Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Narly sa:Grabbens Islabikes beinn 20 small med Schwalbes Little Joe (2.0") och icke isla-stänkor för att få lite mer mtb-stuk. Rullar förhoppningsvis lite mjukare över rötter och sten nu också...
Fler förslag på andra enkla uppgraderingar/piffningar?
Pedaler i en gladare färg.Narly sa:Grabbens Islabikes beinn 20 small med Schwalbes Little Joe (2.0") och icke isla-stänkor för att få lite mer mtb-stuk. Rullar förhoppningsvis lite mjukare över rötter och sten nu också...
Fler förslag på andra enkla uppgraderingar/piffningar?
Sixten Fors sa:Wellgo C266 för 260 kr inkl. frakt. Har handlat av denna säljare 3-4 gg. http://www.ebay.com/itm/Wellgo-C266...hash=item1c79a7cf62:m:mcU4EBf52aEQXonP1w5LfoQ
Funkar om det är vanlig pedalgänga (vuxencykel).
Yberhydro sa:Någon som provat nya barncykeln från biltema?
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar/Barn/X-Dirt-20-6-vaxlar-2000039905/
Yberhydro sa:Någon som provat nya barncykeln från biltema?
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar/Barn/X-Dirt-20-6-vaxlar-2000039905/
Frankenstein's Bike sa:Yberhydro sa:Någon som provat nya barncykeln från biltema?
Spontant ser den inte så frestande ut, tung :11,6 kg och med en dämpgaffel som med all säkerhet inte kommer att fungera för ett barn. Därtill 50mm breda däck (varför behövs då dämpgaffeln?) Inte billig heller, vilket brukar vara Biltemas stora grej. Lägg på 800:- och köp en Hoy Bonaly 20, sen säljer du Hoyen för 50% när den är färdiganvänd, istället för att kasta Yosemiten.
blue77 sa:Oj vilket rabalder över att ett barn behöver en fotbroms istället för handbroms pga av motorisk nedsättning. Man skulle nästan kunna tro att jag är en sån där förälder som låter barnet cykla omkring med ventilhatten kvar! Eftersom det är så svårt att lära sig fotbromsa så är jag verkligen EXTRA stolt över att mitt barn kunde lära sig det !! Tjoho!!
scuda sa:Tror inte att Charge har nämnts/visats i tråden tidigare?
Testar en Cooker 24 till dottern som fyller 8 nästa vecka. Kravspecen (pappans) var stel gaffel och skivbroms, i viss mån även vikt. Födelsedagsbarnets krav är att kunna cykla i skogen och att cykeln ska vara fin.
Vi har också lite planer på att cykla någon eller några mil och tälta i sommar, dvs lättare bikepacking.
Hon har haft en Isla cnoc 16 och en Frog 52 tidigare. Bytte till gripshift-reglage på Frogen så det är hon van vid sedan tidigare. Revoshiftreglaget på den här känns lättmanövrerat. Bromshandtagen ser stora/djupa ut men får testas helt enkelt.
Kan återkomma efter provtur om det finns intresse.
Här är en till som sneglat mycket på den cykeln. Jag har varit lite tveksam till vikten, jag såg någonstans att den vägde över 11 kg, du får väldigt gärna väga den själv och återkoppla, tillsammans med övriga intryck.scuda sa:Tror inte att Charge har nämnts/visats i tråden tidigare?
Testar en Cooker 24 till dottern som fyller 8 nästa vecka. Kravspecen (pappans) var stel gaffel och skivbroms, i viss mån även vikt. Födelsedagsbarnets krav är att kunna cykla i skogen och att cykeln ska vara fin.
Vi har också lite planer på att cykla någon eller några mil och tälta i sommar, dvs lättare bikepacking.
Hon har haft en Isla cnoc 16 och en Frog 52 tidigare. Bytte till gripshift-reglage på Frogen så det är hon van vid sedan tidigare. Revoshiftreglaget på den här känns lättmanövrerat. Bromshandtagen ser stora/djupa ut men får testas helt enkelt.
Gorby sa:Kul tråd det här.
Jag fick tag i en 24 Crescent Ultima jr som jag tänkte göra i ordning till kusinbarnet. Stabil cykel men ganska tung, i runda slängar 12kg som den står. Inte så jättemycket att lätta på förutom byta till stel gaffel och däck. Spinnergaffel (låtsasgaffel!) på 2kg idag så en stel kunde spara drygt kilot och däcken kanske ett halvt om jag går på tipset med RoRo. Skulle vilja hitta ett lätt vevparti då spectra partiets klingor är om inte slut så ganska slitna. Alternativt går man på en singelklinga och sparar in på framväxel och reglage, skulle väl kunna göra några hekto till. Är väl i stort planen inledningsvis.
