Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Glad tjej sadeln ska upp lite till dock.
20160804_190926.jpg

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
danielalmestal sa:
Någon som vet om islabikes beinn 20 small funkar för en kille som är 105 lång och har cyklat ett år? Står ju 112 cm på hemsida men det kanske är för nybörjare så att man kan cykla på den tidigare. Någon som har en i Göteborgstrakten så man kan prova?

Jag testade att ställa mellangrabben (~110cm) på storebroderns bein 20 small och han står på tå över ramen. Dock är det lite svårt att se exakt för man skulle vara tvungen att plocka bort bakreflexen för att kunna sänka sadeln helt.

Barncyklar samlingstråd
Edarion sa:
Tittat på Islabike och imponeras över deras cyklar... Har en dotter på runt 125 cm och 6 år. Funderar på om man ska gå på deras mtb eller all-purpose. Tanken är att den ska funka om hon är intresserad av att cykla mtb i klubb, men även på vägen med mig.

Är det värt något extra kilo för dämpad framgaffel i den åldern exempelvis?

Min 6-åring saknar det inte men storebror började vilja ha det vid 8. Det beror ju på var klubben cyklar, ofta släpar dom ju inte ut barnen på alltför rotiga stigar om det finns annat.

Barncyklar samlingstråd
Octagon sa:
Edarion sa:
Tittat på Islabike och imponeras över deras cyklar... Har en dotter på runt 125 cm och 6 år. Funderar på om man ska gå på deras mtb eller all-purpose. Tanken är att den ska funka om hon är intresserad av att cykla mtb i klubb, men även på vägen med mig.

Är det värt något extra kilo för dämpad framgaffel i den åldern exempelvis?

Min 6-åring saknar det inte men storebror började vilja ha det vid 8. Det beror ju på var klubben cyklar, ofta släpar dom ju inte ut barnen på alltför rotiga stigar om det finns annat.

Spontan reflektion är att för mina barn (snart 4 & 9) är det oftast trampmotståndet som begränsat mängden rotighet på stigen, inte skak i styret. Men är det mycket utför så går det ju att kombinera rötter med fart ;-)

Barncyklar samlingstråd
Det kanske har diskuterats tidigare än tråden men jag tar det ändå. När barnen blir lite äldre som min dotter som nu är 11 och är ca 153 cm lång, hur ska man tänka då?

Hon har idag en Cube 240, 24" som börjar se ut att vara i minsta laget. Det naturliga vore ju att gå upp till 26" men att hitta en ny vettigt speccad 26" är inte lätt.

Funderar på att vänta med att köpa en ny cykel till våren och hoppas att hon växt lite till och titta på 27,5" i XS. Är det dumt tänkt?
Hon cyklar inte jättemycket idag men är sugen att prova på att hänga på någon barn/ungdomsgruppsträning i någon klubb.

Hon är en aktiv tjej som älskar att spela fotboll men även att cykla så jag vill ju gärna stötta henne med cyklingen genom att ge henne en vettig cykel. Drömmen vore att hon blev lite mer hooked på MTB-cykling.

Barncyklar samlingstråd
Sitter här och funderar på en sak när det gäller ny cykel till grabben. Han har idag en 20" och är 140 cm lång.
Så jag skall köpa en ny 24" till honom men vet inte riktigt vilken jag skall välja. Har kollat runt en del och han kommer främst använda den till att cykla på fotbolls träningarna och till skolan. Så det behöver inte vara någon avancerad men ändå inget billigt skit som går sönder efter några månader. Följande cyklar har jag kollat på och samtliga ligger runt 4000:-.
* Crescent team jr 24"
* Scott voltage 24"
* Scott Scale rigid fork 24"
Någon som har dessa cyklar och kan kommentera vad dem tycker och tänker om dem?

Barncyklar samlingstråd
Masjevel sa:
Det kanske har diskuterats tidigare än tråden men jag tar det ändå. När barnen blir lite äldre som min dotter som nu är 11 och är ca 153 cm lång, hur ska man tänka då?

