Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Hej,

Jag beställde en Islabikes Beinn 20 Large till sonen som fyllde 6 år förra veckan, mycket på grund av rekommendationerna från detta forum. Både jag och sonen är jättenöjda. Mycket fin cykel, som faktiskt är ännu finare i verkligheten och känns bra på alla sätt och vis.

Jag tänkte bara kolla om någon har köpt andra stänkskärmar än Islabikes original? Har inga speciella krav, men skulle vilja att de är lite mer "sportiga" än de i silvrig aluminium som det fanns att välja på. Tips?

/ Daniel

Bilagor

• IMG_5434.JPG
    IMG_5434.JPG
    438.9 KB · Besök: 70
Barncyklar samlingstråd
dskogstroem sa:
Hej,

Jag beställde en Islabikes Beinn 20 Large till sonen som fyllde 6 år förra veckan, mycket på grund av rekommendationerna från detta forum. Både jag och sonen är jättenöjda. Mycket fin cykel, som faktiskt är ännu finare i verkligheten och känns bra på alla sätt och vis.

Jag tänkte bara kolla om någon har köpt andra stänkskärmar än Islabikes original? Har inga speciella krav, men skulle vilja att de är lite mer "sportiga" än de i silvrig aluminium som det fanns att välja på. Tips?

/ Daniel

De bästa skärmarna jag hittat är SKS Velo 55, glöm inte köpa till u-stays. http://www.sks-germany.com/en/products/velo-55-kids/

Finns tex på https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=88069;menu=1000,5,160

U-stays brukar dyka upp längre ner på sidan.

Barncyklar samlingstråd
dskogstroem sa:
Hej,

/ Daniel

Dom här är bra

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Skarmar/Stankskarmar-for-standardcyklar-2000018474/

Barncyklar samlingstråd
(Cykla med barn-tråden handlar bara om mtb så...)

Systersonen 8 år vill cykla med mig de dryga 33 km till landet, på oväxlad Yosemite. Visserligen stark, men till och jag kan tycka att vägen kunde vara något planare ibland (när man har svaga ben) och att de kunde spränga bort lite berg och plana ut de högsta backarna ;-)

Lär bli en hel del peppande och saft och bullar-pausande (räcker det med ena vattenflaskan med saft?) men riktigt riktigt kul att han kom på att han ville cykla!
(han vet ju hur långt det är, vi och de kör ju bil hit, tar en halvtimme med bil kortaste vägen) bara jag som hellre cyklar när det går och hittat väg som utesluter 2+1, ca 3 km längre men istället väldigt lågtrafikerade mestadels grusvägar (möter på sommaren fler cykelsemestrare än bilister, tillhör Cykelspåret längs ostkusten).

Andra tips vad som behövs när man cyklar lite längre sträcka med barn mottages tacknämligt! Låta barnet bestämma takten och barnet cyklar före och pausa om/när det behövs är ju självklart, men något annat man bör tänka på? Dela upp sträckan är uteslutet då det inte finns vare sig fik el övernattningsmöjlighet på vägen. Hästar att titta på och annat däremot.

Tycker han fortfarande är kul efter vill nog moster köpa liten cx-liknande landsvägscykel till honom, tittar ofta lite smått avundsjukt och nyfiket på min, "vad är det där?" (då växelreglagen på bromsarna)? osv. Mamman och pappan cyklar på vanliga citycyklar så det är det han är bekant med, men de tror/vet han klarar det och pepp.

Barncyklar samlingstråd
Geocaching på vägen brukar alltid vara uppskattat om det finns några. En puttande hand i uppförsbackar är inte heller fel ibland. Min son går igång på att tävla. Särskilt om man är flera som kan växlas om att cykla om så att han sen får köra om och ligga först igen. Vi har ofta haft cykelvagnen med som backup om han blir trött, då kan han hoppa i den och hans cykel hängs bakpå vagnen. kanske är svårt med en åttaårings cykel dock, inte så lite som 14 tums kanske...
Jag har några vänner som ett tag körde med hundkoppel kopplat till barnets cykel för att kunna få lite draghjäp. Kändes inte så säkert men funkade för dem just då.

Barncyklar samlingstråd
Jag var inne på en sån här till grabben, dvs han kan cykla själv så länge han orkar sen sätter man honom på släp.

http://www.followmetandem.co.uk/

Nu har han blivit ett år äldre och det känns inte riktigt lika aktuellt, nu använder vi istället "pappaväxel" i uppförsbackarna, men konceptet som sådant känns smidigt.

