Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
I väntan på springcykeln funderar jag på en sådan här ev.
Någon som har en och kan dela med sig av erfarenheter? Den är för +1 år och runt 75cm. Dottern är 14 månader. Vad tror ni? Hon kan ju springa, gå, köra gåvagn, svänga och backa med den. Nästa vår ärd et nog dags för en Hotwalk :)

Eller har tips på annat?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    22.3 KB · Besök: 166
Barncyklar samlingstråd
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Hon kan ju
> springa, gå, köra gåvagn, svänga och backa med
> den.

Låt henne pyssla med det då, till nästa vår.

Barncyklar samlingstråd
Häzzz skrev:
> Var får man tag på en cykel till en rimlig peng
> till en 9åring. Vill inte ha från blitema eller
> cykelringen.

En frog. Bra skit till vettig peng.

Barncyklar samlingstråd
Lejon skrev:
> Slänger in mitt köp här också bara för att
> jag är så nöjd: under 7 kilo, 3500 kr inkl
> frakt och med rosa och glittriga tillbehör.
> http://www.winstanleysbmx.com/product/66900/ABD_Mi
> cro_Mini_2013_BMX_Bike
> Liiiite för stor fortfarande för 4,5 år gammal
> tjej.

Känns som ett mycket bra alternativ för barn! För att fortsätta på temat från andra tråden, att lätta den kanske inte är helt nödvändigt. Jag har ingen barncykel som väger under 10 kg och det inkluderar 12", 18" och 20".

Det som ser lite lurigt ut är drevningen, vill gärna veta när ni provat om det blir för tungt.

Barncyklar samlingstråd
Ett tips på metod för att lära barn cykla: Hittade denna video när jag funderade på hur jag skulle inviga min sexåring i handbroms-världen i måndags. Jag trodde det skulle funka direkt men det blev rädsla och storgråt så jag googlade efter tips och hittade en denna video, lite torr men bra. Hela texten (konversationen) är dessutom transkriberad.

http://www.babycenter.com/2_how-to-teach-your-child-to-ride-a-bike_10354840.bc

På onsdag kväll tog vi cykeln till en liten gräsbacke och körde samma stuk (fast med pedaler på). Första gångerna gick/sprang jag bakom och höll i sadeln beredd att stoppa henne. Efter några försök funkade det dock bra och det blev glädjetjut resten av tiden. :)

Barncyklar samlingstråd
Kristoffer R skrev:
> Ett tips på metod för att lära barn cykla:
> Hittade denna video när jag funderade på hur jag
> skulle inviga min sexåring i handbroms-världen i
> måndags. Jag trodde det skulle funka direkt men
> det blev rädsla och storgråt så jag googlade
> efter tips och hittade en denna video, lite torr
> men bra. Hela texten (konversationen) är dessutom
> transkriberad.
>
> http://www.babycenter.com/2_how-to-teach-your-chil
> d-to-ride-a-bike_10354840.bc
>
> På onsdag kväll tog vi cykeln till en liten
> gräsbacke och körde samma stuk (fast med pedaler
> på). Första gångerna gick/sprang jag bakom och
> höll i sadeln beredd att stoppa henne. Efter
> några försök funkade det dock bra och det blev
> glädjetjut resten av tiden. :)

Bra film
Synd man inte visste allt detta när det begav sig. Dottern fick lära sig den hårda vägen :)

Barncyklar samlingstråd
Lallade runt på XXL idag och köpte lite smågrejer och frågade om 16" Merida och fick tips att White givetvis kommer med en intressant produkt igen. Jag tycker inte den är supersnygg, men om den uppgivna vikten 7,8 kg stämmer blir den rejält mycket lättare än det mesta på denna sidan Islabikes och Frog. Hade det varit 2x V-broms isf fotbroms hade troligen ytterligare vikt försvunnit.

XC-Lite-160-CP.jpg

XC-Lite-Ane-160-CP.jpg

http://whitebikes.se/white2014/barnjunior/xc-160-lite/

Barncyklar samlingstråd
Beltern är slut lite överallt, men en del butiker anger att den skall komma in i slutet av mars om jag minns rätt.

Evanscycles har haft den tidigare.

