Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Isla levererar inte till Sverige, Frog har slut i lager, Hoy har inte rätt storlek. Hoppet står till Dawes Academy. Finns det något sätt att få tag på deras cyklar utan att ta sig till UK? Finns det någon näthandel som har dem och som levererar till Sverige?

Barncyklar samlingstråd
roller skrev:
-------------------------------------------------------
> Isla levererar inte till Sverige, Frog har slut i
> lager, Hoy har inte rätt storlek. Hoppet står
> till Dawes Academy. Finns det något sätt att få
> tag på deras cyklar utan att ta sig till UK?
> Finns det någon näthandel som har dem och som
> levererar till Sverige?

Jorå, det finns flera butiker som skickar Dawes till Sverige, cyclesense.co.uk är en. Problemet är snarare att Academy är en ny modell som inte har kommit in i lager ännu. Bara att googla på tyvärr.

Barncyklar samlingstråd
Evans har Dawes, men de har tyvärr inte Academy-serien (än).

Cyclesense får tydligen in dem i slutet av september. Alltid något. Frogbikes kunde de leverera relativt snart faktiskt. Jag var länge inne på en Frog innan jag såg Dawes. Men nu tror jag att jag inväntar en Dawes även om leveranstiden är relativt lång.

Tyvärr hittar jag mått på geometrin för Academy-serien. Men jag får nog kontakta Dawes för att få reda på de mått jag vill veta.

Barncyklar samlingstråd
Är det någon som har koll på vad det är för lägsta sadelhöjd på röda hotwalken? Det enda jag hittar är ståhöjd (275mm), men är detta verkligen måttet upp till sadeln?

Barncyklar samlingstråd
Behöver lite råd, ska köpa cykel åt sonen som blir 4 nästa månad, det enda han önskar är en ny cykel. Han har idag en Puky XL springcykel och en 12, tung som ett as noname med pedaler som han fick av sin kusin. Den har han lärt sig att cykla på, gick ju fort efter att ha kört springcykel.

Men nu behövs 16", jag har frågat i flera butiker men får inget vettigt svar, är det värt att lägga 2000kr eller kan man lika gärna köpa en för 500 på XXL?

Han testade idag en Specialized Hotrock, en lila som han gillade, men handbromsen var så hård. De andra vi provade var jättetunga, även om jag inte kommer bära runt på den en massa så är det lite trappor upp till hans farmor och sen väger han 19kg så en cykel som väger mer än hälften av hans vikt känns tungt.

Eftersom han kör med handbroms på Pukyn så skulle det ju vara smidigt att fortsätta med handbroms men alla vi hittat har bara broms på framhjulet, säljaren i en butik sa att det inte bromsade så mycket utan mest var för syns skull. Han har idag bara fotbroms på sin trampcykel och fixar inte alls att bromsa. Det kommer väl men varför träna in det för att sen ändå köra med handbromsar i nästa steg.

Finns det cyklar med handbroms bak i 16"?

Han älskar att cykla och härmar de större barnen/ungdomarna som kör cykeltrial så något vettigt vill jag att han ska få. Han kör mer på gräsmatta, pulkabacke och mtb-spår i skogen än cykelbana.

Tips på vart jag kan leta efter vettiga saker tas gärna emot. Har noll koll själv, men när cykling är hans stora grej i livet så satsar jag gärna lite så det blir något vettigt och kul.

Barncyklar samlingstråd
Beg Islabike. Cnoc 16 är fin.

Bromsarna på Specializeden torde kunna justeras så det blir bra. Dom väger ju inte så mycket så dom behöver inte bromsa så hårt :-)

Barncyklar samlingstråd
EDIT: Till Mamma Mu:

Jag har skrivit om Frog 48 tidigare i denna tråd

Efter fyra månaders körning, längsta turerna har varit 4-5 km (med en del stopp, hon har inte fyllt fyra än)

Justering av bromsarna är A och O. Det lilla formatet gör det känsligare verkar det som, det krävs "toe-in" på klossarna och omsorgsfull justering av handtagsläget för att ge den modulation som blir självklar på en "stor" cykel.