Barncyklar samlingstråd
Vill bara meddela att dotterns milt uppgraderade Frog 52 presterar ypperligt. Nu har den använts en sommar och ett ljumt cykelintresse har till pappas förtjusning börjat uppstå.
Den är ljusår mer lätthanterlig än kompisarnas 13kilos ök och hon gillar den prickiga färgen. Rekommenderas!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    241.7 KB · Besök: 69
Barncyklar samlingstråd
garfunkel sa:
Jag var inne på en sån här till grabben, dvs han kan cykla själv så länge han orkar sen sätter man honom på släp.

http://www.followmetandem.co.uk/

Nu har han blivit ett år äldre och det känns inte riktigt lika aktuellt, nu använder vi istället "pappaväxel" i uppförsbackarna, men konceptet som sådant känns smidigt.

Har en sådan - används inte många ggr per år men ger stor glädje de gånger man väl kommer ut. Utslaget på två barn och att man kan ha den i en 4-5år är det inget jag ångrar. Tror den har hyffsat andrahandsvärde också - ser fortfarande som ny ut då den bara används vid solskenscykling.

Bilagor

• follow2.JPG
    follow2.JPG
    46.5 KB · Besök: 60
Barncyklar samlingstråd
Aliide sa:
Systersonen 8 år vill cykla med mig de dryga 33 km till landet, på oväxlad Yosemite. Visserligen stark, men till och jag kan tycka att vägen kunde vara något planare ibland (när man har svaga ben) och att de kunde spränga bort lite berg och plana ut de högsta backarna ;-)

Andra tips vad som behövs när man cyklar lite längre sträcka med barn mottages tacknämligt!

Ordentligt med luft i däcken för bättre rull. Sedan sätta på två kugg större bak för att göra det lite lättare uppför och när man blir trött.

Barncyklar samlingstråd
Kudos sa:
NLC sa:
Kudos sa:
Tips på var man kan köpa snabba 20" däck till dotterns standardcykel mottages tacksamt.

Kojaks?

Ja det hade varit något om jag hittat. Mina vanliga kanaler har bara vuxenstorlekar.

http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/schwalbe-kojak-slick-tyre-raceguard/rp-prod24794

Eller

https://www.bike24.com/1.php?menu=1001452842C103,202;search=kojak;content=8;product=145284

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
Kudos sa:
NLC sa:
Kudos sa:
Tips på var man kan köpa snabba 20" däck till dotterns standardcykel mottages tacksamt.

Kojaks?

Ja det hade varit något om jag hittat. Mina vanliga kanaler har bara vuxenstorlekar.

http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/schwalbe-kojak-slick-tyre-raceguard/rp-prod24794

Eller

https://www.bike24.com/1.php?menu=1001452842C103,202;search=kojak;content=8;product=145284

Tackar!

Barncyklar samlingstråd
Fundering: Dottern har kört en 20" Merida med dämpad gaffel. Kollar nu på 24" och då är Hoy och Frog lockande. Dessa har dock stela gafflar, har det någon som helst betydelse? Förutsatt jag lyckas sälja in konceptet för dottern, pappans alla cyklar har ju dämpad gaffel...
Och skulle man då titta på cyklar med dämpad gaffel så verkar både Scott och Spec ha 21 växlar, men varför då? till vilken nytta för en 8-åring.
Förslag på andra modeller, med dämpad gaffel, om vi nu skulle fastna i det....

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Gaffel har de flesta cyklar ;-) Billig dämpgaffel på barncyklar har endast ett syfte och det är att få barnen att tycka att det ser fräckt ut. Kolla islabikes för facit på hur en barncykel ska se ut. Stel gaffel och singelklinga fram tex. (vilket ju är trend i vuxenvärlden, singelklinga alltså. Bland de små har ju antalet växlar varit centralt, undrar om det kommer att ändra sig...)

Barncyklar samlingstråd
PatrikHA sa:
Frankenstein's Bike sa:
Isla har en serie med framdämpare nu, gissar att de gjort ett lika gediget jobb som vanligt och att dämparen faktiskt fungerar för barn:

Jo jag såg den men rätt rejält över budget för barncykel, ser väldigt fin ut annars

Andrahandsvärdet på isla brukar vara riktigt bra, men fram till dess är det en del kapitalbildning...

Har för mig att Hoy tidigare hade en modell med framdämpare, den finns inte på Evans nu men gissar att mycket år slutsålt inför att de tar in nästa årsmodell.

Barncyklar samlingstråd
Vi köpte Early Riders 16" Belter Trail i treårspresent. Saftigt dyr men väldigt fin och man kan säkert få tillbaka hälften. Nyblivna treåringen fixar egentligen att cykla på den men har inte förstått det själv - "Släpp inte!!". Pedalerna och själva trampandet är lite för spännande också, svårt att hålla balansen när man tittar mot vevpartiet.. :-)

Barncyklar samlingstråd
PatrikHA sa:
Fundering: Dottern har kört en 20" Merida med dämpad gaffel. Kollar nu på 24" och då är Hoy och Frog lockande. Dessa har dock stela gafflar, har det någon som helst betydelse? Förutsatt jag lyckas sälja in konceptet för dottern, pappans alla cyklar har ju dämpad gaffel...
Och skulle man då titta på cyklar med dämpad gaffel så verkar både Scott och Spec ha 21 växlar, men varför då? till vilken nytta för en 8-åring.
Förslag på andra modeller, med dämpad gaffel, om vi nu skulle fastna i det....

