Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
lintott skrev:
-------------------------------------------------------
> > Barncykel delux: http://www.mbr.co.uk // Larsa
>
> 18,000 SEK... hmm

Det är väl vad en halvhygglig FS kostar. Är det någon som hade gnisslat om priset om den lanserades som FS i stl XS eller XSS för de vuxna som är runt 1.50 långa?! Kona har ju en Process 134 SE som är liiite större än den här Trek'en, och den kostar väl runt 4K USD...

Men en reach på 535 mm...det är 70 mer än vad jag har min min XL Honzo, hehe ;)

Barncyklar samlingstråd
Tjärven skrev:
. Låter
> som en rätt klen cykel tycker jag.

Det är väl rimligt att anta att man minskat ner vikten genom att optimerat ramens styrka i förhållande till dess förväntade påfrestningar.

Men skälet till ovan skrivning är nog helt enkelt att man i england likt usa har mycket friskrivningar av typen ovan, nedan skyld är tex vanlig på pubar:
7540.jpg

Barncyklar samlingstråd
Någon som testat Julas barncykel Trance 2.0. Just nu kostar den 1800:- (ordinarie pris 2499:-) om man köper den mot faktura. Cykeln har 24" däck, 21 växlar, skivbromsar och väger 12,1 kg. kan det vara något eller är det bara skit?

Bilagor

• 630061.jpg
    630061.jpg
    27.8 KB · Besök: 146
Barncyklar samlingstråd
12 kg är ingen katastrof jämfört med andra tunga as som säljs. Motsvarande Islabike väger visserligen 8,8 kg (utan dämpgaffel och totalt onödiga skivbromsar) men Cube 24" väger in på 12,4 kg. Crescent och Scott är inte heller toklätta.

Du kan nog banta ca 400 g på däcken (men det blir ju $$) och ta bort något av framdreven. Om sen hela cykeln rostar på ett halvår a'la Biltema lär ju visa sig.

Barncyklar samlingstråd
Jörgen V skrev:
> Någon som har erfarenhet av nedanstående cykel.
> 6.5 Kg
> För en på 16tum
>
> http://www.raleigh.co.uk/ProductType/ProductRange/
> Product/Default.aspx?pc=1&pt=9&pg=12913
>
> Och hur ser ni på cyklar utan fotbroms om barnet
> är van fotbroms från tidigare cykel

Jag slog till på denna och fick den i dag. Gick riktigt smidigt. Tyvärr blir första cyklingen först nästa helg men första intrycket var riktigt bra. Viktmässigt så kändes den inte så lätt som jag trodde jämfört med den cykeln som används idag. Har dock inte vägt någon av dem. Däremot känns den betydligt mer balanserad när man lyfter den. Den äldre monarken är väldigt baktung. Så jag tror att den kommer vara betydligt enklare att hantera

Återkommer med mer info när den är provcyklad

Barncyklar samlingstråd
Angående Jula-cykeln Trance var jag förbi en sådan affären i ett annat ärende och råkade se den stå i stället. Tyvärr "satt den fast" lite för mycket och tiden var knapp, men jag drog lite i den.

Svetsjobbet är hyfsat på ramen och cykeln ser OK ut.
Gaffelns fjäder kändes ungefär rätt för ett barn (dock ingen dämpning och lite glapp känsla i bussningarna).
Enklaste växlarna, dock nitat vevparti så inte enkelt att lösa om man tänkt sig det.
Jag drog ut sadelstolpen och den verkar också vara alu.

Att modda den med gaffel, däck och vevparti lönar sig knappast, men jag tror den kan vara OK att köra som den är för 1800kr, den stod ju ut från resten med aluram, aheadset, skivbromsar etc.

Barncyklar samlingstråd
Köpte en begagnad specialized hotrock till dottern men jag funderar på att byta ut gaffeln till en stel..någon som har något förslag på en billig lätt gaffel

Bilagor

• 20150326_225230.jpg
    20150326_225230.jpg
    62.3 KB · Besök: 84
Barncyklar samlingstråd
Någon som vet var man får tag i däck till en Cnoc 14? Det är 14x1.5" däck som standard, men inte ens de engelska butikerna verkar ha det hemma.

Barncyklar samlingstråd
Nu är raleigh performance 16 som köptes testad och oron av avsaknadet av handbroms var helt obefogad. Tog 30 sekunder sen klagade han på att han inte ville bromsa hela tiden :-)

Vad har ni som köpt fler cyklar för erfarenhet kopplat till inställningar? Nu når han knappt ner till marken Men tycker att sadeln är lite gör låg kopplat till att benen blir lite väl nöjda när han cyklar. Och höjer jag den mycket till så känns det som att styret blir för lågt. Men det kanske bara är för att man är ovan att se den geometri på barncyklar. De flesta jag sett har ett betydligt högre styre.

