Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
IMG_2427.JPG

Grabbens Islabikes beinn 20 small med Schwalbes Little Joe (2.0") och icke isla-stänkor för att få lite mer mtb-stuk. Rullar förhoppningsvis lite mjukare över rötter och sten nu också...

Fler förslag på andra enkla uppgraderingar/piffningar?

Barncyklar samlingstråd
Narly sa:
Grabbens Islabikes beinn 20 small med Schwalbes Little Joe (2.0") och icke isla-stänkor för att få lite mer mtb-stuk. Rullar förhoppningsvis lite mjukare över rötter och sten nu också...

Nästa barncykel blir från Islabike! Även om den trek jag köpte hos Lbs också är trevlig. Islabike är helt klart snyggare :)

Barncyklar samlingstråd
Narly sa:

Pedaler i en gladare färg.

Barncyklar samlingstråd
Ja, pedaler har jag kikat lite efter, islabikes slits dubbarna ut rätt fort på också. Svårt att hitta nå vettiga plattisar som inte blir stora som stekpannor på en barncykel tycker jag...

Barncyklar samlingstråd
Början på andra säsongen med en Puky LR Premium. Cykeln verkar uppskattas, med breda riktiga däck och hjul samt lite bakdämpning. Handbromsen används sporadiskt men är bra att öva med inför nästa steg.

2017-04-14at11-55-12-R0001087.jpg

Barncyklar samlingstråd
Sonen 10 år har vuxit ur sin 20" Scale Jr och får ärva syrrans gamla 26" Scale 50. Uppdaterad, nyservad, fin och 10,4 kg.

Bilagor

• 170413_011_M.jpg
    170413_011_M.jpg
    453.2 KB · Besök: 86
  • 170413_008_M.jpg
    170413_008_M.jpg
    467.4 KB · Besök: 98
Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
I väntan på att min 7-åriga son ska växa i en 24-tums, så har jag nu införskaffat en begagnad Orbea MX 20 Team.
Bromsreglagen kommer nog behöva bytas om jag inte lyckas mjuka upp befintliga, någon som har tips på barnvänliga reglage (v-broms)?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Yberhydro sa:

Spontant ser den inte så frestande ut, tung :11,6 kg och med en dämpgaffel som med all säkerhet inte kommer att fungera för ett barn. Därtill 50mm breda däck (varför behövs då dämpgaffeln?) Inte billig heller, vilket brukar vara Biltemas stora grej. Lägg på 800:- och köp en Hoy Bonaly 20, sen säljer du Hoyen för 50% när den är färdiganvänd, istället för att kasta Yosemiten.

Barncyklar samlingstråd
+1, "åttkantiga ramrör" säger väl allt om att ramen förmodligen inte kommer att göra nån glad...
Frankenstein's Bike sa:
Yberhydro sa:

Spontant ser den inte så frestande ut, tung :11,6 kg och med en dämpgaffel som med all säkerhet inte kommer att fungera för ett barn. Därtill 50mm breda däck (varför behövs då dämpgaffeln?) Inte billig heller, vilket brukar vara Biltemas stora grej. Lägg på 800:- och köp en Hoy Bonaly 20, sen säljer du Hoyen för 50% när den är färdiganvänd, istället för att kasta Yosemiten.

Barncyklar samlingstråd
Allebike 26" american Classic hjul xt-grupp rakt igenom 8,5kg med en chafför på 130cm. Med 50mm styrstamm. Byta sadel o stolpe o stansahjulen o singelklinga. Så kanske kan kommer ner till 8kg

Mvh Peter

Bilagor

• IMG_0887.JPG
    IMG_0887.JPG
    249.3 KB · Besök: 94
Barncyklar samlingstråd
blue77 sa:
Oj vilket rabalder över att ett barn behöver en fotbroms istället för handbroms pga av motorisk nedsättning. Man skulle nästan kunna tro att jag är en sån där förälder som låter barnet cykla omkring med ventilhatten kvar! Eftersom det är så svårt att lära sig fotbromsa så är jag verkligen EXTRA stolt över att mitt barn kunde lära sig det !! Tjoho!!

Gött att det är på rätt spår.

Ett eventuellt rabalder grundar sig nog på att det finns en utbredd missuppfattning bland "vanligt folk" att fotbroms är det bra, lätta och rätta. De flesta, men inte alla, barn klarar handbromsen bättre.

