Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?

plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur stor friktion en broms kan göra mot en
> bromsskiva har inget med saken att göra.
> Du kan ändå inte utnyttja mer bromsfriktion än
> att däcket låser sig - och då försvinner
> broms-friktionen helt och ersätts med däckets
> friktion mot marken. Det är antingen eller .
> Liknelsen med ett träd däremot är mer korrekt
> för det är lite den effekten jag menar att
> däcket kan göra mot underlaget , bara krascha in
> i det .

Däcket får alltså högre friktion mot marken för att det börjar glida?

Däcket har i stort samma friktion mot marken även när det rullar, hade det inte haft friktion mot marken hade du inte tagit dig framåt.

Senast ändrad:
greblleM skrev:
> Ett tag var jag nära på att skissa upp hela
> biomekaniken med frambroms vs bakbroms inkl
> beräkningar och allt. Men så fan heller, jag
> orkar bara inte leverera den räkmackan till
> någon som ändå inte kommer att förstå :/

Inte vill förstå. Det är skillnad det.

Bogg
>
> Däcket får alltså högre friktion mot marken
> för att det börjar glida?
>
> Däcket har i stort samma friktion mot marken
> även när det rullar, hade det inte haft friktion
> mot marken hade du inte tagit dig framåt.

Vad är det då som ni menar sliter ut däcken så mycket ???
Jag börjar undra om ni trollar.

Om däcket har samma friktion mot marken när det rullar som när det inte rullar kan man undra varför inte bara fylla framnavet med Superlim.
Det går ju lika bra att cykla oavsett om hjulet rullar eller inte ?!

Hoppas någon lyckas räta upp tråden ...

Senast ändrad:
Undra hur friktionen blir i vatten...? :)

underwater-bike-rec_780752c.jpg

Plåtburken, du är härlig! Massa helt spridda källor och argument högt och lågt och smidigt undviker du att dras in i alla fysikaliska resonemang utan sticker ut i tangentens riktning, och så fort du får en anständig förklaring drar du iväg tråden i en annan riktning.

* Det finns ABS och ABS.
=======================

ABS finns i massa olika varianter. Man förleds lätt att tro att det är nån slags standard. Det är inte mer standard än att säga "fjädergaffel".
Det är en enorm skillnad i prestanda mellan ett flerkanals ABS /EBD system som reglerar med hög frekvens jämfört med ett gammalt fram-bak med grovhuggen reglering.
Personbils-ABS är kalibrerade som en kompromiss mellan styrstabilitet och bromsprestanda.
Ett ABS-som är kalibrerat för max prestanda, t.ex. för en racerbil överglänser med lätthet en mänsklig förare.
Ett bra exempel är Formel 1 under den första elektroniska eran tidigt 90-tal.

Specialfall: På lösa underlag kan det löna sig att låsa hjulen. De gräver ner sig i underlaget och ger mer bromskraft på bekostnad av kontroll.

* Däckfriktion, slipvinkel och hysteres
=====================================

Däckfriktion gummi-asfalt är inte linjär.
Väldigt slarvigt består det av två delar, mekanisk friktion (ojämn yta mot annan ojämn yta) samt på molekylär nivå, dvs kemisk/elektrisk bindning.
När normalkraften (trycket på hjulet mot marken) ökar till det dubbla ökar inte friktionskraften till det dubbla.
Det beror på att den molekylära nivån inte är lika beroende av normalkraften

Slip brukar man prata om. Lite svårt att beskriva i ord inser jag.
Låt säga att 5% slip på ett bromsat hjul betyder att hjulet rullar 5% långsammare än ett frirullande hjul.
100% slip skulle då vara ett helt låst hjul.

Friktionen gummi-asfalt brukar vara som allra högst runt just 5-15% slip. Det stiger snabbt och faller sedan av flackt.
Samma sak gäller även sidkraft.

De allra skickligaste racerförarna kan lägga sig på toppen av slipkurvan.

Hysteres är en effekt som i praktiken betyder att när det börjat sladda/slira/låsa hjulen måste man tillbaka till den frirullande sidan av friktionskurvan innan man åter kan börja bygga upp bromskraft. Därav vinsten av ett snabbare och precisare ABS-system

v79n176a16fig02.gif

* Weight transfer (kommer inte ihåg den svenska termen, men bildgoogla gärna)
============================================================================
Denna har du fått beskrivet flera gånger i olika varianter men ignorerat och det är kärnan i missförstånden och där tankarna om trollning känns motiverade.