Barncyklar samlingstråd
Islabikes ändrade attityd till oss på andra sidan havet är härmed bekräftad även av mig. Dessutom fraktfritt. :)

/Dag

Barncyklar samlingstråd
Vad får man för en begagnad Islabike Cnoc 16? Lille Kalle har vuxit ur och vill sälja av sin första trampcykel, men jag har ingen aning om vad dom går för begagnat. En ny går på 3.200:-

Barncyklar samlingstråd
Octagon skrev:
> Vad får man för en begagnad Islabike Cnoc 16?
> Lille Kalle har vuxit ur och vill sälja av sin
> första trampcykel, men jag har ingen aning om vad
> dom går för begagnat. En ny går på 3.200:-

Jag är spekulant om du vill sälja, skicka gärna ett PM.

Barncyklar samlingstråd
Har en son på 10,5 år, (134cm) tänkte få honom att börja cykla MTB, han verkar gilla det. frågan är om man ska köpa en 24 eller en 26 tummare till honom?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Min dotter på 8 år är 140 cm och hon bytte till 24 tum i år.
Nu finns det väl dem här på Happy som bygger små 26:or men för henne är 24 perfekt.

Mitt tips är att prova olika modeller, då det skiljer mycket i geometri mellan märkena. En hel del är väldigt långa, vilket jag tycker blir dåligt för barn.

Barncyklar samlingstråd
Är lite rädd att 26 med exempelvis xs ram ändå kan blir lite för stort? även om den kanske håller längre. Speciellt som nybörjare som han är och lite försiktigt av sig. Kanske bättre o köpa en 24" och köpa en ny nästa år som är 26.
Dåligt utbud vad jag har sett häromkring med 26" i de små storlekarna. Har fått tips att han skulle ha 26 för det blir roligast så och att han fort kommer in i det.

Var på väg att beställa en Cannondale Race 24, men får kanske tänka om.
Ser att många tillverkare inte har 26 tums längre. Hittat några Scott 26 tummare på nätet utomlands av 2014 års modell.

Barncyklar samlingstråd
Jag skulle inte köpa 26:a till ett barn på 134cm.
Men å andra sidan har jag inte jagat livet ur mig för att hitta en lite XS-ram osv för att testa.
Vi har en Commencal Ramones 24, klockren hoj på alla vis.

Barncyklar samlingstråd
Hej,

Fritt tolkat när jag läst i tråden så Islabike före Commencal?
På g att köpa en 16" till sonen och det som får mig att fundera lite är Islas text om tänkt anv.omr, inte för att 4-6 åringar kör DH direkt men ändå

"This bike has been designed to be ridden by children on smooth paved, grassy or dirt surfaces with moderate gradients. It is not intended for any kind of jumping."

Barncyklar samlingstråd
Mina barn har kört skatepark med sin 16" Isla. I och för sig den äldre modellen som är lite kralligare, men så länge barnet inte är sånt där underbarn som droppar 3 m platt i 4 års åldern så håller dom. Tror texten vänder sig till USAs advokater. En aktiv 9-åring kan säkert hoppa sönder en 24" isla i dirtparken, men vem vill släpa en 13 kg dirthoj upp och ner för backarna till skolan varje dag?

24" hojad diffar enormt i storlek. En odämpad med liten ram (isla typ) funkar bra för en 8-åring.

Barncyklar samlingstråd
Vad finns det för pedaler som är bra för barn som är 7-8 år och gillar mtb? Standardpedalerna som sitter på mina barns cyklar blir för hala när det blir lerigt, men jag är lite tveksam till metallpedaler med piggar, det lär ju sluta med blödande smalben. Finns det någon kompromiss? Plastpedaler med bättre fäste och några bra dojor kanske?

Barncyklar samlingstråd
Spring-/Balanscykel, vad bör man välja? Jag har försökt plöja igenom tråden men inte hittat några konkreta tips. Min snart treårige son behöver en ny springcykel. Han har ett billigt bojsänke från Biltema som sambon så påpassligt passade på att backa över med bilen. Han älskar att cykla och har börjat åka på storebrors gungbräda och åka nerför stenar (EST-stylee...) och backar. Han har kommit på snitsen att sparka fart och sen bara rulla. Frågan är ju nu vad man ska satsa på? Jag har kikat på Puky LR1 med broms och den verkar OK i mina ögon. Nu är ju tricket att XXL har sina vänners vänner-dagar i helgen och då kan man ju komma åt deras springcykel för en spottstyver. Priset tilltalar men spontant känns den inte helt 100. Små hjul (vi bor på vischan så cykling i gräs, grus och skog i högre utsträckning än asfalt) och ett sjukt högt styre. Dessutom saknas broms, något som känns lite vanskligt med tanke på hur det börjar faras omkring. Tankar och idéer mottas varmt!

