Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Min fyraåring lärde sig cykla på sin belter igår. Han har mest varit förbannad på cykeln sen han fick den för en vecka sen. Den var inte blå och den var mycket högre än hans springcykel. Om den hade varit blå, med en tuta på kanske han hade kunnat acceptera detta förnedrande faktum, men nu, när den var silvrig, slängde han den bara åt sidan och satte sig på trehjulingen istället. Som den dispot jag är har jag saboterat springcykeln för att den nya ska accepteras snabbare.

Igår var vi i cykelaffären och då ville han gärna ha en krokodiltuta. Jag sa att han kunde få det när han lärt sig cykla. Så sen ville han testa med pedaler, och redan efter ett par försök så stack han iväg. Han kan ju inte bromsa ordentligt än, men kan kan svänga hyffsat bra. Trodde aldrig att det skulle gå så fort.

Vilken springcykel är bäst för en tvååring? Han vill ju göra som storebror, men den springcykeln är lite för stor, så han måste nog få en egen.

Barncyklar samlingstråd
Shindou skrev:
-------------------------------------------------------
> Den jag köpte är den lägsta vi hittade på
> marknaden, puky lrm 1 tror jag den heter, köpt
> på bikester.. Tog 3 dagar innan den kom :-)

Super. Tack!

Barncyklar samlingstråd
Specialized_S-Walk_Side.jpg

All in.

http://reviews.mtbr.com/project-bike-danish-man-builds-son-coolest-balance-bike-ever

Barncyklar samlingstråd
oxr skrev:
> freddesvanstrom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Starta en generalagent istället...
>
> Försök har gjorts. Ni får mailbomba och säga
> att ni vill ha en svensk generalagent så kanske
> det händer något.

Var i kontakt med Evaldsmtb angående min sons Hotrock 16" igår. Förutom att de är fantastiskt servicevänliga så nämnde jag att det finns ett stort behov av någon som importerar Islabikes till sverige. Jimmy som jag pratade med lät faktiskt inte helt ointresserad och tackade för tipset. Kanske om fler påtalar behovet...?
/Danne

Barncyklar samlingstråd
Isla är ju direkt oförskämda vilket kanske straffar sig längre fram när konkurrenter kommit i kapp... Om man har begränsad produktionskapacitet borde väl detta spegla sig i längre leveranstider och inte som nu att inte ens mail besvaras... :o/ Vid jämförelse med andra märken jag hittat nu så är det tyvärr få om ens någon som verkar hålla samma klass som isla vilket i rådande stund är irriterande eftersom dotterns 6års dag närmar sig...

Dawes har sin Academy vilken verkar att vara fin och endast 8 kg på 20 tummaren. återförsäljare i Finland och Polen fick jag reda på idag via mejl, ingen i Sverige så där skulle kanske vara en öppning för en svensk handlare!!

Barncyklar samlingstråd
Bra länk Agassi! Mycket läsning som passar de närmaste åren. Efter att ha läst testet på Frog 20" känns planen med en lätt helstel 24" eller 26" så fort hon klarar höjden som rätt val.

Barncyklar samlingstråd
Jag jobbar vidare på dotterns Hotrock.

Såhär i efterhand borde jag köpt ett annat objekt då den var, inte vanskött, men iaf oskött. Den nedlagda tiden är som tur är "hobbytid" annars hade det varit bättre att sitta en lördag på jobbet och beställa en ny... :)

Den lilla ägarinnan är iaf nöjd och det börjar ta sig iaf och den fungerar. Igår rev jag ner den igen och gjorde rent, nu känns den för första äntligen lite "fin". Fick skrapa bort riktigt hårt fastsatt guck ur hela drivlinan. Efter det blev cykeln betydligt tystare, frånsett frihjulet som började ticka trevligt när inte kladdet dämpade ljudet.

Handtag bytta sedan innan, nya däck på igår. Sadeln fick en dos rengöring och blev äntligen vit.

