Behöver lite råd, ska köpa cykel åt sonen som blir 4 nästa månad, det enda han önskar är en ny cykel. Han har idag en Puky XL springcykel och en 12, tung som ett as noname med pedaler som han fick av sin kusin. Den har han lärt sig att cykla på, gick ju fort efter att ha kört springcykel.
Men nu behövs 16", jag har frågat i flera butiker men får inget vettigt svar, är det värt att lägga 2000kr eller kan man lika gärna köpa en för 500 på XXL?
Han testade idag en Specialized Hotrock, en lila som han gillade, men handbromsen var så hård. De andra vi provade var jättetunga, även om jag inte kommer bära runt på den en massa så är det lite trappor upp till hans farmor och sen väger han 19kg så en cykel som väger mer än hälften av hans vikt känns tungt.
Eftersom han kör med handbroms på Pukyn så skulle det ju vara smidigt att fortsätta med handbroms men alla vi hittat har bara broms på framhjulet, säljaren i en butik sa att det inte bromsade så mycket utan mest var för syns skull. Han har idag bara fotbroms på sin trampcykel och fixar inte alls att bromsa. Det kommer väl men varför träna in det för att sen ändå köra med handbromsar i nästa steg.
Finns det cyklar med handbroms bak i 16"?
Han älskar att cykla och härmar de större barnen/ungdomarna som kör cykeltrial så något vettigt vill jag att han ska få. Han kör mer på gräsmatta, pulkabacke och mtb-spår i skogen än cykelbana.
Tips på vart jag kan leta efter vettiga saker tas gärna emot. Har noll koll själv, men när cykling är hans stora grej i livet så satsar jag gärna lite så det blir något vettigt och kul.