Frågan är då vilka som har det bästa utbudet när det kommer till "junior delar", har varit hos min lbs och efterlyst utbytesdelar som sadel handtag etc men det är ganska skralt utbud. De vanliga näthandlarna som jag brukar handla på (wiggle, cykelgear etc ) är inte mycket bättre tyvärr eller så hittar jag bara inte?
Tips på bra näthandlare med bra, brett utbud någon?
Gorby sa:Vevparti och lager skulle lätta en del absolut men vad finns med 152 armar som inte kostar skjortan?
Mina delar brukar ha en förmåga att över tid cirkulerar och återanvändas på andra cyklar. Så det blir inte så dyrt i alla fall. T.o.m. skitbilligt om du frågar mig.NLC sa:Frågan är väl bara hur mycket penningar och tid det är värt att lägga på att uppgradera en cykel som ändå brukas i relativt kort tid. Inte så att det inte kliar i fingrarna på mig med, men ibland får man ju vara lite förnuftig också.
NLC sa:Frågan är väl bara hur mycket penningar och tid det är värt att lägga på att uppgradera en cykel som ändå brukas i relativt kort tid. Inte så att det inte kliar i fingrarna på mig med, men ibland får man ju vara lite förnuftig också.
Gorby sa:Kul tråd det här.
Jag fick tag i en 24 Crescent Ultima jr som jag tänkte göra i ordning till kusinbarnet. Stabil cykel men ganska tung, i runda slängar 12kg som den står. Inte så jättemycket att lätta på förutom byta till stel gaffel och däck. Spinnergaffel (låtsasgaffel!) på 2kg idag så en stel kunde spara drygt kilot och däcken kanske ett halvt om jag går på tipset med RoRo. Skulle vilja hitta ett lätt vevparti då spectra partiets klingor är om inte slut så ganska slitna. Alternativt går man på en singelklinga och sparar in på framväxel och reglage, skulle väl kunna göra några hekto till. Är väl i stort planen inledningsvis.
Frågan är då vilka som har det bästa utbudet när det kommer till "junior delar", har varit hos min lbs och efterlyst utbytesdelar som sadel handtag etc men det är ganska skralt utbud. De vanliga näthandlarna som jag brukar handla på (wiggle, cykelgear etc ) är inte mycket bättre tyvärr eller så hittar jag bara inte?
Tips på bra näthandlare med bra, brett utbud någon?
Sixten Fors sa:Mina delar brukar ha en förmåga att över tid cirkulerar och återanvändas på andra cyklar. Så det blir inte så dyrt i alla fall. T.o.m. skitbilligt om du frågar mig.NLC sa:Frågan är väl bara hur mycket penningar och tid det är värt att lägga på att uppgradera en cykel som ändå brukas i relativt kort tid. Inte så att det inte kliar i fingrarna på mig med, men ibland får man ju vara lite förnuftig också.
Edarion sa:Allt handlar nog om hur mycket man vill skruva. Själv har jag fortfarande inte gjort något mer avancerat än att byta däck på min egen cykel. Att uppgradera barnens känns avlägset :)
Berkan sa:Här är en till som sneglat mycket på den cykeln. Jag har varit lite tveksam till vikten, jag såg någonstans att den vägde över 11 kg, du får väldigt gärna väga den själv och återkoppla, tillsammans med övriga intryck.scuda sa:Tror inte att Charge har nämnts/visats i tråden tidigare?
Hur lång är din dotter och hur är storleken för henne är också frågor jag supergärna vill se svar på. :)
BJW sa:Någon som har en Riprock 24 Comp och kan väga den?
Har bara hittat uppgifter på den billigaste varianten och den verkar väga runt 13kg, men har fått intrycket att comp-versionen skall vara aningen lättare.
Gorby sa:Då var ju inte en gammal Ultima jr på dryga 12 kg inte så jäkla tung ändå. Siktar på att få ner den något kg med däck och "framsingelfiering" - hur tänker ni med gaffel?
Får ju nog högre vill ha känsla hos grabben med fjädrad men lättar enkelt 1kg med stel gaffel och ingen egentlig skillnad fjädringsmässigt -en spinner gaffel som jag på 80 pannor knappt kan trycka de 30mm som den ska ta.
Sitter nätta LX tryckreglage på idag, är det lättare att hantera för ungarna med vridreglage?
Gorby sa:Sitter nätta LX tryckreglage på idag, är det lättare att hantera för ungarna med vridreglage?