Hon har idag en Cube 240, 24" som börjar se ut att vara i minsta laget. Det naturliga vore ju att gå upp till 26" men att hitta en ny vettigt speccad 26" är inte lätt.

Funderar på att vänta med att köpa en ny cykel till våren och hoppas att hon växt lite till och titta på 27,5" i XS. Är det dumt tänkt?
Hon cyklar inte jättemycket idag men är sugen att prova på att hänga på någon barn/ungdomsgruppsträning i någon klubb.

Hon är en aktiv tjej som älskar att spela fotboll men även att cykla så jag vill ju gärna stötta henne med cyklingen genom att ge henne en vettig cykel. Drömmen vore att hon blev lite mer hooked på MTB-cykling.

Min grabb är 145 lång och kör på en Commencal El Camino i XS. Med sadeln rejält lågt så funkar den bra för honom. Den är visserligen alldeles för stor (lång) för honom vilket syns när han försöker köra bakhjul, men han hanterar den förvånansvärt bra i skogen. Dessutom är han definitivt ballast på hela skolan med sin tuffa "måjtenbäijk".

Med det jag vet nu, efter ha sett honom en period på Commencalen, skulle jag förmodligen köpt honom en lite nättare 26´ istället, men men.. Han kommer ju växa i den.

Barncyklar samlingstråd
Masjevel sa:

Ni kanske kan kolla efter någon begagnad 26"? Borde finnas gott om kortare personer som uppgraderat sig och har en överbliven hoj, däribland jag själv men min gamla sparas tills bonusdottern växer i den om ett par år.

Barncyklar samlingstråd
Min bättre äkta hälft är lika lång och kör en Trek X-Caliber 9 i stl 13.5" (vilken har 650B-hjul). Verkar funka fint storleksmässigt även om jag tycker den är lite väl tung. Vi letade länge efter (riktigt) små 26" - både begagnat och nytt men det var rätt svårt att hitta något vettigt.

Barncyklar samlingstråd
Hade långtråkigt idag så fick äntligen tummen ur och klickade hem en Cnoc 16 från Islabikes. Funderade på Frog också men nuvarande innerbenslängd hade bara räckt till deras 14" och det kändes pyttigt litet. Har deras Rothan sedan tidigare och den har varit bra men nu börjar benen vara för långa. Nöjd med att skrutten själv valde den gröna som jag också tyckte var snyggast. :)

Barncyklar samlingstråd
Hej allihop, håller som bäst på att kolla lite på att lätta dotterns 24" Specialized Hotrock disc.
Funderar just nu på att ta bort framväxeln som ändå inte används och byta till singelklinga, vad behöver jag?
Klarar man sig på den mittenklinga som sitter 32t eller ska man skaffa en narrow wide?

Övriga tips på någorlunda prisvärda uppgraderingar mottages gärna.

Barncyklar samlingstråd
Nu ska sonen på 6år få en ny cykel, han har idag en Frog 48 som han älskar och jag är rätt nöjd med den med. Dock gick skyddet för kedjan sönder direkt men nya ska vara bättre.

Han har testat en Frog 55 i butik, den var precis på gränsen så han kan köra men den gamla kommer finnas också kvar. Ska bli födelsedagspresent så därför ska vi köpa nu.

Men har kikat på Islabike Bennin large, sonen tyckte den såg fin ut men vill ha en cykel med en groda och prickar på. Så är det värt att försöka övertala honom eller är Frog 55 också bra vi tycker ju den nuvarande Frogen är bra men så har jag aldrig klämt på en Islabike heller. Vad säger ni som kan cyklar, butiken vill ju sälja det som de har i sortimentet och inget annat.

Barncyklar samlingstråd
Hejs, Mina söner på 7 år och runt 130cm ska få nya cyklar, och självklart vill jag köpa något bra, som dom har roligt på. Har förstått att dämpad gaffel kanske inte är helt nödvändigt (men ganska ballt om man är 7 år). Har kollat lite o stela cyklar, 24" på wiggle och crc men kom att tänka på att fatbikes vore ju också rätt ballt, och eventuellt bra om jag ska lura med dom ut på stigar? Har sett att det finns barnstorlekar och jag tror ungarna skulle tycka det var bra, ballt osv. Men hur upplever ni era barn som cyklar på fatbikes? Trivs dom? Är fatbikes för barn för tunga om dom inte ska kosta multum?

