liveforthis
Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Glad tjej sadeln ska upp lite till dock.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Funkar säkert till för endamålet. Jag har en cube 200 annars med 7 vxl deore . Finns i köp/sälj du kan få den för 2000 :)andmob sa:Har någon erfarenhet av denna? https://www.xxl.se/white-white-xc-200-lite-3-speed-16-juniorcykel/p/1117367_1_style Tycker den ser hyfsat rimlig ut som universalcykel med möjlighet att köra lite fina stigar om cykelintresset skulle utvecklas åt det hållet.
danielalmestal sa:Någon som vet om islabikes beinn 20 small funkar för en kille som är 105 lång och har cyklat ett år? Står ju 112 cm på hemsida men det kanske är för nybörjare så att man kan cykla på den tidigare. Någon som har en i Göteborgstrakten så man kan prova?
Edarion sa:Tittat på Islabike och imponeras över deras cyklar... Har en dotter på runt 125 cm och 6 år. Funderar på om man ska gå på deras mtb eller all-purpose. Tanken är att den ska funka om hon är intresserad av att cykla mtb i klubb, men även på vägen med mig.
Är det värt något extra kilo för dämpad framgaffel i den åldern exempelvis?
Det är riktigt bra innan fanns ju big betty mfl också i 24"NLC sa:Kanske gammal skåpmat, men upptäckte idag att Schwalbe RR finns i 24" :)
Octagon sa:Edarion sa:Tittat på Islabike och imponeras över deras cyklar... Har en dotter på runt 125 cm och 6 år. Funderar på om man ska gå på deras mtb eller all-purpose. Tanken är att den ska funka om hon är intresserad av att cykla mtb i klubb, men även på vägen med mig.
Är det värt något extra kilo för dämpad framgaffel i den åldern exempelvis?
Min 6-åring saknar det inte men storebror började vilja ha det vid 8. Det beror ju på var klubben cyklar, ofta släpar dom ju inte ut barnen på alltför rotiga stigar om det finns annat.
Masjevel sa:Det kanske har diskuterats tidigare än tråden men jag tar det ändå. När barnen blir lite äldre som min dotter som nu är 11 och är ca 153 cm lång, hur ska man tänka då?
Hon har idag en Cube 240, 24" som börjar se ut att vara i minsta laget. Det naturliga vore ju att gå upp till 26" men att hitta en ny vettigt speccad 26" är inte lätt.
Funderar på att vänta med att köpa en ny cykel till våren och hoppas att hon växt lite till och titta på 27,5" i XS. Är det dumt tänkt?
Hon cyklar inte jättemycket idag men är sugen att prova på att hänga på någon barn/ungdomsgruppsträning i någon klubb.
Hon är en aktiv tjej som älskar att spela fotboll men även att cykla så jag vill ju gärna stötta henne med cyklingen genom att ge henne en vettig cykel. Drömmen vore att hon blev lite mer hooked på MTB-cykling.
Masjevel sa:Det kanske har diskuterats tidigare än tråden men jag tar det ändå. När barnen blir lite äldre som min dotter som nu är 11 och är ca 153 cm lång, hur ska man tänka då?
Hon har idag en Cube 240, 24" som börjar se ut att vara i minsta laget. Det naturliga vore ju att gå upp till 26" men att hitta en ny vettigt speccad 26" är inte lätt.
Funderar på att vänta med att köpa en ny cykel till våren och hoppas att hon växt lite till och titta på 27,5" i XS. Är det dumt tänkt?
Annahojt sa:Hej jag behöver råd!
Vår snart 6år gamla grabb börjar bli för stor för sin frog 43 knäna närmar sig styret.
När han har sadeln lagom högt på den så är det drygt 48cm från pedalen till ovansidan av sadeln och han får i tårna i marken ordentligt när han sitter på sadeln.
Sadelhöjden är ca 59 cm
Tror att han är ca 115cm och har nog ca 50cm i beninnerlängd
Känns som det borde finnas någon 20" som funkar?
Har kikat lite på isla, hoy och frog finns det fler vettiga lätta inte alltför dyra? Och jag blir inte klok på lägsta sadelhöjd på en del av dom...
Den behöver funka nästa vår men han ska få den i oktober...
Annahojt sa:Hej jag behöver råd!
Vår snart 6år gamla grabb börjar bli för stor för sin frog 43 knäna närmar sig styret.
När han har sadeln lagom högt på den så är det drygt 48cm från pedalen till ovansidan av sadeln och han får i tårna i marken ordentligt när han sitter på sadeln.
Sadelhöjden är ca 59 cm
Tror att han är ca 115cm och har nog ca 50cm i beninnerlängd
Känns som det borde finnas någon 20" som funkar?
