Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Sixten Fors sa:
NLC sa:
Oj, förlåt. Glömde ju att man inte får kritisera Canyon under pågående diskussion. Men det finns andra tillverkare som gör modeller med 622-hjul som har kortare/mindre LVG-ramar - Trek är t.ex. en av dem.
Synd att du tar det på det sättet, det var inte meningen att försvara Canyon på något sätt. Jag var bara intresserad av att själv lära mig mer och/eller förstå problemet. Visst finns det tillverkare som har fler storlekar att välja på än Canyon, både mindre minsta, större största och tätare steg mellan de olika storlekarna. Jag förstår att Canyon medvetet valt att inte tillgodose ALLAS behov utan att hålla sig i den lönsammare mittenfåran. Canyon säljer heller inga riktiga budgetcyklar, det får andra hålla på med. Den högre effektiviteten, smalare utbudet och högre lönsamheten bidrar till att de har råd att sätta lägre pris på deras mainsteramprodukter som efterfrågas av 70% av totala cykelmarknaden. Bra för mig, dålig för de med smalare behov.

Frågan kvarstår dock, vilka mått är för stora? Jag tänkte att du visste och kunde berätta för mig så slipper jag googla, men skit samma, jag googlar väl själv då.

Edit: Nu har jag snabbgooglat lite, exakt vilka modeller från Trek är det du avser?
Enda 44:an jag hittar på Trek's svenska sida är Domane S 5 Disc, med stack 499, reach 362, hjulbas 971.
Sedan 47:or i bl.a. Emonda SLR 6 med stack 522, reach 369, hjulbas 974.
Eftersom jag har noll-koll på Trek, berätta vad det är jag missar då dessa cyklar ovan är ungefär lika små som Canyons jag listat ovan. Både Canyon och Trek kan ha ännu mindre 622:or i herrstl som jag missat.

Det enda jag undrade var vilka av Canyons LVG-modellerna du ansåg passade cyklister kortare än 155 cm eftersom deras utbud av små storlekar tidigare varit begränsat.

Men om du tycker att en XS, som av Canyon rekommenderas från 163 cm, passar åt en cyklist som i dagsläget är 150 cm lång och vidare menar det finns flera andra modeller i Canyons modellprogram med "små mått", även om de 2XS du hänvisar till av Canyon rekommenderas från 158 cm, så är det säkert jag som har fel även om du till sist konstaterar att Canyons utbud inte är för alla utan 70% av cyklisterna.

Ang Treks (utan svengelsk ägandeapostrof) utbud av små LVG-ramar så rekommenderar jag dig att inte utgå från att det är en herrmodell som eftersöks, t.ex. Silque tillverkas i stl 44 med reach på 360 mm, tack 508 mm och standover 686 mm. Tyvärr verkar den inte erbjudas genom svensk distributör, antar att man ser större möjlighet till omsättning i t.ex. GB & NO. Men det finns.

Barncyklar samlingstråd
Geotabell

Bilagor

• Silque.png
    Silque.png
    15.5 KB · Besök: 113
Barncyklar samlingstråd
Fin cykel Sixten! Hade min dotter varit fem år äldre hade jag nog funderat på att köpa en likadan. Men jag tror inte jag orkat engagera mig lika djupt i geometrifrågan!

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
Kul ätt djävulen äntligen också börjat med 650B, något som Canyon också haft på programmet ett tag nu. Inte lika premium som Trek förstås som (enligt länk ovan) stoltserar med Sora 2x9 och puckgummi från Kenda. Canyon nöjer sig med enklare full Ultegra 2x11, DT-hjul, Schwalbe Evo-gummi, <8 kg i 2XS och en prislapp på 13700 kr.

Bilagor

• RL_2XS.png
    RL_2XS.png
    7.9 KB · Besök: 105
Barncyklar samlingstråd
Är 650C = 571 mm och 650B = 584 mm? Visst är det skillnad, men inte jättestor (6,5 mm radie).
Det finns fina däck i båda dimensionerna.
650C: Conti GP 4000SII, Schwalbe One
650B: Schwalbe Pro One, Schwalbe One

Tack för tacket, och tack själv. både du och jag lär oss nya saker varje dag :)

Barncyklar samlingstråd
Åkte till stan för att titta på ny cykel till 5-åriga (125cm) dottern, hon hittade vad hon ville ha då impulsiv som man är slog vi till.
Hon var för liten för dom 24" vi tittade på och en standard 20" blir nog liten till nästa sommar, denna 20 plussare känns som en bra kompromiss mellan 20" och 24".