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/spar.../powah-superrunner-10-white/p/1108886_1_style

http://www.etrendstore.se/leksaker/balanscyklar/balanscykel-puky-lr1-gul-1

//Thomas

Barncyklar samlingstråd
Knepigt, biltemas springcykel som vi hade var bland det lättaste vi hittade, enda felet bar att den var lite stor. Men dom kan ha bytt modell. Surt att behöva köpa nytt nu, snart dags för trampcykel.

Barncyklar samlingstråd
Jag har en dotter som strax fyller 8 år. Hon är 135 cm lång och kör idag på en http://www.specialized.com/se/en/bikes/kids/hotrock-girls/hotrock-20-6speed-girls#specs

Hon har börjat köra lite småtävlingar och gillar verkligen att köra MTB i skogen. Nu är frågan vad nästa cykel ska bli? Jag har kikat lite på frog 62 ( https://www.cykloteket.se/artikel/frog-62-rod/ ). Den verkar riktigt prisvärd och lätt. Jag misstänker att jag behöver slänga på lite grövre däck men annars borde den väl fungera bra i skogen?

Eller ska jag gå på en islabike ( http://www.islabikes.co.uk/products/bikes/item/beinn-24 )

Framdämpare, framväxlar och skivbroms känns som extra tyngd som barnet ändå inte har nytta av? Tänker jag rätt här? Fler bra förslag på cykel?

Barncyklar samlingstråd
Jag funderar mer och mer på Orbea som verkar ha fina cyklar till min 6 åring. Finns ju en MX20 team med lätt aluframgaffel.

Blir lite skeptisk när Islabikes skriver no jumping and smooth Surface....

Barncyklar samlingstråd
Ang. Frog och Islabikes 24" så har jag sett båda in action. Dom verkar ganska likvärdiga, Frog är ju klart billigare och inte så mycket tyngre, 9,8 mot 8,8. Islan ser liiite mer MRB:ig ut, men den ser ju ändå inte lika tuff ut som Scott.

Vad väger den där Orbean egentligen? Jag blir alltid misstänksam när någon bara skriver "lätt" utan att ange vikten. Crescent skriver också "lätt", liksom Haglöfs om sina ryggsäckar osv osv.

Barncyklar samlingstråd
Ultralite skrev:
> Jag funderar mer och mer på Orbea som verkar ha
> fina cyklar till min 6 åring. Finns ju en MX20
> team med lätt aluframgaffel.
>
> Blir lite skeptisk när Islabikes skriver no
> jumping and smooth Surface....

Islabikes håller för min grabb iaf...

Bilagor

• IMG_20150409_171649.JPG
    IMG_20150409_171649.JPG
    114.6 KB · Besök: 72
Barncyklar samlingstråd
Spring-/Balanscykel, vad bör man välja? Jag har försökt plöja igenom tråden men inte hittat några konkreta tips. Min snart treårige son behöver en ny springcykel. Han har ett billigt bojsänke från Biltema som sambon så påpassligt passade på att backa över med bilen. Han älskar att cykla och har börjat åka på storebrors gungbräda och åka nerför stenar (EST-stylee...) och backar. Han har kommit på snitsen att sparka fart och sen bara rulla. Frågan är ju nu vad man ska satsa på? Jag har kikat på Puky LR1 med broms och den verkar OK i mina ögon. Nu är ju tricket att XXL har sina vänners vänner-dagar i helgen och då kan man ju komma åt deras springcykel för en spottstyver. Priset tilltalar men spontant känns den inte helt 100. Små hjul (vi bor på vischan så cykling i gräs, grus och skog i högre utsträckning än asfalt) och ett sjukt högt styre. Dessutom saknas broms, något som känns lite vanskligt med tanke på hur det börjar faras omkring. Tankar och idéer mottas varmt!

http://www.xxl.se

http://www.etrendstore.se

//Thomas

Dagens tips:
http://www.toysrus.se/märken/chillafish/bmxie-springcykel?id=631417&vid=591394
Låg, lätt och sjukt snygg.