Kolla in Dawes Academy.

http://dawescycles.com/dawes/academy-20-mtb/

De har en 24" som jag funderar på till dottern som snart är klar med sin 20".

Dawes har rätt schyssta komponenter och inte fullt så dyra som islabikes. Vi köpte deras 16" performance till 4 åringen och kvaliteten där har varit väldigt bra.

Barncyklar samlingstråd
johan44 sa:
Snygg! Äntligen en värdig utmanare till Pitpro:s 24-tummare?

Frankenstein's Bike sa:
Isla har en serie med framdämpare nu, gissar att de gjort ett lika gediget jobb som vanligt och att dämparen faktiskt fungerar för barn:

Ja det är verkligen bra cyklar. Köpte 26-tummaren till grabben. Han växer i den nästa år men vi var ju tvungna att testa den i år så att det inte var nått strul. Hur bra som helst! 24-tummaren är garanterat lika bra.

FB_IMG_1474055242486.jpg

Barncyklar samlingstråd
Octagon sa:
PatrikHA sa:
Det blev ingen Happy-korrekt Frog eller Isla, utan en Merida.
För det enligt mig vettiga priset och med rimlig vikt, 2500kr och 10,3kg.
Den såg ju fin ut. Singelklinga fram och låg ram. Hur är handtagen? Tjocka som på vuxencykel eller mer åt Isla-hållet.

Handtagen verkar något mindre, kanske, ser dock inte ut som de på Frog 48, men den är ju för mindre barn. Dottern på 8 har i alla fall inga problem alls med att bromsa.
DSC_0585.JPG

Barncyklar samlingstråd
Funderar på hur man ska göra med dotterns cyklande. Hon har idag en 24 tummare som väger 13 kg. (Äldre Cube Kids). Alla vi andra har lätta cyklar och hon har det jobbigt på turerna. (Hon är 8 och är cirka 134 cm lång).
Tänkte försöka hitta en lätt 26 tummare begagnad med liten ram, men då hon inte är så lång än, kanske man skulle köpa en 24 tummare fast lättare? Vad ska man göra? Islabikes Craig ser riktigt nice ut, men det känns som för dyr, speciellt som jag börjar tro att hon eventuellt skulle kunna ha en 26 tummare till våren. Eller är hon för kort än? Måste ju kunna gränsla ramen känns det som och stå på marken.

Hittat en Trek Superfly som väger 11,5 kg, men någon kanske har några fler tips eller råd? Ska käras i skogen så dämpning behövs. Skulle helst komma under 11 kg på cykeln.

Barncyklar samlingstråd
Bulldog76 sa:
Funderar på hur man ska göra med dotterns cyklande. Hon har idag en 24 tummare som väger 13 kg. (Äldre Cube Kids). Alla vi andra har lätta cyklar och hon har det jobbigt på turerna. (Hon är 8 och är cirka 134 cm lång).
Tänkte försöka hitta en lätt 26 tummare begagnad med liten ram, men då hon inte är så lång än, kanske man skulle köpa en 24 tummare fast lättare? Vad ska man göra? Islabikes Craig ser riktigt nice ut, men det känns som för dyr, speciellt som jag börjar tro att hon eventuellt skulle kunna ha en 26 tummare till våren. Eller är hon för kort än? Måste ju kunna gränsla ramen känns det som och stå på marken.

Hittat en Trek Superfly som väger 11,5 kg, men någon kanske har några fler tips eller råd? Ska käras i skogen så dämpning behövs. Skulle helst komma under 11 kg på cykeln.

Har liknande mått på min son. 140 cm och kör en 24". Den börjar bli liten. Jag har listat några alternativ i en annan tråd:

http://happyride.se/forum/read.php/1/2211503/2211529

Barncyklar samlingstråd
Alpen sa:
Bulldog76 sa:

Har liknande mått på min son. 140 cm och kör en 24". Den börjar bli liten. Jag har listat några alternativ i en annan tråd:

Kollade in tråden, och de flesta av de cyklar har jag tittat på. Jag funderar mest på om det är lönt att skaffa en lättare 24 tum så länge (sälja den gamle ) så blir inte mellanskillnaden i pengar så stor. 1,5- 2 kg lättare cykel märks rejält i den åldern. (ja det märks även i vår ålder. :) )134 cm och man ganska lång sett till övriga i sin ålder. men vi är korta, så det är inte säkert att hon tar något mer "skutt" inom det närmaste.
27,5 är för stora hjul att hantera för henne, även om honom kunde manövrera broderns cykel på väg. (Gemoetrin på den 27.5 var så att överröret var extra böjt som på en damcykel nästan)

Eller ska man leta med ljus och lykta efter någon liten begagnad 26a?
Vikt är ledordet och fun factor.