Funkade faktiskt förvånansvärt bra att gå från fotbroms till handbroms, första intrycket är att det är en vettig cykel trots att den är tung så det ska bli kul att introducera henna till skogen!
IMG_2185.jpg

Barncyklar samlingstråd
Någon som vet en LBS i Stockholm som skulle kunna fixa en bakbroms på vår barncykel? Supersvårt att hitta någon som kan hjälpa till med en sådan "specialare", de flesta är bara intresserade av att sälja sina egna hojjar med många växlar. Så svårt när man inte har ett barn som klarar en sådan cykel som har växel och handbroms. Tar supergärna emot tips om någon vet en oberoende cykelmek :-)

Barncyklar samlingstråd
blue77 sa:
Någon som vet en LBS i Stockholm som skulle kunna fixa en bakbroms på vår barncykel? Supersvårt att hitta någon som kan hjälpa till med en sådan "specialare", de flesta är bara intresserade av att sälja sina egna hojjar med många växlar. Så svårt när man inte har ett barn som klarar en sådan cykel som har växel och handbroms. Tar supergärna emot tips om någon vet en oberoende cykelmek :-)

Med bakbroms förmodar jag att du menar trampa-baklänges-och-bromsa-bakhjulet-broms?

Handbroms är en definition av reglaget, handbroms kan styra både fram och bakbroms.
Ålder på barn och stl på cykelns hjul?
Vad är det för växlar?
Vill du behålla vxlsystemet men byta till nav med inbyggd broms eller även ta bort eller byta vxlsystem?
Många frågor...

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
hahaha, ja det var ju något otydligt :-)

Jo en fotbroms med trampa bakåt är det vi behöver. Vi har hittat en 20" cykel utan växlar som vi tror skulle passa perfekt, en HOY Meadowbank 20. Men sen börjar det svåra. Att hitta någon som kan beställa ett hjul och meka ihop cykeln. Skulle ju vara toppen att hitta någon sådan cykelmek.

Barncyklar samlingstråd
blue77 sa:

Jo en fotbroms med trampa bakåt är det vi behöver. Vi har hittat en 20" cykel utan växlar som vi tror skulle passa perfekt, en HOY Meadowbank 20. Men sen börjar det svåra. Att hitta någon som kan beställa ett hjul och meka ihop cykeln. Skulle ju vara toppen att hitta någon sådan cykelmek.

Men den är gjord för handbroms. Saknar väl fäste för bromsarm (eller vad det nu heter) på kedjestaget?
Går väl kanske att dra dit en slangklämma som substitut, men varför fotbroms? Två handbromsar blir bättre för barnet enligt min åsikt och erfarenhet.

Barncyklar samlingstråd
Jimmy123 sa:
Hej, måste köpa en ny cykel åt sonen. Just nu står det mellan en Specialized Riprock 24
http://www.biker-boarder.de/shopwar...Kids-Bike_detail_109150_129.html?sLanguage=en
och en Cube Kid 240 Disc
http://www.biker-boarder.de/shopwar...Kids-Bike_detail_119213_129.html?sLanguage=en

Cuben har fler växlar. Säkert onödigt, men jag gissar att sonen skulle gilla det. Hur skulle ni välja?

Köpte riprocken til dottern i helgen och hon älskar den, inte alls jobbig i uppförsbackar utan hon pinnar på bra, tror att avsaknaden utav framväxel gör det lättare för barn att hantera.
Läste någonstans att riprocken i 24" skulle väga 28lbs vilket blir ca 12,7kg.

Kan tipsa om att riprocken kostar lika mycket i sverige och tex sportson säljer dom.

Barncyklar samlingstråd
Jimel sa:
Jimmy123 sa:
Hej, måste köpa en ny cykel åt sonen. Just nu står det mellan en Specialized Riprock 24
http://www.biker-boarder.de/shopwar...Kids-Bike_detail_109150_129.html?sLanguage=en
och en Cube Kid 240 Disc
http://www.biker-boarder.de/shopwar...Kids-Bike_detail_119213_129.html?sLanguage=en

Cuben har fler växlar. Säkert onödigt, men jag gissar att sonen skulle gilla det. Hur skulle ni välja?

Köpte riprocken til dottern i helgen och hon älskar den, inte alls jobbig i uppförsbackar utan hon pinnar på bra, tror att avsaknaden utav framväxel gör det lättare för barn att hantera.
Läste någonstans att riprocken i 24" skulle väga 28lbs vilket blir ca 12,7kg.

Kan tipsa om att riprocken kostar lika mycket i sverige och tex sportson säljer dom.