I korthet, bromsar du cykeln med fram eller bakbroms kommer kraften på framhjulet öka.
Du kan observera det enkelt själv genom att din fjädergaffel trycks ner, alternativt att framdäcket plattas ut.

I fallet frambroms lyfter bakhjulet, och om du lyckas balansera cykeln så bakhjulet precis lämnar marken har du all din vikt på framhjulet.
Det ger då maximal normalkraft och maximal friktionskraft.

I specialfallet enbart bakbroms kan du aldrig komma till en situation med all vikt på bakhjulet.
Det skulle isf behöva se ut som en manual med full bromsning. Dvs helt orimligt.

* Har TS rätt då?
==================================================================

Nu kommer det intressanta: Din tanke med bredställ är fysikaliskt helt korrekt. Då en manual med bromsning inte funkar måste du "göra om bakhjulet till ett framhjul" genom att flytta det framåt i förhållande till din kropp/din tyngdpunkt. Logiskt är då att ställa upp cykeln 90 grader och luta omkull den kraftigt för att får du en situation som tillåter mer normalkraft på det bromsande hjulet. En jättebra analogi är en slalomåkare eller skridskoåkare som gör en stoppsladd.

Bilden visar tydligt hur detta fungerar.

bike%20skid.jpg

Bakhjulet tar framhjulets roll. Det är långt framför kroppen. Med en fot i marken och ett frirullande framhjul har man fina möjligheter att stadga upp ekipaget.

På torr asfalt blir dock stoppsladden teoretiskt ineffektiv, då det tvärställda hjulet har väldigt hög slipvinkel och då har trillat över friktionspeaken. Men möjligheten finns ändå att man kan få ner kroppen lågt, kanske tom lägre än den cyklist som bromsar med frambromsen och samtidigt hänger långt bakom sadeln. Det kan jag inte avgöra.

Om skillnaden i friktionspeak blir försumbar - ni minns att den sjönk ganska flackt efter peaken - i förhållande inflytandet av tyngdpunktsläget skulle en situation uppstå där den bredsladdande cyklisten faktiskt kan matcha sin frambromsade motpart.

När vi då kommer till specialfallet "löst underlag" tex. grus eller jord:
(minns ni specialfallet ovan med låsta hjul som gräver ner sig) är det tom sannolikt att man kan uppnå ytterligare lite mer kontroll och retardation.

I slutänden: Det är det en smaksak. Eller nästan iaf. Måste man nöja sig med en broms, är frambroms att föredra för normal asfaltskörning eller snarare situationer där man inte kan köra på tvären. Det är ju svårt att hitta ett lagomläge på bredsladden.

plåtburken skrev:
> Vad är det då som ni menar sliter ut däcken så
> mycket ???
Det fokuserade inbromsningsarbetet hettar upp gummiblandningen lokalt. Om du inte låser däcket fördelas inbromsningsarbetet över en betydligt större del av slitytan.

> Om däcket har samma friktion mot marken när det
> rullar som när det inte rullar kan man undra
> varför inte bara fylla framnavet med Superlim.
> Det går ju lika bra att cykla oavsett om hjulet
> rullar eller inte ?!
>
> Hoppas någon lyckas räta upp tråden ...

Oavsett vilken typ av torr friktion som råder så beror friktionkraften på hur stor kraften riktad in i det plan i vilket den verkar är. I vila, när du sitter något bakom cykelns mitt, så är denna normalkraft måttligt större i bakdäcket och något lägre i framdäcket (med en summa som motsvarar din och din utrustnings vikt multiplicerad med tyngdaccelerationen).
När du bromsar (med något/båda däcken) så uppstår dock ett vridande moment, detta beror kort sagt på att friktionskraften verkar i markplan och tröghetskraften från ditt masscentrum i ett plan en bit ovanför marken. Detta moment måste motverkas om ekipaget inte ska börja rotera, dvs för att du inte ska flyga över styret och det sker genom att kraftbalansen mellan däckens två normalkrafter förändras. Ju snabbare du ska kunna bromsa in desto mer måste ekipagets tyngdkraft flyttas till framdäcket. Så handlar diskussionen om kortast bromssträcka så är det frambromsen som gäller, detta ger förstås inte nödvändigtvis bäst manövreringsförmåga i exempelvis skogen.