Barncyklar samlingstråd
Hej jag behöver råd!

Vår snart 6år gamla grabb börjar bli för stor för sin frog 43 knäna närmar sig styret.

När han har sadeln lagom högt på den så är det drygt 48cm från pedalen till ovansidan av sadeln och han får i tårna i marken ordentligt när han sitter på sadeln.
Sadelhöjden är ca 59 cm

Tror att han är ca 115cm och har nog ca 50cm i beninnerlängd

Känns som det borde finnas någon 20" som funkar?
Har kikat lite på isla, hoy och frog finns det fler vettiga lätta inte alltför dyra? Och jag blir inte klok på lägsta sadelhöjd på en del av dom...

Den behöver funka nästa vår men han ska få den i oktober...

Barncyklar samlingstråd
Annahojt sa:
Hej jag behöver råd!

Vår snart 6år gamla grabb börjar bli för stor för sin frog 43 knäna närmar sig styret.

När han har sadeln lagom högt på den så är det drygt 48cm från pedalen till ovansidan av sadeln och han får i tårna i marken ordentligt när han sitter på sadeln.
Sadelhöjden är ca 59 cm

Har kikat lite på isla, hoy och frog finns det fler vettiga lätta inte alltför dyra? Och jag blir inte klok på lägsta sadelhöjd på en del av dom...

Ta en titt på Woom 4 från woombikes.com
Jag är i beställartagen på en sån till min son som är lite kortare och yngre än din men hoppas den ska passa snart. om du beställer nu så får du nog leverans i oktober verkar det som.

Barncyklar samlingstråd
Vet någon något roligt alternativ till Commencals Meta HT Junior? Cykeln ska helst var 26 tummare men liten 27,5 kan också fungera. Den ska först och främst fungera på XC-träning men gärna med lite mer slag så att man kan bröta på lite mer i stökigare terräng också. HT är inget krav men låg vikt uppskattas som alltid...

Denna ligger bäst till just nu och priset indikerar maxgränsen.
http://www.commencal-store.co.uk/meta-ht-junior-orange-2017-c2x19265932

Barncyklar samlingstråd
Annahojt sa:
Hej jag behöver råd!

Sadelhöjden är ca 59 cm

Islabikes Beinn 20" large? Minimum inseam är 52cm. Vi köpte en sådan till vår grabb tidigare i somras, du hittar bilder här i tråden. Han är dock några cm längre iofs.

Barncyklar samlingstråd
Hur ska man överyga föräldrar som köper biltema-cyklar till sina barn som väger lika mycket som barnet själv och sedan typ skäller på barnet för att de har svårt att starta själv att faktisk förstå varför och att det finns lätta väldigt bra cyklar som skulle göra att barnet som faktiskt verkligen gillar att cykla men bara för att hen behöver hjälp för att starta hellre tar sparkcykel om hen får välja, att ta cykeln typ 100 fall av 100?

Barncyklar samlingstråd
Aliide sa:
Hur ska man överyga föräldrar som köper biltema-cyklar till sina barn som väger lika mycket som barnet själv och sedan typ skäller på barnet för att de har svårt att starta själv att faktisk förstå varför och att det finns lätta väldigt bra cyklar som skulle göra att barnet som faktiskt verkligen gillar att cykla men bara för att hen behöver hjälp för att starta hellre tar sparkcykel om hen får välja, att ta cykeln typ 100 fall av 100?

Be dom förställa sig att ha 60 kilo last på en cykelkärra. Eller ännu bättre, lasta 60 kilo på en kärra och spänn fast på deras cykel.

Edit: stavfel

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Aliide sa:

Varför ska man köpa t.ex. en Woom 3 för 3-4ggr så mycket pengar som dessutom saknar den, i många föräldrars ögon, livsviktiga fotbromsen?