Barncyklar samlingstråd
Finns det nåt sätt att få fast rejäla skärmar på en barncykel som saknar fästen vid gaffeländarna? Det verkar som att både Frog och Early Rider saknar detta, och jag vill verkligen inte köpa skrutt som http://www.evanscycles.com/products/zefal/kid-16-20-inch-mudguard-set-ec037999

Islabikes har, föga överraskande, tänkt på detta. Jag beställde dotterns hoj med skärmar, och de är utmärkta:

Grrr. Nu tar jag snart flyget till UK och köper en Isla till sonen.

/Dag

Barncyklar samlingstråd
Första intryck av Frog 48
=========================

IMG_4795.JPG

Jag slog till på en Frog 48 och det blev lite tester i helgen. Här är mina intryck:

Bakgrunden: Jag har två döttrar, planerade Islabike till min äldsta men de slutade skicka när jag skulle beställa, sen kom finanskris och varsel och uppsägning och det fick bli begagnade Biltema och Coop och Peak till henne. Nu när det var dags för lillasyster att börja cykla pedaldrivet kändes det helt enkelt för räligt att dra fram den trötta 12" cykeln, även om hon lyckades ta sig framåt med den. Frog 48 köptes i vetskap om att den var för stor, men jag räknar kallt med att det kommer passa bra framåt sommaren och att den verkliga cyklingen drar igång först 2015.

IMG_4824.JPG

Den som minns stycket ovan inser varför jag köper nu. :) Köpet gjordes online på Cyclesense som är en ny affär för mig och för det tipset stod 'mango' här på forumet. Frakten blev £25 isf de uppgivna £15. Totalt 185+25 engelska pund blev ca 2300kr. Pga lite släpning med bankernas synk fick jag anledning att kontakta butiken och fick snabba, bra svar. Jag är inte jätteimpad av att de uppger fel frakt, men det är inte första butiken precis. Paketet kom snabbt, skickad på måndag och utkörd på torsdag. Den var väl packad. Enda skadan jag hittade var att metallflärparna på framskärmen skavt lite på lacken på gaffeln då den monterats och demonterats. Styre, pedaler, framhjul och framskärm var lösa men väl emballerade och monterades enkelt med hjälp av barnen.

IMG_4818.JPG

Den röda färgen är helt grym, en aning orange i så den lyser verkligen. I kombination med helsvart kit och de illgröna Frog-loggorna ser cykeln tuff ut. En kul touch är två Frog-gröna ekrar i varje hjul. Svetsjobbet ser normalbra ut, inte exceptionellt som på min Giant Trance men långt bättre än min Kambodja-tillverkade Felt-29er från 2012. Jag hade glömt förvarna säljaren om EU-spec på broms så jag fick växla bromsvajrarna och sen justerade jag de små Tektro-bromshandtagen så långt in det gick. Det tog en liten stund att få till det perfekt, handtagen nära, men ändå så det finns tillräcklig mängd vajer att dra samtidigt som inte beläggen skrapar. En check av alla skruvar slutade med att allt var ordentligt draget från början, hjulen runda och däcken pumpade rätt.

IMG_4820.JPG

Med sadeln i botten är sadelns ovansida ca 49-50 cm över marken, så rekommendationen i storlek är bra, kanske en aning konservativ. Vikten kollades av med bagagevågen och slutade på 7,3 kg körklar med medskickade skärmar, ringklocka och reflexer fram/bak. Flickan som kör är 1 m lång, grenmått 40cm och ålder 3,5. Hon har kört en Puky LR1-L springcykel tidigare och under höst-vinter lärt sig köra längre sträckor på den; 40-50 meters löpor ungefär. Den hade i slutet både styre och sadel nära maxmått. Därefter har hon testat 12" Coop cykeln en gång och lyckats köra ca 5 meter.

IMG_4816.JPG

Provcykling: Längdrekordet slogs omedelbart tills framfarten stoppades av pappa och en förrådsvägg. Vi fick köra till en större plätt. Nästa tur blev körningen dit. Ca 50 meter, den lätta cykeln, gott rull och troligen de längre vevarmarna gick det utan problem. Handtagen var definitivt små nog för en 3,5 årig flickhand och bromsverkan också; det blev låst bakhjul på fuktig asfalt! Jag kommer kunna flytta in dem för tvåfingerbromsning. Vi körde lite fram och tillbaks tills de små benen kroknade. Det är lite för tidigt att säga något om geometrin, men den ser rätt ut map vevlagerhöjd, gaffelvinkel mm och beter sig lagom stadigt. Springcykeln är minst sagt nervös så jag tror att den har varit en bra skola.