Det finns faktiskt en stor förståelse här på Happy för alla typer av kroppsliga problem, alla vill ju cykla trots problem med knän, rygg eller ANNAT.

Att det fanns ett välgrundat behov uppmärksammades troligen inte av alla; jag lovar att det annars blivit en veritabel rusning till din hjälp inkl erbjudande om hjulbyggen och annat. :)

Igår hade jag nöjet att hjälpa till att byta vä-hö bromsvajrar på en ny Frog som var UK-kopplad så grabben hade vurpat direkt när en stoppsladd skulle utföras... Min sexåring provade den, kul att se henne på 24" hjul.

Barncyklar samlingstråd
Tror inte att Charge har nämnts/visats i tråden tidigare?
Testar en Cooker 24 till dottern som fyller 8 nästa vecka. Kravspecen (pappans) var stel gaffel och skivbroms, i viss mån även vikt. Födelsedagsbarnets krav är att kunna cykla i skogen och att cykeln ska vara fin.
Vi har också lite planer på att cykla någon eller några mil och tälta i sommar, dvs lättare bikepacking.
Hon har haft en Isla cnoc 16 och en Frog 52 tidigare. Bytte till gripshift-reglage på Frogen så det är hon van vid sedan tidigare. Revoshiftreglaget på den här känns lättmanövrerat. Bromshandtagen ser stora/djupa ut men får testas helt enkelt.

Kan återkomma efter provtur om det finns intresse.

Bilagor

• IMG_20170419_210838.jpg
    IMG_20170419_210838.jpg
    205.2 KB · Besök: 78
Barncyklar samlingstråd
scuda sa:
Testar en Cooker 24 till dottern som fyller 8 nästa vecka. Kravspecen (pappans) var stel gaffel och skivbroms, i viss mån även vikt. Födelsedagsbarnets krav är att kunna cykla i skogen och att cykeln ska vara fin.
Vi har också lite planer på att cykla någon eller några mil och tälta i sommar, dvs lättare bikepacking.
Hon har haft en Isla cnoc 16 och en Frog 52 tidigare. Bytte till gripshift-reglage på Frogen så det är hon van vid sedan tidigare. Revoshiftreglaget på den här känns lättmanövrerat. Bromshandtagen ser stora/djupa ut men får testas helt enkelt.

Vad spännande! Hade denna i varukorgen på Wiggle men velar mellan denna , riprock 24 och scale 24+. Tar gärna emot lite intryck!

Barncyklar samlingstråd
Nu gör jag en dubbelpost, men jag är så jäkla nöjd med att både ha byggt ihop en barncykel av en liten vuxenram till en rimlig peng och dessutom lyckats klippa ihop filmer att jag inte kan låta bli.

Kort sammanfattning: 10-åring behövde ny cykel, jag och lillebror byggde en i löndom av överblivna 26" grejor och en On-One 456 ram i XS (stålram). Trots att cykeln med alla överkraftiga komponenter, Revelationgaffel och riktiga däck utan vidare skulle klara mina 85 kg utför Åreskutan landade vikten på ca 11,5 kg med trampor och allt.

Byggtråd: https://happyride.se/forum/read.php/1/3095156

Premiäråket:

Barncyklar samlingstråd
scuda sa:

Här är en till som sneglat mycket på den cykeln. Jag har varit lite tveksam till vikten, jag såg någonstans att den vägde över 11 kg, du får väldigt gärna väga den själv och återkoppla, tillsammans med övriga intryck.
Hur lång är din dotter och hur är storleken för henne är också frågor jag supergärna vill se svar på. :)

Barncyklar samlingstråd
Kul tråd det här.
Jag fick tag i en 24 Crescent Ultima jr som jag tänkte göra i ordning till kusinbarnet. Stabil cykel men ganska tung, i runda slängar 12kg som den står. Inte så jättemycket att lätta på förutom byta till stel gaffel och däck. Spinnergaffel (låtsasgaffel!) på 2kg idag så en stel kunde spara drygt kilot och däcken kanske ett halvt om jag går på tipset med RoRo. Skulle vilja hitta ett lätt vevparti då spectra partiets klingor är om inte slut så ganska slitna. Alternativt går man på en singelklinga och sparar in på framväxel och reglage, skulle väl kunna göra några hekto till. Är väl i stort planen inledningsvis.