Vägde just dotterns Riprock 24" av den enklaste modellen, stålfjäder i dämpgaffeln mm 13,5 kg. Vikt som hon inte heller verkar känna av i praktiken trots att hon är 7 år, utan väldigt lättrullad.

Barncyklar samlingstråd
dnleriksson sa:
Har spanat in cyklar till min 3-åring och det är ju sjukt vad tunga de är! Ungefär motsvarande som att jag skulle ha en 50 kg-koloss!
Hittade dock KUbikes som gör lätta och fina cyklar. Någon som testat det märket och var köpte ni ifrån isf?

https://www.kubikes.de/kubikes_shop/Bikes/KUbikes-16/

Ej testat men ser ju fina och prisvärda ut. Rapportera gärna om du köper.

Barncyklar samlingstråd
Handbroms är ju för dom med just handmotorik :-) Mycket svårt att förklara, men om du knyter händerna och ber någon silvertejpa runt... ungefär så tror jag att det är för mitt barn när han ska försöka använda en handbroms. Det går inte så bra med andra ord iallafall. Men det finns ju hjul med navbroms ( om än med växlar) kan man sätta på ett sådant för att slippa bromsarm? ( och utan att montera växelreglaget).

Barncyklar samlingstråd
Fotbroms behöver ett mothåll, så någon form av bromsarm finns på alla fotbromsade nav - även växlade, vad jag vet.
(Sen tror jag (baserat på egen erfarenhet och på att andra länders barn verkar klara det) att handbroms är mer intuitivt och lätthanterligt för barn. Då har man händer att bromsa med när osäkerhet-jag-sätter-fötterna-i-marken-reaktionen kommer.
Det är ganska avancerat att både balansera, trampa och bromsa (dvs trampa bakåt helt plötsligt istf framåt) med benen. Tror det är bättre att låta benen trampa och balansera mot marken och låta händerna styra och bromsa, men det är en annan diskussion tror jag.)

Barncyklar samlingstråd
blue77 sa:

Den cykeln är enkel att få med fotbroms enklast och billigast är att köpa ett hjul

http://www.cykelkraft.se/bakhjul-406-0v-med-fotbroms

Annars borde alla riktiga cykelverkstäder kunna hjälpa er

Barncyklar samlingstråd
Jimmy123 sa:
och en Cube Kid 240 Disc

Små barn använder i alla fall bara bakväxeln så det är bättre med fler växlar bak och ett drev fram. Jag hade tagit den lättaste oavsett.

Barncyklar samlingstråd
Tack för att ni tog er tid att svara Octagon, Richen, Jimel, och Sixten Fors!
Det slutade hur som helst med att jag beställde en helt annan cykel... Det blev en Ghost Kato kid 4 24"
https://www.bikester.se/ghost-kato-kid-4-juniorcykel-24-gra-svart-541104.html
Lite lättare (12.2 kg) än de jag först tänkt mig och dessutom var det tydligen den färgen sonen ville ha med. De barncyklar jag sett som vägt max 9 kg har tyvärr inte uppfyllt sonens önskemål om hur cykeln ska se ut.

Barncyklar samlingstråd
Hej
inget av mina barn har nånsin behövt en fotbroms. Först springcykel utan broms och sedan handbromsar. Aldrig varit några problem. Förstår om din dotter bara testat handbromsar anpassade för vuxna (typ biltemas barncyklar) men tex Hoy, Islabikes mfl har handbromsar anpassade för barn som är mkt lätta att använda. Testa först ordentligt innan detta onödiga projekt.

Barncyklar samlingstråd
Mina barn älskar handbroms men bara för att mina barn inte behöver fotbroms betyder inte att alla barn inte behöver det. Alla barn är olika och försöka ge även barn som har svårt en så bra cykel som möjligt är så långt från onödigt man kan komma.

Barncyklar samlingstråd
Ja du har rätt. Det är väldigt viktigt med rätt cykel. Att mitt barn överhuvudtaget kan cykla är en lycka och att han lärt sig att fotbromsa helt fantastiskt, en jättestor bonus. Jag tror han kommer bli supernöjd med sin Hoy. Lätt är rätt :-) Känns mycket roligare än de tre-hjulig cyklar ( > 20 kilo ) som dom skriver ut som hjälpmedel här i Stockholm för barn med motorikproblem.

Barncyklar samlingstråd
blue77 sa:
Ja du har rätt. Det är väldigt viktigt med rätt cykel. Att mitt barn överhuvudtaget kan cykla är en lycka och att han lärt sig att fotbromsa helt fantastiskt, en jättestor bonus. Jag tror han kommer bli supernöjd med sin Hoy. Lätt är rätt :-) Känns mycket roligare än de tre-hjulig cyklar ( > 20 kilo ) som dom skriver ut som hjälpmedel här i Stockholm för barn med motorikproblem.

