Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?

Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Jag fattar inte vad alla bråkar om. Ingen har något att komma med i sak som ändrar det Kristoffer R så tydligt och pedagogiskt skriver.

JA, för de allra flesta och på asfalt är frambromsen helt sjukt mkt bättre

JA, är man magiskt bra på att lägga sin bredsladd helt perfekt så KAN den tekniken producera lika korta stoppsträckor. Med allmänna reservationer för att det är sjukt opraktiskt, svårkontrollerat osv, men det var ju inte det plåtburken undrade över.

Och till alla MC-knuttar som vet så säkert att framhjulet alltid är 100% bättre, har ni någonsin lagt en fet tvärsladd på torr asfalt med MC:n (själv vågar jag inte ens göra det på cykel, så jag använder frambromsen)? Annars spelar det ingen roll vad ni säger, för det var ju förutsättningarna i det här fallet.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Jag är lite nyfiken på exempel då en bredsladd över huvud taget används för att bromsa kraftigt? Jag låser bakhjulet för att använda som "roder" när jag kör utförs och det i väldigt specifika fall är mest lämpligt att STYRA på det viset... Men för att bromsa? Mnjae...
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fattar inte vad alla bråkar om. Ingen har
> något att komma med i sak som ändrar det
> Kristoffer R så tydligt och pedagogiskt skriver.
>
> JA, för de allra flesta och på asfalt är
> frambromsen helt sjukt mkt bättre
>
> JA, är man magiskt bra på att lägga sin
> bredsladd helt perfekt så KAN den tekniken
> producera lika korta stoppsträckor. Med allmänna
> reservationer för att det är sjukt opraktiskt,
> svårkontrollerat osv, men det var ju inte det
> plåtburken undrade över.
>
> Och till alla MC-knuttar som vet så säkert att
> framhjulet alltid är 100% bättre, har ni
> någonsin lagt en fet tvärsladd på torr asfalt
> med MC:n (själv vågar jag inte ens göra det på
> cykel, så jag använder frambromsen)? Annars
> spelar det ingen roll vad ni säger, för det var
> ju förutsättningarna i det här fallet.

En fet bredsladd på torr asfalt med mc resulterar i en highside och vare sig mc eller förare kommer att stanna av det utan fortsätta på varsitt håll. Och framförallt föraren kommer att fara vidare betydligt längre än om han använt frambromsen.

Inte ens stuntförare försöker sig på det i några högre farter, okej nån hjärndöd stackare finns det väl men jag har aldrig sett nån. Nått för Jackass-gänget kanske?

För övrigt är frambromsen sjukt mycket bättre även på grus. Lyckas man inte få till det är man antingen inte tillräckligt bra på att bromsa eller så har man en kass frambroms.

Enda gången jag inte skulle använda frambromsen är på halt underlag. Med halt avses is eller möjligen hårdpackad snö, men jag cyklar inte alls på vintern så där är jag lite osäker på hur långt dubb räcker.

Kan inte nån som läst kraftlära och friktionslära rita upp det där snart, det är typ 20 år sedan jag gjorde det så jag har inte terminologin riktigt längre...

/Freddo
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
>
> En fet bredsladd på torr asfalt med mc resulterar
> i en highside och vare sig mc eller förare kommer
> att stanna av det utan fortsätta på varsitt
> håll. Och framförallt föraren kommer att fara
> vidare betydligt längre än om han använt
> frambromsen.
>
> Inte ens stuntförare försöker sig på det i
> några högre farter, okej nån hjärndöd
> stackare finns det väl men jag har aldrig sett
> nån. Nått för Jackass-gänget kanske?
>
>snip

Exakt, det är inget man typiskt gör, av just de anledningar du räknar upp. Det är just därför det inte har något med saken att göra vad mc-förare har för åsikter om bromsning i det här fallet, eftersom det är just den situationen (som alltså är närapå omöjlig och väldigt farlig med MC) som TS beskriver att han försöker uppnå på cykel.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Jag kör ju enbart bakbroms i skogen sedan 2-3 år och vinklar gärna upp cykeln om det ska bromsas ordentligt. Mer lättstyrt än att ha den rakt, men framförallt ser det tuffare ut.