Frågan är då vilka som har det bästa utbudet när det kommer till "junior delar", har varit hos min lbs och efterlyst utbytesdelar som sadel handtag etc men det är ganska skralt utbud. De vanliga näthandlarna som jag brukar handla på (wiggle, cykelgear etc ) är inte mycket bättre tyvärr eller så hittar jag bara inte?

Tips på bra näthandlare med bra, brett utbud någon?

Barncyklar samlingstråd
Gorby sa:
Kul tråd det här.
Jag fick tag i en 24 Crescent Ultima jr som jag tänkte göra i ordning till kusinbarnet. Stabil cykel men ganska tung, i runda slängar 12kg som den står. Inte så jättemycket att lätta på förutom byta till stel gaffel och däck. Spinnergaffel (låtsasgaffel!) på 2kg idag så en stel kunde spara drygt kilot och däcken kanske ett halvt om jag går på tipset med RoRo. Skulle vilja hitta ett lätt vevparti då spectra partiets klingor är om inte slut så ganska slitna. Alternativt går man på en singelklinga och sparar in på framväxel och reglage, skulle väl kunna göra några hekto till. Är väl i stort planen inledningsvis.

Frågan är då vilka som har det bästa utbudet när det kommer till "junior delar", har varit hos min lbs och efterlyst utbytesdelar som sadel handtag etc men det är ganska skralt utbud. De vanliga näthandlarna som jag brukar handla på (wiggle, cykelgear etc ) är inte mycket bättre tyvärr eller så hittar jag bara inte?

Delar till barncyklar är inte lätt. ;-)

https://www.bike-discount.de/en/buy/f1rst-air-24-mtb-suspension-fork-51499

http://www.superstarcomponents.com/en/shop/mountain/mountain-wheels/kids-performance-24-wheelsets/

Sen singelklinga, kolfiber i sadelstolpe, styre.

Barncyklar samlingstråd
Hehe... hold your horses! Sa jag att det är sambons kusinbarn??

Lite får han trycka på på pedalerna själv, nu till början tror jag det räcker att få upp honom på cykeln. Det kan ju vara alldeles skittråkigt två veckor senare så luftgaffel är nog uteslutet just nu. Får sikta på att få den cykelbar och något mer lättad än nu.

Fast han är ju ganska pulig så några bra uppgraderingar skulle nog kunna hålla intresset uppe.

Barncyklar samlingstråd
På Scott Scale ovan bytte jag vevparti + vevlager från FaceFace 44-32-22T (som ägare #1 petat dit) till XT 40-28T. Från 1232 till 812 gram inkl. vevlager, en nätt förtjänst på 420 gram.

Barncyklar samlingstråd
Frågan är väl bara hur mycket penningar och tid det är värt att lägga på att uppgradera en cykel som ändå brukas i relativt kort tid. Inte så att det inte kliar i fingrarna på mig med, men ibland får man ju vara lite förnuftig också.

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
Frågan är väl bara hur mycket penningar och tid det är värt att lägga på att uppgradera en cykel som ändå brukas i relativt kort tid. Inte så att det inte kliar i fingrarna på mig med, men ibland får man ju vara lite förnuftig också.
Mina delar brukar ha en förmåga att över tid cirkulerar och återanvändas på andra cyklar. Så det blir inte så dyrt i alla fall. T.o.m. skitbilligt om du frågar mig.

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:

Allt handlar nog om hur mycket man vill skruva. Själv har jag fortfarande inte gjort något mer avancerat än att byta däck på min egen cykel. Att uppgradera barnens känns avlägset :)

Barncyklar samlingstråd
Gorby sa:
Kul tråd det här.

https://se.hollandbikeshop.com/delar-barncykel/

Barncyklar samlingstråd
Sixten Fors sa:
NLC sa:
Mina delar brukar ha en förmåga att över tid cirkulerar och återanvändas på andra cyklar. Så det blir inte så dyrt i alla fall. T.o.m. skitbilligt om du frågar mig.

Edarion sa:
Allt handlar nog om hur mycket man vill skruva. Själv har jag fortfarande inte gjort något mer avancerat än att byta däck på min egen cykel. Att uppgradera barnens känns avlägset :)

@Sixten: Ja, trickle down från andra hojar i samband med att de uppgraderas blir sällan särskilt kostsamt, tex har äldre grabben nu 1x10 XT isf 1x8 Altus på sin hoj (och den principen gäller f.ö. flera av familjens andra cyklar också, inklusive mina egna) men just i fallet med nya vevar i längd 155 mm eller annan nyanskaffning av komponenter i udda storlek har jag svårt att göra samma kalkyl.

