Barncyklar samlingstråd
Sixten Fors sa:Synd att du tar det på det sättet, det var inte meningen att försvara Canyon på något sätt. Jag var bara intresserad av att själv lära mig mer och/eller förstå problemet. Visst finns det tillverkare som har fler storlekar att välja på än Canyon, både mindre minsta, större största och tätare steg mellan de olika storlekarna. Jag förstår att Canyon medvetet valt att inte tillgodose ALLAS behov utan att hålla sig i den lönsammare mittenfåran. Canyon säljer heller inga riktiga budgetcyklar, det får andra hålla på med. Den högre effektiviteten, smalare utbudet och högre lönsamheten bidrar till att de har råd att sätta lägre pris på deras mainsteramprodukter som efterfrågas av 70% av totala cykelmarknaden. Bra för mig, dålig för de med smalare behov.NLC sa:Oj, förlåt. Glömde ju att man inte får kritisera Canyon under pågående diskussion. Men det finns andra tillverkare som gör modeller med 622-hjul som har kortare/mindre LVG-ramar - Trek är t.ex. en av dem.
Frågan kvarstår dock, vilka mått är för stora? Jag tänkte att du visste och kunde berätta för mig så slipper jag googla, men skit samma, jag googlar väl själv då.
Edit: Nu har jag snabbgooglat lite, exakt vilka modeller från Trek är det du avser?
Enda 44:an jag hittar på Trek's svenska sida är Domane S 5 Disc, med stack 499, reach 362, hjulbas 971.
Sedan 47:or i bl.a. Emonda SLR 6 med stack 522, reach 369, hjulbas 974.
Eftersom jag har noll-koll på Trek, berätta vad det är jag missar då dessa cyklar ovan är ungefär lika små som Canyons jag listat ovan. Både Canyon och Trek kan ha ännu mindre 622:or i herrstl som jag missat.
Det enda jag undrade var vilka av Canyons LVG-modellerna du ansåg passade cyklister kortare än 155 cm eftersom deras utbud av små storlekar tidigare varit begränsat.
Men om du tycker att en XS, som av Canyon rekommenderas från 163 cm, passar åt en cyklist som i dagsläget är 150 cm lång och vidare menar det finns flera andra modeller i Canyons modellprogram med "små mått", även om de 2XS du hänvisar till av Canyon rekommenderas från 158 cm, så är det säkert jag som har fel även om du till sist konstaterar att Canyons utbud inte är för alla utan 70% av cyklisterna.
Ang Treks (utan svengelsk ägandeapostrof) utbud av små LVG-ramar så rekommenderar jag dig att inte utgå från att det är en herrmodell som eftersöks, t.ex. Silque tillverkas i stl 44 med reach på 360 mm, tack 508 mm och standover 686 mm. Tyvärr verkar den inte erbjudas genom svensk distributör, antar att man ser större möjlighet till omsättning i t.ex. GB & NO. Men det finns.