Detta oavsett hur friktionskoefficienten skiljer sig mellan statisk och dynamisk torr friktion. Förövrigt är det optimala för gummidäck mot asfalt inte rent statisk friktion, men detta är som sagt en bisak i sammanhanget.

plåtburken skrev:
> ...
> Vi får väl helt enkelt göra ett test i vinter
> där nån härifrån får modulera sitt framhjul
> utan dubb och med dubb och nån som tvärnitar och
> lägger vikten på bakjulet och skjuter in dubben
> i isen så hårt det bara går ..

Det där testet har jag gjort flera gånger. Bakhjulsbroms, med eller utan sladd förlorar alltid. Oavsett underlag.

Det går ju att vända på hela ekvationen, i stället för att bromsa accelerera, i stället för bakhjul framhjul. Om man vill accelerera så fort som möjligt med en framhjulsdriven bil så vill man ju som Kristoffer R så fint förklarat ha lite "spin" på drivhjulen, har man för mycket så tappar man ju nästan all drivkraft. Detta borde gå att hitta otaliga klipp på i streetracingmiljö.

Går man till bromsning och tittar på F1 så vet man ju vad bilen brukar hamna om man låser hjulen, hint det är inte på podiet utan mer sandlåderelaterat.

Sedan så kan ju ett låst hjul stanna snabbare på vissa underlag än ett rullande men det beror ju oftast på att man skapar hög av det lösa materialet framför hjulet. På en bil men breda däck så kan ju denna högen framför hjulen skapa ganska mycket friktion, på en cykel har jag svårt att se att det kan fungera lika bra då det skulle rulla av vid sidorna för lätt.

Tack !!!

Det var precis något sådant jag efterfrågade .

Ja , foten i marken är ju en klassiker :) blir automagiskt så om man ändå ska stanna.

Ja stämmer att tyngdpunkten går att få otroligt låg eftersom man kan luta cykeln så mycket .
Den här tråden har gjort mig lite sugen på att testa att luta mycket , sladda med bakhjulet och frambromsa samtidigt . Det känns som det överlägset tväraste stoppet .
Så jag får väl skaffa en broms till ...

Tusen tack !

Det finns alltid nån som kan något bättre än en själv ...

Här är nån som har förstått att använda slipvinkel och sladd.
Så teorin går att använda i praktiken men bara för att gemene man inte kan ,
Betyder det inte att det inte går . Väldigt imponerande får man säga.

Senast ändrad:
Att man med personbil får kortast bromssträcka på asfalt med låsta hjul kan jag intyga då jag har testat detta en gång då det stod en älg på vägen. Nackdelen med att alltid använda denna bromsteknik är att det behövs nya däck efter varje inbromsning då de på en bromsning blev så plattslitna att försäkringsbolaget ersatte med nya däck.

DaK skrev:
> Att man med personbil får kortast bromssträcka
> på asfalt med låsta hjul kan jag intyga då jag
> har testat detta en gång då det stod en älg på
> vägen. Nackdelen med att alltid använda denna
> bromsteknik är att det behövs nya däck efter
> varje inbromsning då de på en bromsning blev så
> plattslitna att försäkringsbolaget ersatte med
> nya däck.

Och du backade sedan 800 meter och försökte igen utan att låsa bromsarna? :)

Mange. skrev:
> Jag kan inte låta bli att undra..
> Av det som Kristoffer skrev, vad tog du till dig?

Vad menar du ? Vad tog du själv till dig ?

Jag försökte mitt bästa att förstå , läste många gånger om t.ex.
Finns nog fortfarande nåt frågetecken dock.
Jag hade inte tänkt på att tyngdpunkten går att få lägre än vad man vill ha vid broms med framhjul P.g.a. Lutning t.ex.
Att för att bromsa max på framhjulet ska bakhjulet lyfta, t.ex.