Mina barn har lärt sig cykla på http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Barn/City-Child-16-ovaxlad-2000032795/ som väger ~12kg, nästan lika mycket som min fulldämpade MTB. Det största problemet var att dom inte vågade cykla tillräckligt fort för att hålla balansen, när dom väl vågade det så var det inga problem för dom att lära sig komma upp på cykeln.
Det finns inte heller någon pakethållare och cykelkorg som mina barn har på cykelarna. Vart ska dom stoppa alla saker dom vill ha med sig till sina kompisar? ibland har dom stora stenar i cykelkorgen, det gör ju knappast cykeln lättare, men dom cyklar ändå som inget hade hänt.

Min äldsta dotter, 7 år, har en sliten tung 20" cykel av okänt märke som hon fick gratis av min kusin. Hon blev jätteglad för den och har cyklat jättemycket på den, det ända hon surar lite över är att hennes kompis har hela 3 växlar medans hon inte har någon alls.

Jag hyrde en Giant XTC Jr 24" i Högbo och tog med äldsta dottern dit och cyklade lite för att se om hon tyckte det var roligt. Hon såg inte sådär super glad ut, men hon sa att hon tyckte det var roligt. Så utifrån det inte jättehöga intresset fick jag tag i en billig men sliten 24" MTB med låg ram och 24 växlar på blocket
DSC_1150.jpg

(Någon som råkar veta något mer om cykeln?)

Vi åkte tillbaka till Högbo redan samma dag som vi köpte den, växlarna fungerade lite dåligt då (fixat till stor del nu, men den hoppar över växlar ibland) men det gjorde inte henne något. Hon tyckte det var mycket roligare att cykla på den än den (troligen) dyrare och lättare Giant XTC Jr cykeln vi hyrde.
Skulle hon ha en sliten tung rosa cykel med 24 växlar och en ny fin dyr och lätt cykel i fel färg och färre växlar att välja på i garaget, så skulle hon utan tvekan välja den slitna tunga rosa cykeln med 24 växlar oftare än den andra.

Så varför ska jag som förälder köpa en dyr och lätt cykel till mina barn som bara vill ha en cykel så dom snabbare kan ta sig till sina kompisar och cykla runt här utanför på området med dom?

Däremot skulle jag inte alls tveka att köpa en dyr och fin cykel om det visar sig att dom tycker det är roligt att cykla MTB i skogen med mig.

Barncyklar samlingstråd
phaanx sa:
Aliide sa:

Varför ska man köpa t.ex. en Woom 3 för 3-4ggr så mycket pengar som dessutom saknar den, i många föräldrars ögon, livsviktiga fotbromsen?

Mina barn har lärt sig cykla på http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Barn/City-Child-16-ovaxlad-2000032795/ som väger ~12kg, nästan lika mycket som min fulldämpade MTB. Det största problemet var att dom inte vågade cykla tillräckligt fort för att hålla balansen, när dom väl vågade det så var det inga problem för dom att lära sig komma upp på cykeln.
Det finns inte heller någon pakethållare och cykelkorg som mina barn har på cykelarna. Vart ska dom stoppa alla saker dom vill ha med sig till sina kompisar? ibland har dom stora stenar i cykelkorgen, det gör ju knappast cykeln lättare, men dom cyklar ändå som inget hade hänt.

Min äldsta dotter, 7 år, har en sliten tung 20" cykel av okänt märke som hon fick gratis av min kusin. Hon blev jätteglad för den och har cyklat jättemycket på den, det ända hon surar lite över är att hennes kompis har hela 3 växlar medans hon inte har någon alls.

Jag hyrde en Giant XTC Jr 24" i Högbo och tog med äldsta dottern dit och cyklade lite för att se om hon tyckte det var roligt. Hon såg inte sådär super glad ut, men hon sa att hon tyckte det var roligt. Så utifrån det inte jättehöga intresset fick jag tag i en billig men sliten 24" MTB med låg ram och 24 växlar på blocket

Vi åkte tillbaka till Högbo redan samma dag som vi köpte den, växlarna fungerade lite dåligt då (fixat till stor del nu, men den hoppar över växlar ibland) men det gjorde inte henne något. Hon tyckte det var mycket roligare att cykla på den än den (troligen) dyrare och lättare Giant XTC Jr cykeln vi hyrde.
Skulle hon ha en sliten tung rosa cykel med 24 växlar och en ny fin dyr och lätt cykel i fel färg och färre växlar att välja på i garaget, så skulle hon utan tvekan välja den slitna tunga rosa cykeln med 24 växlar oftare än den andra.