Uselt stig-beteende att låsa hjulen i skogen dock så det förekommer rätt sällan.

Fixieskiddar man i stan går cykeln däremot rakt fram av liknande skäl som med MC ovan.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Lugn nu , i vinter görs testet -
Med färddator för hastighetskoll och filmkamera. ICE SPIKER PRO - och blank-is .

Jag satsar 1000kr på den som tvärnitar . så slipper vi spekulera sen.


modulerad frambroms - vs - låst bakhjul

vågar satsa 1000 till på :

dubbelbromsat med sladd vs dubbelbromsat utan sladd

Ni vet vad jag satsar på :)
 
Senast ändrad:
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> fphotography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > En fet bredsladd på torr asfalt med mc
> resulterar
> > i en highside och vare sig mc eller förare
> kommer
> > att stanna av det utan fortsätta på varsitt
> > håll. Och framförallt föraren kommer att
> fara
> > vidare betydligt längre än om han använt
> > frambromsen.
> >
> > Inte ens stuntförare försöker sig på det i
> > några högre farter, okej nån hjärndöd
> > stackare finns det väl men jag har aldrig sett
> > nån. Nått för Jackass-gänget kanske?
> >

> >snip
>
> Exakt, det är inget man typiskt gör, av just de
> anledningar du räknar upp. Det är just därför
> det inte har något med saken att göra vad
> mc-förare har för åsikter om bromsning i det
> här fallet, eftersom det är just den situationen
> (som alltså är närapå omöjlig och väldigt
> farlig med MC) som TS beskriver att han försöker
> uppnå på cykel.

Det är lika farligt med vanlig cykel om farten är densamma. Och inte heller i det fallet kommer vare sig cyklist eller cykel att stanna på kortare sträcka än om man bromsar rätt. Oavsett vilken broms man använder.

Det enda en "sladd" säger är att man inte har tillräcklig friktion för att uppnå en effektiv inbromsning. Sladda kan man göra av lite olika orsaker men effektiv inbromsning är inte en av dem.

Så oavsett vad TS har vridit den här tråden så är svaret på frågan att nä, bakbrom är inte bättre än frambroms. Det här borde förklara varför en frambroms är bättre än en bakbroms men det känns ju tveksamt att alla grepper det...

/F
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
selstam skrev:
-------------------------------------------------------
> DaK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej! Jag inväntade polisen!
>
> Good call! :)
>
> Nä, jag bara undrade hur du vet att
> bromssträckan blev kortare. Vet liksom inte vad
> du jämförde med.

Jag tar tillbaka mitt påstående!
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> Lugn nu , i vinter görs testet -
> Med färddator för hastighetskoll och filmkamera.
> ICE SPIKER PRO - och blank-is .
>
> Jag satsar 1000kr på den som tvärnitar . så
> slipper vi spekulera sen.
>
>
> modulerad frambroms - vs - låst bakhjul

Ah, sätt in pengarna då.