Har kikat lite på isla, hoy och frog finns det fler vettiga lätta inte alltför dyra? Och jag blir inte klok på lägsta sadelhöjd på en del av dom...
Den behöver funka nästa vår men han ska få den i oktober...
Uakeem sa:Whyte 403 & 405 bored var bra alternativ till Meta'n. Såg dem själv för någon dag sedan och har inte hunnit kolla så noga.
http://www.whyte.bike/kids
Aliide sa:Hur ska man överyga föräldrar som köper biltema-cyklar till sina barn som väger lika mycket som barnet själv och sedan typ skäller på barnet för att de har svårt att starta själv att faktisk förstå varför och att det finns lätta väldigt bra cyklar som skulle göra att barnet som faktiskt verkligen gillar att cykla men bara för att hen behöver hjälp för att starta hellre tar sparkcykel om hen får välja, att ta cykeln typ 100 fall av 100?
Aliide sa:Hur ska man överyga föräldrar som köper biltema-cyklar till sina barn som väger lika mycket som barnet själv och sedan typ skäller på barnet för att de har svårt att starta själv att faktisk förstå varför och att det finns lätta väldigt bra cyklar som skulle göra att barnet som faktiskt verkligen gillar att cykla men bara för att hen behöver hjälp för att starta hellre tar sparkcykel om hen får välja, att ta cykeln typ 100 fall av 100?
phaanx sa:Aliide sa:Hur ska man överyga föräldrar som köper biltema-cyklar till sina barn som väger lika mycket som barnet själv och sedan typ skäller på barnet för att de har svårt att starta själv att faktisk förstå varför och att det finns lätta väldigt bra cyklar som skulle göra att barnet som faktiskt verkligen gillar att cykla men bara för att hen behöver hjälp för att starta hellre tar sparkcykel om hen får välja, att ta cykeln typ 100 fall av 100?
Varför ska man köpa t.ex. en Woom 3 för 3-4ggr så mycket pengar som dessutom saknar den, i många föräldrars ögon, livsviktiga fotbromsen?
Mina barn har lärt sig cykla på http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Barn/City-Child-16-ovaxlad-2000032795/ som väger ~12kg, nästan lika mycket som min fulldämpade MTB. Det största problemet var att dom inte vågade cykla tillräckligt fort för att hålla balansen, när dom väl vågade det så var det inga problem för dom att lära sig komma upp på cykeln.
Det finns inte heller någon pakethållare och cykelkorg som mina barn har på cykelarna. Vart ska dom stoppa alla saker dom vill ha med sig till sina kompisar? ibland har dom stora stenar i cykelkorgen, det gör ju knappast cykeln lättare, men dom cyklar ändå som inget hade hänt.
Min äldsta dotter, 7 år, har en sliten tung 20" cykel av okänt märke som hon fick gratis av min kusin. Hon blev jätteglad för den och har cyklat jättemycket på den, det ända hon surar lite över är att hennes kompis har hela 3 växlar medans hon inte har någon alls.
Jag hyrde en Giant XTC Jr 24" i Högbo och tog med äldsta dottern dit och cyklade lite för att se om hon tyckte det var roligt. Hon såg inte sådär super glad ut, men hon sa att hon tyckte det var roligt. Så utifrån det inte jättehöga intresset fick jag tag i en billig men sliten 24" MTB med låg ram och 24 växlar på blocket
(Någon som råkar veta något mer om cykeln?)
Vi åkte tillbaka till Högbo redan samma dag som vi köpte den, växlarna fungerade lite dåligt då (fixat till stor del nu, men den hoppar över växlar ibland) men det gjorde inte henne något. Hon tyckte det var mycket roligare att cykla på den än den (troligen) dyrare och lättare Giant XTC Jr cykeln vi hyrde.
Skulle hon ha en sliten tung rosa cykel med 24 växlar och en ny fin dyr och lätt cykel i fel färg och färre växlar att välja på i garaget, så skulle hon utan tvekan välja den slitna tunga rosa cykeln med 24 växlar oftare än den andra.
Så varför ska jag som förälder köpa en dyr och lätt cykel till mina barn som bara vill ha en cykel så dom snabbare kan ta sig till sina kompisar och cykla runt här utanför på området med dom?
Däremot skulle jag inte alls tveka att köpa en dyr och fin cykel om det visar sig att dom tycker det är roligt att cykla MTB i skogen med mig.
ceel sa:phaanx sa:Aliide sa:Hur ska man överyga föräldrar som köper biltema-cyklar till sina barn som väger lika mycket som barnet själv och sedan typ skäller på barnet för att de har svårt att starta själv att faktisk förstå varför och att det finns lätta väldigt bra cyklar som skulle göra att barnet som faktiskt verkligen gillar att cykla men bara för att hen behöver hjälp för att starta hellre tar sparkcykel om hen får välja, att ta cykeln typ 100 fall av 100?