Om ni inte redan har beställt. Kolla med evans om dom inte kan installera fotbroms från början om ni förklarar er situation. Jag har beställt två cyklar från evans och dom har varit bra att ha att göra med.

Barncyklar samlingstråd
Hejsan!

Ännu en fråga under temat "Vilken storlek/ på Islabike (eller annat märke) ska jag välja när barnet ligger i gränslandet". Denna fråga har uppenbarligen kommit flertalet gånger i olika varianter. Jag har dock tyvärr inte kunnat hitta nått svar på de förutsättningar som gäller för grabben. Nu till mitt dilemma. Jag och sambon har typ bestämt oss för att inhandla en Islabike till grabben lagom till att cykelsäsongen börjar på allvar här uppe i Luleå. En utmaning är dock, velig som åtminstone jag är, att bestämma sig för modell/storlek på cykel.

Som läget är nu så är grabben ganska precis 4 år gammal och har cyklat väldigt stabilt på en gammal 12" dunderklumpcykel under förra sommaren. Han mäter ca 108 cm i längd och har ett innerlår/grenmått på ca 47 cm. Utifrån Islabikes tabell http://www.islabikes.co.uk/sizing-advice så framgår det att han passar precis för en Cnoc 16 som läget är just nu. En Cnoc 16 har dock ett minimalt/maximalt beninnermått på 42/52 cm och minimumlängd på 104 cm, dvs. om han växer ungefär lika fort som förut så lär denna modell vara för liten inför sommaren 2018. När jag ser på Cnoc 20 så har den minimalt/maximalt beninnermått på 47/57 cm och minimilängd på 110 cm. För Beinn 20 anges samma beninnermått som för Cnoc 20 men en minimilängd på 112 cm.

Som läget är nu så är ju Cnoc 16 helt perfekt, vilket jag nog innerst inne inser redan, men jag vill ändå kolla med den samlade expertisen här på Happy-forumet om hur ni hade resonerat i detta läge? :-) Spontant känns det som att Cnoc 20 skulle funka mot sommaren och även nästa år, men frågan är ju om han redan nästan år kan vara redo för växlar, vilket gör att en Beinn 20 ändå blir aktuell nästa sommar och att en Cnoc 20 blir ett dåligt mellanting mellan en smidig oväxlad 16"-cykel och en större men växlad modell. För jag tänker att växlar till en 4 åring under de flesta omständigheter kanske är för mkt att hålla reda på?! Sen så är Beinn 20 för stor för honom i år så den går bort oavsett. Så: hur tänker ni kring detta lyxbekymmer? Köra på Cnoc 16 och svälja att den kanske bara går med ett år eller försöka klämma en större modell?

Barncyklar samlingstråd
Nallo sa:
Hejsan!

Ännu en fråga under temat "Vilken storlek/ på Islabike (eller annat märke) ska jag välja när barnet ligger i gränslandet". Denna fråga har uppenbarligen kommit flertalet gånger i olika varianter. Jag har dock tyvärr inte kunnat hitta nått svar på de förutsättningar som gäller för grabben. Nu till mitt dilemma. Jag och sambon har typ bestämt oss för att inhandla en Islabike till grabben lagom till att cykelsäsongen börjar på allvar här uppe i Luleå. En utmaning är dock, velig som åtminstone jag är, att bestämma sig för modell/storlek på cykel.

Som läget är nu så är grabben ganska precis 4 år gammal och har cyklat väldigt stabilt på en gammal 12" dunderklumpcykel under förra sommaren. Han mäter ca 108 cm i längd och har ett innerlår/grenmått på ca 47 cm. Utifrån Islabikes tabell http://www.islabikes.co.uk/sizing-advice så framgår det att han passar precis för en Cnoc 16 som läget är just nu. En Cnoc 16 har dock ett minimalt/maximalt beninnermått på 42/52 cm och minimumlängd på 104 cm, dvs. om han växer ungefär lika fort som förut så lär denna modell vara för liten inför sommaren 2018. När jag ser på Cnoc 20 så har den minimalt/maximalt beninnermått på 47/57 cm och minimilängd på 110 cm. För Beinn 20 anges samma beninnermått som för Cnoc 20 men en minimilängd på 112 cm.