Nu kom jag på en annan sak även .
Det med att mest kraft med manual på bakhjulet , men samtidigt så är det bra med vikt på framhjulet eftersom man då kan rikta sladden runt framhjulet.
Blir så sugen på att skaffa en broms till nu och testa lite tekniker.

Senast ändrad:
>
>
> Det där testet har jag gjort flera gånger.
> Bakhjulsbroms, med eller utan sladd förlorar
> alltid. Oavsett underlag.

På is ? Vilket däck ?

Hehehe vilken rolig tråd.
Nu har jag inte testat på en cykel, men väl på en motorcykel lite mer vikt/hastighet..
Har testat att bromsa med bara bakbromsen med låsning och utan låsning, dock vill man inte testa det med framhjulet då man nästan till 100% skulle gå i backen med hojen.

På en mc är det galet mycket svårare att bromsa hårt kontrollerat med bakbromsen, men så fort man låser bakdäcket så blir bromssträckan längre och okontrollerad.

Frambromsen är klart mest effektiv, men det bästa är att använda båda bromsarna, tror att bromseffekten ligger på 70% fram och 30 bak.

Om detta tillför något vet jag inte men men..

> Och du backade sedan 800 meter och försökte igen
> utan att låsa bromsarna? :)

Hallå , hittat körkortet i cornflakes-paketet ?
Hade varit klyftigt att backa en kilometer istället för att göra 2 u-svängar för att sen gasa tillbaka bara för bli besviken för att älgen dragit till skogs?!

Sorry , var bara tvungen, det måste ha varit en ordentlig inbromsning i rätt hög fart , men såhär i efterhand kan man konstatera att du gjorde rätt.

Det verkar som att Kristoffer förklarade det hela på ett väldigt bra sätt och att det finns fog för att låta testa det hela på olika underlag med olika däck om man vill ha mer fakta.

Senast ändrad:
selstam skrev:
> DaK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att man med personbil får kortast
> bromssträcka
> > på asfalt med låsta hjul kan jag intyga då
> jag
> > har testat detta en gång då det stod en älg
> på
> > vägen. Nackdelen med att alltid använda denna
> > bromsteknik är att det behövs nya däck efter
> > varje inbromsning då de på en bromsning blev
> så
> > plattslitna att försäkringsbolaget ersatte
> med
> > nya däck.
>
> Och du backade sedan 800 meter och försökte igen
> utan att låsa bromsarna? :)

Nej! Jag inväntade polisen!

Men oj, hur kan man ens diskutera om fram eller bakbroms ger störst kraft, GENERELLT?
Om du cyklar baklänges, då har bakbromsen större kraft, för den är nu frambroms.

ABS fungerar bäst på "hårda" underlad, sånt vi har i trafiken. Inte så bra på lösa underlag, där du vill ha lite mer låsning, så du gräver ner hjulet.

Prova själv på asfalt, kör en mtb med skivbroms fram. Det är hur enkelt som helst att bromsa upp den på framhjulet. Försök göra det med bakbromsen, vad bromsar mest?

Jag kör mc och kan inte ens förstå hur vi kan diskutera det här.

Ta en vanlig mc, inte en hd, att bara bromsa med bak bromsen ger knappt någon bromsverkan alls. Det låster sig utan att bromsa mycket alls. Jag använder dock bakbromsen jämt även när det går fort på kurvig väg, då de hojjar jag haft varit mer stabila under inbromsning då. Men, 90 höga procent kommer från frambromsen.

plåtburken skrev:
>
> Blir så sugen på att skaffa en broms till nu och
> testa lite tekniker.

Bra, då verkar ju lite gått in iaf.

haha, hur kan ens en sådan här diskussion uppstå? Men apropå ABS och underlag så har man på MC numera olika "modes" för ABS beroende av underlag.

Om man nu kommer fram till att bakbromsen tar bättre än fram så bör man antingen kontrollera att sin frambroms funkar som den ska eller så bör man lära sig använda den på rätt sätt...

/Freddo

Jag är inte riktigt säker på hur diskussionen gick från fram vs bak till ABS vs låsta hjul. Någon som har lust att förklara? I min värld är hjulet(hjulen) längst fram i färdriktningen de som får ta hand om störst del av vikten, och därför är de som bromsar effektivast, oavsett om de är låsta eller roterar. Möjligen skulle man kunna peka på bromsbias och försöka förklara att anledningen till att man inte har 50/50 är för att då hade man alltid låst bakhjulen med minskad styrbarhet och ökat slitage som följd.
B!