Däcken rullar föredömligt lätt men är inte bra för grus, som vi har mycket av. Jag tänker köpa Schwalbe Black Jack 16 x 1.9 på Bike-Discount som enligt en tråd på ett tyskt forum skall passa.

Frog finns i Göteborg hos Karlssons Cykel i Majorna.

Andra kandidater är Early Rider, Hoy och Dawes; se tidigare inlägg!

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Nån konstig lag i Sverige säger att cyklar under viss höjd måste fotbroms. Köp en LÄTT cykel! Specialized brukar vara lätta. Min dotter har en islabikes cnoc 16 vilken är grym men går ju bara att få beggad i Sverige. Evanscycles i england har mkt barncyklar.

Barncyklar samlingstråd
Supertack, har läst lite trådar innan här och försökt få klarhet men så mycket nytt. Men då är vi på rätt väg med att det är värt att satsa på något lite lättare. Vi ska till GBG om någon vecka, kanske ska se om det går att göra ett besök i den butiken.

Trist när man ber om råd i butiken och deras kommentar är typ att man nog måste köpa en 16" för det kan vara för stort hopp till 20" men att det viktiga är att cykeln är häftig så barnet vill cykla. :/

Fast om cykeln är tung, trist och jobbig att köra så hjälper det knappast om den är häftig.

Barncyklar samlingstråd
roller skrev:
> Tyvärr hittar jag mått på geometrin för
> Academy-serien. Men jag får nog kontakta Dawes
> för att få reda på de mått jag vill veta.

Jag har mailat Dawes och frågat om geometrin ett par gånger men inte fått svar. Om du har bättre tur får du gärna posta infon i tråden.

Barncyklar samlingstråd

Bilagor

• hoy-bonaly-16-inch-2014-kids-bike.jpg
    hoy-bonaly-16-inch-2014-kids-bike.jpg
    53.2 KB · Besök: 53
Barncyklar samlingstråd
Vad sitter det generellt för typ av kassetter på barncyklar? Min son har fått en Kona Makena, som har en 14-28 Shimanokassett, och en Tourney SS bakväxel. Dock hade det inte skadat med en lättare utväxling för de värsta backarna. Det finns sjudelade HG50-kassetter med 13-30 har jag sett. Skulle en sådan kunna passa tror ni?

Barncyklar samlingstråd
Tobias Rydholm skrev:
> Vad sitter det generellt för typ av kassetter på
> barncyklar? Min son har fått en Kona Makena, som
> har en 14-28 Shimanokassett, och en Tourney SS
> bakväxel. Dock hade det inte skadat med en
> lättare utväxling för de värsta backarna. Det
> finns sjudelade HG50-kassetter med 13-30 har jag
> sett. Skulle en sådan kunna passa tror ni?

Tyvärr brukar det inte ens vara kassett utan frihjulskrans. D.v.s frihjul och kassett i ett :/

Barncyklar samlingstråd
NLC skrev:
> Inte 16" men har en 20" stående i garaget sen
> nån vecka tillbaka

Intryck?

Jag tvekar mellan HOY och Early Rider och Frog 48. Vilken är bäst?

Barncyklar samlingstråd
Intryck är att den är lätt, smidig och välbyggd. Har ingen åsikt om hur den står sig mot andra, valde den utifrån tidigare omdömmen i bl.a. denna tråden. Såklart kom den med moto-style på bromsarna men det tog ju typ 3 minuter att åtgärda.

Barncyklar samlingstråd
Finns det någon som ens har sett alla dessa i verkligheten:
- Frog (48)
- Early Rider Belter
- Hoy (16")

Jag vill veta om byggkänsla och allmän kvalitet. Early Rider verkar ha släppt iväg tidiga versioner som varit prototypiga? Produktbilderna på Frog-sajten antyder också halvdan byggkvalité. Vill gärna veta om era erfarenheter!

