Första intryck av Frog 48
=========================
Jag slog till på en Frog 48 och det blev lite tester i helgen. Här är mina intryck:
Bakgrunden: Jag har två döttrar, planerade Islabike till min äldsta men de slutade skicka när jag skulle beställa, sen kom finanskris och varsel och uppsägning och det fick bli begagnade Biltema och Coop och Peak till henne. Nu när det var dags för lillasyster att börja cykla pedaldrivet kändes det helt enkelt för räligt att dra fram den trötta 12" cykeln, även om hon lyckades ta sig framåt med den. Frog 48 köptes i vetskap om att den var för stor, men jag räknar kallt med att det kommer passa bra framåt sommaren och att den verkliga cyklingen drar igång först 2015.
Den som minns stycket ovan inser varför jag köper nu. :) Köpet gjordes online på Cyclesense som är en ny affär för mig och för det tipset stod 'mango' här på forumet. Frakten blev £25 isf de uppgivna £15. Totalt 185+25 engelska pund blev ca 2300kr. Pga lite släpning med bankernas synk fick jag anledning att kontakta butiken och fick snabba, bra svar. Jag är inte jätteimpad av att de uppger fel frakt, men det är inte första butiken precis. Paketet kom snabbt, skickad på måndag och utkörd på torsdag. Den var väl packad. Enda skadan jag hittade var att metallflärparna på framskärmen skavt lite på lacken på gaffeln då den monterats och demonterats. Styre, pedaler, framhjul och framskärm var lösa men väl emballerade och monterades enkelt med hjälp av barnen.
Den röda färgen är helt grym, en aning orange i så den lyser verkligen. I kombination med helsvart kit och de illgröna Frog-loggorna ser cykeln tuff ut. En kul touch är två Frog-gröna ekrar i varje hjul. Svetsjobbet ser normalbra ut, inte exceptionellt som på min Giant Trance men långt bättre än min Kambodja-tillverkade Felt-29er från 2012. Jag hade glömt förvarna säljaren om EU-spec på broms så jag fick växla bromsvajrarna och sen justerade jag de små Tektro-bromshandtagen så långt in det gick. Det tog en liten stund att få till det perfekt, handtagen nära, men ändå så det finns tillräcklig mängd vajer att dra samtidigt som inte beläggen skrapar. En check av alla skruvar slutade med att allt var ordentligt draget från början, hjulen runda och däcken pumpade rätt.
Med sadeln i botten är sadelns ovansida ca 49-50 cm över marken, så rekommendationen i storlek är bra, kanske en aning konservativ. Vikten kollades av med bagagevågen och slutade på 7,3 kg körklar med medskickade skärmar, ringklocka och reflexer fram/bak. Flickan som kör är 1 m lång, grenmått 40cm och ålder 3,5. Hon har kört en Puky LR1-L springcykel tidigare och under höst-vinter lärt sig köra längre sträckor på den; 40-50 meters löpor ungefär. Den hade i slutet både styre och sadel nära maxmått. Därefter har hon testat 12" Coop cykeln en gång och lyckats köra ca 5 meter.
Provcykling: Längdrekordet slogs omedelbart tills framfarten stoppades av pappa och en förrådsvägg. Vi fick köra till en större plätt. Nästa tur blev körningen dit. Ca 50 meter, den lätta cykeln, gott rull och troligen de längre vevarmarna gick det utan problem. Handtagen var definitivt små nog för en 3,5 årig flickhand och bromsverkan också; det blev låst bakhjul på fuktig asfalt! Jag kommer kunna flytta in dem för tvåfingerbromsning. Vi körde lite fram och tillbaks tills de små benen kroknade. Det är lite för tidigt att säga något om geometrin, men den ser rätt ut map vevlagerhöjd, gaffelvinkel mm och beter sig lagom stadigt. Springcykeln är minst sagt nervös så jag tror att den har varit en bra skola.
Det går inte nog att trycka på vikten som helt avgörande för hur kul det blir att cykla. Visst går det med tyngre cykel men det går inte lika bra. Jag hade inte väntat mig så snabba framgångar och att hon skulle kunna hantera en för stor cykel så lätt. Jag kontrollvägde storasysters Biltema-Yosemite i 16" som väger in på 10,6 kg trots lättning av allt som gick att plocka bort och krävde omdrevning för att hon skulle orka i backarna. Över 3kg lättare cykel för en cyklist på 15kg! Som jag förstår det är Islas Cnoc ytterligare något kg lättare, men också över tusenlappen dyrare. Jämfört med 16" märkescyklar som verkar ligga på 9,5 kg och 1500-2000kr känns priset för Frog helt rimligt.