IMG_4823.JPG

Det går inte nog att trycka på vikten som helt avgörande för hur kul det blir att cykla. Visst går det med tyngre cykel men det går inte lika bra. Jag hade inte väntat mig så snabba framgångar och att hon skulle kunna hantera en för stor cykel så lätt. Jag kontrollvägde storasysters Biltema-Yosemite i 16" som väger in på 10,6 kg trots lättning av allt som gick att plocka bort och krävde omdrevning för att hon skulle orka i backarna. Över 3kg lättare cykel för en cyklist på 15kg! Som jag förstår det är Islas Cnoc ytterligare något kg lättare, men också över tusenlappen dyrare. Jämfört med 16" märkescyklar som verkar ligga på 9,5 kg och 1500-2000kr känns priset för Frog helt rimligt.

Fullskrmsinfngning2014-03-10230740.bmp.jpg

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Bra recension! Själv valde jag en Early Rider Belter 16" till min fyraåring. Den är helt löjligt fin, känns väldigt genomarbetad och lätt. Att ha bara handbromsar kommer ta lite tillvänjning antar jag. Han kör dock mycket fortare och stabilare än han gjort på någon cykel innan.

Jag har inte vägt den men enligt http://earlyrider.com/products/belter-16 så ska den väga 5,65kg. Det tror jag är den cykeln som finns på dera hemsida nu. Det har dock kommit en ny laddning cyklar som har dubbla bromsar och två uppsättningar pedalgängor på varje vev.

Jag beställde den på toyella, mest för att jag kunde förbeställa den och ha en chans att få den i tid till födelsedagen. Det slutade på cirka 2600kr. Helt ok tycker jag, särskilt med tanke på hur löjligt fin hojen är. Det är rätt tacksamt att köpa cykel till små barn, billigare än vuxenhojar...

Barncyklar samlingstråd
Första trampcykeln till äldsta grabben (nyss 4 fyllda) ska inhandlas inom kort. En liten undersökning av alternativen visar för mig att Early Rider Belter verkar ledande. Förutom att den ser riktigt snygg ut så väger den klart minst. Klart enklare vad gäller beställning och leverans också! Några hundralappar dyrare dock... men ska man ändå lägga över 2 pengar på en barncykel så blir kanske den procentuella skillnaden försumbar :-)

Det vore intressant att läsa en mer detaljerad review av Early Ridern. De korta kommentarerna som jag lyckats hitta har varit väldigt positiva (det är dock allt man läser om Islabikes, Frog, etc också)

Frågetecken kring belt-drive bara kanske? Har någon erfarenhet av det?

Andrahandsvärdet jämfört med de mer kända Islorna kanske är sämre?

Något annat som man borde ta med i funderingarna?

Barncyklar samlingstråd
Köpte en 14" Ridgeback MX till dottern på snart 4. Aluminium-ram och handbromsad. Kvalitetscykel för rimlig peng, gick på 1500:- med frakt från Evans: http://www.evanscycles.com/products/ridgeback/mx14-2014-kids-bike-ec055359.

Att lära sig handbromsa gick på några minuter.

Ridgeback verkar vara ett rätt populärt alternativ till Islabikes i UK, även om den Isla verkar vara snäppet bättre.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Har också beställt en frogbikes till grabben dock en frog 62. Väntar leverans på fredag, beställde den i tisdags, snabb leverans.

Går från en biltema buddy 20 tum, till denna. Hoppas på att han ska fixa backarna han inte orkar nu med frogen :)

Barncyklar samlingstråd
Oh så lycklig över en Beinn (begagnad) äntligen på väg hem hitåt nu. :D
Islabikes har lagt ut texten ytterligare om internationella beställningr nu(*) och det verkar riktigt nattmörkt.
Undrar vad de säger om man vill förbeställa och komma själv till deras showroom och plocka upp cykeln? Någon som provat?

* "We are not able to supply an Islabike outside the UK and Ireland – (fetstil)there are no exceptions(/fetstil). Please note, we do not have the resources to deal with enquiries from elsewhere – if you email with a delivery request outside the UK you will not receive a response. If you telephone we are not able to answer questions about delivery arrangements elsewhere."

Barncyklar samlingstråd
När man kollar Frog bikes hemsa står det att deras hybridcyklar levereras med mudgards, men ingenstans kan man se hur dem ser ut, är dem som Islas så de täcker hjulet hyfsat eller är de bara små "flärpar"?