IMG_5264.JPG

Bashen har tappat kromet så jag vet inte riktigt hur jag skall fixa det, sen satte jag en svart tejpbit över vajerskavmärket på styrröret. Det är dock rent estetiskt så det gör inte så mycket.

Som vanligt när man börjar gräva hittar man nya problem! Nästa jobb är att rikta bakhjulet och fixa lagren som går rått.

Barncyklar samlingstråd
image.jpg

Grabben fick en Puky LR M när han fyllde två för två veckor sedan. Låg sitthöjd så han når ner utan problem. Jag är förvånad över hur bra det går. Efter bara ett par gånger håller han balansen riktigt bra och sparkar bara fart med benen istället för att "gå" fram för att hålla balansen.

Barncyklar samlingstråd
MangeD skrev:
> > Grabben fick en Puky LR M när han fyllde två
> för två veckor sedan. Låg sitthöjd så han
> når ner utan problem. Jag är förvånad över
> hur bra det går. Efter bara ett par gånger
> håller han balansen riktigt bra och sparkar bara
> fart med benen istället för att "gå" fram för
> att hålla balansen.

Hur lång är han? Har sneglat på en sån där till min dotter.

Barncyklar samlingstråd
Vart 24" efter lite velande. Blev bra. Han vart glad. Men lite bylsigare svängradie och betydligt högre farter nu än med hans gamla 16" Bmx...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    109.3 KB · Besök: 175
Barncyklar samlingstråd
Ja jag tror det jag med. Var först in på team Sportia...efter två minuter fick jag ångest och slet med mig grabben ut ur butiken. Så trångt mellan cyklarna så man inte kunde kolla ordentligt, ingen som hjälpte till. Och cyklarna vägde runt 13kg...

Åkte till Tcm istället.

Barncyklar samlingstråd
Vilka någorlunda lättrullade MTB däck finns för 24"? Det finns ganska mycket BMX däck, men dom flesta är lite för släta och tunga. Har för mig att jag sett Racing Ralph i 24" nånstans, finns det fler sorter? Grabbens splitternya 24" Islabike har smala Small Block 8 originalmonterat. Det är ju ett riktigt bra allrounddäck, men jag skulle gärna sätta dit nåt lite fetare för stötdämpningens skull.

Barncyklar samlingstråd
stefan. skrev:
> MangeD skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Grabben fick en Puky LR M när han fyllde
> två
> > för två veckor sedan. Låg sitthöjd så han
> > når ner utan problem. Jag är förvånad över
> > hur bra det går. Efter bara ett par gånger
> > håller han balansen riktigt bra och sparkar
> bara
> > fart med benen istället för att "gå" fram
> för
> > att hålla balansen.
>
> Hur lång är han? Har sneglat på en sån där
> till min dotter.

Han är 84 cm med grenmått på 28 cm.

Barncyklar samlingstråd
Verkar vara mest BMX och dirt-däck i 24" (507 mm). Annars finns dessa
Mow Joe 24/1.85 vikt 420 g
Rocket Ron 24/2.1 vikt 480 g
Schwalbe smart Sam 24/2.1 vikt: 580 g
Big Betty Goey Gluey 24/2.4 är inte aktuellt, det ska gå att trampa också.
Conti Explorer 24/1.75, det väger 680 g (!).

Barncyklar samlingstråd
Angående Islabikes:

Var på Bespoked 2014 - UK Handmade Bikeshow för på pricken en vecka sedan (skriver om det på min blogg - gå gärna in och titta)

Träffade där gänget bakom Isla och fick mig en pratstund med en av deras anställda.
Tog upp frågan som så många andra här tagit upp; varför säljer ni inte Isla till fler länder?

Fick samma svar som jag (och många andra) fått tidigare; vi vill växa kontrollerat, vi vill göra det vi gör på ett bra sätt och det handlar inte om att tjäna pengar i första hand.

Måste säga att jag respekterar detta till fullo; och kan inte heller förstå de som är kritiska till den inställningen. Marknaden är fri; de råkar göra en väldigt bra produkt. De väljer att inte expandera. De har en tanke bakom detta. Få företag skulle våga stå för sina åsikter på det sätt de gör.

Själv köpte jag en Cube 200 till min grabb, det blev bra det också, även fast jag förstås helst velat köpa en Isla.

Kul förresten att denna tråd är så populär. Tycker annars standarden på Happys trådar har tappat på senaste året.

Barncyklar samlingstråd
Pegorelli skrev:
> Angående Islabikes:
>
> Var på Bespoked 2014 - UK Handmade Bikeshow för
> på pricken en vecka sedan (skriver om det på min
> blogg - gå gärna in och titta)
>
> Träffade där gänget bakom Isla och fick mig en
> pratstund med en av deras anställda.
> Tog upp frågan som så många andra här tagit
> upp; varför säljer ni inte Isla till fler
> länder?
>
> Fick samma svar som jag (och många andra) fått
> tidigare; vi vill växa kontrollerat, vi vill
> göra det vi gör på ett bra sätt och det
> handlar inte om att tjäna pengar i första hand.
>
> Måste säga att jag respekterar detta till fullo;
> och kan inte heller förstå de som är kritiska
> till den inställningen. Marknaden är fri; de
> råkar göra en väldigt bra produkt. De väljer
> att inte expandera. De har en tanke bakom detta.
> Få företag skulle våga stå för sina åsikter
> på det sätt de gör.
>
> Själv köpte jag en Cube 200 till min grabb, det
> blev bra det också, även fast jag förstås
> helst velat köpa en Isla.
>
> Kul förresten att denna tråd är så populär.
> Tycker annars standarden på Happys trådar har
> tappat på senaste året.

Tog kontakt med Isla i höstas för att diskutera en ÅF-lösning för framförallt Sverige, möjligen Skandinavien men intresset från Isla var minst sagt svagt.

Strongt att stå för och måna om kavaliten på sin produkt att de inte faller för lockbetet ökad försäljning-mer pengar.

Kanske förändras det en dag, kanske förblir de svenska Islaägarna en exklusiv skara. Kul hursom att någon faktiskt lägger krutet på att bygga bra och genomtänkta barncyklar.

Barncyklar samlingstråd
Patrol skrev:
> Kul hursom
> att någon faktiskt lägger krutet på att bygga
> bra och genomtänkta barncyklar.

+1

Fast det verkar ju bli bättre och bättre. Tror Frog och andra kommer ta en stor del av den europeiska marknaden under tiden Isla velar.

Barncyklar samlingstråd
Islas förklaring om att växa på ett kontrollerat sätt är såklart en strategi som förtjänar all respekt. Jag har därför full förståelse för att man inte marknadsför sig i andra länder om man säljer allt man i nuläget producerar på hemmaplan. Men att vägra att överhuvudtaget exportera eller att ens bemöta potentiella kunder från utlandet är för mig en mycket konstig strategi. Genom att avsätta en viss del av produktionen som kanske på exportmarknaden skulle leda till längre leveranstider hade varit en mer sympatisk strategi tycker jag. Jag som kund skulle med vetskapen om att det är en mindre tillverkare som levererar hög kvalitet på sina produkter själv kunna välja om jag vill vänta eller inte.
Om eller när tillverkaren sedan vill expandera på nya marknader har entusiaster på denna marknaden redan presenterat produkten och kanske till och med banat väg för en lyckad exportsatsning.

Isla ligger i sitt segment långt framme. Det är väl dock inte en fråga OM de stora cykeltillverkarna kommer att komma ikapp utan endast en fråga om NÄR.
När de stora tillverkarna är i kapp tror jag att det är betydligt svårare exportera och kanske till och med också svårt att behålla sin ställning på hemmamarknaden.

/Tc

Barncyklar samlingstråd
tc skrev:
> Islas förklaring om att växa på ett
> kontrollerat sätt är såklart en strategi som
> förtjänar all respekt. Jag har därför full
> förståelse för att man inte marknadsför sig i
> andra länder om man säljer allt man i nuläget
> producerar på hemmaplan. Men att vägra att
> överhuvudtaget exportera eller att ens bemöta
> potentiella kunder från utlandet är för mig en
> mycket konstig strategi. Genom att avsätta en
> viss del av produktionen som kanske på
> exportmarknaden skulle leda till längre
> leveranstider hade varit en mer sympatisk strategi
> tycker jag. Jag som kund skulle med vetskapen om
> att det är en mindre tillverkare som levererar
> hög kvalitet på sina produkter själv kunna
> välja om jag vill vänta eller inte.
> Om eller när tillverkaren sedan vill expandera
> på nya marknader har entusiaster på denna
> marknaden redan presenterat produkten och kanske
> till och med banat väg för en lyckad
> exportsatsning.
>
> Isla ligger i sitt segment långt framme. Det är
> väl dock inte en fråga OM de stora
> cykeltillverkarna kommer att komma ikapp utan
> endast en fråga om NÄR.
> När de stora tillverkarna är i kapp tror jag att
> det är betydligt svårare exportera och kanske
> till och med också svårt att behålla sin
> ställning på hemmamarknaden.
>
> /Tc

Ja, det går säkert att sia om Islas framtid utifrån många olika perspektiv.
Men att de inte skulle bemöta potentiella utländska kunder?

I alla kontakter jag haft med dem (vid tre olika tillfällen) har de varit mycket artiga; "Thank´s, but no Thank´s"

När jag pratade med "vad hon nu hette" från Isla på Bespoked 2014 gav hon just förklaringen för lite av det du nämner. Om vi skulle börja sälja till några, eller släppa ett mindre antal cyklar på marknader utanför våra hemmamarknader skulle det bara bli negativt. "Varför får vissa köpa, men inte jag?"

Jag tycker deras beslut är vettigt, även från ett marknadsekonomiskt perspektiv. Deras tid är nu; de gör bra affärer i dag, de (precis som andra tillverkare) jobbar på produktutveckling. De skulle inte ha varit där de är i dag om de inte haft bra idéer, hade de stora drakarna med mycket resurser haft lika bra idéer, hade de såklart varit lika bra, eller bättre.
Hur det ser ut i morgon vet ingen; vare sig Isla, Cube, Trek eller någon annan.

Deras dilemma är naturligtvis samma som den framgångsrike småföretagarens. Ska jag växa och riskera att detta sker på bekostnad av själen i märket/firman och risken för växtvärk?
Många som varit med om en resa i ett litet företag som vuxit vet säkert vad jag menar.

Jag tror på småskalighet TC, jag tror inte att stora resurser automatiskt behöver betyda att det på lång sikt alltid är den med de största resurserna som är vinnaren eller att de stora måste "äta upp" de mindre aktörerna.
Jag tror kreativitet och småskalighet alltid kommer vara en vinnare i det långa loppet.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Pegorelli skrev:

> Ja, det går säkert att sia om Islas framtid
> utifrån många olika perspektiv.
> Men att de inte skulle bemöta potentiella
> utländska kunder?
>
> I alla kontakter jag haft med dem (vid tre olika
> tillfällen) har de varit mycket artiga;
> "Thank´s, but no Thank´s"
>
> När jag pratade med "vad hon nu hette" på
> Bespoked 2014 gav hon just förklaringen på lite
> av det du nämner. Om vi skulle börja sälja till
> några, eller släppa ett mindre antal cyklar på
> marknader utanför våra hemmamarknader skulle det
> bara bli negativt. "Varför får vissa köpa, men
> inte jag?"
>
> Jag tycker deras beslut är vettigt, även från
> ett marknadsekonomiskt perspektiv. Deras tid är
> nu; de gör bra affärer i dag, de (precis som
> andra tillverkare) jobbar på produktutveckling.
> De skulle inte ha varit där de är i dag om de
> inte haft bra idéer, hade de stora drakarna med
> mycket resurser haft lika bra idéer, hade de
> såklart varit lika bra, eller bättre.
> Hur det ser ut i morgon vet ingen; vare sig Isla,
> Cube, Trek eller någon annan.
>
> Deras dilemma är naturligtvis samma som den
> framgångsrike småföretagarens. Ska jag växa
> och riskera att detta sker på bekostnad av
> skälen i märket/firman och risken för
> växtvärk?
> Många som varit med om en resa i ett litet
> företag som vuxit vet säkert vad jag menar.
>
> Jag tror på småskalighet TC, jag tror inte att
> stora resurser automatiskt behöver betyda att det
> på lång sikt alltid är den med de största
> resurserna som är vinnarenm eller att de stora
> måste "äta upp" de mindre aktörerna.
> Jag tror kreativitet och småskalighet alltid
> kommer vara en vinnare i det långa loppet.

Jag skickade en förfrågan om att förskottsbetala en cykel och få den levererad till ett hotell i London vilket jag inte fick någon respons på, hade faktiskt föredragit ett thank´s but no thank´s framför att inte få något svar alls...

Precis som alla småföretagers smala lycka är så såg Isla en marknad som ingen drake brytt sig om, nämligen att bygga cyklar till barn med samma ambition som andra företag byggde cyklar till vuxna. Anledningen till att de stora drakarna inte brytt sig tror jag inte beror på bristande kreativitet, kunskap eller förmåga utan endast på att deras 12 kilos cyklar med säljande design ännu ger den ekonomiska avkastning man önskar.
När det lilla kreativa företaget når framgång via de mest intresserade och kunniga konsumenterna följer så småningom andra mindre aktörer efter och vill få sin del av kakan ( t.ex. Frog & Dawes) Ännu fler konsumenter utbildas ( jag själv t.ex. genom detta fina forum)och marknaden för en bättre produkt ökar succesivt. Detta leder i förlängningen till att draken så småningom vaknar. Draken ser såklart vinstpotentialen inom ett nytt produktsegment och bygger därför motsvarande cykel som det lilla kreativa företaget gjort och marknadsför den via cykelhandlaren i varje stad och by i landet till ett mer attraktivt pris. Den lokala cykelhandlaren går ändå på knä eftersom konsumenten som gärna får hjälp med kompetens sällan tvekar att köpa via näthandeln som säljer samma drak-cykel ännu billigare än den lokala cykelhandlaren och med fri frakt...

Uppriktigt så tror jag också på småskalighet, åtminstone ur perspektivet att små kreativa företag och hängivna användare svarar för utvecklingen varför det alltid kommer att finnas behov och därmed plats för just småskalighet. Jag tror dock att det i slutändan är marknadskrafterna som styr och att ett litet kreativt företags hela existens bygger på att man kan tillgodose ett behov på marknaden som draken ännu inte sett eller bedömer vara tillräckligt lönsamt.

Jag ser också att Islas tid är nu men jag tror tyvärr att de med sin nuvarande marknadsstrategi riskerar att underminera sin egen framtid genom att man låter andra mindre aktörer ta de marknadsandelar utanför UK som de nog gärna velat ha och behövt den dagen draken vaknar.

Precis som du skrev Pegorelli så är det ingen som vet hur det kommer att se ut i morgon..
Min tro på utvecklingen är ren och skär spekulation....

TC

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
tc skrev:
> Jag ser också att Islas tid är nu men jag tror
> tyvärr att de med sin nuvarande marknadsstrategi
> riskerar att underminera sin egen framtid genom
> att man låter andra mindre aktörer ta de
> marknadsandelar utanför UK som de nog gärna
> velat ha och behövt den dagen draken vaknar.

Nja, jag kan nog tänka att det lika gärna är tvärtom. Så länge man inte expanderar blir det ingen konkurrens inom området lätta barncyklar, och de stora behöver inte anpassa sig till en liten nischtillverkare. De stora fortsätter bygga cyklar som är 3-4 kilo tyngre än Isla, som därmed behåller sin exklusivitet och sin lilla nisch. Alla (aktieägare) nöjda och glada!

Barncyklar samlingstråd
Ja, men Isla är inte längre ensamma om att bygga fina, lätta barncyklar. Konkurrenssituationen ser helt annorlunda ut idag jämfört med för två år sedan. Jag tycker det är toppen totalt sett, och är inte orolig för Isla som företag på sikt. De har sina trogna anhängare som är beredda att resa till England för att köpa cykel. Men det ÄR märkligt att Isla står över den här chansen!

Förra vintern/våren var det min tur att köpa den första barncykeln. Hade tittat snabbt på en Isla, läst drösvis med positiva omdömen på nätet. Lätt val! Men eftersom jag slöade missade jag beställningen med någon dag...
Så vad gör man? Tjackar hoj på Biltema?
Nej, jag kollade alternativen (för de finns). Happy-tips om Early Rider förkastades av dottern tyvärr, men en Frog gillades! Beställde utan minsta strul och fick hem en fin lätt barncykel! Klart!

Som en parantes kan jag nämna att jag efter en tid fick erbjudande av Isla att ändå köpa en cykel, eftersom jag börjat köa innan de officiellt stängde för utlandsköp. Ingen trevlig ton i ditt mailet heller. Funderade i två sekunder på om jag skulle köpa en större storlek för dottern att växa i men sket i det. Det finns alternativ till Isla. Lät istället svågern utnyttja mitt köp (strängt förbjudet enl Isla!) och fick leveransen hem till mig. Vid en direkt jämförelse är Islan mest PREMIUM absolut! Men Frogen är bra nära.

Får se vad det blir nästa gång! Frog, Isla, XXL, Dawes, Early Belter... Finns att fundera på!

Barncyklar samlingstråd
Det blev nu en Orbea MX 24 Team till yngsta dottern, åtta år. Ser riktigt bra ut och känns lätt, hon hann cykla 2 minuter med den så var första vurpan ett faktum, så den är ordentligt invigd:)
Köpte från winstanleybikes, allt funkade bra ända tills Postnord fick den i sina händer, suck för dem.

Barncyklar samlingstråd
MickeS: Det finns en lättningstråd på Orbean. Vet inte hur det går men hoppas det kommer en uppdatering. Posta gärna bild:åsikter mm när den kommit, jag har den som kandidat till min tjej när hon växer ur 20". :)

Barncyklar samlingstråd
Nu har det kommit hem en prickig Frog 55 till sjuåring. Snygg och verkar bra. Dock var den rätt slarvigt ihopmonterad; växlarna dåligt justerade, vajrarna för långa, bromsbelägg inte riktigt fastskruvade etc. Men efter lite mekning blir det nog finfint!

Barncyklar samlingstråd
Kristoffer R skrev:
> MickeS: Det finns en lättningstråd på Orbean.
> Vet inte hur det går men hoppas det kommer en
> uppdatering. Posta gärna bild:åsikter mm när
> den kommit, jag har den som kandidat till min tjej
> när hon växer ur 20". :)

Lättning är klar och det kan nog bli någon bild i den tråden (såg nu din kommentar där :-)

Cykeln funkar riktigt bra, stor förbättring på hur hon tar sig fram jmf med Islabiken på 20". Kvaliten på cykeln är dock inte riktigt i nivå med Islabikes.

Efter några turer tyckte dottern:
- Sadeln är obekväm, så den är bytt till en från Islabike.
- Det är svårt att växla med SRAM trigger reglagen speciellt med vantar på.

Jag tycker även:
- att Hylixstyret behöver kapas (där tycker vi dock olika...)
- Stolpen utan setback vore bättre, nu är sadeln maximalt framskjuten. Får bli en utan när jag springer på en lätt 27.2 :-)
- Mo Joe däcken funkar riktigt bra, rullar lätt och bra grepp.
- "Kedjeguiden" som ska stoppa kedjan från att droppa inåt tar i på lägsta växlarna om den ska vara i en position som hindrar dropp på lite högre växlar.

Tillbaka
Topp