Så varför ska jag som förälder köpa en dyr och lätt cykel till mina barn som bara vill ha en cykel så dom snabbare kan ta sig till sina kompisar och cykla runt här utanför på området med dom?

Däremot skulle jag inte alls tveka att köpa en dyr och fin cykel om det visar sig att dom tycker det är roligt att cykla MTB i skogen med mig.

Nu var det ju inte det han pratade om. Lätt eller tung cykel är väl skit samma om barnet är nöjd med den.

Det Aliide pratade om var ju om föräldrar som skäller på sina barn för att dom inte KAN cykla på tunga cyklar.

Min dotter cyklade över 2 mil på sin 20" 13 kg biltemahoj förra året. Så det är klart att det går om barnet vill. Men efter att hon grät sig uppför en lång backe så beslutade jag att det inte var värt de sparade pengarna. I år blev det en VOOM 5 och 4,6 mil cykelrunda avyttrades utan ens ett klagomål i sommar.

Barncyklar samlingstråd
På vilket sätt skulle fotbroms vara livsviktigt? Mina barn har aldrig haft fotbroms och aldrig saknat den. Ser det som farligare med fotbroms än bra handbromsar. I början när det går för fort så sätter barnen ofta ner fötterna i backen och kan inte bromsa då ser jag nog bra handbromsar som mer livsviktiga, tyvärr saknar ju många barncyklar handbroms anpassade för barnhänder.

Barncyklar samlingstråd
Tjena
Jag la upp en köpesannons tidigare och tänker att den vara här också

Vi köper gärna er begagnade 14tums cykel. Vi söker en med handbroms fram och bak, lagom lätt och lagom bra. Typ Frog 43, Raleigh eller liknande. Islabikes, Woom mfl kan komma på fråga om priset är det rätta.

Dottern har 43 i grenlängd, en stor 12" kan kanske också funka?

//Kaj

Barncyklar samlingstråd
ceel sa:
phaanx sa:
Aliide sa:

Nu var det ju inte det han pratade om. Lätt eller tung cykel är väl skit samma om barnet är nöjd med den.

Det Aliide pratade om var ju om föräldrar som skäller på sina barn för att dom inte KAN cykla på tunga cyklar.

Min dotter cyklade över 2 mil på sin 20" 13 kg biltemahoj förra året. Så det är klart att det går om barnet vill. Men efter att hon grät sig uppför en lång backe så beslutade jag att det inte var värt de sparade pengarna. I år blev det en VOOM 5 och 4,6 mil cykelrunda avyttrades utan ens ett klagomål i sommar.

Grejen är ju att hon inte har några svårigheter att cykla, tvärtom. Som bekant krävs det ändå viss kraft för att trampa igång och ju tyngre cykel desto mer kraft behövs, hon är en rätt liten och smal 6-åring som vill vara starkare än hon är. När väl igång spelar vikten på cykeln knappt någon roll (även om det är skönare att cykla på lätt cykel så påverkar vikten marginell roll på hastigheten).

Barncyklar samlingstråd
Visst, om en cykel bara används till att cykla runt hemma och runt kvarteret så kanske det inte spelar någon roll om den väger 7 eller 12 kilo. Men om man snackat 5 km om dagen till förskolan (varje dag) samt extra cykeltur efter förskolan och upp till 3 mil om dagen på sommaren så tycker jag att det är värt att få ner vikten lite för att de små benen ska orka med och tycka att det är roligt. Annars kan man ju tycka att vi föräldrar inte heller behöver ha en cykel som väger under 20 kg. Finns väl inte så många cyklar på över 15 kg som kördes runt Vättern iår? Varför släpa på mer än man behöver?

Barncyklar samlingstråd
Ske det bli debatt här? Är inte tråden till för att våra barn ska ha kul på sina cykelar?
Ska det gå prestige i att min unge klarar minsann av och tycker det är jättekul att cykla runt på ett blysänke eller tvärtom.