Det där "testet" med dubbdäck och is har jag gjort otaliga ggr. Senast igår. Det enda man uppnår med låst bakbroms är repor i isen. Knappt värt att kalla inbromsning. Med frambromsen är det inte långt ifrån att bakhjulet lättar om man hanterar den rätt. Säkert fem ggr effektivare.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> hm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om jag bara fick ha en broms, var jag inne på
> > att jag nog skulle valt bakbromsen?
> > Idag fick jag prova lite ute på gatan som det
> > ligger massor av grus på, det var ganska
> precis
> > så halt att framhjulet låste sig istl för
> att
> > bli en otb.
> > Med att modulera bakbromsen stanna jag på 11m,
> > med låst bakhjul 10m, med bresladd 7m, med
> bara
> > frambroms 3.5m med både fram och bak också
> 3.5m
> > .
> > Så nu vetetusan vilken broms jag skulle valt,
> tur
> > jag har två så jag slipper välja....
>
>
> Ok !
>
> ganska exakt är det :
>
> 1x bromssträcka med frambroms
> 2x bredsladd
> 3x bakbroms utan bredsladd (modulerad eller
> låst)
>
> Det känns som en bit på vägen .
> Rent spontant känns det som att asfalt med grus
> på är ett av de sämsta underlagen eftersom det
> egentligen är två helt oskilda underlag .
> Däcket kan inte greppa i gruset för det glider
> på asfalten och måste ha grovt mönster för att
> nå till asfalten för att skapa friktion.
> Lite som Is med ett litet lager snö på som
> dubben inte når till.
> Men tack ändå !
>
> Det som känns mest förvånande är att du fick
> 3x så lång sträcka med modulerad bakbroms , och
> lika med båda bromsarna , det säger väl
> egentligen att du inte viktfördelade
> tillräckligt .
> Och andra sidan att du är van och duktig på att
> fördela vikt till framhjulet ...
>
> Försök gå ner lite mer bakom sadeln ska du se
> att det tar rätt bra .
>
> - försöker inte argumentera emot , bara föra
> tråden vidare ...

1 varför vad det konstigt att det blev längre med modulerad bakbroms ? det är helt enligt dina (och alla andras) teorier
2 inte så konstigt att det blev samma med båda bromsarna (mc förarna säger 100%fram) efter som bakhjulet är mest i luften när man använder frambromsen till max hur långt bak man än når med sin rumpa
3 tror underlaget var till låsta hjuls fördel, gruset var så tjock så det sladdades inte ner till asfalten men det blev en vall framför däcket.
4 bresladden var effektiv att få stopp med . men det tog nog 4 m innan cykelen stod helt på tvären och då stod den med frambroms redan still...
 
Senast ändrad:
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
ja, på is är det supertydligt.. börjar man sladda så går det åt pipan väldigt fort om inte vägen är HELT fri från lutning i sidled. Dubbat gör att du lägger halkgränsen lite längre bort, men när du väl sladdar sker samma sak.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> Lugn nu , i vinter görs testet -
> Med färddator för hastighetskoll och filmkamera.
> ICE SPIKER PRO - och blank-is .
>
> Jag satsar 1000kr på den som tvärnitar . så
> slipper vi spekulera sen.
>
> modulerad frambroms - vs - låst bakhjul

Jag har ett par vintrar haft förmånen att ha en plogad isbana som genväg till o från jobbet och har lärt mig en del om bromsning på halt väglag. Isen är både plogad och sopad och oftast mycket slät.

Med odubbade däck spelar det ingen roll vilken av bromsarna man använder, man vurpar hur man än gör.
Vill man stanna är det bara att stoppa ner båda fötterna på isen och vänta på att luftmotståndet gör sitt jobb, eller att man far in i en plogvall.

Med dubbdäck så går det att bromsa. Man kan stoppa ner en fot och bromsa upp bakhjulet i en snygg stoppsladd. Då stannar man när man åker in i plogvallen. Bör inte vara andra varelser i närheten dock för iaf jag har lite svårt att styra framfarten i det läget.

Om man undviker att låsa bakhjulet så går det att bromsa, men man måste börja bromsa tidigt för bromssträckan blir lång.

Med framdäcket går det att nypa till riktigt ordentligt, inte som på asfalt men bra mycket mer än vad man kan tro.

Jag använder således nästan bara frambromsen även på vintern men jag tror också att en snygg stoppsladd imponerar merpå småflickorna vid korvkiosken än en kontrollerad inbromsning... :)

(men ovanstående påstående är bara mina erfarenheter och behöver inte passa in på någon annan)
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Gurra skrev:
-------------------------------------------------------
> ja, på is är det supertydligt.. börjar man
> sladda så går det åt pipan väldigt fort om
> inte vägen är HELT fri från lutning i sidled.
> Dubbat gör att du lägger halkgränsen lite
> längre bort, men när du väl sladdar sker samma
> sak.


Supertydligt ?

Betyder det att den som ska sladda får ha ännu längre dubb ?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    18.1 KB · Besök: 33
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Om nån tekniskt skicklig cyklist i Gbg ställer upp som testcyklist så kan jag filma och göra en fin sammanfattning av det hela.

1. inbromsning med både fram- och bakbroms, rullande hjul, maximal bromskraft
2. inbromsning med enbart frambroms, rullande hjul, maximal bromskraft
3. inbromsning med enbart bakbroms, rullande hjul, maximal bromskraft
4. inbromsning med enbart bakbroms, låst hjul

Kan också genomföras på ren asfalt, på löst väggrus ovanpå asfalt, och på grusväg.

Nåt mer som behöver kollas?
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Om nån tekniskt skicklig cyklist i Gbg ställer
> upp som testcyklist så kan jag filma och göra en
> fin sammanfattning av det hela.
>
> 1. inbromsning med både fram- och bakbroms,
> rullande hjul, maximal bromskraft
> 2. inbromsning med enbart frambroms, rullande
> hjul, maximal bromskraft
> 3. inbromsning med enbart bakbroms, rullande hjul,
> maximal bromskraft
> 4. inbromsning med enbart bakbroms, låst hjul
>
> Kan också genomföras på ren asfalt, på löst
> väggrus ovanpå asfalt, och på grusväg.
>
> Nåt mer som behöver kollas?

Skicklig vet jag inte men tillräckligt för att kunna genomföra testet du föreslår iaf. Tid och plats? Jag kan lite när som helst men gärna i Delsjön eftersom jag bor här :)
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Att man infört abs på bilar är antagligen
> feltänkt. Man borde sladda istället.

Mest effektivt måste vara att försöka få i backen och gasa fullt?
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> Lugn nu , i vinter görs testet -
> Med färddator för hastighetskoll och filmkamera.
> ICE SPIKER PRO - och blank-is .
>
> Jag satsar 1000kr på den som tvärnitar . så
> slipper vi spekulera sen.
>
>
> modulerad frambroms - vs - låst bakhjul
>
> vågar satsa 1000 till på :
>
> dubbelbromsat med sladd vs dubbelbromsat utan
> sladd
>
> Ni vet vad jag satsar på :)


Du glömde alternativet att cykla in i ett träd.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
eiskall skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Mest effektivt måste vara att försöka få i
> backen och gasa fullt?


var faktiskt något vi praktisera när jag var yngre , långt innan jag hade abs på bilen.
och med dubbdäck på bilen när blankisen låg på bergslagsvägen fungera det över all förväntan och logik. Det stanna bilen på kortare sträcka än att använda bromsarna.
antar att det beror på att ett dubbdäck bygger en stor del på sin funktion på att dubbarna ska slungas ut lite av centrufigalkraften samt att ett låst däck har typ 1 dubb i isen medan när vi fick snurr på bakhjulen var det alla hjulets dubbar som fick arbeta.

sen vad bilar och abs har i den här tråden att göra kan man ju undra ?
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Gurra skrev:
-------------------------------------------------------
> ok... mata inte trollet mer nu..


Jag förstår inte detta . Inget troll här inte.
Nästan Ingen verkar ha trott det stämde från början , en del har förstått att det gör det , enligt fysikens lagar gör det det. Få av oss hade ens tänkt tanken , så var glada och nöjda.

Det intressanta nu är inte vem som lyckas testa att bromssträckan blir kortare på rullande framhjul genom att sitta på sadeln och bakbromsa utan någon som helst viktfördelning / däckval etc . Utan när någon lyckas testa fram motsatsen , för det går .
Som sagt är det intressanta när det ena tar bättre än det andra och vilka tekniker man kan använda , och hur ofta man måste flyga över styret på vägen dit kanske.
Om ni ska göra testet vilket jag hoppas , så gör det även på ett mjukt underlag - olika underlag däck och ramar , kanske med grovt däck där det byggs upp runt däcket eller liknande, olika ramar / däck / underlag / tekniker helt enkelt . Vet inte om jag egentligen bryr mig så mycket om resultatet , att det stämmer med teorin är enkelt att förstå och känna på cykeln.

Så jag tror det räcker som det är nu. Vi kommer inte längre.
 
Senast ändrad:
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
rising skrev:
-------------------------------------------------------
> Träd är ju sjukt ineffektiva bromsar, tacka vet
> jag lodräta bergväggar.


Det gäller bara att ha rätt (maca)skill.

Hur blir fördelningen mellan hjulen här då?

 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Det här var en märklig tråd.
Men jag kan tala om att jag har två bromsar på MTBn.
Jag använder oftast bakbromsen. Men frambromsen används vid kraftigare inbromsning.
Men då kör jag på mindre stigar dvs smala, favorit bredden är ca 35 cm.
Då kan man inte stila med en sladd.
Men det var en kul läsning.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Vänta nu, vilka fysiska lagar?! Menar du när du sladdar så jävla hårt att du använder bakhjulet som FRAMHJUL?

plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> Gurra skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ok... mata inte trollet mer nu..
>
>
> Jag förstår inte detta . Inget troll här inte.
> Nästan Ingen verkar ha trott det stämde från
> början , en del har förstått att det gör det ,
> enligt fysikens lagar gör det det. Få av oss
> hade ens tänkt tanken , så var glada och
> nöjda.
>
> Det intressanta nu är inte vem som lyckas testa
> att bromssträckan blir kortare på rullande
> framhjul genom att sitta på sadeln och bakbromsa
> utan någon som helst viktfördelning / däckval
> etc . Utan när någon lyckas testa fram motsatsen
> , för det går .
> Som sagt är det intressanta när det ena tar
> bättre än det andra och vilka tekniker man kan
> använda , och hur ofta man måste flyga över
> styret på vägen dit kanske.
> Om ni ska göra testet vilket jag hoppas , så
> gör det även på ett mjukt underlag - olika
> underlag däck och ramar , kanske med grovt däck
> där det byggs upp runt däcket eller liknande,
> olika ramar / däck / underlag / tekniker helt
> enkelt . Vet inte om jag egentligen bryr mig så
> mycket om resultatet , att det stämmer med teorin
> är enkelt att förstå och känna på cykeln.
>
> Så jag tror det räcker som det är nu. Vi kommer
> inte längre.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
rising skrev:
-------------------------------------------------------
> Träd är ju sjukt ineffektiva bromsar, tacka vet
> jag lodräta bergväggar.

Har du testat? I denna tråden krävs det bevis för sina påståenden.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
rising skrev:
-------------------------------------------------------
> Träd är ju sjukt ineffektiva bromsar, tacka vet
> jag lodräta bergväggar.

Beror inte det på ifall man befinner sig nedanför eller ovanför den lodräta bergväggen?

/F
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Här finns alla svar om sladd.

Fantastisk utredning av allt!

Storsladd.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Kung Stalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här finns alla svar om sladd.
>
> Fantastisk utredning av allt!
>
> Storsladd.

+1
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Vänta nu, vilka fysiska lagar?! Menar du när du
> sladdar så jävla hårt att du använder
> bakhjulet som FRAMHJUL?
>

Nej , ett bakhjul är ett bakhjul och framhjul är framhjul .

ok . Jag måste känns det som (försöka) förklara vad jag menade.

Det är mycket möjligt att jag missförstått någonting men det var något om hög/låg tyngdpunkt , och något annat om ifall föraren lägger tyngdpunkten bakom sadeln som fick mig att fundera och även testa lite . På bilden var det en kille som bredsladdade och anledningen till att kraften då gick till framhjulet var inte främst för att bakhjulet tog framhjulets plats , utan för att förarens vikt låg bakom hjulet.

Då fick det mig att tänka såhär :
Varför hamnar kraften i framhjulet normalt sett ?
- jo för att föraren är bakom framhjulet .
Eftersom tyngdpunkten är hög blir det en slags hävarmseffekt som försöker lyfta allt bakom navet uppåt , det gör att man inte kan bromsa Max i hög fart utan att flyga över styret bland annat.

Någon annan beskrev nåt om pegs på framhjulet och 45 graders vinkel .
Det lät ju skumt men var nog inte så knäppt egentligen.

Så har jag klurat på detta med kraftöverföring och så lite.
Hur påverkas det om man har ett två meter långt rör med ett extra-hjul framför framhjulet och tvärbromsar det i hög fart ?
-då kommer även det bli en hävarmseffekt och dess nav vara centrum.
Men enligt vad jag kan komma på borde man fortfarande kunna bromsa enbart med det hjul som var framhjul innan ( det med styret) eftersom vikten är bakom det.
Desto högre man har tygndpunkten , desto mer belastning på hjulet 2 meter fram gissar jag på. Desto lägre , desto mer bromsar man med hjulet under styret.

Man skulle alltså kunna bromsa rätt bra sålänge tyngdpunkten är låg.

Möjligt att något behöver läggas till i uträkningen men om man nu tänker på en vanlig 2hjuling igen ;
och det nu går mycket bra att bromsa med ett hjul som är framför tyngdpunkten trots att ett annat hjul också är det :
Då borde man kunna flytta vikten till bakom bakhjulet istället och få samma effekt.

Det är här som faktorer som geometri spelar in..

Om jag står på ena pedalen och har armarna och bena sträckta , då är jag långt bak och lågt.
Den där 45 graders- vinkeln är inte långt bort , mot vevlagret sett.

Det känns som det går bra att modulera eller sladda rakt fram utan att det belastar framhjulet eller armarna eftersom benen tar allt.
Tygndpunkten blir så låg så ingen hävarmseffekt uppstår. Alltså begränsas inte hur hårt jag kan bromsa av någon hävarmseffekt och jag kan bromsa Maximalt .


Den kraft ni menar brukar riktas fram och ner i styret går rakt ner i pedalen/vevlagret , från låg höjd.

Jag vet inte varför detta skulle vara bra men om inte annat kan man modulera stenhårt eller låsa hjulet utan att flyga över styret och bara riskera en fullt hanterbar sladd rakt fram.

Eftersom framhjulet rullar fritt är det inte något problem att göra detta på t.ex. våt asfalt eller isbana i hög fart.

Kontrollen kommer finnas där och det går att avsluta med bredsladd om man vill.

Detta är även vad jag menade med han som testade bromssträckor kanske INTE kan ha gjort eftersom då borde sträckan med den modulerade bakbromsen blivit mer likvärdig den med modulerad frambroms.
 
Senast ändrad:
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Kan tänka mig att enda gången man får kortare bromssträcka är på mjukt underlag där man skyfflar en massa material framför hjulet i sladden.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Om du sätter ett stödhjul 2m framför cykeln så kommer du förvandla frambromsen till en bakbroms och den kommer då funka lika kasst. Det som spelar roll är ekipagets tyngdpunkt i förhållande till dess belastningspunkter och dess bromspunkt. Tyngdpunkten kommer alltid att pressas framåt vid inbromsning, filma en dämpad gaffel under inbromsning så kan du se själv.

I fallet med stödhjul framför cykeln eller att du bara använder bakbroms normalt så kommer tyngdpunkten ligga framför ekipagets bromspunkt(var snäll och förväxla nu inte detta med bromspunkter längs racingbanor od) och du får sämre verkan.

Den tidigare beskrivna hysteres-effekten går antagligen också att se på film, dock lite osäker på om det blir så tydligt på en cykel. Men det som händer när hjulet låser är att gaffeln kommer räta ut sig något, dvs trycket på framhjulet minskar.