Barncyklar samlingstråd
Såg du min recension av Frog tidigare i tråden? Länkad längre upp på sidan. Bara att komma med mer funderingar och frågor, jag hjälper gärna till.

Barncyklar samlingstråd
Kristoffer R skrev:
> Såg du min recension av Frog tidigare i tråden?
> Länkad längre upp på sidan. Bara att komma med
> mer funderingar och frågor, jag hjälper gärna
> till.

Tack Kristoffer!

Vad jag förstår av din recension så är Frog:en en kanoncykel, och det tror jag nog att de är alla tre. Åtminstone om man jämför med den skit som säljs på den svenska marknaden.

Problemet är bara att jag inte riktigt kan bestämma mig. Early Ridern är ju trots allt betydligt lättare (5,6 kg?!) och kanske utseendemässigt mer i min smak. HOY:en tycker jag också är riktigt snygg, men jag skulle verkligen vilja klämma och känna på alla tre innan jag bestämmer mig. Men det går ju såklart inte.

Jag stör mig också lite på att Frog kostar så mycket som 45 GBP i frakt. Annars hade ju den varit klart billigast.

Barncyklar samlingstråd
När grabben cyklar omkring på en Isla så får man rätt roliga kommentarer från andra föräldrar. (Ungarna är däremot imponerade och nyfikna på att han har så många bromsar)

-Men, har han ingen fotbroms? Är han inte för ung för det?

Alla föräldrar har minsann en faster eller liknande som en gång i tiden har farit över styret när de använt frambroms. Sedan dess har ingen använt frambroms i den släkten.

Förvånansvärt många av ungarna på gatan (gissningsvis ca hälften) har t.o.m. fått sina frambromsar bortmonterade av föräldrarna, för att förhindra olyckor och "se till så att de lär sig använda den viktigaste bromsen (läs: fotbromsen) först".

Man får lägga band på sig för att inte råka idiotförklara folk (chanser ges på löpande band), det kan ju ses som lite ofint

Barncyklar samlingstråd
Men du är inte ensam iaf! Min dotter fick en 20" MTB (Merida) i våras och det tog henne inte lång stund att fatta hur man bromsar med bara handbroms. Dessutom: Vad gör ett barn när det får panik på cykel? Sätter ner fötterna! Svårt att bromsa med fotbroms då...

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte nyligen en lila specialized Hotrock 16" till min lilltjej, riktigt cool tycker pappan och dottern, sadeln är nere i botten så det ser ut lite som en 29a i miniformat.

Men hand bromsen är trög, går väl att få dit ett bättre bromsgrepp och släppa på fjädern till bromsen. Men en sak i taget.

Barncyklar samlingstråd
Appropå fotbroms, nioåringen svor igår nät hon lånade en cykel. Det var livsfarligt med fotbroms eftersom man inte kunde trampa baklänges och hon hade råkat tvärnita av misstag.

Hoy 24" är riktigt bra hoj för övrigt.

Barncyklar samlingstråd
För ett par dagar sedan ramlade lilltjejen flera gånger på grusväg när originaldäcken på Frogen skar ner. Dessutom blev det bara sladdar med bakdäcket när det skulle bromsas. Vi har mycket grus precis där jag bor; vägar, GC-bana och ridstigar. Så jag tryckte köp.

Idag ringde postbudet tidigt på dörren med däck till Frog 48.
Det är ett par Schwalbe Black Jack 16x1,9" (47-305)
Krängde på dem men har svårt att få dem att sätta sig bra på fälgen.
Pumpade till maxtryck men fick istället laga slang.

Orkade inte greja mer i värmen men här är en bild.

image.jpg

Sadeln är hög då storasyster fick provcykla.