@Edarion: Lite så är det säkert, men risken finns väl också att man mekar och fixar för sin egen skull (och för att visa upp något) mer än för att den tänkta användaren faktiskt behöver det.

Barncyklar samlingstråd
Någon som har en Riprock 24 Comp och kan väga den?
Har bara hittat uppgifter på den billigaste varianten och den verkar väga runt 13kg, men har fått intrycket att comp-versionen skall vara aningen lättare.

Barncyklar samlingstråd
Berkan sa:
scuda sa:

Här är en till som sneglat mycket på den cykeln. Jag har varit lite tveksam till vikten, jag såg någonstans att den vägde över 11 kg, du får väldigt gärna väga den själv och återkoppla, tillsammans med övriga intryck.
Hur lång är din dotter och hur är storleken för henne är också frågor jag supergärna vill se svar på. :)

Den vägde 11,5 kg direkt ur boxen. Ingen superlättviktare precis. Om man vill tror jag det finns potential att lätta en del på drivlinan. Sen kommer det antagligen att behöva skruvas på stöd, skärmar, lås osv...
Det blir provtur i eftermiddag, återkommer då med utlåtande om storleken!

Barncyklar samlingstråd
Min 7 åriga (snart 8) tjej älskar sin riprock comp 24. Cyklar mkt snabbare och tar sig fram bättre i skogen med den än sin betydligt lättare 20 tum. Har satt dit en 45 stam istället för 60 som är standard. Går att uppgradera till 10 drev bak vilket är ett plus. Mkt av vikten ligger nog i däcken. Funderar på att tubelesskonvertera men viktbesparingen där blir väl marginell.

Barncyklar samlingstråd
BJW sa:
Någon som har en Riprock 24 Comp och kan väga den?
Har bara hittat uppgifter på den billigaste varianten och den verkar väga runt 13kg, men har fått intrycket att comp-versionen skall vara aningen lättare.

Jag var inne hos en cykelhandlare i veckan och kollade på en Riprock 24 Comp. Jag bad honom väga den och den vägde 13,5 kg.... säljaren var också förvånad över att comp:en inte var lättare.

Barncyklar samlingstråd
Då var ju inte en gammal Ultima jr på dryga 12 kg inte så jäkla tung ändå. Siktar på att få ner den något kg med däck och "framsingelfiering" - hur tänker ni med gaffel?
Får ju nog högre vill ha känsla hos grabben med fjädrad men lättar enkelt 1kg med stel gaffel och ingen egentlig skillnad fjädringsmässigt -en spinner gaffel som jag på 80 pannor knappt kan trycka de 30mm som den ska ta.
Sitter nätta LX tryckreglage på idag, är det lättare att hantera för ungarna med vridreglage?

Barncyklar samlingstråd
Gorby sa:
Då var ju inte en gammal Ultima jr på dryga 12 kg inte så jäkla tung ändå. Siktar på att få ner den något kg med däck och "framsingelfiering" - hur tänker ni med gaffel?
Får ju nog högre vill ha känsla hos grabben med fjädrad men lättar enkelt 1kg med stel gaffel och ingen egentlig skillnad fjädringsmässigt -en spinner gaffel som jag på 80 pannor knappt kan trycka de 30mm som den ska ta.
Sitter nätta LX tryckreglage på idag, är det lättare att hantera för ungarna med vridreglage?

Min son tycker det är lättare med vridreglage...det ser ut som om hans hand är lite för liten för tryckreglage och att det är lite ovana att veta vilken som ska tryckas på när det ska växlas. Han var mer aktiv med växlarna när han hade vridreglage också.

Barncyklar samlingstråd
Gorby sa:

Det är säkert individuellt och lite beroende på vilket reglage det är. Jag bytte till vridreglage på dotterns förra Frog 52 med klart positivt resultat och lättare växling. Vill minnas att någon här i tråden tyckte att hens barn hade lättare för tumreglage.

Barncyklar samlingstråd
Jag har bytt från vridreglage till Shimano Rapidfire plus ("tryckreglage") till 7åriga dotterns Frog. Hon tycker det är enklare att trycka än vrida. Men skulle mest tro att det beror på vad man börjar med.

Tillbaka
Topp