Barncyklar samlingstråd
Dudster skrev:
> Ultralite skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån skrev väl här att versionen med dämpare
> > vägde 9.4 så då gissar jag på 8.4?
>
>
> I min Excel-fil ser det ut som att dotterns mx 24
> vägde 10 479g, innan jag tappade kontrollen...
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2347430/23476
> 68

Ja då kan ju 20" väga under 10...

Barncyklar samlingstråd
Orbea 20" väger 10,2 kg enligt en tråd på bikeradar.
Frog 20" 8,8 kg
Islabike 7,8 kg

Nu vet vi alltså varför dom skriver "lätt" utan att ange vikten. Det är säkert en bra cykel ändå, jag har sett en på grabbens MTB-träning, den ser bra ut.

Barncyklar samlingstråd
Islabikes rothan har min yngste. Storebror har haft samma innan. Lätt och låg. Rekommenderas.

ac440 skrev:
> Spring-/Balanscykel, vad bör man välja? Jag har
> försökt plöja igenom tråden men inte hittat
> några konkreta tips. Min snart treårige son
> behöver en ny springcykel. Han har ett billigt
> bojsänke från Biltema som sambon så påpassligt
> passade på att backa över med bilen. Han älskar
> att cykla och har börjat åka på storebrors
> gungbräda och åka nerför stenar (EST-stylee...)
> och backar. Han har kommit på snitsen att sparka
> fart och sen bara rulla. Frågan är ju nu vad man
> ska satsa på? Jag har kikat på Puky LR1 med
> broms och den verkar OK i mina ögon. Nu är ju
> tricket att XXL har sina vänners vänner-dagar i
> helgen och då kan man ju komma åt deras
> springcykel för en spottstyver. Priset tilltalar
> men spontant känns den inte helt 100. Små hjul
> (vi bor på vischan så cykling i gräs, grus och
> skog i högre utsträckning än asfalt) och ett
> sjukt högt styre. Dessutom saknas broms, något
> som känns lite vanskligt med tanke på hur det
> börjar faras omkring. Tankar och idéer mottas
> varmt!
>
> http://www.xxl.se
>
> http://www.etrendstore.se
>
> //Thomas
>
> Dagens tips:
> http://www.toysrus.se/märken/chillafish/bmxie-spr
> ingcykel?id=631417&vid=591394
> Låg, lätt och sjukt snygg.

Barncyklar samlingstråd
Den där Momsen såg riktigt fin ut!

Kollar man bara på ren vikt så väger ju alu versionen 0.2 kg mindre än kolfibern (men det har nog mer med växlarna och bromsarna att göra en materialvalet för ram och gaffel).

Barncyklar samlingstråd
Bulldog76 skrev:
> Är lite rädd att 26 med exempelvis xs ram ändå
> kan blir lite för stort? även om den kanske
> håller längre. Speciellt som nybörjare som han
> är och lite försiktigt av sig. Kanske bättre o
> köpa en 24" och köpa en ny nästa år som är
> 26.
> Dåligt utbud vad jag har sett häromkring med 26"
> i de små storlekarna. Har fått tips att han
> skulle ha 26 för det blir roligast så och att
> han fort kommer in i det.
>
> Var på väg att beställa en Cannondale Race 24,
> men får kanske tänka om.
> Ser att många tillverkare inte har 26 tums
> längre. Hittat några Scott 26 tummare på nätet
> utomlands av 2014 års modell.

Efter lite provande och frågande så blev det att vi köpte en 27,5 Trek X-Caliber med 13,5 tums ram. Mätte grabben innan vi åkte till affärerna. och han var 138 cm +. hojen är avsedd från 138 och uppåt. Vi fick hem den igår och cyklade. Den passar honom bra och han älskar hojen.

*EDIT*
Någon som kan tipsa om flaskställ som passar en sån liten ram? Fanns inga skrivhål till att fästa flaskor då ramen är för liten enligt tillverkaren, får inte plats med flaska, men det borde väl kanske finnas något som sticker ut på höger sida istället eller något annat alternativ att kunna ha med sig dricka? Tips mottages.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Skulle vilja ha tips på en bra 20" mtb. Kravet från sonen är växlar och en dämpargaffel. Är man förvisad till Spec Hot Rock eller BMC SE20 då?

Grabben fick hyra en BMC SE20 när vi var på Mallis nyligen och upptäckte det fina med att ha växlar. BMC:n kan absolut vara ett alternativ, men tänkte undersöka ytterligare uppslag. Ju mindre ram desto bättre.

Tillbaka
Topp