Till er som frågar , har ni läst hela tråden , vad den handlar om ?

Den handlar inte om vilken broms som är bäst generellt . Vi är alla överens om att den bästa bromsverkan GENERELLT sett får man genom att bromsa alla fordonets hjul .

Eftersom ett låst hjul kan ge större bromsverkan än ett rullande , handlar tråden om att det borde gå att få kraftigare bromsverkan genom att ha enbart bakbroms än enbart frambroms ,
eftersom man då kan låsa hjulet . Man kanske kan låsa framhjulet men vill inte sladda på det.

Alltså rör tråden ifall man under de förhållandena KAN få kraftigare bromsverkan genom att bromsa med ett låst bakhjul och ett däck som är det rätta , t.ex. genom att sladda och viktfördela så att kraften INTE flyttas in i framhjulet som de flesta talar om här .
Och att detta då skulle ge större bromsverkan än ett rullande framhjul.

I tråden har vi kommit fram till vilka kriterier som skulle kunna spela in .

Jag ser att det är dessa ( men kan vara fler ) :

1. Däckets struktur och underlaget måste vara så att bromsverkan blir större om hjulet är låst.
2. Föraren måste fördela kraften till det låsta hjulet .

- med reservation för något mer tycker jag att dessa kriterier anses vara uppfyllda.
Och isåfall kommer logiska följdfrågor som rör t.ex. däcktyp och underlag / viktfördelnkng / vinkel / tyngdpunkt / och om den kraftigaste bromsverkan nås med att låsa bakhjulet OCH bromsa framhjulet .

Det är mer intressant än att någon fördelar 70-40 och tycker att ni tappar kontroll när hjulet låser sig , för det vet vi nu.

Förstod ni ?

stickspåret ABS /bilar / MC är för att friktion hos låsta/olåsta hjul m.m. är gemensamt.

Senast ändrad:
Men du är ju lite lost vad gäller det vetenskapliga med. Vetenskapligt ligger långt över 90 % av kraften i bromsandet på framhjulet. Om det sen ger 50 % extra att låsa hjulet bak, så räcker det ändå inte. Diskussionen över. Ut och prova, det är lättast.

plåtburken skrev:
> Till er som frågar , har ni läst hela tråden ,
> vad den handlar om ?

Ja.

plåtburken skrev:
> Alltså rör tråden ifall man under de
> förhållandena KAN få kraftigare bromsverkan
> genom att bromsa med ett låst bakhjul och ett
> däck som är det rätta , t.ex. genom att sladda
> och viktfördela så att kraften INTE flyttas in i
> framhjulet som de flesta talar om här .

Fast grejen här är ju att du fortfarande bromsar med ett främre hjul. Du kallar det att viktfördela så att kraften inte hamnar på det obromsade hjulet, men vad du egentligen gör är viktfördelar så att vikten hamnar på det bromsade hjulet, vilket innebär att det måste vara främst i rörelseriktningen. (Strikt talat inte hela sanningen, men för alla relevanta jämförelser med en cykel är det sant)
B!

Läs gärna hela tråden innan ni postar .

( Det sitter bara en bakbroms på cykeln så hur ska jag kunna bromsa med framhjulet ?
Det är hela anledningen till att jag över huvud taget har börjat fundera på detta )

Ändrade detta inlägget - jag missförstod någon . Men hur som läs gärna först.

Senast ändrad:
Men snälla , när du bromsar med bakbromsen och lägger upp på sladd hamnar bakhjulet mer framåt , kanske till och med framför/bredvid framhjulet...

Brukar inte många BMX och Dirt-hojar ha endast en bakbroms? Jag kan tänka mig att det funkar bra i en sån miljö, i låga farter med hopp & trick & stoppsladdar...

Men i 30 - 50 km/h i skogen så skulle åtminstone jag inte vilja vara utan den främre skivan.

NLC skrev:
> Har du en BMX, klunker eller damtralla eller
> varför är du så skeptisk till att skaffa
> frambroms?