/F
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> greblleM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vänta nu, vilka fysiska lagar?! Menar du när
> du
> > sladdar så jävla hårt att du använder
> > bakhjulet som FRAMHJUL?
> >
>
> Nej , ett bakhjul är ett bakhjul och framhjul är
> framhjul .
>
> ok . Jag måste känns det som (försöka)
> förklara vad jag menade.
>
> Det är mycket möjligt att jag missförstått
> någonting men det var något om hög/låg
> tyngdpunkt , och något annat om ifall föraren
> lägger tyngdpunkten bakom sadeln som fick mig att
> fundera och även testa lite . På bilden var det
> en kille som bredsladdade och anledningen till att
> kraften då gick till framhjulet var inte främst
> för att bakhjulet tog framhjulets plats , utan
> för att förarens vikt låg bakom hjulet.
>
> Då fick det mig att tänka såhär :
> Varför hamnar kraften i framhjulet normalt sett ?
>
> - jo för att föraren är bakom framhjulet .
> Eftersom tyngdpunkten är hög blir det en slags
> hävarmseffekt som försöker lyfta allt bakom
> navet uppåt , det gör att man inte kan bromsa
> Max i hög fart utan att flyga över styret bland
> annat.
>
> Någon annan beskrev nåt om pegs på framhjulet
> och 45 graders vinkel .
> Det lät ju skumt men var nog inte så knäppt
> egentligen.
>
> Så har jag klurat på detta med kraftöverföring
> och så lite.
> Hur påverkas det om man har ett två meter långt
> rör med ett extra-hjul framför framhjulet och
> tvärbromsar det i hög fart ?
> -då kommer även det bli en hävarmseffekt och
> dess nav vara centrum.
> Men enligt vad jag kan komma på borde man
> fortfarande kunna bromsa enbart med det hjul som
> var framhjul innan ( det med styret) eftersom
> vikten är bakom det.
> Desto högre man har tygndpunkten , desto mer
> belastning på hjulet 2 meter fram gissar jag på.
> Desto lägre , desto mer bromsar man med hjulet
> under styret.
>
> Man skulle alltså kunna bromsa rätt bra
> sålänge tyngdpunkten är låg.
>
> Möjligt att något behöver läggas till i
> uträkningen men om man nu tänker på en vanlig
> 2hjuling igen ;
> och det nu går mycket bra att bromsa med ett hjul
> som är framför tyngdpunkten trots att ett annat
> hjul också är det :
> Då borde man kunna flytta vikten till bakom
> bakhjulet istället och få samma effekt.
>
> Det är här som faktorer som geometri spelar
> in..
>
> Om jag står på ena pedalen och har armarna och
> bena sträckta , då är jag långt bak och
> lågt.
> Den där 45 graders- vinkeln är inte långt bort
> , mot vevlagret sett.
>
> Det känns som det går bra att modulera eller
> sladda rakt fram utan att det belastar framhjulet
> eller armarna eftersom benen tar allt.
> Tygndpunkten blir så låg så ingen
> hävarmseffekt uppstår. Alltså begränsas inte
> hur hårt jag kan bromsa av någon hävarmseffekt
> och jag kan bromsa Maximalt .
>
>
> Den kraft ni menar brukar riktas fram och ner i
> styret går rakt ner i pedalen/vevlagret , från
> låg höjd.
>
> Jag vet inte varför detta skulle vara bra men om
> inte annat kan man modulera stenhårt eller låsa
> hjulet utan att flyga över styret och bara
> riskera en fullt hanterbar sladd rakt fram.
>
> Eftersom framhjulet rullar fritt är det inte
> något problem att göra detta på t.ex. våt
> asfalt eller isbana i hög fart.
>
> Kontrollen kommer finnas där och det går att
> avsluta med bredsladd om man vill.
>
> Detta är även vad jag menade med han som testade
> bromssträckor kanske INTE kan ha gjort eftersom
> då borde sträckan med den modulerade bakbromsen
> blivit mer likvärdig den med modulerad frambroms.