EDIT: Det var fälgbandet som vägrade lägga sig rätt. Jag tog bort det och körde två varv eltape och ny slang. Nu har tjejen provat på grus och asfalt mm. De feta Schwalbedäcken vägde ungefär samma som de gamla Kenda (350g ca) och nu är var slut på stoppsladdarna. Dessutom ser den jättefet ut. När det blir 24" till storasyster tror jag nog det blir en Frog med feta däck.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Nu har jag beställt en prickig Frog 48 åt sonen. Han är 104cm lång och har innerbensmått på ca 44cm, precis de mått som frog skriver på sin sida är minimimått för 43, men 48 passar precis lagom. Han provcyklade utanför butiken och det var inga problem. Han når inte ner med hälarna när han sitter på sadeln men det är inte så långt kvar innan han gör det. Med vinterkängorna skulle jag tro att han når ner.

Så nu väntar vi bara på att cykeln ska komma till butiken och vårat bud ska köra hit den. :)

Han testade en specialized också tidigare i veckan och den var lite lägre men handbromsen var svårare att hantera.

Barncyklar samlingstråd
Mamma Mu skrev:
> Nu har jag beställt en prickig Frog 48 åt sonen.
> Han är 104cm lång och har innerbensmått på ca
> 44cm, precis de mått som frog skriver på sin
> sida är minimimått för 43, men 48 passar precis
> lagom. Han provcyklade utanför butiken och det
> var inga problem. Han når inte ner med hälarna
> när han sitter på sadeln men det är inte så
> långt kvar innan han gör det. Med
> vinterkängorna skulle jag tro att han når ner.
>
> Så nu väntar vi bara på att cykeln ska komma
> till butiken och vårat bud ska köra hit den. :)
>
>
> Han testade en specialized också tidigare i
> veckan och den var lite lägre men handbromsen var
> svårare att hantera.

Kul att det blev en groda!

När cykeln har anlänt kan du vända på klämman som håller sadelns rails, ger ytterligare någon/några centimeter!

Barncyklar samlingstråd
Tobias Rydholm skrev:
> Vad sitter det generellt för typ av kassetter på
> barncyklar? Min son har fått en Kona Makena, som
> har en 14-28 Shimanokassett, och en Tourney SS
> bakväxel. Dock hade det inte skadat med en
> lättare utväxling för de värsta backarna. Det
> finns sjudelade HG50-kassetter med 13-30 har jag
> sett. Skulle en sådan kunna passa tror ni?

Jag eller snarare mitt barn har också en Kona Makena (20 tumshjul). Utväxlingen var inte tillräckligt lätt för att klara av lite brantare uppförsbackar. Jag gjorde helt enkelt så att jag bytte baknavet till ett Shimano Deore som jag hade liggandes och köpte 8-delad 11-32 kassett, Alivio bakväxel samt nytt växelreglage. Detta har fungerat väldigt bra under snart 2 års tid. Det ser dock lite lustigt ut när man kör på största bak, då når bakväxeln i princip ner till fälgen. Byte av baknavet krävde som tur var inget byte av ekrar utan det fungerade utan problem med originalekrarna.

Bilagor

• Bakväxel_kona.jpg
    Bakväxel_kona.jpg
    88 KB · Besök: 50
Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
roller skrev:
> Tobias Rydholm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad sitter det generellt för typ av kassetter
> på
> > barncyklar? Min son har fått en Kona Makena,
> som
> > har en 14-28 Shimanokassett, och en Tourney SS
> > bakväxel. Dock hade det inte skadat med en
> > lättare utväxling för de värsta backarna.
> Det
> > finns sjudelade HG50-kassetter med 13-30 har
> jag
> > sett. Skulle en sådan kunna passa tror ni?
>
>
> Jag eller snarare mitt barn har också en Kona
> Makena (20 tumshjul). Utväxlingen var inte
> tillräckligt lätt för att klara av lite
> brantare uppförsbackar. Jag gjorde helt enkelt
> så att jag bytte baknavet till ett Shimano Deore
> som jag hade liggandes och köpte 8-delad 11-32
> kassett, Alivio bakväxel samt nytt växelreglage.
> Detta har fungerat väldigt bra under snart 2 års
> tid. Det ser dock lite lustigt ut när man kör
> på största bak, då når bakväxeln i princip
> ner till fälgen. Byte av baknavet krävde som tur
> var inget byte av ekrar utan det fungerade utan
> problem med originalekrarna.

Så det är alltså en frihjulskrans som sitter på, och går inte att byta till något annat? Tänkte jag kunde komma lite smidigt undan, för ekra om hjul kan jag inte. Men han får köra på ett tag och se hur det går helt enkelt.

Barncyklar samlingstråd
Nu har frogen kommit, jag är fånigt nöjd och sonen cyklade iväg som om han inte gjort annat på första turen. Handbromsarna passar honom perfekt, han kan inte hantera fotbroms och kör med slita ut skor-broms istället, nu skonas skorna. Riktigt snygg är den också. Försöker få honom att lära sig att säga nej när grannskapets alla barn kommer vilja prova. Endel är inte så rädda om sakerna tyvärr.

Men jag har 2 frågor, är begränsning för hur långt man kan vrida styret, men åt vänster kan man vrida längre, ska det vara så? Och stänkskärmar ska det ingå eller ska man hitta något som passar själv? Såg en annan frog 48 i tråden som hade stänkskärmar. Den är köpt via en svensk butik men det var min bror som hämtade ut cykeln och fraktade den till oss för vi bor långt från butiken.

Barncyklar samlingstråd
Vi fick hem en frog 48 häromdagen, visserligen beställd från Storbritannien, men där följde det med skärmar. Kontakta butiken så löser det sig nog.

Barncyklar samlingstråd
Solaris skrev:
> Vi fick hem en frog 48 häromdagen, visserligen
> beställd från Storbritannien, men där följde
> det med skärmar. Kontakta butiken så löser det
> sig nog.

Får göra det, är ju ingen större panik som tur är, men snart kan han nog fixa att cykla lite i joggingspår och sånt och tvätta kläder är inte direkt min favorithobby.

Barncyklar samlingstråd
Frog 48, gick som ett spjut i parken även på gräsmattan och grusplanen. Sonen är mycket nöjd. Ska försöka sänka sadeln lite, han skulle behöva 2cm mer för att nå bättre med fötterna när han tränar på att starta själv. Cykla och stanna går kanon men starta är lite svårt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    92.3 KB · Besök: 43
Barncyklar samlingstråd
Freddie L skrev:
> Mamma Mu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu har jag beställt en prickig Frog 48 åt
> sonen.
> > Han är 104cm lång och har innerbensmått på
> ca
> > 44cm, precis de mått som frog skriver på sin
> > sida är minimimått för 43, men 48 passar
> precis
> > lagom. Han provcyklade utanför butiken och det
> > var inga problem. Han når inte ner med
> hälarna
> > när han sitter på sadeln men det är inte så
> > långt kvar innan han gör det. Med
> > vinterkängorna skulle jag tro att han når ner.
>
> >
> > Så nu väntar vi bara på att cykeln ska komma
> > till butiken och vårat bud ska köra hit den.
> :)
> >
> >
> > Han testade en specialized också tidigare i
> > veckan och den var lite lägre men handbromsen
> var
> > svårare att hantera.
>
> Kul att det blev en groda!
>
> När cykeln har anlänt kan du vända på klämman
> som håller sadelns rails, ger ytterligare
> någon/några centimeter!

För tredje gången! ;-)

Barncyklar samlingstråd
Jo jag testade det men fick inte till det, men nu utan unge som stod och stampade brevid och ska hjälpa till så tror jag att det funkade att vända. Blev 2 cm lägre, precis vad som behövs tror jag.

Jättetack för alla tips och råd, hade aldrig vågat köpa så dyr cykel utan era råd här. Alla omkring mig tyckte det funkar lika bra med leksaksbutikernas cyklar. Det tvivlar jag starkt på. ;)

Barncyklar samlingstråd
Hälsar Specialized Hotrock 16" välkommen till familjen! vart ska man börja uppgradera? kolfiberstolpe, nya däck för tuffa tag i lekparken, miniraise styre..? ;-) känns som ett bra val efter en tid med spring och sparkcykel. Nu blir det åka av.

Tillbaka
Topp