Som läget är nu så är ju Cnoc 16 helt perfekt, vilket jag nog innerst inne inser redan, men jag vill ändå kolla med den samlade expertisen här på Happy-forumet om hur ni hade resonerat i detta läge? :-) Spontant känns det som att Cnoc 20 skulle funka mot sommaren och även nästa år, men frågan är ju om han redan nästan år kan vara redo för växlar, vilket gör att en Beinn 20 ändå blir aktuell nästa sommar och att en Cnoc 20 blir ett dåligt mellanting mellan en smidig oväxlad 16"-cykel och en större men växlad modell. För jag tänker att växlar till en 4 åring under de flesta omständigheter kanske är för mkt att hålla reda på?! Sen så är Beinn 20 för stor för honom i år så den går bort oavsett. Så: hur tänker ni kring detta lyxbekymmer? Köra på Cnoc 16 och svälja att den kanske bara går med ett år eller försöka klämma en större modell?

De växer ju som ogräs. Min äldsta hade två olika cyklar på samma säsong när det var som värst. Isla har ju bra andrahandsvärde så har man inga småsyskon som kan ärva så är den nog ganska lättsåld.

Barncyklar samlingstråd
Nallo sa:
Hejsan!

Tycker helt klart det lutar åt 16. Kul för grabben att ha en cykel i perfa storlek den här säsongen. Skulle den kännas för liten nästa år kan ni antagligen sälja av den på våren utan att förlora onödigt mkt pengar.

Barncyklar samlingstråd
Nallo sa:

Barn ska växa ur cyklar, inte växa i dom. Det är inga större problem att cykla på snäppet för liten cykel, men att cykla på en som är snäppet för stor är inte kul.

Barncyklar samlingstråd
blue77 sa:

Hoy Meadowbank är ett bra val, lätt och ser kul ut. Bakhjulet byter du enkelt själv.

Lite osäker på vad det är för navbredd som behövs, dvs om Meadowbank har 120 mm (som i klassiska trackbikes för vuxna) eller om det är samma navbredd för alla 20" ramar/hjul oavsett. Kolla med Evans innan köp, de brukar svara snabbt.

Hjul 20"
https://se.hollandbikeshop.com/dela...l-och-delar/barncykel-bakhjul/bakhjul-20-tum/

Klammer till bromsarmen:
http://www.swedol.se/aba-gummiklammor.html

Barncyklar samlingstråd
Toppen !!!!!!
Tack !!!!!!!!! Precis vad jag behöver. Nu känns det som att det kommer gå att få ihop det här. Har haft svårt att hitta både hjul och speciellt dom där klämmorna!! Evans är mailade så får se vad dom säger om nav-bredden.

Barncyklar samlingstråd
blue77 sa:
Vår grabb(8 år i oktober) har också motorikproblem(autism) och har lärt sig att cykla riktigt bra tack vare lätta och bra cyklar :) Först en Woom 3 och nu en Hoy Bonaly 24"

Barncyklar samlingstråd
Ultralite sa:
Hej
inget av mina barn har nånsin behövt en fotbroms. Först springcykel utan broms och sedan handbromsar. Aldrig varit några problem. Förstår om din dotter bara testat handbromsar anpassade för vuxna (typ biltemas barncyklar) men tex Hoy, Islabikes mfl har handbromsar anpassade för barn som är mkt lätta att använda. Testa först ordentligt innan detta onödiga projekt.

Vi är alla olika uti vår herres hage. Tänk på det. Klarar dina barn allt som inte andra gör? Nä, tänkte väl det...

Barncyklar samlingstråd
Oj vilket rabalder över att ett barn behöver en fotbroms istället för handbroms pga av motorisk nedsättning. Man skulle nästan kunna tro att jag är en sån där förälder som låter barnet cykla omkring med ventilhatten kvar! Eftersom det är så svårt att lära sig fotbromsa så är jag verkligen EXTRA stolt över att mitt barn kunde lära sig det !! Tjoho!!

Barncyklar samlingstråd
Ja, barn är olika. Vår äldsta fattade hur fotbroms funkade men inte hans lillebror. Gick mycket bättre för honom att cykla när hojjen hade handbromsar eftersom han då inte behövde använda bänkar, häckar, träd eller staket för att stanna..

Barncyklar samlingstråd
dnleriksson sa:
Har spanat in cyklar till min 3-åring och det är ju sjukt vad tunga de är! Ungefär motsvarande som att jag skulle ha en 50 kg-koloss!
Hittade dock KUbikes som gör lätta och fina cyklar. Någon som testat det märket och var köpte ni ifrån isf?

https://www.kubikes.de/kubikes_shop/Bikes/KUbikes-16/

Jag har varit i valet och kvalet mellan en Islabike, Woom och Kubikes till vår inte så stora 3,5åring (98cm). Valet föll tillslut på en Woom 2, då den på pappret passade bäst.
/T

Tillbaka
Topp