Barncyklar samlingstråd
Är på väg att köpa cyklar till barnen nu, dom fyller 8 i december och har för länge sen växt ur sina cyklar.

Har tittat på dessa än så länge, av den anledningen att dom finns i butik i stockholm, Ungarna vill ju ha dämpad gaffel men är det värt det?
http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2941.169702/trek-superfly-24-ljusbla-2016
Trek ser ju fin ut men varför 3 klingor? Väger ju en hel del och utan dämpad gaffel ser priserna ut att ligga lite lägre.

Merida verkar liksom bra och en kompetent cykel. inge extra lull https://www.xxl.se/merida-matts-j24-race-1x8-16-terrangcykel-junior/p/1118736_1_style

Ungarna vill cykla i skogen med mig har dom sagt, och till badet, till kompisar, på utflyktmm så det rör sig om en allt i allo-cykel, som behöver fungera på lättare stigar.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Islabikes Beinn 20 vs. Woom 4

Min dotter (snart 8) har sedan snart 2 år en Islabikes Beinn 20, och min son (drygt 6 år) har sedan några månader en Woom 4. Tillräckligt länge för att försöka sig på en jämförelse, alltså!

DSC_3888 by Dag Helstad, on Flickr

Pris
Oavgjort. Inga stora skillnader, runt 4500 kr.

Vikt
Oavgjort. Lite knappt 8 kg.

Sittställning, åkegenskaper
Woom vinner.
Woom har lite kortare, mer uppsätt sittställning. Sånt verkar ju konstigt för en gammal "arslet upp och huvudet ner"-XC-cyklist som jag, men när jag ser barnen cykla kan jag inte annat än hålla med Woom att det är rätt väg att gå för de små. Sonen sitter väldigt avslappnat och verkar ha stort självförtroende när han cyklar. Hojen verkar också väldigt lätt att manövrera. Den låga ramhöjden ger bra rörelsefrihet över cykeln, vilket som bekant är en jätteviktig faktor när det blir lite knölig cykling.
Islan är bra på den här punkten, men känns som en generation äldre design.

Cockpit; bromsar, sadel, ...
Islabikes vinner. Nej, förresten. Krossar och kränker.
Detta är Islabikes trumfkort. Allt är så genomtänkt och väl utfört att man nästan blir lite tårögd. Efter två års användning utan mer service än en skvätt olja då och då så funkar allt perfekt. Växeln tvekar aldrig och kräver nästan ingen kraft för att växla. Bromsarna är lätta att nå, löper hur lätt som helst, och är distinkta och lättdoserade. Sadeln är perfekt anpassad för en benig liten rumpa. Handtagen är smala och lätta att hålla i för små händer.
Här kommer Woom på efterkälken. Cykeln levererades med ett no-name twisterreglage till bakväxeln som gick så trögt att min son fick stanna, och använda båda händerna för att försöka vrida eländet. Bromsarna är soggiga. Orsak okänd, men de löper inte alls lika lätt som Islan, och när de väl träffar fälgen är det odistinkt och med ganska oberäknelig bromskraft. Jag har trots 15 års erfarenhet på V-bromsar inte lyckats ställa in dem ordentligt. Sadeln är bra. Väl fungerande snabbkoppling till sadel är ett plus.
Tillägg 1: jag hörde av mig till Kaniabikes ang växelreglaget och fick bums ett nytt Shimanoreglage, som funkar utmärkt. Inte lika lekande lätt som på Islan, men nu kan gossen växla utan att bryta handleden.
Tillägg 2: Det är lätt att tro att Woom är dålig om man läser texten ovan, men kom ihåg att det bara är relativt Islabike:n som den känns sunkig. Jämfört med skrotet som står på Biltema eller hos LBS:en så är det fortfarande bra grejor.

