport där däck är
> inblandade så kommer du lägga märke till hur
> få det är som bredsladdar runt kurvor


Nej klart jag inte vill, när har jag sagt det ?
Vad jag vill/ville var att jag funderat på det här och att det måste vara så . Bara så.
och eftersom jag bara har en bakbroms verkar bredsladdstopp vara det som ger mest bromsverkan enligt trial and error - eftersom kraften då inte längre flyttas till framhjulet som vid vanlig inbromsning , utan till bakhjulet. Och det går att ha bra kontroll då men inte alltid. Det lämpar sig inte alltid att göra det heller om stigen är smal t.ex. Men man kan få mycket kraft till bakhjulet bara genom att vinkla det lite och undvika att lägga kraft på framhjulet.
Men oftast modulerar jag eller nyper till och släpper så har jag rull igen.
Vad jag ville var att få input på att detta måste vara effektivaste sättet att få stopp på en cykel med en broms . Men nu räcker det för just nu .Trevlig helg.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Att ABS på bil ibland har längre bromssträcka än låsta hjul har ju i princip ingenting att göra med frågan om bakbromsen skulle vara effektivare än frambromsen på en cykel. Man undrar ju om TS någonsin har haft en cykel med frambroms...
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Kul att F1 står på på tv:en precis nu. Inte fan ser jag nån av dom som kommer med låsta hjul in i kurvorna...
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
ze93 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att F1 står på på tv:en precis nu. Inte fan
> ser jag nån av dom som kommer med låsta hjul in
> i kurvorna...


Nä däcken skulle ta sopslut på en eller två kurvor.. vilket får mig att undra hur många bakdäck TS förbrukar egentligen?
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Mm, en del av det jag mena. Ganska lätt att också se där att när dom råkar låsa däcken så tar dom på en gång kurvan sämre.

Att frambromsen är effektivare att stanna med tycker jag känns ganska självklart.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Mange. skrev:
-------------------------------------------------------
> De "driftar" väl, snarare än sladdar runt med
> låsta hjul

Eftersom hojarna inte har broms så är det såklart svårt att låsa upp baken ;-)
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Vilken härlig tråd. :)

Plåtburken, jag lovar att komma tillbaka och styra upp det hela med lite allmän föreläsning i fordonsdynamik men nu skall jag ta cykeln till ölen. Skall tänka ut ett bra upplägg tills imorgon.

Tillsvidare slänger jag in några rubriker:

* Det finns ABS och ABS.

* Däckfriktion, slipvinkel och hysteres

* Weight transfer (kommer inte ihåg den svenska termen, men bildgoogla gärna)

* Människa vs maskin
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
>
> - Nej , det beror på underlag och däck.
>

Eh, bromsarnas friktion mot hjulsidan/bromsskivan har alltid högre friktionspotential än däcket mot marken. Enkelt att se, bromsarna kan låsa hjulet tvärt, d.v.s. utöva sådan friktion mot bromsytan att hjulet tvärstannar. Du ska då hitta ett väldigt eget underlag om det ska kunna låsa hjulet tvärt mot underlaget...

Så länge däcket kan glida på marken så blir det lägre kraft, friktion, whatever mellan mark & däck än broms & bromsyta.
 
Senast ändrad:
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
bogg skrev:
-------------------------------------------------------
> plåtburken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > - Nej , det beror på underlag och däck.
> >
>
> Eh, bromsarnas friktion mot hjulsidan/bromsskivan
> har alltid högre friktionspotential än däcket
> mot marken. Enkelt att se, bromsarna kan låsa
> hjulet tvärt, d.v.s. utöva sådan friktion mot
> bromsytan att hjulet tvärstannar. Du ska då
> hitta ett väldigt eget underlag om det ska kunna
> låsa hjulet tvärt mot underlaget...
>
> Så länge däcket kan glida på marken så blir
> det lägre kraft, friktion, whatever mellan mark &
> däck än broms & bromsyta.

Kom igen, det där är ju bara som du argumenterar. Du kan ju inte B-E-V-I-S-A det. ;-)
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
DaK skrev:
-------------------------------------------------------
> Det effektivaste sättet att få stopp på cykeln
> måste vara att köra in i ett träd!


+1
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Ett tag var jag nära på att skissa upp hela biomekaniken med frambroms vs bakbroms inkl beräkningar och allt. Men så fan heller, jag orkar bara inte leverera den räkmackan till någon som ändå inte kommer att förstå :/
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Hur stor friktion en broms kan göra mot en bromsskiva har inget med saken att göra.
Du kan ändå inte utnyttja mer bromsfriktion än att däcket låser sig - och då försvinner broms-friktionen helt och ersätts med däckets friktion mot marken. Det är antingen eller .
Liknelsen med ett träd däremot är mer korrekt för det är lite den effekten jag menar att däcket kan göra mot underlaget , bara krascha in i det .
 
Senast ändrad:
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Salkin911 skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det trollning nu ?

Nä, alla vet att broms är för mesar. Alla vet också att man bromsar genom att luta sig framåt så bakhjulet släpper och sedan stanna pedalerna. Bara mesar har frihjul!
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Antag att tesen "att bromsa med ett hjul är effektivare än att bromsa med två hjul" ...vore sann.
Då borde det också vara mer effektivt att bromsa med noll hjul än att bromsa med ett hjul.

Ergo: Bromsanordningar på cykelhjul har inget med retardation att göra.

Varför nöja sig med att gå halvvägs liksom.
 
Tillbaka
Topp