Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Min treåring har nog passerat första milen nu med sin cnoc 16. Jämfört med stålhingsten hon lärde sig cykla på vill hon faktiskt cykla med Islan. Enda nackdelen jag märkt är att skärmarna lätt tar emot däcken - om de får sig en stöt vid tex en vurpa. Vilket händer ett par ggr per tur. De var iofs extratillbehör.

Barncyklar samlingstråd
donc1000 skrev:
-------------------------------------------------------
> ...........men å andra sidan så tar inga
> metall/-lackdelar mot marken när cykeln ligger
> ner på ena pedalen//C

Det gör ändå ont i pappa/cyklist-hjärtat med cyklar som ligger ner. Jag mår fysiskt dåligt när ett gäng barn kommer cyklandes till en klätterställning/skogsdunge/basketplan och bara kastar cykeln åt sidan för att hinna först till rutchbanan/kojan/bollen.

Barncyklar samlingstråd
Jag satte en enkel cykeldator på 16-tummaren, det var kul att se hur många mil det faktiskt blir på en säsong. Har för mig att det var över 40.

Guldfinger skrev:
> Min treåring har nog passerat första milen nu
> med sin cnoc 16. Jämfört med stålhingsten hon
> lärde sig cykla på vill hon faktiskt cykla med
> Islan. Enda nackdelen jag märkt är att
> skärmarna lätt tar emot däcken - om de får sig
> en stöt vid tex en vurpa. Vilket händer ett par
> ggr per tur. De var iofs extratillbehör.

Barncyklar samlingstråd
Köpte en Specialized Hotrock till sonen i dag. Han fick testa denna och en Crescent Gorm, när vi var i butiken. När han såg cyklarna var det Gormen som lockade allra mest...men efter att ha testat båda så föll valet på en Hotrock, redan efter några tramptag föll valet på den röda Hotrocken. Helt klart nöjd och mycket lyrisk över en ny cykel så blev det två timmars cyklande, han lärde sig cykla med trampor i går. Efter första dagen är vi båda nöjd med valet av cykel :)

Nästa inköp av cykel blir förmodligen en Isla, då lite mer planerat inköp.

Barncyklar samlingstråd
Igår kom vår Frog 62. Helt paket och växeln stod på ettan. Inget att klaga på vad gäller emballering. Håller med Solaris om att pedaler och däck såg lite sådär ut. Även sadeln och lacken var väl lite tristare än på Isla. Men å andra sidan var ju priset lägre så jag känner mig inte lurad. Fick klippa av växelvajern då den var lite väl lång och drog in i kedjan och fick justera en bromskloss. Sen var det bara att köra. Växlarna funkade utmärkt och däcken verkade rulla helt OK. Dottern är helnöjd efter två dagars cykling. Tyvärr har garaget ätit upp min våg så jag har inte kollat om vikten stämmer. Så här långt får jag sammanfatta med två tummar upp.

Ringklocka, reflexer och (korta) skärmar ingick i priset så man kan ju lyxa till en del innan man kommer upp i priset av en Isla. Nu har jag ju inte detaljinspekterat hojarna så kanske är det fler grejor som är enklare på frogen men barncyklar brukar ju inte se så hemskt många mil så jag är inte jätteorolig för lager m.m.

Om jag skulle köpa en till? Vore jag snål garanterat Frog, men nu är jag inte det så det är nog jämnt skägg. Skulle behöva fundera en stund.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Jag är ingen inbiten cyklist utan lyckades hitta hit till happy mest av en slump men det ha gett mig mycket bra och intressant information om cykling och samtidigt gjort att jag åtminståne cyklar mer än tidigare. Det har samtidigt gjort att det är mycket svårare att välja cykel till mina barn.

Intressant med erfarenheterna från Frog bikes. Jag funderar själv på Frog 69 till min son men har inte kommit till beslut än. Det hade varit intressant att få ytterligare info om Frog bikes, av er som har köpt dem, när de har varit använda en lite längre tid.

Har även tittat lite på en Radon:
http://www.bike-discount.de/shop/k1751/a98128/zr-team-kid-26.html?mfid=52

Är det någon som har erfarenheter av deras barncyklar? Annars finns det ju fler tips i tråden. Finns det fler med samma koncept som Frog och Isla eller är de unika i branchen?