Kvalitet och finish
Islabikes vinner.
Här är det lite jämnare mellan hojarna, men Islan är lite bättre på det mesta.
Islabikes hjul känns lite mer "premium" och rullar mjukare. På Woomen är lagren lite "råa" och finishen inte lika fin.
Lacken känns fin på båda, men Woomen känns lite robustare. Islan är känslig för slag och det lätt hänt att slå flisor ur lacken.
Vi spenderade två veckor på danska västkusten i somras. Det var en en synnerligen korrosiv miljö. När vi kom hem hade ett antal delar, som snabbkopplingar och diverse skruvar på Woom:en synlig ytrost, men det hade förstås inte Islabiken.
Woom:ens styrstam har helt infällda skruvar. En trevlig detalj som kan minska plåsterbudgeten.
Bromshandtagen på Woom har för många plastdelar, inkl själva delen som fäster handtaget i styret. Skulle gissa att de går i kras i den första kraschen. Då kan det hända att jag beställer ersättningsdelar från Islabikes.

Återförsäljare, service
Oavgjort. Båda är bra.
Det här är en knepig punkt. Jag kan bara skriva om mina egna erfarenheter, så ta detta med en nypa salt.
Woom:en köpte jag via www.kaniabikes.com. De säljer både sitt eget märke (som verkar väldigt intressant, kan inte nån testa?!) och ett antal andra barncykelmärken, inkl Woom och Earlyrider. De var verkligen jättebra att ha att göra med. Svarade snabbt på mail, skötte garantiärendet med växelreglaget excellent. Kan inte annat än rekommendera dem varmt.
Kundservicen på Islabikes är också jättebra. Jag hade väldigt bra erfarenheter av dem när grabben kvaddade framgaffeln på sin Cnoc. Problemet är höga fraktkostnader på smådelar och det faktum att det förekommer att de stänger av försäljningen till Sverige ibland, vilket kan skapa panik veckorna innan telningens födelsedag...

Barnens betyg
Oavgjort.
Detta är cyklar som barnen uppskattar. Dottern har en lite mer ljummen inställning till att cykla än sonen, men kompenserar man för den skillnaden i attityd skulle jag vilja säga att detta är cyklar som barnen älskar. Det är nog ingen slump att deras kompisar ofta vill låna deras cyklar.

Slutsats
Woom är jättebra, men Islabikes bäst. Jag gillar verkligen Woom:s filosofi kring sittställning och ramdesign, men skillnaden i detaljkvalitet är för stor.

/Dag

Barncyklar samlingstråd
danielalmestal sa:
Detta en timme efter att jag lagt en beställning på Woom 4 med tillbehör... Hoppas jag inte ångrar mig.
Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt, men Woom:en är en jättefin cykel, ingen tvekan om det. Du kommer absolut inte att ångra dig, och cyklisten kommer att älska den. Var uppmärksam på växelreglaget bara, och reklamera om det kärvar.

/Dag

Barncyklar samlingstråd
Aliide sa:
Jag tror inte det är tyngden på cykeln som är det största problemet.

Mina tvillingar lärde sig cykla på små Yosemites, dock begagnade av olika årsmodell. Den ena lärde sig kvickt, den andra hade ett helsike att komma igång. Vid en närmare granskning var det ganska många kuggars skillnad på drevet.......

Testade att låta dom byta cyklar, och vips, så kunde båda cykla. Som 6-åringar kör dom nu relativt rotfyllda stigar med varsin stel, oväxlad 20-tummare, och det med pakethållare, cykelkorg och raketbränslehållare (flaskhållare).
Går ypperligt, bortsett från när det är brant uppför. Dom är dock numera mästare på att ta med sig farten uppåt så dom kommer så långt som möjligt.

Barncyklar samlingstråd
dag sa:
danielalmestal sa:
Detta en timme efter att jag lagt en beställning på Woom 4 med tillbehör... Hoppas jag inte ångrar mig.
Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt, men Woom:en är en jättefin cykel, ingen tvekan om det. Du kommer absolut inte att ångra dig, och cyklisten kommer att älska den. Var uppmärksam på växelreglaget bara, och reklamera om det kärvar.

/Dag

Är inte så orolig. Han har älskat sin Woom han har nu så det kändes mest rätt att fortsätta med det. Blev till och med samma färg

Tillbaka
Topp