Barncyklar samlingstråd
Bulldog76 sa:
Alpen sa:
Bulldog76 sa:

Kollade in tråden, och de flesta av de cyklar har jag tittat på. Jag funderar mest på om det är lönt att skaffa en lättare 24 tum så länge (sälja den gamle ) så blir inte mellanskillnaden i pengar så stor. 1,5- 2 kg lättare cykel märks rejält i den åldern. (ja det märks även i vår ålder. :) )134 cm och man ganska lång sett till övriga i sin ålder. men vi är korta, så det är inte säkert att hon tar något mer "skutt" inom det närmaste.
27,5 är för stora hjul att hantera för henne, även om honom kunde manövrera broderns cykel på väg. (Gemoetrin på den 27.5 var så att överröret var extra böjt som på en damcykel nästan)

Eller ska man leta med ljus och lykta efter någon liten begagnad 26a?
Vikt är ledordet och fun factor.

Har själv en dotter i samma ålder och längd, bytte just till 24", kollade lite kort på 26" men tycker det skulle bli väl stort och hon skulle våga mindre när vi kör stig. Så för min del tycker jag hellre något liten cykel än för stor, kör ju själv en 26" och är 197 cm :-D. Skulle nog även tro att även nästa år går bra på 24", det är i alla fall min tanke för dottern.

Barncyklar samlingstråd
Ja, både jag och frun tänker liakdant. måste bara hitta en lätt 24 tummare då då. Några tips? Måste vara dämpare och om det inte vore omöjligt helst bara 2 delat eller singelklinga. Islabikes Craig känns för dyr.....

Barncyklar samlingstråd
Bulldog76 sa:
Ja, både jag och frun tänker liakdant. måste bara hitta en lätt 24 tummare då då. Några tips? Måste vara dämpare och om det inte vore omöjligt helst bara 2 delat eller singelklinga. Islabikes Craig känns för dyr.....

Tyvärr inga tips, köpte själv en utan dämpad gaffel, en Merida, singelklinga, 10,3kg, kanske kan köpa gaffel och eftermontera?

Edit: Länk till dämpad gaffel
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=160752;menu=1000,2,121;pgc[14697]=19552

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Frankenstein's Bike sa:
En Frog 60 kanske? 270 pund, vet inte hur tillgängligheten ser ut:
Frog med dämpad gaffel verkar inte finnas längre om man tittar på deras hemsida.
Hon har en Cube med dämpad gaffel men den väger över 13 kg. Det är ju lite så man tänker, hon har redan en hoj,och att man byter ut till samma storlek men lättare. Annars börja förbereda sig för en 26 med liten ram. Nästan så man funderar på att bygga en kines, om det nu går att få 26 komponenter......

Barncyklar samlingstråd
[/quote]
Frog med dämpad gaffel verkar inte finnas längre om man tittar på deras hemsida.
Hon har en Cube med dämpad gaffel men den väger över 13 kg. Det är ju lite så man tänker, hon har redan en hoj,och att man byter ut till samma storlek men lättare. Annars börja förbereda sig för en 26 med liten ram. Nästan så man funderar på att bygga en kines, om det nu går att få 26 komponenter......[/quote]

Svårigheten är att hitta vevpartier som är korta och passar.

Barncyklar samlingstråd
PatrikHA sa:
Bulldog76 sa:

Tyvärr inga tips, köpte själv en utan dämpad gaffel, en Merida, singelklinga, 10,3kg, kanske kan köpa gaffel och eftermontera?

Edit: Länk till dämpad gaffel
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=160752;menu=1000,2,121;pgc[14697]=19552

Jag bytte ut dotterns tunga 24" (Monark) till en lättare förra året och det gjorde stor skillnad. Vi köpte denna (som dock saknar dämpare):

https://www.evanscycles.com/en-se/hoy-bonaly-20-inch-kids-bike-EV203131

Tror den väger drygt 8 kg. Personligen skulle jag undvika dämpare på så små cyklar, min erfarenhet är att de tillför mer vikt än nytta. Hon tränar med den lokala klubben på denna och har inga problem att hänga med även den som har dämpat. Det är en hel del bland barnen som kör helstelt 26" på träningarna också och det är tydligt att lätt vikt är extra viktigt för barnens framkomlighet.

Tillbaka
Topp