Jag har två andra frågor rörande barncyklar:

1. Jag upplever det som om det finns väldigt få 26 tum barncyklar i affärer samt svårt att hitta bra begagnade. Är det så att barn i allmänhet har 24 tum tills de att de vuxit sig stora nog att gå på en cykel för vuxna?

2. Hur är det med MTB för kvinnor, skulle de passa bra till barn/ungdom? De finns ofta i en mindre storlek som anges passa från 145 cm.

Barncyklar samlingstråd
Klar för leverans på födelsedagen!

Bilagor

• bild(1).JPG
    bild(1).JPG
    63.7 KB · Besök: 270
Barncyklar samlingstråd
abo1973 skrev:

>
> 2. Hur är det med MTB för kvinnor, skulle de
> passa bra till barn/ungdom? De finns ofta i en
> mindre storlek som anges passa från 145 cm.

Min son har sedan ett par år en dam-MTB ram, det fungerar jättebra, nu har han börjat närma sig mig i storlek (vuxit extremt mycket i vinter), men ännu fungerar den riktigt bra.

(ingen cykel med lågt insteg, utan en mer kvalitetsbetonad/tävlings MTB-ram avsedd för personer av damers storlek)

Barncyklar samlingstråd
Tattaren skrev:

>
> Precis, med min fru som teamchef! Jag har gett upp
> denna diskussion. Nu skall jag åka och köpa en
> Crescent tre-växlad. Alla mina förhoppningar har
> jag nu lagt på min treårige son.

Om argumentet mot isla skulle vara att det är jobbigt att behöva lyfta benet när man skall kliva på cykeln, borde det då inte vara ännu jobbigare med en tyngre cykel som är betydligt tyngre att cykla på?

Barncyklar samlingstråd
Så klart. Men som sagt mina argument biter inte. Din poäng förtydligades då mellan tjejen fick ärva äldsta tjejens 20 tum Skeppshult Natur med Brooks sadel. Blytung cykel! Hon tyckte inte det var skoj och skrek "jag skiter i om det är en handgjord sadel - den trist". Frustrationen berodde nog på att hon fått ärva gissar jag. Men jag skall se om jag kan lobba in en Isla utan att frugan hör:)

Barncyklar samlingstråd
Min dotter vill/vågar inte använda vänsterbromsen (frambromsen) och har inte lärt sig dosera bromsandet så varje gång hon behöver sakta ner resulterar i meterlånga bakhjulssladdar som förvisso är coola men inte så effektiva. Funderar nu på reservdäck och om man skall våga sig på att kasta om bromsvajrarna

Barncyklar samlingstråd
Guldfinger skrev:
> Min dotter vill/vågar inte använda
> vänsterbromsen (frambromsen) och har inte lärt
> sig dosera bromsandet så varje gång hon behöver
> sakta ner resulterar i meterlånga bakhjulssladdar
> som förvisso är coola men inte så effektiva.
> Funderar nu på reservdäck och om man skall våga
> sig på att kasta om bromsvajrarna

Om du kastar om vajrarna, glöm inte fota första gången och sen posta i http://happymtb.org/forum/read.php/1/562577/page=1.

Barncyklar samlingstråd
Arsozath skrev:
> Guldfinger skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min dotter vill/vågar inte använda
> > vänsterbromsen (frambromsen) och har inte
> lärt
> > sig dosera bromsandet så varje gång hon
> behöver
> > sakta ner resulterar i meterlånga
> bakhjulssladdar
> > som förvisso är coola men inte så effektiva.
> > Funderar nu på reservdäck och om man skall
> våga
> > sig på att kasta om bromsvajrarna
>
>
> Om du kastar om vajrarna, glöm inte fota första
> gången och sen posta i
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/562577/page=1
> .