Du behöver läsa lite grundläggande mekanik. Dina resonemang bygger på en del grundläggande felantaganden.
Den normalkraft som däcket trycks mot marken med ökar på framhjulet och minskar på bakhjulet vid bromsning, oavsett vilket hjul du bromsar med så länge tyngdpunkten är högre än marknivån. Normalkraften är den kraft som avgör hur mycket bromskraft som kan skapas mellan däck och underlag. Hög normalkraft = stor bromsverkan, liten normalkraft = liten bromsverkan.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Det här är verkligen Geodromen all over again. Då argumenterades det med en zombies envishet trots att människor som kan byggande, ekonomi och velodromcykling sa att det var fel...

...och här erbjuds det samma frenesi för att övertyga människor som kan cykla i verkligheten, vet massor om mekanik/fysik/vafandetnuärförvetenskap och som gjort empiriska tester.

Ni vet de där situationerna i livet när man är övertygad att alla människor i hela världen har fel och man tänker efter och det sakta, sakta börjar klarna att man kanske sitter på svartepetter själv? Lite vackert i all sin dårskap.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Singular skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här är verkligen Geodromen all over again.
> Då argumenterades det med en zombies envishet
> trots att människor som kan byggande, ekonomi och
> velodromcykling sa att det var fel...
>
> ...och här erbjuds det samma frenesi för att
> övertyga människor som kan cykla i verkligheten,
> vet massor om
> mekanik/fysik/vafandetnuärförvetenskap och som
> gjort empiriska tester.
>
> Ni vet de där situationerna i livet när man är
> övertygad att alla människor i hela världen har
> fel och man tänker efter och det sakta, sakta
> börjar klarna att man kanske sitter på
> svartepetter själv? Lite vackert i all sin
> dårskap.

Jo men hur skulle världen se ut om det var en mänsklig egenskap att vara ödmjuk inför de som vet bättre? Tänk till exempel om alla politiker världen över agerade så istället för att hålla hårt i sin ståndpunkt för att slippa backa.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Vad är det man brukar säga: Problemet är att de som inte vet är så säkra på sin sak så att de som vet blir osäkra på sin...

/Freddo
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Singular skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det här är verkligen Geodromen all over
> again.
> > Då argumenterades det med en zombies envishet
> > trots att människor som kan byggande, ekonomi
> och
> > velodromcykling sa att det var fel...
> >
> > ...och här erbjuds det samma frenesi för att
> > övertyga människor som kan cykla i
> verkligheten,
> > vet massor om
> > mekanik/fysik/vafandetnuärförvetenskap och
> som
> > gjort empiriska tester.
> >
> > Ni vet de där situationerna i livet när man
> är
> > övertygad att alla människor i hela världen
> har
> > fel och man tänker efter och det sakta, sakta
> > börjar klarna att man kanske sitter på
> > svartepetter själv? Lite vackert i all sin
> > dårskap.
>
> Jo men hur skulle världen se ut om det var en
> mänsklig egenskap att vara ödmjuk inför de som
> vet bättre? Tänk till exempel om alla politiker
> världen över agerade så istället för att
> hålla hårt i sin ståndpunkt för att slippa
> backa.

Frågan är snarare hur världen skulle se ut om man var ödmjuk mot de som vet sämre ?
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
> Du behöver läsa lite grundläggande mekanik.
> Dina resonemang bygger på en del grundläggande
> felantaganden.

- ok

> Den normalkraft som däcket trycks mot marken med
> ökar på framhjulet och minskar på bakhjulet vid
> bromsning, oavsett vilket hjul du bromsar med så
> länge tyngdpunkten är högre än marknivån.

- stämmer säkert , men det måste vara relativt till en vågrät nivå i höjd med navet eller nåt sånt då ?
Om det är så , så är frågan om den kraften räcker för att utnyttja effekten av ett låst hjul mot ett underlag , istället för att bromsa på ett rullande framhjul med bakhjulet i luften, eller ?

> Normalkraften är den kraft som avgör hur mycket
> bromskraft som kan skapas mellan däck och
> underlag. Hög normalkraft = stor bromsverkan,
> liten normalkraft = liten bromsverkan.

bra förklarat .
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp