Pegorelli skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, det går säkert att sia om Islas framtid
> utifrån många olika perspektiv.
> Men att de inte skulle bemöta potentiella
> utländska kunder?
>
> I alla kontakter jag haft med dem (vid tre olika
> tillfällen) har de varit mycket artiga;
> "Thank´s, but no Thank´s"
>
> När jag pratade med "vad hon nu hette" på
> Bespoked 2014 gav hon just förklaringen på lite
> av det du nämner. Om vi skulle börja sälja till
> några, eller släppa ett mindre antal cyklar på
> marknader utanför våra hemmamarknader skulle det
> bara bli negativt. "Varför får vissa köpa, men
> inte jag?"
>
> Jag tycker deras beslut är vettigt, även från
> ett marknadsekonomiskt perspektiv. Deras tid är
> nu; de gör bra affärer i dag, de (precis som
> andra tillverkare) jobbar på produktutveckling.
> De skulle inte ha varit där de är i dag om de
> inte haft bra idéer, hade de stora drakarna med
> mycket resurser haft lika bra idéer, hade de
> såklart varit lika bra, eller bättre.
> Hur det ser ut i morgon vet ingen; vare sig Isla,
> Cube, Trek eller någon annan.
>
> Deras dilemma är naturligtvis samma som den
> framgångsrike småföretagarens. Ska jag växa
> och riskera att detta sker på bekostnad av
> skälen i märket/firman och risken för
> växtvärk?
> Många som varit med om en resa i ett litet
> företag som vuxit vet säkert vad jag menar.
>
> Jag tror på småskalighet TC, jag tror inte att
> stora resurser automatiskt behöver betyda att det
> på lång sikt alltid är den med de största
> resurserna som är vinnarenm eller att de stora
> måste "äta upp" de mindre aktörerna.
> Jag tror kreativitet och småskalighet alltid
> kommer vara en vinnare i det långa loppet.
Jag skickade en förfrågan om att förskottsbetala en cykel och få den levererad till ett hotell i London vilket jag inte fick någon respons på, hade faktiskt föredragit ett thank´s but no thank´s framför att inte få något svar alls...
Precis som alla småföretagers smala lycka är så såg Isla en marknad som ingen drake brytt sig om, nämligen att bygga cyklar till barn med samma ambition som andra företag byggde cyklar till vuxna. Anledningen till att de stora drakarna inte brytt sig tror jag inte beror på bristande kreativitet, kunskap eller förmåga utan endast på att deras 12 kilos cyklar med säljande design ännu ger den ekonomiska avkastning man önskar.
När det lilla kreativa företaget når framgång via de mest intresserade och kunniga konsumenterna följer så småningom andra mindre aktörer efter och vill få sin del av kakan ( t.ex. Frog & Dawes) Ännu fler konsumenter utbildas ( jag själv t.ex. genom detta fina forum)och marknaden för en bättre produkt ökar succesivt. Detta leder i förlängningen till att draken så småningom vaknar. Draken ser såklart vinstpotentialen inom ett nytt produktsegment och bygger därför motsvarande cykel som det lilla kreativa företaget gjort och marknadsför den via cykelhandlaren i varje stad och by i landet till ett mer attraktivt pris. Den lokala cykelhandlaren går ändå på knä eftersom konsumenten som gärna får hjälp med kompetens sällan tvekar att köpa via näthandeln som säljer samma drak-cykel ännu billigare än den lokala cykelhandlaren och med fri frakt...
Uppriktigt så tror jag också på småskalighet, åtminstone ur perspektivet att små kreativa företag och hängivna användare svarar för utvecklingen varför det alltid kommer att finnas behov och därmed plats för just småskalighet. Jag tror dock att det i slutändan är marknadskrafterna som styr och att ett litet kreativt företags hela existens bygger på att man kan tillgodose ett behov på marknaden som draken ännu inte sett eller bedömer vara tillräckligt lönsamt.
Jag ser också att Islas tid är nu men jag tror tyvärr att de med sin nuvarande marknadsstrategi riskerar att underminera sin egen framtid genom att man låter andra mindre aktörer ta de marknadsandelar utanför UK som de nog gärna velat ha och behövt den dagen draken vaknar.
Precis som du skrev Pegorelli så är det ingen som vet hur det kommer att se ut i morgon..
Min tro på utvecklingen är ren och skär spekulation....
TC