Äh Skitsamma , ni läser ju inte innan ni postar .
Jag är inte skeptiskt till det , skrev det i första inlägget t.om. tror jag.
Har skrivit det på fler ställen även . MTB .

Innan man påstår att andra inte läser kan man ju läsa vad andra skriver... eller föresten du argumeterar oavsett vilka svar du får ^^

Salkin911 skrev:
> Men snälla , när du bromsar med bakbromsen och
> lägger upp på sladd hamnar bakhjulet mer framåt
> , kanske till och med framför/bredvid
> framhjulet...

Överens om det.
Men det verkar inte som att det avgörande är vilket hjul som är främst utan vilket som kraften fördelas till, och det känns inte som att det måste vara främst. Jag vet inte.

Om jag bara fick ha en broms, var jag inne på att jag nog skulle valt bakbromsen?
Idag fick jag prova lite ute på gatan som det ligger massor av grus på, det var ganska precis så halt att framhjulet låste sig istl för att bli en otb.
Med att modulera bakbromsen stanna jag på 11m, med låst bakhjul 10m, med bresladd 7m, med bara frambroms 3.5m med både fram och bak också 3.5m .
Så nu vetetusan vilken broms jag skulle valt, tur jag har två så jag slipper välja....

Salkin911 skrev:
> Men snälla , när du bromsar med bakbromsen och
> lägger upp på sladd hamnar bakhjulet mer framåt
> , kanske till och med framför/bredvid
> framhjulet...

En sådan bredsladd flyttar även vikten i sidled, runt en pivotpunkt, i närheten av styrlagret, Och vikten hamnar på bakhjulet, så sett till viktens färdriktning är definitivt bakhjulet plötslig framhjul.
B!

Eftersom du ändå inte tar till dig av vad folk med lång erfarenhet av två bromsar och de mest skiftande kombinationer av däck och underlag så finns det bara en lösning: Köp! Sen kan du på egen hand konstatera att dina teorier var felaktiga.

Salkin911 skrev:
> Såna här trådar är bra ,då lär man sig lite
> mer i detalj :)

Ja ! Speciellt tack vare Kristoffers inlägg.
Rekomenderas att kolla upp hans första inlägg närmare om man är intresserad.

Senast ändrad:
DaK skrev:
> Nej! Jag inväntade polisen!

Good call! :)

Nä, jag bara undrade hur du vet att bromssträckan blev kortare. Vet liksom inte vad du jämförde med.

Ang. att bromsa snabbast med låsta däck - Kan nog stämma på rejält lösa underlag typ opackat grus och sand. När man då låser däcken så gräver de ner sig och "plöjer" mot en vall framför. Övriga fall ställer jag mig tveksam till.

hm skrev:
> Om jag bara fick ha en broms, var jag inne på
> att jag nog skulle valt bakbromsen?
> Idag fick jag prova lite ute på gatan som det
> ligger massor av grus på, det var ganska precis
> så halt att framhjulet låste sig istl för att
> bli en otb.
> Med att modulera bakbromsen stanna jag på 11m,
> med låst bakhjul 10m, med bresladd 7m, med bara
> frambroms 3.5m med både fram och bak också 3.5m
> .
> Så nu vetetusan vilken broms jag skulle valt, tur
> jag har två så jag slipper välja....

Ok !

ganska exakt är det :

1x bromssträcka med frambroms
2x bredsladd
3x bakbroms utan bredsladd (modulerad eller låst)

Det känns som en bit på vägen .
Rent spontant känns det som att asfalt med grus på är ett av de sämsta underlagen eftersom det egentligen är två helt oskilda underlag . Däcket kan inte greppa i gruset för det glider på asfalten och måste ha grovt mönster för att nå till asfalten för att skapa friktion.
Lite som Is med ett litet lager snö på som dubben inte når till.
Men tack ändå !

Det som känns mest förvånande är att du fick 3x så lång sträcka med modulerad bakbroms , och lika med båda bromsarna , det säger väl egentligen att du inte viktfördelade tillräckligt .
Och andra sidan att du är van och duktig på att fördela vikt till framhjulet ...

Försök gå ner lite mer bakom sadeln ska du se att det tar rätt bra .

- försöker inte argumentera emot , bara föra tråden vidare ...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp