Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Har bara köpt serious cyklar till mina barn 16 och 20 tum inga problem med dom billig och helt OK, att köpa nya märkes cyklar till små barn känns inte värt det helt enkelt. Är ofta inte jätte försiktig, cyklar slängs och det ramlas.
Totalkostnad landade på 700kr efter två säsonger med Early Ridern (dåvarande nypris - andrahandsförsäljningspris). Hjälpte såklart att inflationen har drivit upp nypriset. Men ändå.

För mig är det värt att spendera lite pengar på något jag gillar att barnen håller på med. Plus att jag gillar att sponsra företag som lägger ner sin själ i sin produkt (så upplever jag ER).

Barncyklar samlingstråd
Längd? Vår snart 4-åring är typ 99cm och kör woom 16” med stolpen höjd ungefär 3cm. Räknar med att byta till Naloo 20” till våren.
Wow... han är över en meter iaf, men de 16" han provat och en hotrock 16" han har "till sen" är ju alldeles för stor, därför får man åka 14" och som sagt sadeln är inte väldigt hög. Kan mäta imorgon! Men aldrig i livet att en 20" skulle fungera i vår, eller jo det skulle väl gå att cykla på den men :)

Barncyklar samlingstråd
Wow... han är över en meter iaf, men de 16" han provat och en hotrock 16" han har "till sen" är ju alldeles för stor, därför får man åka 14" och som sagt sadeln är inte väldigt hög. Kan mäta imorgon! Men aldrig i livet att en 20" skulle fungera i vår, eller jo det skulle väl gå att cykla på den men :)
Det är otroligt stor skillnad mellan olika barncyklars ramar. Det gör nog det mesta.
Hon började på woom 14” vid 2,5 år. Börjande med 16” vid 3,5. Storebror bytte till naloo 20” på fyraårsdagen. Lite knappt 105cm som den är rekommenderad från.

Barncyklar samlingstråd
Otrolig skillnad på barn också. En av kusinerna slängde sig på sin brorsas cykel som en indian på sin häst när han typ bara nåde att få sadeln i knävecket och han hoppade min marino när han var 9e. Tror jag postade en bild på det
Räknar man kusiner så är det 10% resten stämmer rätt bra med vitus storlekstabell.

Barncyklar samlingstråd
104cm lång med typ kanske 42 i gren så 14" rekommenderas i 3 centimeter till enligt eon som jag förstått det. 3cm inseam alltså.

Grannungarna med bakåttramp verkar ha svårt för att bromsa iaf så handbroms är inga problem... snarare tvärt om.

Barncyklar samlingstråd
104cm lång med typ kanske 42 i gren så 14" rekommenderas i 3 centimeter till enligt eon som jag förstått det. 3cm inseam alltså.

Grannungarna med bakåttramp verkar ha svårt för att bromsa iaf så handbroms är inga problem... snarare tvärt om.

Om det funkar så är det bra. Min son fick en 16" city-cykel vid 97 cm och en 20" MTB vid 105 cm.

Barncyklar samlingstråd
2567.jpg

Han är väl 135 nåt. 460 reach och st 390mm.
Cykeln 16kg+?

Barncyklar samlingstråd
Han cyklar alltså inte på den till vardags..men hade om ingen stoppat honom.

Mina egna barn cyklar på cyklar enligt storlekstabell och gnäller varje gång de måste upp på större.
Jag gissar att den handfull barn som synts i tråden på stora cyklar är i minoritet. 10% enligt min matematiska kusinmodell.

Barncyklar samlingstråd
Filtrerad från dagens-fynd tråden, mycket rabatt, många stela Orbea:

Barncyklar samlingstråd
Jag beställde en Kink Carve 16 BMX till dottern som blir 5 på söndag...2.4-tums däck på en 16-tummare måste ju bara se magnifikt ut:

kink-carve-16-bmx-bike-2022_1.jpeg

Tidigare i år byggde jag även en 20-tummare på en av de få stålramar jag hittade:

Wheeler-205 - 1.jpeg

Den är fortfarande för stor och får nog vila tills nästa år.