Nån som vet?

Barncyklar samlingstråd
AxelSthlm skrev:
> När man kollar Frog bikes hemsa står det att
> deras hybridcyklar levereras med mudgards, men
> ingenstans kan man se hur dem ser ut, är dem som
> Islas så de täcker hjulet hyfsat eller är de
> bara små "flärpar"?
>
> Nån som vet?

Jag vet, de ser ut så här:
frog.png

Barncyklar samlingstråd
Ahh, tack, dem ser ju lite muggiga ut men man kan kanske fixa nått annat mer täckande. Vilken jonne är det där, kikar på Frog 55:an till min 6 åriga dotter som vuxit ur sin cnoc 16.

Barncyklar samlingstråd
Jag har beställt två svarta Frog 62:or, borde vara på väg.

Funderar på att byta ut snabbkopplingarna, är det normalstorlek på dem? Och är det snabbkoppling på sadeln?

Barncyklar samlingstråd
AxelSthlm skrev:
> Ahh, tack, dem ser ju lite muggiga ut men man kan
> kanske fixa nått annat mer täckande. Vilken
> jonne är det där, kikar på Frog 55:an till min
> 6 åriga dotter som vuxit ur sin cnoc 16.

Det är en Frog 62. Skärmarna är sjukt lätta! :)

Barncyklar samlingstråd
Hur avgörande är det med luftdäck på springcyklar? Jag sneglar på en Puky LR M till min 17 månaders. Den matchar mina övriga kriterier: låg, lätt, lågt insteg, fotplatta, pris under tusenlappen.

Barncyklar samlingstråd
Jag skulle inte direkt säga att det är en deal breaker. Nackdelen är ändå att man inte kan byta däck om det slits eller om Specialized börjar göra Butcher SX i 12”! ;-)

Barncyklar samlingstråd
La en beställning på beltern förra helgen från babi-pur. De har varit grymma och cykeln verkar dyka upp under dagen. Jag tror att den är för stor för min son, men precis som tidigare inlägg tänker jag att cyklingen nog inte kommer igång förrän nästa år. Det blir hans fyraårspresent.

Barncyklar samlingstråd
Nästa fråga: Vad finns det för hjälmalternativ till de minsta som inte ser ut som att det är designat av en femåring?

Barncyklar samlingstråd
Aron skrev:
> Nästa fråga: Vad finns det för hjälmalternativ
> till de minsta som inte ser ut som att det är
> designat av en femåring?

Bell Fraction

Barncyklar samlingstråd
Aron skrev:
> Hur avgörande är det med luftdäck på
> springcyklar? Jag sneglar på en Puky LR M till
> min 17 månaders. Den matchar mina övriga
> kriterier: låg, lätt, lågt insteg, fotplatta,
> pris under tusenlappen.

Beror på var den ska användas. Inomhus och på ogrusig slät asfalt spelar det säkert ingen roll. Men i skogen är det ju förstås en väldig fördel med luftdäcken. Min lilltjej hade väldigt roligt på sin strippade Biltema med lågt tryck i däcken, tog sig fram på ett imponerande sätt. Hon saknade inte fotplatta, gled långa sträckor ändå.

Litet tips angående Biltemahojen: skitlätt att strippa den på plastkåpor och skärmar, sätt dit nya skivor som sidor i valfri färg, låt barnet dekaltrimma med egna klibbor, ta bort spännskruvar i bromsen för optimal funktion, vänd sadelfästet för att tjäna ett par cm på höjden, kapa sadelröret med vinkelslipen om du behöver ytterligare ett par cm, släpp ut en massa luft ur de förhållandevis släta däcken! Tar nån timme och ger en jättebillig och mycket funktionell springcykel!

Barncyklar samlingstråd
Peter E skrev:
> någon som hört något om/handlat från
> http://www.en.woombikes.com

Hade aldrig hört om dessa - men efter tipset så beställde jag faktiskt en 14 tums till min dotter. Skickas på måndag. Det är lite skillnad mot Isla - som blivit såpass trötta på sistone att de inte skickar utanför UK.

/J

Barncyklar samlingstråd
Aron skrev:
> Nästa fråga: Vad finns det för hjälmalternativ
> till de minsta som inte ser ut som att det är
> designat av en femåring?

Giro rascal

Tillbaka
Topp