Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Såg för första gången 2 Isla på stan idag, jäklarns va fina dom såg ut! Kom körandes i lugn fart över torget och mina ögon fastnade direkt, ser helt annorlunda ut än dom barncyklar jag sett hittills, men helt rätt för barn!
Dom va förvånansvärt smala på något sätt, klart imponerande!

Barncyklar samlingstråd
h-man skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som har tips på nån sån där "stödstång"
> som förälder kan hålla i?

Biltemas pinne är svår att få dit om sadeln sitter i bottenläge.

Barncyklar samlingstråd
Behöver också tips på stång. Sadeln är i bottenläget så det blir trångt. Får dit skaftet från en innebandyklubba vilket ju är lätt och bra men det är svårt att få den att siita. Har en hot rock 12.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Barncyklar samlingstråd
Hej,

Använd pengarna på att köpa en beg spring/balanscykel så behöver ni inte springa efter som idioter.
Ungarna lär sig själva hur det funkar och man kan glatt se på.
Sen hoppar man över 12" och köper en 14"/16" nästa år då 12" är svåra och vingliga att cykla på.

Mina 5cent...
JOhan

Barncyklar samlingstråd
Håller med dig. Grabben på 2år och 6 månader har en springcykel som han fräser fram på och rullar lätta 10-20 m i nedförsbacke utan att ha i fötterna. Problemet är bara att grannkillarna som är 1 år äldre börjat med vanliga cyklar och då blir det ju som det blir. Tror att han ska kunna cykla på sin hotrock 12 ganska snart.

Barncyklar samlingstråd
Petrolhead skrev:
> Hej,
>
> Använd pengarna på att köpa en beg
> spring/balanscykel så behöver ni inte springa
> efter som idioter.
> Ungarna lär sig själva hur det funkar och man
> kan glatt se på.
> Sen hoppar man över 12" och köper en 14"/16"
> nästa år då 12" är svåra och vingliga att
> cykla på.

+1, alla mina (3) ungar har börjat med springcykel och när de fått en vanlig cykel i typ fyraårsåldern har de i stort sett bara satt sig ner och cyklat.

Barncyklar samlingstråd
"Spring-efter-stång" höjer tyngdpunkten på ett mycket otrevligt sätt för de minsta när de ska försöka hålla balansen själva. Den gör mer skada än nytta faktiskt. Det var iaf vad mina söner sa på sitt eget sätt när det begav sig.

Sätt fast en lyktstolpe på liknande sätt på din egen cykel och försök hålla balansen.

Barncyklar samlingstråd
Vårkänslor :)

Edit: 1. Jag råkade montera gaffeln åt fel håll. 2. Bromshandtaget har jag vinklat ner.

Bilagor

• IMG_1075.JPG
    IMG_1075.JPG
    73.8 KB · Besök: 180
  • IMG_1082.JPG
    IMG_1082.JPG
    56.6 KB · Besök: 180
  • IMG_1083.JPG
    IMG_1083.JPG
    56.2 KB · Besök: 172
  • IMG_1091.JPG
    IMG_1091.JPG
    71.5 KB · Besök: 228
Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
andematt skrev:
sätt när det begav sig.
>
>
> Sätt fast en lyktstolpe på liknande sätt på
> din egen cykel och försök hålla balansen.

Jag tror det kan skita sig redan i monteringsfasen.

Barncyklar samlingstråd
Bytte precis handtag till ett par foam från Pro. Förutom viktbesparingen så är greppet lite tunnare och bättre. Passar små händer bättre helt enkelt.

Snyggt blev det också :-)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    21.2 KB · Besök: 174
Barncyklar samlingstråd
Jag fick hem early ridern igår. Den är väldigt fin, men den saknar ju stänkskärmar, något jag glömt i all research. Han ska få den på fredag när han fyller fyra år.

Minsta höjd på sadeln är, enligt early riders hemsida, 47cm. Jag tror min son är ca 1 meter och early ridern är egentligen för stor för honom. Han har inte 47 i grenmått, utan betydligt mindre. Jag satte upp sadeln på hans springcykel till 47cm och då kan han inte stödja sig med båda fötterna. Men jag tror, precis som sagts tidigare, att cyklingen inte kommer igång på riktigt förrän nästa år så jag chansade.

Genom att byta sadel (eller kapa sadelstolpen) kan man få ner sadeln i botten, vilket är ett par cm lägre än vad som går annars. När jag jämför med hans springcykel så tror jag att early ridern kommer att vara ok i år trots allt.

Den finns på lidingö om det är någon som vill testa.

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte varsin Frog 62 till mina två killar. De fick välja färg själva och båda valde givetvis samma färg.