Hahaha precis min första tanke! Andra tanken var att fixa munskydd istället för reservdäck :D

/G

Barncyklar samlingstråd
Guldfinger skrev:
> Min dotter vill/vågar inte använda
> vänsterbromsen (frambromsen) och har inte lärt
> sig dosera bromsandet så varje gång hon behöver
> sakta ner resulterar i meterlånga bakhjulssladdar
> som förvisso är coola men inte så effektiva.
> Funderar nu på reservdäck och om man skall våga
> sig på att kasta om bromsvajrarna

Hahaha jag tänker fortfarande på det där. Gillar du inte din dotter eller vad är det frågan om? :D

Tänk dig själv om någon skulle skifta dina bromsar? ^^ Hon behöver sannerligen inga ovänner med dig som pappa! ;)

/G

Barncyklar samlingstråd
Chrissofsweden skrev:
> Guldfinger skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min dotter vill/vågar inte använda
> > vänsterbromsen (frambromsen) och har inte
> lärt
> > sig dosera bromsandet så varje gång hon
> behöver
> > sakta ner resulterar i meterlånga
> bakhjulssladdar
> > som förvisso är coola men inte så effektiva.
> > Funderar nu på reservdäck och om man skall
> våga
> > sig på att kasta om bromsvajrarna
>
> Hahaha jag tänker fortfarande på det där.
> Gillar du inte din dotter eller vad är det
> frågan om? :D
>
> Tänk dig själv om någon skulle skifta dina
> bromsar? ^^ Hon behöver sannerligen inga ovänner
> med dig som pappa! ;)
>
> /G

Eftersom hon är högerhänt är det bäst om hon styr bromsen med bäst verkan med handen som hon har bäst förutsättningar att modulera med. Sedan är hon så ny på det så att hon knappast behöver någon omställning heller. Imorse skiftade jag vajrar medan hon såg på. Hon var inte nöjd med dragningen men att bromsa gick helt okej.

Barncyklar samlingstråd
Chrissofsweden skrev:
> Men du förstår hur roligt det lät va? :)
>
> /G

Jo och jag skämdes lite för mig själv en stund.

Barncyklar samlingstråd
Guldfinger skrev:
>
> Eftersom hon är högerhänt är det bäst om hon
> styr bromsen med bäst verkan med handen som hon
> har bäst förutsättningar att modulera med.
> Sedan är hon så ny på det så att hon knappast
> behöver någon omställning heller. Imorse
> skiftade jag vajrar medan hon såg på. Hon var
> inte nöjd med dragningen men att bromsa gick helt
> okej.

Och då är hon förberedd för steget över till MC! Jag har aldrig förstått vitsen med att ha bromsarna olika på cykel och mc. Det är alltid lika knepigt när man kör mc efter att bara ha cyklat ett tag, och vice versa...

Barncyklar samlingstråd
Men alltså, ni som fått era islacyklar, hur har ni gjort?
För när jag tittar för att beställa en till tösen så ser jag bara denna text:
"We are unable to accept any more international orders at this time. This decision has not been taken lightly and we would rather temporarily suspend our service than compromise the high standards for which we are respected. Islabikes is currently working hard to resolve this situation.

We apologise for the disappointment and inconvenience this may cause.

If you would like to be kept updated, please submit your email address below."

Barncyklar samlingstråd
Hotwalk x2 (pensionerade för längesen)
Hotrock 16 (har 5-åringen)
Hotrock 20 (har 6-åringen)

Båda killarna är grymt nöjda, de vill cykla överallt. 16-tum i skogen är inte jättekul, fastnar överallt, korta vevar, inte nåt särskilt driv i benen när man är 5 år. Men 20-tummarn funkade hjälpligt, ska hitta lagom stigar åt 6-åringen så kommer det gå som en dans. :)

Kan även rekommendera WeThePeople Seed 16", passar en 6 åring rätt bra. Tung men helt klart en kvalitetsgrej!

Barncyklar samlingstråd
Någon som köpt en frog 48 ännu?
Islabike vill ju fortfarande inte skicka några cyklar
Och tyvärr blir jag snart tvungen att välja något annat

Bilagor

• 2974-13041-full-48-65.jpg
    2974-13041-full-48-65.jpg
    41.4 KB · Besök: 239
Barncyklar samlingstråd
Sitter och letar hoj för fullt till min 3 åring (snart 4).
Idag lånar hon storasysters 16" Hotrock, vilket går hur bra som helst.
Men jag är mest nyfiken på en Islabike, som inte går att beställa till sverige, och även Frog.