Barncyklar samlingstråd
Treåringen har knäckt koden och startar och drar iväg bra själv nu.
MEN, han kan inte bromsa ?
Köpte ju en White 120 till honom, och det är pedalbroms, och handbroms fram. Han är bara och rycker i frambromsen så mycket att jag fått ställa ner effekten på den för att inte han ska vurpa varje gång han bromsar.

Tror han cyklat några timmar bara på den, men den ser så sjukt liten ut redan när han väl cyklar :)
Dock lagom när han står över den.
Är nog redan dags att se om man kan få tag i en 14" med handbromsar. Tror han är precis över metern lång.

Barncyklar samlingstråd
Treåringen har knäckt koden och startar och drar iväg bra själv nu.
MEN, han kan inte bromsa ?
Köpte ju en White 120 till honom, och det är pedalbroms, och handbroms fram. Han är bara och rycker i frambromsen så mycket att jag fått ställa ner effekten på den för att inte han ska vurpa varje gång han bromsar.

Tror han cyklat några timmar bara på den, men den ser så sjukt liten ut redan när han väl cyklar :)
Dock lagom när han står över den.
Är nog redan dags att se om man kan få tag i en 14" med handbromsar. Tror han är precis över metern lång.
Tror inte vi hittade någon 12'' utan fotbroms. Det brukar vara spring =>14'' på tex early rider. Om jag minns rätt

Barncyklar samlingstråd
Hm. Styrstammen var någon slags grej med integrerad top cap dvs ej höj och sänkbar. Kan man köpa en kort stam "lokalt" eller måste man typ beställa på bile24? Det är för 25,4mm-styre.

Barncyklar samlingstråd
Hm. Styrstammen var någon slags grej med integrerad top cap dvs ej höj och sänkbar. Kan man köpa en kort stam "lokalt" eller måste man typ beställa på bile24? Det är för 25,4mm-styre.

Jag vet inte om man hittar 25,4 mm stam lokalt. Jag köpte 31,6 mm stam och shims. Fördelen där är att man kan återanvända stammen till nästa cyklen.

Barncyklar samlingstråd
VideoCapture_20230813-085736.jpg

Filmade honom igår, men fick inte lägga in filmen.
Jag hade visst fel. Han är ganska exakt 100cm.
Och White 120in ser jätteliten ut när han väl kommit igång.
Men han når knappt ner vid starten.

Han kan inte bromsa, alls ?

Barncyklar samlingstråd
Visa bilaga 645772

Filmade honom igår, men fick inte lägga in filmen.
Jag hade visst fel. Han är ganska exakt 100cm.
Och White 120in ser jätteliten ut när han väl kommit igång.
Men han når knappt ner vid starten.

Han kan inte bromsa, alls ?

Små barncykel är ofta dålig designade: riktig små hjul och hög ram. Här är min son vid 97 cm på en 16" White. Jag valde flickamodell för att överröret är lägre och färgen snyggare. Jag gissar att standover height är samma som på din sons cykel.

2023-08-13-09-11-15-274.jpg

Barncyklar samlingstråd
Jag tyckte det var just det som var bra med White120in, att de va MTB-styre på den och inte de höga BMX-styren som finns där ute på barncyklar.
Han växer för fort! Har ju inte haft hojen länge ?
Ja, jag också gått på cyklar som ser "normala" ut. Från 16''. 12'' var biltema som båda växte ur innan de lärde sig.

Egentligen ser cykeln inte kort ut på bilden. Det ser ut som han sitter extremt lågt och att han skulle få drop till styret om sadeln höjdes?
Mina barn vägrar höja sadeln och till sist har jag gett upp. Även kusinen som är väldigt duktig sitter lågt.

Ska han cykla mycket i vinter? Annars är det väl bara att skaffa en 16?

Barncyklar samlingstråd
Små barncykel är ofta dålig designade: riktig små hjul och hög ram. Här är min son vid 97 cm på en 16" White. Jag valde flickamodell för att överröret är lägre och färgen snyggare. Jag gissar att standover height är samma som på din sons cykel.

Visa bilaga 645774
Har sett att White hade tidigare en 140-modell med handbromsar både bak o fram. Säljs inte längre.
Deras 16" XC-modell har också bara handbromsar, och ser exakt likadan ut som vår 120.

Ja, jag också gått på cyklar som ser "normala" ut. Från 16''. 12'' var biltema som båda växte ur innan de lärde sig.

Egentligen ser cykeln inte kort ut på bilden. Det ser ut som han sitter extremt lågt och att han skulle få drop till styret om sadeln höjdes?
Mina barn vägrar höja sadeln och till sist har jag gett upp. Även kusinen som är väldigt duktig sitter lågt.

Ska han cykla mycket i vinter? Annars är det väl bara att skaffa en 16?
Troligtvis inte så mycket cykla i vinter, men precis. 120in lär inte gå att använda efter vintern. Hans springcykel är också bara att göra sig av med :-)

Det är går fort när de är små! Bra omsättning på hojar.

Barncyklar samlingstråd
Har sett att White hade tidigare en 140-modell med handbromsar både bak o fram. Säljs inte längre.
Deras 16" XC-modell har också bara handbromsar, och ser exakt likadan ut som vår 120.

Troligtvis inte så mycket cykla i vinter, men precis. 120in lär inte gå att använda efter vintern. Hans springcykel är också bara att göra sig av med :-)

Det är går fort när de är små! Bra omsättning på hojar.
Ja, jag tänkte om det inte blir så mycket i vinter kanske 14'' är onödigt.

Flickan har gått igenom 3 cyklar på 3-4 år men är nu uppe på 29'' och troligen växer hon inte ur small.
Pojkar växer väl annorlunda men nu är grabben uppe på 24'' och fyller 8a i veckan.

Barncyklar samlingstråd
Springscykeln kan han ju ha att "leka med" och kanske cykla med typ i vinter i snön och så.
Storleksskillnaden på white xc140 till serious 16" är rätt stor för övrigt. Tog bort "styrförlängaren" direkt, ska sänka styret också. Nu når han inte ner till marken när den är sänkt o botten igen. Tror dock större hjulen blir bättre (kanske).
Här är en bild på en korkad styrstam.

Bilagor

• IMG_1549.jpeg
    IMG_1549.jpeg
    500.2 KB · Besök: 66
Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Ja, jag tänkte om det inte blir så mycket i vinter kanske 14'' är onödigt.

Flickan har gått igenom 3 cyklar på 3-4 år men är nu uppe på 29'' och troligen växer hon inte ur small.
Pojkar växer väl annorlunda men nu är grabben uppe på 24'' och fyller 8a i veckan.
Ja, nej nu satsar jag nog på en 16", gärna en liten sådan med handbromsar.
Vi har en Merida 16" som köptes ny till dottern, men den har pedalbroms.
Ska toksänka den och se om han klarar klättra upp på den idag.

Barncyklar samlingstråd
Springscykeln kan han ju ha att "leka med" och kanske cykla med typ i vinter i snön och så.
Storleksskillnaden på white xc140 till serious 16" är rätt stor för övrigt. Tog bort "styrförlängaren" direkt, ska sänka styret också. Nu når han inte ner till marken när den är sänkt o botten igen. Tror dock större hjulen blir bättre (kanske).
Jag antar att du kollat så inte blockar sadelstolpe? Jag fick kapa några cm för att komma hela vägen ned på vitus 16

Barncyklar samlingstråd
Barn har lite svårt o lära sig att man inte måste nå ner.
Dottern tyckte de var jätteotäckt när hon fick sin 24" och hon inte kunde stå med platta fötter på båda sidor samtidigt som hon satt på sadeln.
Nu när hon vant sig, kan man sakta höja sadeln så de får sträcka ut benen.

Barncyklar samlingstråd
Jag ser att det finns en superlite med LTD i beteckningen också. Jag ser bara att det som skiljer är styrstammen. Ser du om det är något mer som kan skilja sig eller om du vet vad LTD kan stå för? Limited?

Superlite LTD
Vitus 16 är rätt låg (och lång) så kanske 14 är det också. Early rider brukar vara rätt höga. Just 14 vet jag inte (har de inte standover i sin geo)

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte nyss en LTD till sonen (2.5 år, 95cm lång). Han är än så länge lite kort för den (och fattar inte att man ska trampa) .. men hur som helst, jag plockade bort "extra-styrstammen", kan ev komma till användning längre fram.

(Om han ska en chans att nå ner så får jag slamma sadeln, och då blir över position på pedalen väl hög:
WhatsApp Image 2023-08-14 at 20.35.49.jpeg

)

..Hur som helst tyckte han cykeln var grymt fin, och gillade att styra. Han påstod att han cyklade, men det vara snarare åkte han gjorde iom att jag puttade på och höll balansen åt honom hela tiden. /curlingpasta

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte nyss en LTD till sonen (2.5 år, 95cm lång). Han är än så länge lite kort för den (och fattar inte att man ska trampa) .. men hur som helst, jag plockade bort "extra-styrstammen", kan ev komma till användning längre fram.

(Om han ska en chans att nå ner så får jag slamma sadeln, och då blir över position på pedalen väl hög:
Visa bilaga 646112
)

..Hur som helst tyckte han cykeln var grymt fin, och gillade att styra. Han påstod att han cyklade, men det vara snarare åkte han gjorde iom att jag puttade på och höll balansen åt honom hela tiden. /curlingpasta
Ta bort pedalerna å gör den tillfälligt till balanscykel, funkade på båda mina grabbar.

Barncyklar samlingstråd
Ta bort pedalerna å gör den tillfälligt till balanscykel, funkade på båda mina grabbar.
Japp, får nog bli så framöver. Dock når han inte riktigt ner till marken än då, så tills vidare kanske han får köra gamla 12"-springcykeln (utan bromsar) själv och denna när jag eller sambon kan köra runt honom (med lite tur lär han sig svänga, bromsa och ev trampa..).

Barncyklar samlingstråd
16" ltd hade enligt spec samma grejer som alla andra två likadana, men styrstammen är en sån där dålig. Hade jag betalat 100 spänn mer från början hade jag fått top cap och höj/sänkbar stam :) kostar mer att fixa i efterhand.

Kvalitet: alla cyklar till barn jag har köpt har haft dåliga lager. Styrlager, hjullager går hackigt när dom är ny. Är det alltid så? Specialized, white, serious.
Pedalerna förstår jag (tips på bra barnpedaler som spar smalben?)

Barncyklar samlingstråd
Kvalitet: alla cyklar till barn jag har köpt har haft dåliga lager. Styrlager, hjullager går hackigt när dom är ny. Är det alltid så? Specialized, white, serious.

Jag har inte mycket erfarenhet, men gissar att det är ofta så. På Early Rider är dock allt som det ska.

Bar pedaler utan pins spar smalben. Men vill du också har grepp på stök?

Barncyklar samlingstråd
16" ltd hade enligt spec samma grejer som alla andra två likadana, men styrstammen är en sån där dålig. Hade jag betalat 100 spänn mer från början hade jag fått top cap och höj/sänkbar stam :) kostar mer att fixa i efterhand.

Vitus hade för hårt spända lager så kanske bäst att kolla sånt på en barncykel....
White tyckte jag kändes fint men jag är inget expert på lager

Tillbaka
Topp