Varför ska man köpa t.ex. en Woom 3 för 3-4ggr så mycket pengar som dessutom saknar den, i många föräldrars ögon, livsviktiga fotbromsen?
Mina barn har lärt sig cykla på http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Barn/City-Child-16-ovaxlad-2000032795/ som väger ~12kg, nästan lika mycket som min fulldämpade MTB. Det största problemet var att dom inte vågade cykla tillräckligt fort för att hålla balansen, när dom väl vågade det så var det inga problem för dom att lära sig komma upp på cykeln.
Det finns inte heller någon pakethållare och cykelkorg som mina barn har på cykelarna. Vart ska dom stoppa alla saker dom vill ha med sig till sina kompisar? ibland har dom stora stenar i cykelkorgen, det gör ju knappast cykeln lättare, men dom cyklar ändå som inget hade hänt.
Min äldsta dotter, 7 år, har en sliten tung 20" cykel av okänt märke som hon fick gratis av min kusin. Hon blev jätteglad för den och har cyklat jättemycket på den, det ända hon surar lite över är att hennes kompis har hela 3 växlar medans hon inte har någon alls.
Jag hyrde en Giant XTC Jr 24" i Högbo och tog med äldsta dottern dit och cyklade lite för att se om hon tyckte det var roligt. Hon såg inte sådär super glad ut, men hon sa att hon tyckte det var roligt. Så utifrån det inte jättehöga intresset fick jag tag i en billig men sliten 24" MTB med låg ram och 24 växlar på blocket
(Någon som råkar veta något mer om cykeln?)
Vi åkte tillbaka till Högbo redan samma dag som vi köpte den, växlarna fungerade lite dåligt då (fixat till stor del nu, men den hoppar över växlar ibland) men det gjorde inte henne något. Hon tyckte det var mycket roligare att cykla på den än den (troligen) dyrare och lättare Giant XTC Jr cykeln vi hyrde.
Skulle hon ha en sliten tung rosa cykel med 24 växlar och en ny fin dyr och lätt cykel i fel färg och färre växlar att välja på i garaget, så skulle hon utan tvekan välja den slitna tunga rosa cykeln med 24 växlar oftare än den andra.
Så varför ska jag som förälder köpa en dyr och lätt cykel till mina barn som bara vill ha en cykel så dom snabbare kan ta sig till sina kompisar och cykla runt här utanför på området med dom?
Däremot skulle jag inte alls tveka att köpa en dyr och fin cykel om det visar sig att dom tycker det är roligt att cykla MTB i skogen med mig.
Nu var det ju inte det han pratade om. Lätt eller tung cykel är väl skit samma om barnet är nöjd med den.
Det Aliide pratade om var ju om föräldrar som skäller på sina barn för att dom inte KAN cykla på tunga cyklar.
Min dotter cyklade över 2 mil på sin 20" 13 kg biltemahoj förra året. Så det är klart att det går om barnet vill. Men efter att hon grät sig uppför en lång backe så beslutade jag att det inte var värt de sparade pengarna. I år blev det en VOOM 5 och 4,6 mil cykelrunda avyttrades utan ens ett klagomål i sommar.
Stream sa:Propain 24. Hyffsad glad grabb.
DSC_3888 by Dag Helstad, on Flickr+1NLC sa:^ bra genomgång :-)
Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt, men Woom:en är en jättefin cykel, ingen tvekan om det. Du kommer absolut inte att ångra dig, och cyklisten kommer att älska den. Var uppmärksam på växelreglaget bara, och reklamera om det kärvar.danielalmestal sa:Detta en timme efter att jag lagt en beställning på Woom 4 med tillbehör... Hoppas jag inte ångrar mig.
Jag tror inte det är tyngden på cykeln som är det största problemet.Aliide sa:Hur ska man överyga föräldrar som köper biltema-cyklar till sina barn som väger lika mycket som barnet själv och sedan typ skäller på barnet för att de har svårt att starta själv att faktisk förstå varför och att det finns lätta väldigt bra cyklar som skulle göra att barnet som faktiskt verkligen gillar att cykla men bara för att hen behöver hjälp för att starta hellre tar sparkcykel om hen får välja, att ta cykeln typ 100 fall av 100?
dag sa:Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt, men Woom:en är en jättefin cykel, ingen tvekan om det. Du kommer absolut inte att ångra dig, och cyklisten kommer att älska den. Var uppmärksam på växelreglaget bara, och reklamera om det kärvar.danielalmestal sa:Detta en timme efter att jag lagt en beställning på Woom 4 med tillbehör... Hoppas jag inte ångrar mig.
/Dag