Men hur är det med storlekarna på Frogbikes?
Om hon idag cyklar på en 16" hotrock, funkar en Frog 48 eller ska jag gå på Frog 43?
Vad är det för tum på dom båda, det framgår inte av speccarna vad jag kan se?

Barncyklar samlingstråd
Good afternoon. The Frog 43 has 14" wheels and a 9" frame. The Frog 48 has 16" wheels and 9.5" frame. But it's always best to check the inside leg measurement to be sure the rider can safely get both feet on the ground. 43cm minimum inside leg for the Frog 43, 48cm for the Frog 48.
We are shipping bikes to Sweden, and have all sizes and colours in stock at the moment.
Regards. Shelley - Frog Bikes. (info@frogbikes.com)

Barncyklar samlingstråd
Min treåring ska ha en ny springcykel.
Tycker att hon vuxit ur sin nuvarande men jag tror inte det är läge att köra med pedaler än.

Vilken cykel rekommenderar ni?
(Har ni nån till salu så får ni gärna skicka ett PM)

Barncyklar samlingstråd
Det är nog första gången jag rekommenderar biltema till någon. Men deras springcykel är jättebra! lättviktare och billig. Handbromsen är helt värdelös men den går att slita bort, behövs inte.

45-725_l.jpg

Dual crown!

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Timothy skrev:
> Det är nog första gången jag rekommenderar
> biltema till någon. Men deras springcykel är
> jättebra! lättviktare och billig. Handbromsen
> är helt värdelös men den går att slita bort,
> behövs inte.
>
> http://www.biltema.se/ProductImages/45/large/45-72
> 5_l.jpg
>
> Dual crown!

Faktiskt lätt och fin, dock smalt styre vilket ger lite nervös styrning och relativt hög så kolla att barnet når ner innan köp.

Barncyklar samlingstråd
Min minsta dotter fyller snart 2 år.
Idag cyklar hon obehindrat på en vanlig trehjuling. Vad blir nästa steg? En tvåhjuling med stödhjul?Utan stödhjul? Eller vad skall jag välja och när?

Barncyklar samlingstråd
Luzen skrev:
> Min minsta dotter fyller snart 2 år.
> Idag cyklar hon obehindrat på en vanlig
> trehjuling. Vad blir nästa steg? En tvåhjuling
> med stödhjul?Utan stödhjul? Eller vad skall jag
> välja och när?

Springcykel låter väl som ett toppenalternativ :) Har du läst tråden så verkar inte stödhjul något vidare.

/G

Barncyklar samlingstråd
Luzen skrev:
> Min minsta dotter fyller snart 2 år.
> Idag cyklar hon obehindrat på en vanlig
> trehjuling. Vad blir nästa steg? En tvåhjuling
> med stödhjul?Utan stödhjul? Eller vad skall jag
> välja och när?

Efter trehjuling blir det springcykel. Då får barnen utmärkt balans och när det väl är dags för trampcykel slipper man stödhjulen. Min dotter som fyller tre idag började med springcykel i våras och cyklar sedan några veckor på trampcykel utan stödhjul.

Barncyklar samlingstråd
Chrissofsweden skrev:
> Nu ska vi bara slå in den! Tror det kommer bli
> världens bästa 1-årspresent :)
>
> /G

Sonen har en likadan. Tyvärr är ramen värdelös på det hållet, alldeles för flack gaffelvinkel, så den viker sig bara. Åt andra hållet är den bra, men antagligen för stor för en ettåring isf.

Barncyklar samlingstråd
Chrissofsweden skrev:
> Nu ska vi bara slå in den! Tror det kommer bli
> världens bästa 1-årspresent :)
>
> /G

Kan inte rekommendera den modellen. Knepig geometri och plastiga "däck". Byt till den andra med riktiga hjul.

Barncyklar samlingstråd
mzi skrev:
> Jag håller med. MC borde byta plats på sina
> bromsar.

Hur tänker du då? Att du har fotbromsen till frambroms och handbromsen bak?

Blir jobbigt att koppla med höger hand så länge gasen sitter där...

Tillbaka
Topp