Tips på hur man kan göra dem lite mer personliga på något halvdiskret sätt?

Barncyklar samlingstråd
Har just beställt två Frog 55. De röda (ena dotterns förstahandsval) har varit slutsålda ett tag och jag har väntat på att fler skulle komma in. Igår fick de in röda igen men de sålde slut på mindre än ett dygn och hann jag inte beställa innan de tog slut. Det skulle ju kunna tolkas som att Frog kanske inte riktigt har samma leveranskapacitet som Biltema så jag slog till på en lila och en orange istället.

Återkommer med bilder om "7 to 10 days".

Barncyklar samlingstråd
Dotterns nya hoj kom idag, En Frog 69 beställd i Lördags.
Vikten stämde väl med angivna 10kg.

Hon är egentligen aningen liten för den, men lillebror behöver ta över hennes Isla nån gång i sommar och då passade jag på att köpa nytt nu när det fanns hemma.

Glömde att säga till om bromsarna så de är monterade "Motostyle" så det blir till att ändra innan provkörning.

Hjulen var lite väl skeva tycker jag så de ska jag också försöka justera lite.

Som jämförelse med hennes Isla 24" så känns Froggen lite sämre i finish, men med tanke på vikten och att Isla inte skickar längre så var det nog bästa alternativet ändå.

Lite förvånande så var det ingen manual med, varken för att beskriva ihopskruvning eller skötsel.
Både dottern 10 år och lillebror 8 år tyckte att orange var den bästa färgen.

Bilagor

• Frogbike69.jpg
    Frogbike69.jpg
    102.4 KB · Besök: 225
Barncyklar samlingstråd
Jag är ganska irriterad på Isla bikes attityd, men när lillebror nu kräver sin egen cykel och storebror slår i knäna i CNOC 16 sedan ett år... så behövdes en Beinn Large. Min irritation ska inte gå ut över barnens cykelglädje. Och som ni vet, inget tjat i världen räcker för att Isla ska vilja sälja till Sverige och inte ens en leveransadress i UK räcker, det krävs ett UK kreditkort för att betala.

Nåväl, jag fick napp på första E-bay auktionen. Säljaren var villig att skicka till Sverige och transporten kostade bara £24 inklusive försäkring. Nu var det bara en fråga om att vinna auktionen. Inga problem, bara lägga ett maxbud över nypris och vänta i ett par dagar ;-)

Idag, typ en vecka efter avslutad auktion var den så framme hos lokala postombudet.

Men ett tag blev jag liiite orolig, hade jag inte köpte en Isla?
IMG_2165.jpg

IMG_2168.jpg

Jo det verkar nog så trots allt, *pustar ut*
IMG_2170.jpg

Allt var välförpackat och skicket superfint. Förstår dock inte detta med "motostyle" och vänster hölje blev lite väl kort när bromsen satt på rätt sida. Det får jag fixa senare, samt fixa lite grövre däck till skogen. Befarar att skärmarna ryker då...
IMG_2174.jpg

Nya och gamla cykeln ihop ;-)
IMG_2183.jpg

Fin cykel, återkommer med rapport om vad junior tycker om 20 tum och 7-växlat.
IMG_2181.jpg

Totalkostnad ink frakt och avgifter 3.370 kronor. Dyrt, javisst. Men i nära nog nyskick och så hoppas jag att andrahandsvärdet håller sig.

Barncyklar samlingstråd
>
> Glömde att säga till om bromsarna så de är
> monterade "Motostyle" så det blir till att ändra
> innan provkörning.
>
>
> Lite förvånande så var det ingen manual med,
> varken för att beskriva ihopskruvning eller
> skötsel

Manual finns på deras hemsida, kolla nere till höger. Ang. bromsarna fick jag besked att de inte kunde anpassa det då cyklarna skickas direkt från tillverkaren... Tog dock hela 2 min att koppla om själv.

Barncyklar samlingstråd
Zeb skrev:
> Nåväl, jag fick napp på första E-bay
> auktionen. Säljaren var villig att skicka till
> Sverige och transporten kostade bara £24
> inklusive försäkring. Nu var det bara en fråga
> om att vinna auktionen. Inga problem, bara lägga
> ett maxbud över nypris och vänta i ett par dagar
> ;-)

Underbart, grattis till köpet! Nöjdheten med den Beinn 20 Large vi haft här i en knapp vecka nu är långt över mina höga förväntningar. I lördags var vi ute 20 km och när vi kom hem så ville han bara fortsätta cykla. :D

Men jag måste fråga, vad körde ni för fraktfirma? Parcelforce?
Av sisådär 20 ebay uk säljare jag kontaktat så har ingen varit intresserad av att skeppa utanför UK, och då hade jag förstås på färhand valt bort de som hade "pickup only". Antingen hade du tur eller så får jag öva på mitt köpsnack...

Barncyklar samlingstråd
simba skrev:
> Dotterns nya hoj kom idag, En Frog 69 beställd i
> Lördags.
> Vikten stämde väl med angivna 10kg.
>
> Hon är egentligen aningen liten för den, men
> lillebror behöver ta över hennes Isla nån gång
> i sommar och då passade jag på att köpa nytt nu
> när det fanns hemma.
>
> Glömde att säga till om bromsarna så de är
> monterade "Motostyle" så det blir till att ändra
> innan provkörning.
>
> Hjulen var lite väl skeva tycker jag så de ska
> jag också försöka justera lite.
>
> Som jämförelse med hennes Isla 24" så känns
> Froggen lite sämre i finish, men med tanke på
> vikten och att Isla inte skickar längre så var
> det nog bästa alternativet ändå.
>
> Lite förvånande så var det ingen manual med,
> varken för att beskriva ihopskruvning eller
> skötsel.
> Både dottern 10 år och lillebror 8 år tyckte
> att orange var den bästa färgen.

Jag funderar också på en Frog 69 till min son. Enligt specen är det en 36-klinga fram och den sjudelade kassetten är 14-28. Det känns som om utväxlingsomfånget är lite litet. Hur fungerar det i praktiken? Kommer barn uppför brantare backar med denna set-up?

Barncyklar samlingstråd
Våran Frog69 är inte testad än så vet inte hur utväxlingen funkar. Däremot är det lite andra problem med utväxlingen. När kedjan ligger på 14-taggaren bak så går kedjan mot svetsfogen lite grann. Vet inte om det syns tydligt på bilden, men det låter iaf en del när man kör på den växeln.
Ska maila Frog och se vad de säger, som det är nu så känns det onödigt att använda cykeln.

Tror att problemet avhjälps med en ny kassett (med mindre minsta krans) så jag sitter och letar efter nåt med större omfång, typ 12-32 eller så. Det kommer antagligen inte funka med bakväxeln så får kanske byta den till nåt lämpligt istället.
Njae, inte helt nöjd just nu, får börja med att se vad vad Frog säger om kedjelinjen.
Som tur var är det ingen brådska att få ordning på den än.

Bilagor

• kedja mot ram.jpg
    kedja mot ram.jpg
    43.1 KB · Besök: 164
Barncyklar samlingstråd
roller skrev:
> simba skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dotterns nya hoj kom idag, En Frog 69 beställd
> i
> > Lördags.
> > Vikten stämde väl med angivna 10kg.
> >
> > Hon är egentligen aningen liten för den, men
> > lillebror behöver ta över hennes Isla nån
> gång
> > i sommar och då passade jag på att köpa nytt
> nu
> > när det fanns hemma.
> >
> > Glömde att säga till om bromsarna så de är
> > monterade "Motostyle" så det blir till att
> ändra
> > innan provkörning.
> >
> > Hjulen var lite väl skeva tycker jag så de
> ska
> > jag också försöka justera lite.
> >
> > Som jämförelse med hennes Isla 24" så känns
> > Froggen lite sämre i finish, men med tanke på
> > vikten och att Isla inte skickar längre så
> var
> > det nog bästa alternativet ändå.
> >
> > Lite förvånande så var det ingen manual med,
> > varken för att beskriva ihopskruvning eller
> > skötsel.
> > Både dottern 10 år och lillebror 8 år tyckte
> > att orange var den bästa färgen.
>
> Jag funderar också på en Frog 69 till min son.
> Enligt specen är det en 36-klinga fram och den
> sjudelade kassetten är 14-28. Det känns som om
> utväxlingsomfånget är lite litet. Hur fungerar
> det i praktiken? Kommer barn uppför brantare
> backar med denna set-up?

Det fungerar bra för min son iaf. Iofs spelar han innebandy och har rätt starka ben. Glöm inte att cykeln är lätt - det gör stor nytta

Barncyklar samlingstråd
Sjukt sur över att sonens Beinn 20 stals förra året. Inte sett till den så funderar om den ligger i ett dike i skogen eller om någon glad unge i någon annan stad rullar på den idag...
Nästan lika irriterad över att det inte går att köpa från Islabikes längre, ruskigt peppad på varsin Luath racer/cross till kidsen.

Nåväl, säljer en Beinn 24. Får se hur snabbt det går att få denna såld...
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=114002

Barncyklar samlingstråd
ipv6 skrev:
> Jag har beställt två svarta Frog 62:or, borde
> vara på väg.
>
> Funderar på att byta ut snabbkopplingarna, är
> det normalstorlek på dem? Och är det
> snabbkoppling på sadeln?

För att svara på mina egna frågor: ja :)

Beställde låsbara prylar från Rose. Och färgade styrstamsdistanser så jag kan hålla isär dem. Funderade på olikfärgade vajerhöljen också, men då började min fru lägga sig i...

Insåg att stöd och fasta lås nog kommer behövas för vardagsanvänding, tyvärr passade inte Biltemas ramlås.

Barncyklar samlingstråd
Vill (ännu en gång) tipsa om att om man kör 3peakscyclocross-tävlingen i september så kan man passa på att köra förbi Ludlow och hämta en Islabike innan man kör till flygplatsen. Finns mer info i min tråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/2161603

Gjorde det förra året men den här gången behöver jag inte fylla på med fler cyklar.

Som sagt - bara ett tips ;)

Barncyklar samlingstråd
Nån som har tips på bra flagga till barncykel? Den vi har nu Kids Aim från LBS Sportson är vansinnigt mjuk så flaggan piskar fram och tillbaka en meter åt varje håll, träffar mötande i ansiktet och mig i huvudet. Jävligt irriterande för alla utom grabben på cykeln. Styv flagga (flaggstång) sökes alltså.

Barncyklar samlingstråd
Har Islabikes helt slutat exportera nu eller är det den vanliga säsongsinledningsstoppet?
Någon som sitter med information om när det brukar släppa i sådant fall?

Barncyklar samlingstråd
Det är totalstopp. Vill man ha Islabike är det att åka dit som gäller eller köpa fin begagnad på ebay.co.uk. Var visst nån här som lyckats få frakten för några hundra. Annars finns ju Frog. Och nåt annat märke som var dyrare.

Barncyklar samlingstråd
Billigaste sättet att ta hem en islabike? Har lite kompisar som bor i London.

Dhl,Ups, British Mail, RyanAir, Sas(special/sportbagage)?

Kan man ta kartongen som den kommer i direkt på flyget eller är den för stor?

Någon som vet måtten på en islakartong?

Barncyklar samlingstråd
juliusjonzon skrev:
> Billigaste sättet att ta hem en islabike? Har
> lite kompisar som bor i London.
>
> Dhl,Ups, British Mail, RyanAir,
> Sas(special/sportbagage)?
>
> Kan man ta kartongen som den kommer i direkt på
> flyget eller är den för stor?
>
> Någon som vet måtten på en islakartong?

Bra frågor! Är också ute efter att försöka få hem ett par Islabikes, fast då deras "luath" (cx/racer). Den har allt som nya konkurrerande märken saknar... Ok pris, skärmfästen, fästen för pakethållare _och_ lowriders, extra bromshandtag osv.
Kartongen kan vara något i stil med ~125*75*20.

Barncyklar samlingstråd
Min 7-åriga grabb på 134cm behöver byta upp sig i storlek.

Har tom förra året cyklat på en 16" Bmx. Frågan är nu, om han ska få en mtb vilken hjulstorlek man ska gå på. 20/24?

Barncyklar samlingstråd
Skulle man kanske kunna organisera ett gruppköp på ett gäng islacyklar på något sätt?
Någon åker över o får flybliljett betald o plockar med sig X antal hem, med Ryan, SAS eller vad som nu skulle bli pris\snabbast?

Verkar ju finnas ett rätt bra sug efter just dessa cyklar!

Barncyklar samlingstråd
Sådär ja, Isla Bike nr 2 till hushållet, en Beinn 20, till 6 åriga dottern som vuxit ur sin cnoc 16.
La upp en köpesannons här på happy i onsdags och redan dagen efter fick jag anbud. Grymt!

cykel.gif

Barncyklar samlingstråd
Var iväg igår och kollade. 24" blir bra. Men ni som har barn med cyklar med växlar. Hur funkar det? Klarar 7-åringar av Gripshift och 18 växlar typ? Eller ska man kolla på nåt enklare?

Barncyklar samlingstråd
Gripshift - ja
Handbromsar - ja
Bakväxel - ja, mm att planera växlingen kräver lite övning.
Framväxel - nej, det är lite invecklat att kombinera bak- och framväxel.

Barncyklar samlingstråd
freddesvanstrom skrev:
> Starta en generalagent istället...

Försök har gjorts. Ni får mailbomba och säga att ni vill ha en svensk generalagent så kanske det händer något.

Tillbaka
Topp